Guest InsatsSold Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 hej! jag har nu funderat lite och undrar lite saker... om man nu skulle säga att jag har en önskelista på 2st Ra180, 2st Dart 360, 2st packfickor och en högantenn 2k.. finns sånna här saker att köpa ? - älskar radioprylar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 hej! jag har nu funderat lite och undrar lite saker... om man nu skulle säga att jag har en önskelista på 2st Ra180, 2st Dart 360, 2st packfickor och en högantenn 2k.. finns sånna här saker att köpa ? - älskar radioprylar NEJ. De finns ju inte ens i tillräcklig mängd till våra krigsförband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest InsatsSold Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 okej..? så det går inte att köpa dom alls? betälla från utlandet? militaryshop? någonstanns? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Enligt den här sidan: http://www.soldf.com/ra180.html Så ligger en Ra180+DART på runda slängar 100 tkr, så kanske aningen dyrt att leka med själv? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 okej..? så det går inte att köpa dom alls? betälla från utlandet? militaryshop? någonstanns? Tja, Ericsson kanske säljer dem fortfarande. Tvivlar starkt på att de är intresserade av att sälja enstaka exemplar till en privatperson dock. Du lär definitivt inte få köpa dem med samma kryptomodul som Försvarsmaktens version har dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 hej! jag har nu funderat lite och undrar lite saker... om man nu skulle säga att jag har en önskelista på 2st Ra180, 2st Dart 360, 2st packfickor och en högantenn 2k.. finns sånna här saker att köpa ? - älskar radioprylar NEJ. De finns ju inte ens i tillräcklig mängd till våra krigsförband. Vilket är rätt intressant med tanke på att vi har typ 4 bataljoner eller något sånt nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BUCK Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Vilket är rätt intressant med tanke på att vi har typ 4 bataljoner eller något sånt nu... blink.gif Rätta mig om jag har fel men larsev tänker nog på HV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oak Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Darten och högant kan jag inte svara för men ra 180 klassas som krigsmatriel i nu läget.Så den kan du nog inte köpa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 hej! jag har nu funderat lite och undrar lite saker... om man nu skulle säga att jag har en önskelista på 2st Ra180, 2st Dart 360, 2st packfickor och en högantenn 2k.. finns sånna här saker att köpa ? - älskar radioprylar NEJ. De finns ju inte ens i tillräcklig mängd till våra krigsförband. Vilket är rätt intressant med tanke på att vi har typ 4 bataljoner eller något sånt nu... ALLA hemvärnsförband är krigsförband Vilket är rätt intressant med tanke på att vi har typ 4 bataljoner eller något sånt nu... blink.gif Rätta mig om jag har fel men larsev tänker nog på HV Stämmer bra det. Det hade ju varit bra om man kunde få våra RA 145/146 utbytta mot RA 180 och på det sättet möjliggöra åtkomst till TS9000. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias.W Posted October 10, 2006 Report Share Posted October 10, 2006 (edited) Ra-180 Tillverkas inte längre och är rent omöjliga att kunna köpa någonstans, dessutom för att använda den civilt krävs amatörradiolicens. Samma sak gäller med Darten den är också svår att få tag på. Högantenn 2 får du nog vänta med tills den släpps ut på surplus banan. annars kan du köpa en sprillans ny från comrod från norge http://www.comrod.com/ för en cirka så där 20000kr eller även mera. och när väll Ra-180 går i pension så kommer den troligtvis åka i kvarnen. tackvare PTS.... ifall du vill få tag på liknande hoppfrekvens radio så köp en Amerikansk tillsvidare. /Tobbe Edited October 10, 2006 by Tobias.W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted October 10, 2006 Report Share Posted October 10, 2006 Liten fråga gällande radio 180 går det att koppla in den till comtacs tex på samma sätt som intercommen i en Patria funkar med en dosa med knapp som man slår över på när man vill prata mm. Och så samma fråga på radio 145/146 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 10, 2006 Report Share Posted October 10, 2006 Liten fråga gällande radio 180 går det att koppla in den till comtacs tex på samma sätt som intercommen i en Patria funkar med en dosa med knapp som man slår över på när man vill prata mm. Med rätt kabel, Ja. Fråga mig inte var man får tag på den, men det är fysiskt möjligt att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias.W Posted October 10, 2006 Report Share Posted October 10, 2006 Liten fråga gällande radio 180 går det att koppla in den till comtacs tex på samma sätt som intercommen i en Patria funkar med en dosa med knapp som man slår över på när man vill prata mm. Och så samma fråga på radio 145/146 Vad jag vet så finns det ingen standard utrustning till Ra180 eller Ra145/46 med "Comtacs" . men man kan bygga såna utan större problem ifall man är teknisk kunnig. Men Comtacs är mera för mindre bärbara stationer, det skulle däremot passa till Ra135 istället. Med rätt kabel, Ja. Fråga mig inte var man får tag på den, men det är fysiskt möjligt att göra. Du måste ha en dosa imellan med ett interface för att kunna använda det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted October 10, 2006 Report Share Posted October 10, 2006 Tänkte efter som det vore smidigt att kunna höra radio med comtacs på lite svårt idag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted October 10, 2006 Report Share Posted October 10, 2006 Det går jättebra att kila in standardhörsnäckan (den med läderremmar att trä över skallen) till arméns truppradioapparater mellan Com-Tac och rem till hjälmen. Det är dock inte speciellt bekvämt om man har tillpassat hjälmen (med gamla inredningen) för att sitta som en smäck utan denna pryl. Sen finns det som sagt en liten tvådelad kabel som man kan plugga direkt i Com-Tac, med resultatet att ljudförstärkningen bryts när något sänds på nätet (bra ibland, dåligt ibland). Min IP (UG 61) har då fått ut sådana men jag vet inte heller hur. Tror dock inte att det är hemma-meck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo X-Ray Posted May 28, 2011 Report Share Posted May 28, 2011 Istället för att skapa en ny tråd tar vi det här. Har fått en fråga om högantenn 2K är en LMK- (lång- mellan och kortvåg)antenn, som jag inte kan besvara. Vore ju kul om jag kunde få skina lita med de kunskaperna. Vill svara nej, men vill inte ha fel heller. :p Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 28, 2011 Report Share Posted May 28, 2011 Inte en aning vad som menas med det, men Högantenn 2 är gjord för UK-radio (VHF) med ett frekvensband på 30-88 MHz, t ex Ra 180. Själva masten kan också användas för att hänga upp delta- eller dipolantenn för KV (HF), t ex Ra 195. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted May 29, 2011 Report Share Posted May 29, 2011 Ra-180 Tillverkas inte längre och är rent omöjliga att kunna köpa någonstans, dessutom för att använda den civilt krävs amatörradiolicens. Samma sak gäller med Darten den är också svår att få tag på. Så länge man inte sänder något så krävs väl inte amatörradiolicens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweSold Posted June 4, 2011 Report Share Posted June 4, 2011 Ra-180 Tillverkas inte längre och är rent omöjliga att kunna köpa någonstans, dessutom för att använda den civilt krävs amatörradiolicens. Samma sak gäller med Darten den är också svår att få tag på. Så länge man inte sänder något så krävs väl inte amatörradiolicens. Känner ett behov av att reda ut begreppen. 1. För att sända på frekvenser vigda för amatörradio krävs licens för det. När det gäller Ra180 är det bara 6 metersbandet (50-52 MHz) som skulle kunna vara aktuellt för det i så fall. 2. För att bara lyssna (oavsett frekvens) krävs aldrig någon licens eller tillstånd. 3. Jaktradiofrekvenserna på 31 MHz (max 4W erp.) är lite i gråzonen, men där krävs inget tillstånd eller licens. Däremot är nyttjandet tveksamt om det inte används i jaktsammanhang. 4. För att sända på övriga frekvenser som radion klarar av krävs tillstånd av innehavaren av frekvensen eller att man själv hyr frekvensen av Post & Telestyrelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted June 5, 2011 Report Share Posted June 5, 2011 1. För att sända på frekvenser vigda för amatörradio krävs licens för det. När det gäller Ra180 är det bara 6 metersbandet (50-52 MHz) som skulle kunna vara aktuellt för det i så fall. 2. För att bara lyssna (oavsett frekvens) krävs aldrig någon licens eller tillstånd. 3. Jaktradiofrekvenserna på 31 MHz (max 4W erp.) är lite i gråzonen, men där krävs inget tillstånd eller licens. Däremot är nyttjandet tveksamt om det inte används i jaktsammanhang. 4. För att sända på övriga frekvenser som radion klarar av krävs tillstånd av innehavaren av frekvensen eller att man själv hyr frekvensen av Post & Telestyrelsen. Behövs det ingen licens för punkt 4? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweSold Posted June 5, 2011 Report Share Posted June 5, 2011 Behövs det ingen licens för punkt 4? Nej, det behövs inte. Hyr du en egen frekvens av PTS kan du använda den precis som du vill (bara du inte överstiger effekt och områdesbestämmelserna, då samma frekvens kan hyras ut på många orter). Att ha tillstånd av innehavaren, tolkas som att du arbetar på en arbetsplats där radio används i arbetet (tex. inom industrin, bygg och anläggning, räddningstjänst, inom det gröna etc). Då bestämmer innehavaren hur radiotrafiken ska skötas och kanske utbildar dig några minuter eller dagar på det aktuella radiosystemet innan innehavaren anser att du är redo att använda radion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts