Hans S Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Jag söker bilder av pansarmål som har blivit beskjutna med olika former av pansarbrytande ammunition. Anledningen är att jag vill kunna identifiera vad som har gjort hålet ifråga. Är det pansarbrytande 12,7 – 40mm eller en RSV stråle? http://news.webshots.com/photo/2459102530086112611nmcbEE Jag inbillar mig att detta är RSV men vill gärna ha torrt på fötterna. Tackar på förhand. MVH Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Om det är RSV så är det förbannat många träffar den stackars stridsvagnen fått. Jag tror snarare att det är någon som möchat på med en 12,7a eller kanske en 20mm. Är dock ingen expert... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Tråd om P-skott I denna tråd finns några bilder som jag tagit med bla träff med RSV i riktigt tjock "plåt". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 (edited) Kan det inte vara någon som haft skitkul med en minigun? /martinator Passar på att slänga in en fråga om skjutmål, halv OT. Vad är detta för mål? Från Høvelte övningsfällt i DK. Fanns inga skjutvallar eller så bakom, dessutom inget hav utan fälltet fortsatte bara som vanligt. Sluttade visserligen uppåt ca 500 meter bort, men det var ingen brant slänt. Låg parallellt med regementet. Edited October 4, 2006 by martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted October 4, 2006 Author Report Share Posted October 4, 2006 Tråd om P-skott I denna tråd finns några bilder som jag tagit med bla träff med RSV i riktigt tjock "plåt". Tack - men är det jag som är korkad - jag får vare sig bilderna eller länken att fungera? MVH Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted October 4, 2006 Forumsledning Report Share Posted October 4, 2006 bilderna är borttagna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrämstePI Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 flygakan + två tornträffar av handburna PV-vapen eller flygburen lättare PV-beväpning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 (edited) Jag tycker det mest ser ut som nån typ av fordonsmina med splitterverkan (typ Fordonsmina 13R?) har orsakat skadorna på den vagnen... Skulle det röra sig om tex 12.7AP så har det gått åt en hel del bulor. /JBP EDIT: Hade en gammal bild som jag tog på vapenverkanshallen på P4 för ett par år sen på en befälsresa. Edited October 4, 2006 by JBP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jolle Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Det är väl rätt troligt att hålen inte har skett vid ett tillfälle endast, dvs man har haft det stackars fordonet uppställt som mål för att skjuta på det vid flera olika övningar därav det lätt slitna utseendet. Vad som orsakat hålen vet jag dock ej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Med tanke på att det är olika stora hål så vill jag påstå att det är flera olika vapen som använts. Fordonsmina 13 (och liknande splitterminor) kan man helt ta bort då den inte orsakar dom skadorna på pansar. Minigun med uranprojektiler ger inte så fina hål utan det skulle blivit mer bucklor och vassa kanter. 12.7 orkar inte igenom den typen av pansar. Jag påstår att det är någon typ av RSV som använts ett stort antal gånger. Om inte AT-4 så i alla fall något liknande lätt vapensystem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted October 4, 2006 Author Report Share Posted October 4, 2006 Jag påstår att det är någon typ av RSV som använts ett stort antal gånger.Om inte AT-4 så i alla fall något liknande lätt vapensystem. Min fetstil. Min teori fullständigt - men jag söker fakta! JBP's bild var fin förutom att det som sades vara TOW inte var det - måste ha varit en fullkalibrig pansarprojektil troligtvis av äldre årgång. MVH Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Tråd om P-skott I denna tråd finns några bilder som jag tagit med bla träff med RSV i riktigt tjock "plåt". Tack - men är det jag som är korkad - jag får vare sig bilderna eller länken att fungera? MVH Hans bilderna är borttagna Funkar på min dator. Bifogar direktlänk. Länk direkt till bild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted October 4, 2006 Author Report Share Posted October 4, 2006 (edited) Stort tack cf112, jag höll på att säga något oförskämt till Kimster - och det hade ju varit dumt Men vilket hål är vad? MVH Hans Edited October 4, 2006 by Hans S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 (edited) Jag tror inte att det är RSV-laddningar som har gjor de där hålen. RSV-laddningar gör inte bara hål, utan lämnar också "svallvågor" på plåtytan. Dessutom så kan man se på hålen i tornet att projektilerna har tfäffat snett uppifrån. Min gissning är att vagnen har används som mål vid övninsskjutning med akan från A-10 Thunderbolt. Edited October 7, 2006 by eskil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 20/30mm akan kanske? Eller 20mm från övnings vapen typ Pskott/GRG kan det bli såhär då? Står en vagn på Kosta fältet som vi skjutit rätt myket på och den är också rätt full med hål Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Min gissning är att vagnen har används som mål vid övninsskjutning med akan från A-10 Thunderbolt. Håller helt med eskil, ser ut att vara A-10 som bankat skiten ur "General Lee" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsen Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Min teori är att vagnen från första inlägget har blivit beskjuten med finkalibrig eld som då skrapat bort den skyddande färgen på originalet, sedan har vagnen stått och rostat i några årtionden och på de platser utan skyddande färg har den då rostat rakt igenom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qaz Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Om man tittar runt lite på de andra bilderna som finns på vagnen så ser man att alla skott har kommit från samma håll, snett framifrån vänster. På högersidan kan jag inte se några utgångshål. På insidan verkar det flesta skott inte ha orskat någon större skada utan det har bara blivit en del gropar i plåten. Jag tycker också att det ser ut som om skotten också kommer lite snett ovanifrån. Jag ansluter mig till teorin om att hålen är orsakade av en luftburen akan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Min teori är att vagnen från första inlägget har blivit beskjuten med finkalibrig eld som då skrapat bort den skyddande färgen på originalet, sedan har vagnen stått och rostat i några årtionden och på de platser utan skyddande färg har den då rostat rakt igenom. Är du allvarlig eller driver du med oss? Vill ni veta något roligt om den vagnen? Jag vågar påstå att den rullar för egen maskin i det skick den är på bilderna. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Vill ni veta något roligt om den vagnen?Jag vågar påstå att den rullar för egen maskin i det skick den är på bilderna. The Swede Motorn såg ju väldigt fin ut på bilderna. Är beredd att hålla med. /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Min gissning är att vagnen har används som mål vid övninsskjutning med akan från A-10 Thunderbolt. Håller helt med eskil, ser ut att vara A-10 som bankat skiten ur "General Lee" Om så var fallet borde inte träffarna vara mer utspridda på vagnen, som det ser ut på bilderna så verkar ju stora delar vara #oskadda". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Min gissning är att vagnen har används som mål vid övninsskjutning med akan från A-10 Thunderbolt. Håller helt med eskil, ser ut att vara A-10 som bankat skiten ur "General Lee" Om så var fallet borde inte träffarna vara mer utspridda på vagnen, som det ser ut på bilderna så verkar ju stora delar vara #oskadda". Den har nog stått som skjutmål och endast blivit beskuten från ett håll, därav skadornas utbredning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 10, 2006 Report Share Posted October 10, 2006 Granaten som ligger framför vänstra "stora hålet" på JBPs bild, borde det inte varit en sådan som orsakat hålet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 10, 2006 Report Share Posted October 10, 2006 Granaten som ligger framför vänstra "stora hålet" på JBPs bild, borde det inte varit en sådan som orsakat hålet? Jo, en APDS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted October 13, 2006 Author Report Share Posted October 13, 2006 "The damage seen is indeed from both Panzerfaust and Panzerschreck but fired by the British post war using the substantial captured stocks (read free). Records and memory of those involved in the trials and after suggest no modern weapons were fired against the vehicle, indeed considering the state it was in this would have likely resulted in a flat-packed Grant." Inga fler bilder på svenska skjutmål? MVH Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stridspitt90 Posted October 13, 2006 Report Share Posted October 13, 2006 Inga fler bilder på svenska skjutmål? Hur många vill du ha? Ravlunda. Ravlunda. Älvdalen. Utö. Skövde. Tåme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted October 14, 2006 Report Share Posted October 14, 2006 Skillingaryds skjutfält /JBP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted October 16, 2006 Author Report Share Posted October 16, 2006 Tack för alla bilder - om det skulle finnas närbilder på hål (och gärna information om vad som orsakat hålet) så skulle jag bli ännu gladare. MVH Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stridspitt90 Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 Några närbilder,har ingen aning om vad de träffats av men det kan väl någon av pansarsnillena här berätta Bild 1. Bild 2. Bild 3. Bild 4. Bild 5. Kan ni vara snälla och inte "quota" bilden utan skriv bara vilket bildnummer det gäller! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted October 24, 2006 Author Report Share Posted October 24, 2006 Från Nereunder: The damage done to the vehicle in the above picture and the ones below was by shoulder launched weapons. The weapon used is the "Carl Gustav 84mm" it is the modern successor to the famous Bazooka. It uses a recoiless round (an explosive propelled projectile) rather than the rocket propelled projectile that a Bazooka would. This side view shows just how badly damaged the vehicle is. Do remember that it has taken hundreds of hits to make so many holes. In combat the result of the first hit would have probably been a catastophic fire along with an explosion of sufficient ferocity to blow the turret off and probably spread the hull all over the counntry side. Due to the lack of combustibles, the vehicle has been steadly "eaten" away by the repeated hits, thus the missing wheels and suspension parts. http://www.users.zetnet.co.uk/lsm/dhmg/cent8s.html MVH Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts