Jump to content

Utbildningsmetoder på KJK, FJS

Recommended Posts

tjena mannar.

Tänkte fråga vad det är som skiljer sig i utbildningarnas pedagogik på FJS och på KJ-kompaniet... Enligt rykten från 90-talet, t.ex. vinklade dokumentärfilmer har nog många fått en snedvriden bild(??) av KJ.

Tänkte fråga någon som varit på båda förbanden (t.ex. värnplikt på ett och officerare på ett) eller på annat sätt har koll kan förklara om det är samma utbildningsmetoder på de två förbanden eller vad det är som skiljer de åt i detta avseende?

Enligt gamla rykten har ju KJ haft knäckningar som metod medan FJS är lite mer nedtystade (iallafall utåt). Det intressanta är hur det ser ut nu på 2000-tal och inte hur det såg ut på 1980-90talet.

själv vet jag ingenting om vardera förband mer än det som man läser på mil.se och det man fått veta av vinklad press eller böcker från början av 90-talet... någon som vet lite kan gärna förklara.

vi hörs! :D

Jag vet iaf att FJS har en tydlig och uttalad policy att de vpl inte ska tala med andra soldater utan bara hålla sig inom den egna gruppen. Källa på det är en vpl som nyligen låg inne.

I second that, likadan källa.

Jag vet iaf att FJS har en tydlig och uttalad policy att de vpl inte ska tala med andra soldater utan bara hålla sig inom den egna gruppen. Källa på det är en vpl som nyligen låg inne.

Eftersom SoldF relativt frekvent befolkas av människor med en stor blå bok i högsta hugg så kan man ju lite spontant slänga in en fråga här.. :blink:

Kan det tänkas vara ok att beordra/"policyera" soldaterna att bara prata "inom sitt gäng.."?

GMY

• Forumsledning
....

...själv vet jag ingenting om vardera förband mer än det som man läser på mil.se och det man fått veta av vinklad press eller böcker från början av 90-talet... ...

I frågan metodik och "hur" det går till...

..så kommer det att vara i fortsättningen också, så länge du inte själv kommer att tjänstgöra på något av förbanden. Det du hör är bara det du hör... inget mer.

Jag kan direkt säga att det finns ingen på detta forum som kommer kunna besvara dig på dina frågor utöver rykten.

Eftersom SoldF relativt frekvent befolkas av människor med en stor blå bok i högsta hugg så kan man ju lite spontant slänga in en fråga här.. :unsure:

Kan det tänkas vara ok att beordra/"policyera" soldaterna att bara prata "inom sitt gäng.."?

GMY

Det där är en fråga som många undrar över, och det är så att det gillas inte alls på vissa orter, då vissa anser det är intrång på yttrandefriheten. Det finns iaf ingen "lag" som någon soldat kan stödja sig på när de säger att de inte "får säga något". ..utöver självs det som är hemligt. Men här måste man förstå att allt är inte hemligt, det är ganska lite som är hemligt.

Jag vet om även vissa andra förband som sagt att vissa saker vart hemliga, men som inte haft något laga stöd i det utan bra tyckt att det vart bäst att ha det. Om det är av ballfaktor eller bara lämpligt ska jag inte avgöra, men det har väl blivit lite för mycket av hemlighetsmakeriet.

Att inte vilja säga något och att inte få säga något är 2 helt olika saker, och det är när man inte "får" säga något pga av ett befäl som kallar det hemligt som man är o trampar på lite djupt vatten. Juridiskt talat, saker som media älskar att grotta i, då är medvetna om vad som får klassas hemligt och inte.