gislemark Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Förlorade min klocka förra helgen på en övning. Jag har för mig att det ska finnas en fond eller liknande där man kan ansöka om ersättning för sådanna händelser. Men jag vet inte hur jag skall gå till väga. Klockans värde ca 3000kr Hjälp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Testat att prata med dina befäl/övningsledningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Försäkringen skall täcka klocka... Dock måste du ha kvitto mm på klockan för att kunna styrka allt... Ring din lokala grupp och fråga, de bör (skall) veta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 varför har man en klocka värd 3000:- med sig ut i skogen när man ska "kriga"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted October 5, 2006 Forumsledning Report Share Posted October 5, 2006 Har du en egen klockförsäkring gäller även den. Dock måste man göra en polisanmälan om att klockan är försvunnen, stulen eller hur det nu gått till. Sedan tar man med sig polisanmälan i handen till klockaffären, väljer en ny klocka med det belopp man får ut - självrisk eller lägger till några kronor. Tappade min klocka under lumpen vid en landstigning, förutseende nog hade jag skaffat försäkring vid köpet av klockan just med tanke på att sådant skulle kunna hända i lumpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustkavallerist Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 Kompisen förlorade sin klocka på en övning, med resultatet 0 kronor p.g.a att den inte hade försvunnit under stridsliknande uppgifter (detta beslutet fick han av juridikavdelningen på gruppen)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 Förmåner och försäkringar vid tjänstgöring i Hemvärnet 4. Förstörda glasögon, klockor, kläder Försvarsmakten betalar skälig ersättning vid skada. Om skadan inträffar samtidigt med personskada betalar KK alla kostnader, utom självrisk. Det finns möjlighet att erhålla kompletterande ersättning via hv:s eller respektive organisations försäkring. För hv If. Men jag kan väl tycka att man får skylla sig själv om man bär en 3000 krs klocka i fält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted October 5, 2006 Author Report Share Posted October 5, 2006 Förmåner och försäkringar vid tjänstgöring i Hemvärnet 4. Förstörda glasögon, klockor, kläder Försvarsmakten betalar skälig ersättning vid skada. Om skadan inträffar samtidigt med personskada betalar KK alla kostnader, utom självrisk. Det finns möjlighet att erhålla kompletterande ersättning via hv:s eller respektive organisations försäkring. För hv If. Men jag kan väl tycka att man får skylla sig själv om man bär en 3000 krs klocka i fält. Nu är det så att jag har haft klockan på mig nästan oavbrutet sedan jag fick klockan för ca 10 år sedan, den har blivit en del av mig. Det är lätt att vara efterklok men nu är det som det är. Denna fond som jag pratade om i mitt första inlägg är en fond som är fristående försvarsmakten. Fick höra om den första gången när jag gick på infoträff om HV. Det sas även att denna fond eller stiftelse eller vad det var, var ganska okänd för de flesta inom HV. Det var alltså inte FM som skulle stå för kalaset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted October 6, 2006 Report Share Posted October 6, 2006 Under en hvövning förstördes en kamrats glasögon. Om det är samma försäkring och samma rutiner som gäller som vid klockförlust, skall ett vittne underteckna anmälan för skade/förlusttillfället. Det kan bli svårt att hävda en ovittnad förlust. För min kamrat gick det bra. Efter 6 veckor fick han ut fulll ersättning för de förstörda glasögonen, ca 3.500:- /Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
102:an Posted October 6, 2006 Report Share Posted October 6, 2006 (edited) Denna fond som jag pratade om i mitt första inlägg är en fond som är fristående försvarsmakten.Fick höra om den första gången när jag gick på infoträff om HV. Det sas även att denna fond eller stiftelse eller vad det var, var ganska okänd för de flesta inom HV. Det var alltså inte FM som skulle stå för kalaset. Det är möjligtvis inte Kungafonden du far efter? Ring i så fall Regeringskansliets växel (08-4051000) så kan de koppla dig till en person som handlägger frågor om den fonden. Edit: Jag kom på att Kungafonden väl har hand om ersättning vid kroppsskador och dödsfall så det kanske inte är dem du far efter i alla fall...? Edited October 6, 2006 by 102:an Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gizama Posted October 6, 2006 Report Share Posted October 6, 2006 varför har man en klocka värd 3000:- med sig ut i skogen när man ska "kriga"? Bara en ren spekulation från min sida,men det är i alla fall anledningen till att jag har klocka på mig. Kanske för att kunna vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. Kvalitet kostar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted October 6, 2006 Report Share Posted October 6, 2006 har haft samma Gul klocka på mig sedan jag fick den för 12år sedan och den har varit med i fält mm och funkar alltid har bytt bateri 1 gång i den sedan jag fick den värdet av den klockan ny var 500kr. Så jag ahr svårt att se att kvalite måste kosta 3000kr... Det första dom sa till oss i lumpen var att vill ni att era klockor ska kunna ersättas av FM så betala inte mer än 500kr för dom annars kan ni glöma ersättning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smocken Posted October 6, 2006 Report Share Posted October 6, 2006 (edited) En klocka är mannens enda smycke. Så vräk på och köp fina klockor. Skall man kriga, krigar man med klass. Kör Suunto Observer i titaium i fält en Breit till vardags. Lite ironi men ändå inte. Ni fattar Edited October 6, 2006 by Smocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 varför har man en klocka värd 3000:- med sig ut i skogen när man ska "kriga"? Bara en ren spekulation från min sida,men det är i alla fall anledningen till att jag har klocka på mig. Kanske för att kunna vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. Kvalitet kostar! För absolut rätt tid S Östersund kostar max 1500:- . Dessa klockor är då radiostyrda från Tyskland. Exempel på leverantörer är: Clas Ohlson Butiker som säljer CASIOs sortiment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 Det första dom sa till oss i lumpen var att vill ni att era klockor ska kunna ersättas av FM så betala inte mer än 500kr för dom annars kan ni glöma ersättning Och det är fel som FK N har bevisat. Ibland säger befäl en massa strunt som inte stämmer. Och vad gäller om man ska ha en klocka för 3000 kr i fält så är min åsikt klar. Go for it, kvalitet kostar men var beredd på att FM trilskas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 Ett kvitto på klockan löser mycket men ta ett snack med övningsledningen (eller utb grp i detta fallet). Hv har försäkringsavtal med If-skadeförsäkring, så de ska fixa detta... kanske inte till 100% men lite hjälp är också hjälp. Ta även snack med din Komp C (eller plut C om du är i IP). Komp C har lite papper som du och han ska fylla i. Komp C ska kunna lösa detta åt dig (allt enligt FA-kurs) :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Adam Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Jag kursade tillsammans med en kille från Tranås för några år sedan. Efter en dos fältkoma sumpade han sin A1-kniv och var millimetrar från att få ett psykbryt. Övningsledningen fick trösta miffot. *suck* Det är väl bra att kunna få ut ersättning för BORTSLARVAD materiel, men jag har svårt att förstå varför (utöver att flasha) man tar med sig onödigt dyr utrustning i fält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 Jag kursade tillsammans med en kille från Tranås för några år sedan.Efter en dos fältkoma sumpade han sin A1-kniv och var millimetrar från att få ett psykbryt. Övningsledningen fick trösta miffot. *suck* Det är väl bra att kunna få ut ersättning för BORTSLARVAD materiel, men jag har svårt att förstå varför (utöver att flasha) man tar med sig onödigt dyr utrustning i fält. "Onödigt" dyr utrustning.... vi har väl diskuterat det där tidigare, och det kan alltid diskuteras i all evighet......en del anser helt enkelt inte att utrustningen som du anser ONÖDIGT dyr är just det... utan att den är prisvärd, och fungerar. Tråkigt nog så kan tydligen även den bästa materiel slarvas bort, även om den sällan går sönder. Slut, frågor? FÖR SENT! Ämnet utgår... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Adam Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Jag kursade tillsammans med en kille från Tranås för några år sedan. Efter en dos fältkoma sumpade han sin A1-kniv och var millimetrar från att få ett psykbryt. Övningsledningen fick trösta miffot. *suck* Det är väl bra att kunna få ut ersättning för BORTSLARVAD materiel, men jag har svårt att förstå varför (utöver att flasha) man tar med sig onödigt dyr utrustning i fält. "Onödigt" dyr utrustning.... vi har väl diskuterat det där tidigare, och det kan alltid diskuteras i all evighet......en del anser helt enkelt inte att utrustningen som du anser ONÖDIGT dyr är just det... utan att den är prisvärd, och fungerar. Tråkigt nog så kan tydligen även den bästa materiel slarvas bort, även om den sällan går sönder. Slut, frågor? FÖR SENT! Ämnet utgår... "Onödigt dyr" anser jag vara när man inte kan ta en eventuell förlust av materielen och därför är begreppet högst varierande från person till person. Visst fan har jag med både privata och dyra prylar i fält. Jag anser bara att det är min egen huvudvärk om jag slarvar bort, eller har sönder, dem. Och JA, det har hänt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Förordar den gamla principen att du får ersättning för en trasig/förlorad klocka om du behöver den i din tjänst (och det är verkligen inte alla som gör det). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted October 10, 2006 Report Share Posted October 10, 2006 Tappar man bort den får man skylla sig själv och ska inte ha nån ersättning från Försvarsmakten. Går den sönder så är det rimligt att FM betalar. Mina 5 öre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted October 10, 2006 Report Share Posted October 10, 2006 En jäkla massa tyckande här! Gislemarks fråga var ju om det fanns möjlighet att få ersättning, inget annat. /FkN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts