Jump to content

Radio 180

Guest InsatsSold

Recommended Posts

Guest InsatsSold

hej!

jag har nu funderat lite och undrar lite saker...

om man nu skulle säga att jag har en önskelista på 2st Ra180, 2st Dart 360, 2st packfickor och en högantenn 2k..

finns sånna här saker att köpa ?

:baskerPa: - älskar radioprylar

hej!

om man nu skulle säga att jag har en önskelista på 2st Ra180, 2st Dart 360, 2st packfickor och en högantenn 2k..

:baskerPa: - älskar radioprylar

NEJ.

De finns ju inte ens i tillräcklig mängd till våra krigsförband. :-(

okej..?

så det går inte att köpa dom alls? betälla från utlandet? militaryshop? någonstanns?

Tja, Ericsson kanske säljer dem fortfarande. Tvivlar starkt på att de är intresserade av att sälja enstaka exemplar till en privatperson dock. Du lär definitivt inte få köpa dem med samma kryptomodul som Försvarsmaktens version har dock.

hej!

:rockon: - älskar radioprylar

NEJ.

Vilket är rätt intressant med tanke på att vi har typ 4 bataljoner eller något sånt nu... :banana

hej!

:) - älskar radioprylar

NEJ.

Vilket är rätt intressant med tanke på att vi har typ 4 bataljoner eller något sånt nu... :)

ALLA hemvärnsförband är krigsförband :)

Vilket är rätt intressant med tanke på att vi har typ 4 bataljoner eller något sånt nu... blink.gif

Rätta mig om jag har fel men larsev tänker nog på HV

Stämmer bra det.

Det hade ju varit bra om man kunde få våra RA 145/146 utbytta mot RA 180 och på det sättet möjliggöra åtkomst till TS9000. :blink:

Ra-180 Tillverkas inte längre och är rent omöjliga att kunna köpa någonstans, dessutom för att använda den civilt krävs amatörradiolicens. Samma sak gäller med Darten den är också svår att få tag på. Högantenn 2 får du nog vänta med tills den släpps ut på surplus banan. annars kan du köpa en sprillans ny från comrod från norge http://www.comrod.com/ för en cirka så där 20000kr eller även mera. och när väll Ra-180 går i pension så kommer den troligtvis åka i kvarnen. tackvare PTS.... :bash:

ifall du vill få tag på liknande hoppfrekvens radio så köp en Amerikansk tillsvidare.

/Tobbe

Edited by Tobias.W

Liten fråga gällande radio 180 går det att koppla in den till comtacs tex på samma sätt som intercommen i en Patria funkar med en dosa med knapp som man slår över på när man vill prata mm.

Och så samma fråga på radio 145/146

Liten fråga gällande radio 180 går det att koppla in den till comtacs tex på samma sätt som intercommen i en Patria funkar med en dosa med knapp som man slår över på när man vill prata mm.

Med rätt kabel, Ja. Fråga mig inte var man får tag på den, men det är fysiskt möjligt att göra.

Och så samma fråga på radio 145/146

Vad jag vet så finns det ingen standard utrustning till Ra180 eller Ra145/46 med "Comtacs" . men man kan bygga såna utan större problem ifall man är teknisk kunnig. Men Comtacs är mera för mindre bärbara stationer, det skulle däremot passa till Ra135 istället.

Med rätt kabel, Ja. Fråga mig inte var man får tag på den, men det är fysiskt möjligt att göra.

Du måste ha en dosa imellan med ett interface för att kunna använda det.

Det går jättebra att kila in standardhörsnäckan (den med läderremmar att trä över skallen) till arméns truppradioapparater mellan Com-Tac och rem till hjälmen. Det är dock inte speciellt bekvämt om man har tillpassat hjälmen (med gamla inredningen) för att sitta som en smäck utan denna pryl.

Sen finns det som sagt en liten tvådelad kabel som man kan plugga direkt i Com-Tac, med resultatet att ljudförstärkningen bryts när något sänds på nätet (bra ibland, dåligt ibland). Min IP (UG 61) har då fått ut sådana men jag vet inte heller hur. Tror dock inte att det är hemma-meck.

• 4 years later...

Istället för att skapa en ny tråd tar vi det här. Har fått en fråga om högantenn 2K är en LMK- (lång- mellan och kortvåg)antenn, som jag inte kan besvara. Vore ju kul om jag kunde få skina lita med de kunskaperna. :D

Vill svara nej, men vill inte ha fel heller. :p

Inte en aning vad som menas med det, men Högantenn 2 är gjord för UK-radio (VHF) med ett frekvensband på 30-88 MHz, t ex Ra 180. Själva masten kan också användas för att hänga upp delta- eller dipolantenn för KV (HF), t ex Ra 195.

Ra-180 Tillverkas inte längre och är rent omöjliga att kunna köpa någonstans, dessutom för att använda den civilt krävs amatörradiolicens. Samma sak gäller med Darten den är också svår att få tag på.

Så länge man inte sänder något så krävs väl inte amatörradiolicens.

Ra-180 Tillverkas inte längre och är rent omöjliga att kunna köpa någonstans, dessutom för att använda den civilt krävs amatörradiolicens. Samma sak gäller med Darten den är också svår att få tag på.

Så länge man inte sänder något så krävs väl inte amatörradiolicens.

Känner ett behov av att reda ut begreppen. :Malaj:

1. För att sända på frekvenser vigda för amatörradio krävs licens för det. När det gäller Ra180 är det bara 6 metersbandet (50-52 MHz) som skulle kunna vara aktuellt för det i så fall.

2. För att bara lyssna (oavsett frekvens) krävs aldrig någon licens eller tillstånd.

3. Jaktradiofrekvenserna på 31 MHz (max 4W erp.) är lite i gråzonen, men där krävs inget tillstånd eller licens. Däremot är nyttjandet tveksamt om det inte används i jaktsammanhang.

4. För att sända på övriga frekvenser som radion klarar av krävs tillstånd av innehavaren av frekvensen eller att man själv hyr frekvensen av Post & Telestyrelsen.

1. För att sända på frekvenser vigda för amatörradio krävs licens för det. När det gäller Ra180 är det bara 6 metersbandet (50-52 MHz) som skulle kunna vara aktuellt för det i så fall.

2. För att bara lyssna (oavsett frekvens) krävs aldrig någon licens eller tillstånd.

3. Jaktradiofrekvenserna på 31 MHz (max 4W erp.) är lite i gråzonen, men där krävs inget tillstånd eller licens. Däremot är nyttjandet tveksamt om det inte används i jaktsammanhang.

4. För att sända på övriga frekvenser som radion klarar av krävs tillstånd av innehavaren av frekvensen eller att man själv hyr frekvensen av Post & Telestyrelsen.

Behövs det ingen licens för punkt 4?

Behövs det ingen licens för punkt 4?

Nej, det behövs inte.

Hyr du en egen frekvens av PTS kan du använda den precis som du vill (bara du inte överstiger effekt och områdesbestämmelserna, då samma frekvens kan hyras ut på många orter).

Att ha tillstånd av innehavaren, tolkas som att du arbetar på en arbetsplats där radio används i arbetet (tex. inom industrin, bygg och anläggning, räddningstjänst, inom det gröna etc).

Då bestämmer innehavaren hur radiotrafiken ska skötas och kanske utbildar dig några minuter eller dagar på det aktuella radiosystemet innan innehavaren anser att du är redo att använda radion.