Jump to content

Officersutbildning i FV?

Recommended Posts

Hej!

Jag har, vågar jag påstå, ganska försvarliga kunskaper om både armén och flottan, eftersom det är de två försvarsgrenar som jag hittills har varit mest intresserad av, medan mina kunskaper om flygvapnet är ganska rudimentära. På senare tid har jag dock fått upp ögonen för FM:s fåglar så min fråga kan säkert te sig ganska basal för de som är mer bevandrade inom flyget än jag.

Hur funkar officersutbildningen inom flygvapnet? Får alla FV-officerare en grundläggande flygutbildning under sina 2:a och 3:e år på MHS eller är det bara flygförarna som får flygutbildning över huvud taget? Alltså; kan alla FV-officerare flyga eller är det bara stridspiloterna som får lära sig det?

Utbildning som förare: officer i flygande tjänst (vanlig flygförare) och flygingenjör i flygande tjänst.

Utbildning som navigatör eller annan tjänst som besättning: meteorolog, navigatör, vapensystemofficer, störoperatör (telekrig), taktisk officer, färdmekaniker, lastmästare, ytbärgare och säkert något mer som jag glömt.

Tidigare fanns även flygsignalist och flygskytt.

Alla de som jag räknat upp har någon sorts vingar som utbildningstecken och har någon form av uppgift under flygning. Diverse andra kategorier kan ju få följa med ibland, men de har ingen direkt uppgift utan då är det bara för att skapa förståelse för flygtjänsten (t ex flygstridsledare och FAC:ar) eller som rent nöje.

Ett tag utbildade FV bara officerare i flygande tjänst, resten kom från armén eller flottan, men det var på 30-talet. Man har under årens lopp gjort diverse insatser för att även markpersonalen skulle få flyga. På 40-talet hade man segelflygplan och på 90-talet fick flygklubbar tillhörande flottiljerna i samband med avveckling av Sk50 köpa flygplanen för en symbolisk summa. Tyvärr gjorde man inte samma sak med Sk61.

Glöm inte den viktiga tjänsten Flygspanare som hade ett eget utbildningstecken med vinge

Flygspanarmärke m/40 = Flygnavigatörmärke m/40

Eller tänkte du på flygspanarmärke m/14?

edit: men sant att jag glömde den kategorin.

Edited by 106

Glöm inte den viktiga tjänsten Flygspanare som hade ett eget utbildningstecken med vinge

Flygspanarmärke m/40 = Flygnavigatörmärke m/40

Eller tänkte du på flygspanarmärke m/14?

edit: men sant att jag glömde den kategorin.

Jag tänkte på flygspanarmärke m/14 :-(