Jump to content
Sign in to follow this  
Mojo

?Ak5

Recommended Posts

Guest Sudden
Stå på Dig, Max!

Det är precis samma känsla i greppet på Din "Soft-M16" som på en riktig (det är samma skjutteknik också). Och man behöver väl inte vara äldre än 87:a för att känna vilket grepp man gillar bäst?

Det är intresse och vilja som räknas. Jag håller med Dig. Ak5:an är skönare...

@Unicorn

Det var ju inte så jag menade. Tyckte bara att det var underligt att en 87:a hade erfarenhet av både ak5 och FNC.

Jag har sett en FNC med urfräsning i underbeslaget för en sista skottspärr av m16-typ(knapp på vänster sida ovanför magstyrningen). Detta vapen hade också korskyddsring, den större varbygeln, extra inställningsskruv på gasblocket, svenskt manöverhantag och omställare med endast 0,1 och auto, ingen treskottspärr där inte.

Kolla: http://www.remtek.com/arms/fn/fnc/index.htm

Jag hade uppfattningen att FNC hade sista skottsspärr, men det var tydligen fel. Peter G Kokalis brukar ha koll...

Att tänka på att om det kostar 15 kronor styck med en sistaskottsspärr, inte så mycket.. men ta det gånger antalet Ak5'or som tillverkats så blir det väääldigt mycket pengar..

Allt är ju en [ekonomisk] kompromiss, tyvärr...

9x19, meningen är väl att manteln inte skall slå fram? dvs, visst, en del gör det, men det är väl inte tanken??

Guest

15 kronor * 500 000 AK5 (uppskattad siffra, antagligen alltför hög) = 7,5 miljoner. En skitsumma alltså. Motsvara 25 årsanställda, en femtedels stridsvagn, ett par flygtimmar och så vidare.

Guest

Men hade en sista-skott-spärr verkligen gjort sådan skillnad? På M-16 sitter ju "knappen" för det en bit ifrån handgreppet ändå så man måste flytta handen, och hur mycket knepigare är det att göra en snabb mantelrörelse i jämförelse?

Däremot hade jag gärna sett det på Ak4, som ju är något knepigare att ladda om..

Guest Lt. payne

Ett tips gotcha..

När du laddar dina ak mag så de två första skotten du trycker i ska vara spårljus.

När du ser ett spårljus säkrar du,byter till ett fullt mag.

Ingen mantelrörelse behövs då du redan har ett skott i patron läget.

Om du missar ditt första spårljus så har du ett kvar.

Men hade en sista-skott-spärr verkligen gjort sådan skillnad? På M-16 sitter ju "knappen" för det en bit ifrån handgreppet ändå så man måste flytta handen, och hur mycket knepigare är det att göra en snabb mantelrörelse i jämförelse?

Däremot hade jag gärna sett det på Ak4, som ju är något knepigare att ladda om..

GurraG; jag tycker inte det är en skitsumma.. men vi tänker ju uppenbart olika..

Gotch; du kan/bör maövrera knappen med handen du byter magasin med.

Skjuthanden på pistolgreppet, byt magasin med vänster hand och tryck in knappen, easy as 1-2-3.. :D

Inte så mycket knepigare än att göra mantelrörelse, men snabbare och mindre feppel med vapnet.

Guest

Lt P:

Gammalt beprövat trick, men det är ju inte alltid man har tillgång till spårljus...framförallt inte på Hv-övningar med lösplugg.. ;)

2Sharp:

Jo, att byta mag är ju inga probs, däremot när/om "död-mans-klick" uppstår är det ju rätt stora rörelser man måste göra med Ak4'n jmf Ak5 och andra bössor...så då hade en sådan suttit bra  på framförallt Ak4'n tycker jag.

vad hände med FFV 890 C efter att den inte valdes? Hur många producerades? finns det några idag? finns de på museum?

Är det någon som vet?

"Knappen" för sista skottsspärren sitter väl på höger sida och om jag inte är helt ute och cyklar så når man den knappen utan problem med pistolgreppshanden. Men jag kan ha fel. Jag är ju trots allt bara menig.  ;)

Den enda nackdelen med sista skottsspärr skulle väl vara att det blir fler delar som kan kärva/gå sönder.

Jag har i o f inte någon störe erfarenhet av M16A2 men de (fåtalet) ggr jag har skjutit med vapnet så har det helt klart underlättat med sista skott spärr när man har bytit magasin.

Finns det någon vis person som kan svara på hur känslig/ömtålig själva mekanismen för spärren är?

sal-c7.gif

Guest
"Knappen" för sista skottsspärren sitter väl på höger sida och om jag inte är helt ute och cyklar så når man den knappen utan problem med pistolgreppshanden. Men jag kan ha fel. Jag är ju trots allt bara menig.  ;)

Jag har för mig att knappen sitter på höger sida också.

Detta grundar jag på Americas army spelet (rätt ??)

För det skall ju vara verklighetstroget ;)

Men som sagt. Jag har ingen riktigt erfarenhet.

Så häng mig gärna, jag påstår inte att jag vet. Men jag säger att jag vill veta :D

"Sista skott" spärren på M16 sitter på vänster sida.

Magspärren sitter på höger sida.

44feature.jpg

Sista skottspärren är den vertikala knappen ovanför pekfingret på bilden.

The Swede

Det sägs att Jeff Cooper hade en regel som sade att den som var tvungen att använda sin sista skottsspärr fick bjuda alla på Gunsite på varsin öl. Jeff är ju något av en guru i sammanhanget och jag tycker väl också att spärren i princip aldrig ska användas, men det känns rätt bra att ha en i alla fall. Man ska ju förvisso hålla reda på hur mycket man skjutit och byta mag i tid, men ändå. Att få slippa höra "död mans klick" om man slarvat med räkningen kännns bra för mina nerver.

Dessutom är det ju smidigt när man ligger på skjutbanan och skjuter mera "civilicerat", exempelvis ak5s lösning med utdragbart manöverhandtag tycker inte jag om i alla fall. Det skulle jag personligen betala 15 spänn för.

FM är rätt "roliga" när det gäller vissa kostnader...man flyttar regementen (tex T2 till I 21, båda i Sollefteå... 3000 meter i mellan...byggde nya motorhallar mm för över 200 miljoner kronor...sedan lades hela skiten ner...samma sak med F10- nya fina hangarer för 200-300 miljoner och så läggs flottiljen ner) okej., jag vet att det är politikerna som bestämmer.

Under 80-talet köptes det in begränsat med pistol 88 ... bara så att det gick utbilda på vapnet (piloterna fick givetvis var sin).Lek med tanken att man skulle ersätta samtliga pistoler i FM vid denna tidpunkt med Glock, ca 50 000 (det blev senare skjutförbud på både pistol m/40 och m/07).

50 000 * ca max 3000 kr= 150 miljoner kronor utspritt över flera år. Samma sak med sista skottspärr på AK5... skitsummor i det stora hela.

Lite OT, tänkte tillägga att notan på F10 landade på ca: 900 miljoner. MYCKET stålar!

Man bestämde sig för att bygga nya hangarer (de enda som är byggda för Gripen för övrigt, resten är moddade Viggen hangarer, således inte lika lämpliga...) När nedläggningsbeslutet kom var det precis färdigbyggt, nedlägging kom upp några år tidigare. Man lade alltså planerna på nedläggning när de nya investeringarna inte var klara... det är sjukt dum planering!! Även en motorhall där man kunde provköra Gripenmotorer byggdes, bara den gick på 250 miljoner.

Så med lite vettiga ekonomer i Myndigheten skulle det bli mycket pengar till "roliga" saker.

Förlåt att jag svävade ut...

//fairfax

Det är nästan så man börjar gråta... så här har det varit länge i FM.

FM borda ha minskat sin storlek betydligt på 70-talet, och i stället använt pengarna till bättre utrustning...splitterskyddade fordon istället för plastbandvagnar, moderna bärbara IR LV robotar i stor mängd, splitterskyddat ART, raketART mm.

Sedan borde våra "kära" politiker ha lite mer framförhållning när de fattar sina beslut.

Glockren bild Swede! visst sitter spärren på vänster sida.

Sista skottsspärren består av 3 delar, en sprint, själva spärren och en fjäder. (tämligen säker på detta)

Det är väldigt lite som kan krångla, ev. krångel tror jag skulle begränsa sig till att mekanismen inte hakar upp...

Givetvis skall man aldrig skjuta tomt, men om så händer så går det snabbare att byta magasin och vara eldberedd. Murphy är ju en ständig kompanjon...

Guest

Jag har för mig att knappen sitter på höger sida också.

Detta grundar jag på Americas army spelet (rätt ??)

För det skall ju vara verklighetstroget ;)

Men som sagt. Jag har ingen riktigt erfarenhet.

Så häng mig gärna, jag påstår inte att jag vet. Men jag säger att jag vill veta :D

jag menade den där runda saken som "slås" in med högerhanden.

Vad är det?

alltså återigen tänker jag på AA..

slut

Det är ett reglage som hjälper till att få mekanismen att gå fram fullt.

Ska inte behöva användas i normalfallet utan bara om vapnet är extremt skitigt.

Kommer inte ihåg benämningen nu men den infördes på M16A1 efter att man haft stora problem i Vietnam men att mekanismen inte gick fram fullt vid laddning.

The Swede

Fågel Fenix: den kallas "Forward assist".

9x19: Det är väl inte meningen att manteln ska fara fram när man stoppar in magasinet??

Är det någon som vet hur P88C och D skiljer sig från P88 och B?

9x19: Det är väl inte meningen att manteln ska fara fram när man stoppar in magasinet??

Är det någon som vet hur P88C och D skiljer sig från P88 och B?

Om det är meningen, det vet bara Herr Glock. :D

Men det är inget fel på vapnet om den gör det, säger de på Glock. En del vapen kommer göra det oavsett hur mycket man byter mantelspärren. En del tycker att det är praktiskt, då det går ännu snabbare att ladda om.

P88 C och D... finns de? Har för mig att jag hört nån prata om ett par olika piplängder (ett par millimeters skillnad, ala den danska varianten av G17), vad det nu skall vara bra för, men jag har aldrig fått det bekräftat.

Någon i vår materialförvaltning som vet nåt?

Själv tror jag inte de har funnits i försvaret annat än möjligtvis som nån form av testexemplar, men jag kan ha fel.

P88C: M4800-921330

P88D /T: M4800-921341

enligt Reservdelskatalog M7776-010211-5 och M7776-010071-3 utgivna 01-03-13.

I dessa finns det allehanda godis: vapenlampa, förlängning till UM 92, hölster 6004 (lårbenshölster).

Får dock ingen förklaring till beteckningarna men jag tror inte att det rör sig om några testexemplar

P88C: M4800-921330

P88D /T: M4800-921341

enligt Reservdelskatalog M7776-010211-5 och M7776-010071-3 utgivna 01-03-13.

I dessa finns det allehanda godis: vapenlampa, förlängning till UM 92, hölster 6004 (lårbenshölster).

Får dock ingen förklaring till beteckningarna men jag tror inte att det rör sig om några testexemplar

Nu blev jag nyfiken... detta bör kollas upp :)

"Sista skott" spärren på M16 sitter på vänster sida.

Magspärren sitter på höger sida.

Sista skottspärren är den vertikala knappen ovanför pekfingret på bilden.

The Swede

:baaa                    :baaa                           :baaa

Gör genast 50 snabba för mitt felaktiga påstående.

Hädanefter lovar jag dyrt och heligt att läsa all litteratur som jag kan komma över som handlar om M16A2.

Guest

Jag har hört av befäl att i slutet av testerna så fanns det endast 3 vapen kvar dvs ak5, m16 och något mer jag inte kommer ihåg. Då grävde man visst ner ett exemplar av varje vapen nånstans i norrland en viss tid och när dom sedan grävde upp dom så var kravet att vapnet skulle fungera efter endast en dragning av pipan. ak5 var det enda vapnet som klarade testet. Kan någon annan bekräfta?

man flyttar regementen (tex T2 till I 21, båda i Sollefteå... 3000 meter i mellan...

Ährrmm!!! T2 ligger faktiskt i Skövde sedan 1905, dessförinnan Karlsborg och innan det var det Marieberg som gällde. T3 ska det vara... I21=NB21

4varv runt kaserngården, Framåt!!! ;)

Guest
Under 80-talet köptes det in begränsat med pistol 88 ... bara så att det gick utbilda på vapnet (piloterna fick givetvis var sin).Lek med tanken att man skulle ersätta samtliga pistoler i FM vid denna tidpunkt med Glock, ca 50 000 (det blev senare skjutförbud på både pistol m/40 och m/07).

Ber om ursäkt om jag har missuppfattat - menade du att de skulle ha köpt alla Glock på en gång för mängdrabatt?

Annars, om jag inte har missuppfattat, så är ju Pistol 88 = Glock. Glock 17 är Pistol 88, och Glock 19 är Pistol 88B, som delas ut till flygförare.

Guest

Bad Karma

Jag är hyfsat säker på att det var två kvar på sluttampen och de var FN FNC och FFV 890 C, vilken är en modifierad version av Galil.