Jump to content

?Ak5

Mojo

Recommended Posts

Israeliska Galil var med på ett hörn!

AK5 togs fram under kalla kriget så jag tror inte  att det sparades på pengarna direkt när vi skulle köpa ett nytt enhetsvpn till FM jag tror helt enkelt att FNC blev bäst med lite modifieringar till våra krav! Under kalla kriget skulle ju alla våra grejor vara "beväringssäkra" dvs tåla att tappas i marken från ett par meter...

Jag kommer ihåg att man i testerna framhöll FNC:s överlägsenhet och modernitet bl a eftersom den hade "sista skott-spärr" och "burst-läge". Ibland fick man uppfattningen att dessa var de huvudsakliga anledningarna att man valt FNC.

Jag blev lätt förvånad när serieproduktionsmodellen fått dessa funktioner bortrationaliserade av ekonomiska skäl...

är det någon mer än jag som tycker de borde göra något åt det nuvarande handskyddet? jag får ingen bra känsla med det. borde vara rundare och mer ergonomiskt. känns för fyrkantigt som det är nu. eller de kanske har ändrat det till Cesar/David modellerna?

Angående sistaskottspärr på AK5.

Rykten - jag vill betona det - gör gällande att en sistaskottsspärr på vapnet kostade 15 kronor att lägga till. Pengar som försvaret inte ansåg att man hade råd med.

Istället drog man igång 300 miljoner kronorsprojektet PSG90. Något som känns som en tveksam prioritering.

Håller med om att det var snålt att ta bort "sista skott" spärren på Ak5 men skulle inte vilja kalla PSG90 ett tveksamt prioritering.

Sverige saknade ett Prickskyttevapen vid denna tiden och för en gångs skull så blev det ett bra inköp. Prickskytteutb kom igång och börjades användas.

Ironiska är ju att till AK5c är det tal om att införa "sista skott" spärr...

När man "släpper tillbaks mekanismen" på en AK, betyder det att man klappar till manöverhandtaget, alltså att den hakar upp på samma sätt som vid visitation m.m.?

Då ska man ju ändå vara där och feppla, så hur mycket skillnad blir det mot att dra i manöverhandtaget också?

Eller är det en fin liten knapp att trycka på?

• BlåGul -1

Jag vet inte hur det ser ut på FNC, jag är inte ens säker på om FNC överhuvudtaget har tillverkats med sistaskottsspärr.  Unicorn, är du säker? Burstläge vet jag att den hade.

Idealet är ju i så fall en spärr som kan manövreras utan att skytten behöver flytta handen, exempelvis med tummen. Om man ändå ska upp med handen till manöverhandtaget blir ju tidsvinsten försumbar.

På M16 sitter väl det en knapp på vänster(för skytten räknat) sida om vapnet, för att släppa fram mekanismen. Görs med samma hand som man satte i magasinet med :D På FNC har jag ingen aning.

Vid omladdning på Glocken så behöver man ju bara trycka i magasinet, så åker slutstycket fram igen. Måhända det funkar likadant på FNC...

Jag tycker att det nuvarande handskyddet på AK5 är bra. Iaf bättre än på orginalet (FN FNC alltså).

Och även bättre än handskyddet på en M16A2.

Men smaken är väl som baken ;)

Max:  Enligt din info så är du bara en 87:a. Så jag undrar bara hur du kan tycka att hanskyddet är bra på Ak5 jämfört med FN FNC...för du har la knappast gjort lumpen än.

Jag vill inte låta ...(hittar inget bra ord)...bara undrar vad du grundar det på.

9x19: Jodå, det förekom "sista skottspärr" i diskussionen. Jag har dock skjutit en hel del med FNC utan att upptäcka någon. Jag vet heller inte hur den i så fall skulle manövreras. Avtryckaren? Handtaget?

Å andra sidan har jag upptäckt att t ex M16A2 är något kinkig med olika magasin. "Sista skottspärren" har aldrig fungerat  med de svenska Ak5-mag jag har stoppat i - däremot med amerikanska mag trots att jag inte kunnat se någon direkt skillnad på konstruktionen.

Skumt...

"Original-FNC:n" har ju också ett fyndigt pistolgrepp med fack för oljedosa och lite pyssel. Ser lite lyxigt ut...

Hej!

Nu minns jag inte mina källor, men min "sanning" om 2 saker är...

HK 33 var inte färdigutvecklad när den fanns i Sverige för utprovning. Bl.a så fungerade den inte bra i vinter testerna. Det är barnsjukdommar som lär vara försvunna sen länge nu....

När jag låg inne 88-89 så pratades det fortfarande om sista skott spärr på AK5:an, men den var ratad av kostnadsskäl redan då.   Men jag fick uppfattningen om att den spärren isåfall skulle utvecklas av Sverige, inte av FN.

/Chris

• BlåGul -1
9x19: Jodå, det förekom "sista skottspärr" i diskussionen. Jag har dock skjutit en hel del med FNC utan att upptäcka någon. Jag vet heller inte hur den i så fall skulle manövreras. Avtryckaren? Handtaget?

Å andra sidan har jag upptäckt att t ex M16A2 är något kinkig med olika magasin. "Sista skottspärren" har aldrig fungerat  med de svenska Ak5-mag jag har stoppat i - däremot med amerikanska mag trots att jag inte kunnat se någon direkt skillnad på konstruktionen.

Skumt...

"Original-FNC:n" har ju också ett fyndigt pistolgrepp med fack för oljedosa och lite pyssel. Ser lite lyxigt ut...

Ja, den förekom i diskussionen, som Chris säger.

Men inte fasen sitter det nån sådan på FNC i originalversion (isf väldigt liten & diskret i sin funktion :D)

9x19: Ja, det är ju tjugo år sedan diskussionen, så antingen var "sista skottspärren" ett önskemål på FNC, eller så blandade den som skrev artiklarna i dåvarande Arménytt ihop vapnen, eller så har jag helt enkelt själv blandat ihop hur diskussionen gick.

Jag har som sagt aldrig själv upptäckt någon sådan spärr, men är öppen för att jag helt enkelt missat den eller att den inte fungerat.

Förresten, gick inte "Svenskmoden" under arbetsnamnet "FNC 80", eller var har jag fått det ifrån?

@Sudden,

Jag har klämt och känt ganska mycket på AK5:or fast jag bra är 87:a! Bl a på olika regementets dag, infodagar i stan, flyguppvisningar och på min PRAO på LG där jag också fick skjuta några skott (10 st) :D FNCn har jag känt och klämt på när jag var på en uppvisning i Belgien för några år sedan.

Sen att jag tycker att AK5:an har bättre handskydd än en M16A2 beror på att vi har en väldigt detaljerad kopia av just en sådan här hemma (det är en softairgun :D ) som jag brukar spotta plast med ibland.  

Hoppas det besvara alla dina frågor!

Nifelhel: Vid omladdning av Glock ska manteln inte fara fram automatiskt. Man ska vara tvungen att trycka på mantelspärren. Anledningen kan vara sliten mantelspärr, då krävs inte mycket påverkan för att manten ska lossna ur sitt upphakade läge.

Unicorn: Patronföraren på M16 magasin ser annorlunda ut än Ak 5 magasin. Patronföraren petar på sista skottspärren så att mekanismen hakas upp.

Precis som alla tjänstepistoler.

Stå på Dig, Max!

Det är precis samma känsla i greppet på Din "Soft-M16" som på en riktig (det är samma skjutteknik också). Och man behöver väl inte vara äldre än 87:a för att känna vilket grepp man gillar bäst?

Det är intresse och vilja som räknas. Jag håller med Dig. Ak5:an är skönare...

@Unicorn

Det är klart att det inte är samma känsla. Men handskyddet är fortfarande likadant format!

Och förresten, vem har sagt att det är MIN soft? Jag är ju alldeles för ung för att äga något sådant :angry: Nu ska vi inte dra några förutfattade meningar.

Och man behöver väl inte vara äldre än 87:a för att känna vilket grepp man gillar bäst?

Självklart inte. Jag vet väl vad JAG SJÄLV tycker är bäst. Sedan får väl var och en ha sin egen åsikt.

Nifelhel: Vid omladdning av Glock ska manteln inte fara fram automatiskt. Man ska vara tvungen att trycka på mantelspärren. Anledningen kan vara sliten mantelspärr, då krävs inte mycket påverkan för att manten ska lossna ur sitt upphakade läge.

Unicorn: Patronföraren på M16 magasin ser annorlunda ut än Ak 5 magasin. Patronföraren petar på sista skottspärren så att mekanismen hakas upp.

Precis som alla tjänstepistoler.

ok ska kolla det på skyttekollegornas Glock pistoler nästa vecka då :angry: Den ena har en sliten och den andra har en ny....

• BlåGul -1

FEL

Ring Glock (I Österrike eller i Smyrna) och fråga. De kommer erkänna att vissa pistoler gör detta, andra gör det inte, och det är inget fel eller farligt med detta. Har med tillverkningstoleranser att göra. På de pistoler som har denna egenhet brukar det underlättas/förvärras (välj) beroende på hur man belastar maget och i vilken vinkel man trycker in det..