Nestor Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Idag runt 13.35 så observerade jag en helikopter, som jag tror var en Seaking över Kungsbacka, flygandes i riktning Nord-Nordväst, mot Göteborg. Mig veterligen används inte Seaking i Sverige. Så jag undrar om det finns någon därute som vet mer varifrån denna fågel kan komma ifrån? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Idag runt 13.35 så observerade jag en helikopter, som jag tror var en Seaking över Kungsbacka, flygandes i riktning Nord-Nordväst, mot Göteborg. Mig veterligen används inte Seaking i Sverige. Så jag undrar om det finns någon därute som vet mer varifrån denna fågel kan komma ifrån? Danmark eller Norge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Subitus Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Idag runt 13.35 så observerade jag en helikopter, som jag tror var en Seaking över Kungsbacka, flygandes i riktning Nord-Nordväst, mot Göteborg. Mig veterligen används inte Seaking i Sverige. Så jag undrar om det finns någon därute som vet mer varifrån denna fågel kan komma ifrån? Danmark eller Norge Mig veterligen pågår ingen övning varken civil eller militär i aktuellt område varför larsev slutsats måste vara korrekt. Den tillhör sannolikt dk eller no och har säkerligen genomfört någon form av SAR/MEDEVAC. I dessa länder merutnyttjar militära resurser till civila ändamål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 Den stod uppställd på Halmstad flygplats måndag till tisdag. Flög iväg efter lunch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 Den stod uppställd på Halmstad flygplats måndag till tisdag. Flög iväg efter lunch. Nationalitet frågas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 Den stod uppställd på Halmstad flygplats måndag till tisdag. Flög iväg efter lunch. Nationalitet frågas Efter att ha frågat en kadett på plats, som ibland har sin ljusa stunder, ger jag den en preliminär norsk nationalitetsbeteckning. Då har jag inte sett maskinen alls så det kan lika gärna vara en danmarksfärja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted October 5, 2006 Author Report Share Posted October 5, 2006 Den stod uppställd på Halmstad flygplats måndag till tisdag. Flög iväg efter lunch. Und-SoldF upphör aldrig att förvåna. Följdfrågan är nu alltså vad den gjorde i Sverige... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 Var det en Sea King kom den från 330 skvadron, gissningsvis detachementet på Rygge men kan ju även vara från Sola eller någon av de andra baserna. 330 sine oppgaver:- redningstjeneste - ambulanse flyving - katastrofehjelp - spesialoperasjoner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 Var det en Sea King kom den från 330 skvadron, gissningsvis detachementet på Rygge men kan ju även vara från Sola eller någon av de andra baserna. 330 sine oppgaver:- redningstjeneste - ambulanse flyving - katastrofehjelp - spesialoperasjoner Rygge stämmer bra med Ri NNV från Kungsbacka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jolle Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 (edited) Händer ibland att jag ser Seaking över södra Sverige (läs malmö), i de fallen misstänker jag att det handlar om danska maskiner som "tar genvägen" mellan Bornholm och "fastlandet" ..skulle heller inte förvåna mig om det skulle finnas ngt slags avtal mellan Danmark och Sverige när det gäller flyg/ sjöräddning i Öresund/ S Östersjön..samma kanske gäller för Kategatt/ Skagerak med norrmän/ danskar. Edited October 5, 2006 by Jolle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bliss Posted January 1, 2007 Report Share Posted January 1, 2007 Nu svarar jag ju iofs på ett rätt gammalt inlägg, men så blir det då man ska läsa ikapp.. Blev överflugna av dansk helikopter mer än en gång under vistelse i Höllviken, enl information jag då fick var det mycket riktigt flygning mellan Bornholm och "fastlandet", den flög tydligen mer eller mindre reguljärt på denna sträcka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts