Blackadder Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 (edited) Numera behövs nämligen inga läkarintyg, utan Pliktverket litar helt på de svar som 17-åringarna ger i en hälsoenkät, skriver Sydsvenskan. Förr mönstrade i stort sett alla unga män till värnplikten. Men det moderna, nedbantade försvaret behöver allt färre värnpliktiga och sparar nu också in på själva urvalsmetoden. Att alla 17-åringar ska mönstra blir för dyrt. Därför har Pliktverket i år tagit hjälp av en hälsoenkät för att gallra ut vilka som ska kallas till mönstring. 17-åringarna har i enkäten fått svara på frågor om fysisk och psykisk hälsa, kondition och liknande. Och inga läkarintyg behövs för de sjukdomar och krämpor som sjuttonåringarna uppgett i enkäten att de lider av, skriver Sydsvenskan. Thomas Lövgren, ställföreträdande chef för Pliktverkets planeringsstad, medger att enkätmetoden kan ha brister: – En del har väl ljugit, andra har kanske överdrivit eller förtigit vissa skavanker. Det får man räkna med. – Men vi har ändå inga pengar att mönstra fler. Pliktverket säger upp 120 personer den förste november, säger Thomas Lövgren till Sydsvenskan. från pliktverkets hemsida.. på radion sa dom att det kommer att vara 5100 vpl nästa år... FM vilja är att 75% av US ska utgöras av nymuckad personal... tror någon annan än jag att det kan bli svårt? och kommer vi få rätt VPL... bara en fundering? /b Edited October 3, 2006 by Blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 De som bluffat /överdrivit i enkäten tillhör väl då inte kategorin "motiverade att göra GU" troligen skulle väl en ganska stor andel av dessa lämnat mönstringen utan placering ändå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 De som bluffat /överdrivit i enkäten tillhör väl då inte kategorin "motiverade att göra GU" troligen skulle väl en ganska stor andel av dessa lämnat mönstringen utan placering ändå Eller tvärt om - många av de som kommer att se till att de slipper, för att istället plugga, skulle förmodligen göra alldeles utmärkt ifrån sig. Frågan kanske i framtiden blir - Hur ska FM i framtiden motivera de bästa och mest intelligenta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stolpskottet Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 känns som sista steget innan ett rent "yrkesförsvar" är taget. 5100 värnpliktiga, känns som man lika väl kan avskaffa värnplikten helt nu och ta det sista steget till en yrkesarmé/försvar eller vad man nu skall kalla det! man mönstrar ju fortfarande så där kan man nog sålla bort olämpliga individer, men hur många måste kallas ändå till mönstring? det dubbla? kan dock bli väldigt svårt att bland dom mönstrande hitta de 75%av 5100 som kan tänka sig ingå i US. hur många % av värnpliktiga idag söker till US? någon som har någon siffra? tror inte de flesta inser vad dom ger sig in på vid mönstringen då värnplikten är väldigt omställning mot det civila mörkret! hur blir det efter nästa försvarsbeslut? ska bli lite intressant och se hur det här slutar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 känns som sista steget innan ett rent "yrkesförsvar" är taget. 5100 värnpliktiga, känns som man lika väl kan avskaffa värnplikten helt nu och ta det sista steget till en yrkesarmé/försvar eller vad man nu skall kalla det! man mönstrar ju fortfarande så där kan man nog sålla bort olämpliga individer, men hur många måste kallas ändå till mönstring? det dubbla? kan dock bli väldigt svårt att bland dom mönstrande hitta de 75%av 5100 som kan tänka sig ingå i US. hur många % av värnpliktiga idag söker till US? någon som har någon siffra? tror inte de flesta inser vad dom ger sig in på vid mönstringen då värnplikten är väldigt omställning mot det civila mörkret! hur blir det efter nästa försvarsbeslut? ska bli lite intressant och se hur det här slutar! Ska man tro på det man hört från alliansen så är det väl mest sannolikt med fler och inte färre soldater. Bl a har ju den gamla regeringen fått kritik för att det finns för få soldater som är tänkbara att skicka iväg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Frågan kanske i framtiden blir - Hur ska FM i framtiden motivera de bästa och mest intelligenta? Det går inte? Ungefär som politiker... De bästa är tillräkligt bra för att hittar betydligt "bättre saker" att göra med sin tid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Frågan kanske i framtiden blir - Hur ska FM i framtiden motivera de bästa och mest intelligenta? Det går inte? Ungefär som politiker... De bästa är tillräkligt bra för att hittar betydligt "bättre saker" att göra med sin tid Nu tycker jag att du har fel. Jag vågar påstå att några av de bästa/mest lämpliga faktiskt vill göra värnplikten och gör den likaså. Så att alla "de bästa" skulle hitta på annat med sin tid köper jag inte alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Nu handlar ju allt det om vad som menas med "de bästa". Men klart är nog att många enbart ser lumpen som ett hinder i en utveckling mot en civil karriär och det är dessa som försvinner. Och många av dessa hade nog gjort ett utmärkt jobb och höjt nivån på de värnpliktiga. Nu innebär det ju inte att de som faktiskt gör lumpen är dåliga men klart är ju att syftet med allmän värnplikt försvinner när det blir en så låg siffra som genomför mönstring och värnplikt. Så något måste ju förändras för att inte systemet och tillslut effekten ska försvinna!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Frågan kanske i framtiden blir - Hur ska FM i framtiden motivera de bästa och mest intelligenta? Det går inte? Ungefär som politiker... De bästa är tillräkligt bra för att hittar betydligt "bättre saker" att göra med sin tid Nu tycker jag att du har fel. Jag vågar påstå att några av de bästa/mest lämpliga faktiskt vill göra värnplikten och gör den likaså. Så att alla "de bästa" skulle hitta på annat med sin tid köper jag inte alls. Stämmer inte med mina erfarenheter - dvs vilka fd elever som valt att göra vpl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosmo Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 (edited) Man ska inte glömma att av dom 5100 så är alla inte lämpliga för utlandstjänst. Statistiskt sett så får ca 60% de betyg som krävs (X-7-7), vilket ger drygt 3000 soldater. Det är inte alls många....så ja, risken finns att det blir svårt att hitta tillräckligt många nymuckade som är vill åka iväg. Å andra sidan öppnar det för oss som andra Edited October 3, 2006 by Cosmo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Ska ta ett exempel från min klass. De killar och tjejer som sköter sig bäst i skolan och har högst betygssnitt, de vill göra värnplikten. De som inte är så duktiga i skolan vill inte göra värnplikten. Så från min klass får Försvarsmakten iallafall de "bästa" och inte bottenskrapet. Sen kan ju detta vara lite missvisande med tanke på att jag går i en klass med inriktning mot uniformsyrken, där de flesta vill bli poliser :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted October 3, 2006 Author Report Share Posted October 3, 2006 (edited) Eftersom jag startade tråden så kan jag flika in med några olika funderingar... först så tror jag att detta mycket riktigt kan innebära att det blir en segregering mellan dom som vill göra vpl och dom som inte vill. @christer ja det är nog så att du inte riktigt är helt representativ för det stora flertalet va ? Många som nu är officerare eller som deltagit i US och är några av dom bästa hade ingen aning om att detta var något för dom innan dom gjorde vpl och hade om dom blivit tillfrågade kanske valt att sträva mot andra mål, studier och jobb. Samtidigt så kan det vara så att en del av dom som är motiverade och vill göra vpl inte är dom mest lämpade av olika anledningar. FM försöker ju smyga in så sakta in i en yrkesarme med R-10 förbanden och det är något som dom fått skarp backning på från politikerna, som landet ligger IDAG så är det allmän (mm typ) vpl som gäller och att ha veteraner med har ju IA06 visat att det mellan varven är enklare med nymuckade som inte har en massa förväntningar om att det ska vara på ett visst sätt. Vad gäller US så visst kanske kommer det göra att det blir fler platser för "oss" men detta är absolut inte något som FM vill och resultatet kan ju bli att man målboserar folk för att få vpl till sina förband och i förlängningen så riskerar vi att kraven sänks vilket det pratats om massor tidigare på forumet. Men visst tror jag att FM kommer lyckas med sina huvuduppgifter så som dom är ställda både i sverige och utomlands... frågan är kommer detta att man inte tar in hela kullar på mönstring förbättra eller försämra lösandet av dom.. /b Edited October 3, 2006 by Blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Ska ta ett exempel från min klass. De killar och tjejer som sköter sig bäst i skolan och har högst betygssnitt, de vill göra värnplikten. De som inte är så duktiga i skolan vill inte göra värnplikten. Så från min klass får Försvarsmakten iallafall de "bästa" och inte bottenskrapet. Sen kan ju detta vara lite missvisande med tanke på att jag går i en klass med inriktning mot uniformsyrken, där de flesta vill bli poliser :P Jag släpper iväg/ har koll på 120- 130 elever/ år. Har gjort så i åtta år. Det är INTE de bästa som gör vpl - generellt sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Slutsatser som kan dras av att alla inte lägre skall mönstras. Om några "slipper" värnplikten pga de "lyckades" fylla i en enkät på ett sådant sätt att de "slapp" mönstra så är det inte moraliskt försvarbart att hota den andra halvan av årskullen (de som kallas till mönstring) med fängelse om de vägrar att tjänstgöra. det skulle hota rättssäkerheten. Dessutom så med de låga antal som FM behöver så borde de sållas fram bland de frivilliga. När bara frivilliga skall göra värnplikt (man kanske tom får byta namn om alla är frivilliga) så måste man satsa mer på att sålla ut de oönskade elementen i ett tidigt skede. Dels för att varje individ i sig blir viktigare. Dels för att så stor procent som möjligt skall kunna ha möjligheten och förutsättningar att kunna kvala in i R10 förbanden (ev kommande stående förband-yrkesarmen). En frivillig "värnplikt" måste vara attraktiv för att kunna locka tillräckligt många tillräckligt bra ungdomar. FM måste satsa på "Värnpliktens" image dvs marknadsföring och civilt meritvärde Förmåner ersättningar i pengar samt fördelar vid antagning till högskola. Bättre studielån mm. Ev enbart efter genomförd T3 och beredskap och eller mission. Lön R10/Stående förbande måste locka till sig "rätt" klientel Möjligheter för "yxor" att göra karriär som serganter och ha fast anställning (alt långa kontrakt 4-6 år). Slutligen övergående i ett riktigt 2-befälssystem. Utvecklat stöd till anhöriga (för att kunna rekrytera lite äldre personal) "Yx" tillägg för att kunna rekrytera veteraner. Ersättningar i pengar samt fördelar vid antagning till högskola. Bättre studielån mm. Image Det måsta vara prestigefyllt. Detta fixas med marknadsföring Medaljceremonier/hemkommstceremonier på kungliga slottet Snygga "Permisuniformer" som gör att alla blir en reklampelare för sitt förband och skänker stolthet tillbäraren. Krävande inträdeskrav Stående förband där samma personer tjänstgör tillsammans under längre perioder (flera år) skapar espri de corps (förbandsanda) Slutligen varför sparkas 120 man på pliktverket? Pengarna behövs till NBG och andra int insatser Omställningen har bara börjat! FM+Framtiden = Expepitionskår! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 (edited) Slutsatser som kan dras av att alla inte lägre skall mönstras.Om några "slipper" värnplikten pga de "lyckades" fylla i en enkät på ett sådant sätt att de "slapp" mönstra så är det inte moraliskt försvarbart att hota den andra halvan av årskullen (de som kallas till mönstring) med fängelse om de vägrar att tjänstgöra. det skulle hota rättssäkerheten. Dessutom så med de låga antal som FM behöver så borde de sållas fram bland de frivilliga. När bara frivilliga skall göra värnplikt (man kanske tom får byta namn om alla är frivilliga) så måste man satsa mer på att sålla ut de oönskade elementen i ett tidigt skede. Dels för att varje individ i sig blir viktigare. Dels för att så stor procent som möjligt skall kunna ha möjligheten och förutsättningar att kunna kvala in i R10 förbanden (ev kommande stående förband-yrkesarmen). En frivillig "värnplikt" måste vara attraktiv för att kunna locka tillräckligt många tillräckligt bra ungdomar. FM måste satsa på "Värnpliktens" image dvs marknadsföring och civilt meritvärde Förmåner ersättningar i pengar samt fördelar vid antagning till högskola. Bättre studielån mm. Ev enbart efter genomförd T3 och beredskap och eller mission. Lön R10/Stående förbande måste locka till sig "rätt" klientel Möjligheter för "yxor" att göra karriär som serganter och ha fast anställning (alt långa kontrakt 4-6 år). Slutligen övergående i ett riktigt 2-befälssystem. Utvecklat stöd till anhöriga (för att kunna rekrytera lite äldre personal) "Yx" tillägg för att kunna rekrytera veteraner. Ersättningar i pengar samt fördelar vid antagning till högskola. Bättre studielån mm. Image Det måsta vara prestigefyllt. Detta fixas med marknadsföring Medaljceremonier/hemkommstceremonier på kungliga slottet Snygga "Permisuniformer" som gör att alla blir en reklampelare för sitt förband och skänker stolthet tillbäraren. Krävande inträdeskrav Stående förband där samma personer tjänstgör tillsammans under längre perioder (flera år) skapar espri de corps (förbandsanda) Slutligen varför sparkas 120 man på pliktverket? Pengarna behövs till NBG och andra int insatser Omställningen har bara börjat! FM+Framtiden = Expepitionskår! Jomendet är i den nuvarande s+v+mp- kostymen. M har pratat om +100 000 man i FM (står bl a i någon annan tråd här). Då är vi tillbaka i vpl- systemet. Men det ena utesluter å andra sidan inte det andra bara penningpungen är nog stor. Edited October 3, 2006 by dalmas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TPJ-Bo Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Om man nu ändåså inte ska ta in alla killar till ett mönstringskontor som tidigare, utan börja en gallring redan via en enkät, så kan man ju fråga sig om det inte vore dags för en äkta allmän ''enkät-mönstring''. Dvs att alla 17-åringar, oavsett kön, får brev med information om värnplikt, hur mönstringförfarandet går till samt gallringsblanketten. Detta tror jag skulle hjälpa till att få in kvinnor i försvaret, och vi får rätt person på rätt plats, och inte som verkligheten idag ser ut med rätt man på rätt plats. Sen hoppas jag att krävande inträdeskrav som Kn Glock efterlyste inte blir en realitet. Kraven ska inte vara hårda anser jag, utan de bör vara anpassade till tjänsten med en viss mägnd variabler som bestämmer. Visst, alla ska vi vara soldater i första hand och vad det nu kan vara i andra hand, men vad spelar det för roll om en sambandssoldat eller en maskinförare inte kan springa milen på en timma, eller om kocken inte kan lyfta 100kg. Jag tror det kommer skräömma bort fler än vad det tillför systemet i stort. Ser man på de skickliga personer som var dag gör en strålande insats i US, så är det en del där som inte skulle klara av ett fälttest, men de behövs de med för de har så mycket kunskap inom sitt område där fysiken inte är det viktigaste, pekar inte på skytte utan mer åt tjänster där civil kompetens efterfrågas, som förare, förådsperonal mm. I så fall är det bättre att sätta högre krav på intelligens och problemlösning (logiskt tänkade i stort) eftersom man har en hel del nytta av sådant i missionen som man förhoppningsvis kommer göra senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Någon som vet vilka frågor som ingick i enkäten? skulle vara kul att läsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Nu tror jag inte att de oönskade elementen som det talades om var just de som inte kunde ta 100kg eller springa milen under 1 timme. Utan det finns ju faktiskt personer som inte tillför FM något utan att för den delen vara varken fysiska superpersoner eller motsatsen. Jag gillar förövrigt tänkandet på att man skulle kunna få bättre studielånsmöjligheter efter T3 + kanske nån kontraktstid. Kanske även en bonuspoäng för att öka intagningsmöjligheterna till högskolan? Gör lite för Sverige och Sverige gör lite för dig. Låter väldigt intressant!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Någon som vet vilka frågor som ingick i enkäten? I högerspalten på denna sida finns länkar både till enkäten och brevet man får hem i brevlådan. /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjh Raxo Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Personligen tycker jag att alla som fyllt 18 år ska få göra en utbilding. Den ska omfatta brand, Hjärt och lugn räddning, krishantering vid naturkattastrofer. Sen dom som vill lära sig vapenhantering får söka vidare. Till då "Lumpen". Vet att det är många som inte kan L-ABC tex. Vet inte hur en brandsläckare fungerar mm. Därför vågar de inte göra nått vid en olycka elelr brand. Peronligen går jag L-ABC utb. varje år, men vet att den dagen jag måste använda det (kommer aldri att tveka att försöka) kommer jag säkert att göra nått fel. Men jag har ändå försökt att rädda liv. Vist det det kommer att kosta en del pengar. Men samtidigt får vi människor som kan och vågar ställa upp när det behövs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted October 4, 2006 Author Report Share Posted October 4, 2006 Personligen tycker jag att alla som fyllt 18 år ska få göra en utbilding. Den ska omfatta brand, Hjärt och lugn räddning, krishantering vid naturkattastrofer. Sen dom som vill lära sig vapenhantering får söka vidare. Till då "Lumpen". Vet att det är många som inte kan L-ABC tex. Vet inte hur en brandsläckare fungerar mm. Därför vågar de inte göra nått vid en olycka elelr brand. Peronligen går jag L-ABC utb. varje år, men vet att den dagen jag måste använda det (kommer aldri att tveka att försöka) kommer jag säkert att göra nått fel. Men jag har ändå försökt att rädda liv. Vist det det kommer att kosta en del pengar. Men samtidigt får vi människor som kan och vågar ställa upp när det behövs. L-ABCDE och brand är det på tok för sent att börja lära ut under GU, det borde vara med redan i skolan anser jag. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Eftersom så få personer får göra GU så är det väl lika bra att sålla bort alla som inte är intresserade från början. Vid mönstringen plockar man idag ut personer efter följande kriterier. 1. Klarar dom kraven? 2. Är personen motiverad och vill göra Utlandstjänst 3. Hur lång resväg är det till utbildningsorten. Som ni förstår så blir det mycket svårt för ungdommar i Östersund eller på Gotland att få göra GU eftersom det inte finns några regementen i närheten. Det är bland annat därför som det bedrivs försöksverksamhet med 3 månadersutbildningar för placering i Hv på Gotland och jag tror det var i Falun. Så visst kan man fråga sig om det är en allmän värnplikt vi har i Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 (edited) Jag tror man får genrellt bättre folk med allmän värnplikt där pliktverket väljer, än med frivilliga. Enligt min mening kommer att bli en jäkla massa Rambo-wannebee som söker och ett mindre antal än idag med lämpligt psyke. När man dessutom sedan ska gallra efter fysisk förmåga tror jag det blir än mer snedvridet. Rambo-wannees har ju (tyvärr) oftare fysiken... /martinator Edit: Efter att ha läst och begrundat formuläret så måste jag säga att det var tunnt. Känns som en del frågor kan slå blint och hur sanningsenligt man ska svara är väl bara upp till samvetet. Ungefär som de där lapaprna för privat sjukförsäkring. Fyller man i att man använader tex dentan (fluorlösning) så riskerar man att bli utan... Edited October 4, 2006 by martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts