Jump to content

Patrolhat M90

Fu Frippe

Recommended Posts

Är på jakt efter en patrolhat i M90... :) (Ska retas lite med min stf Kompanichef, eftersom han inte tyckte att jag skall använda M59 - mössan och jag inte tycker att M90 - kepsen är snygg! ;) )

Har kollat på nätet, men varken milisshopen eller Recon har en i M90 - tyg. Googlade och hittade en på jm-vakt.se, men där stod det att den var restad hos tillverkaren... :navy:

Någon som vet var man får tag i en?

Edited by Fu Frippe

Är på jakt efter en patrolhat i M90... :) (Ska retas lite med min stf Kompanichef, eftersom han inte tyckte att jag skall använda M59 - mössan och jag inte tycker att M90 - kepsen är snygg! ;) )

Har kollat på nätet, men varken milisshopen eller Recon har en i M90 - tyg. Googlade och hittade en på jm-vakt.se, men där stod det att den var restad hos tillverkaren... :navy:

Menar du denna?

http://www.militaryshop.se/produktdel.cgi?pid=415

Annars sök här efter boonie så hittar du lite inlägg såsom

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=12642&hl=boonie

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=23424&hl=boonie

Nej, han menar Patrolhatt, en sånn här:

http://www.mil-con.se/produkt/propper/prop...odland-176.html

-----------------------------------

TILLÄGG:

Inte en bonnie hatt där en skärm sträcker sig runtom... Denna är nog det "närmsta" du kan komma vitt jag vet:

http://www.camobutiken.se/produkt/huvudbon...a--kopia-2.html

Visserligen en kopia men det finns nog original någonstans..

EDiT: Finslipade med grovt sandpapper..

Edited by Schmutte

varför inte hålla sig till reglementerad utrustning? Ser inte riktigt meningen med att köpa saker enbart för att reta befälen. Vidare så ser det rent ut sagt ut som skit när folk börjar köra med prylar som inte ser ut som reglementerade eller saknar vettig motsvarighet.

Edited by Vesku

man skall inte bära andra länders uniforms persedlar eller uniformer de ser inge bra utt. :dribble:

skulle du bära den till M90 uniformen så skulle de inte se bra utt alls när alla andra inte har de.

använd reglementerad utrustnig på ett reglementerat sätt.

de är bara hålla kärften och ställa in sig i ledet och använd de du ska!

sen om saker är snygga eller inte har inget med saken att göra de är sånt man bråkar om i de cevila.

Är på jakt efter en patrolhat i M90... :clap: (Ska retas lite med min stf Kompanichef, eftersom han inte tyckte att jag skall använda M59 - mössan och jag inte tycker att M90 - kepsen är snygg! ;) )

Har kollat på nätet, men varken milisshopen eller Recon har en i M90 - tyg. Googlade och hittade en på jm-vakt.se, men där stod det att den var restad hos tillverkaren... :dribble:

Din stf Kompchef kan ju tycka vad han vill om M59 - mössan. Mer reglemetsenlig mössa finns liksom inte.

Jag vet att M90 kepsen var förbjuden ett tag inom HV. Numera tillåten pga av brist på M59 mössor.

eller på grund av att vi får lämna in M59 och får utt M90?

Tror inte det har att göra med brist på M59

Över min döda kropp jag lämnar tillbaka min

påallasättovis perfekta M59 mössa för en fjantig M90keps...

våga vägra M90keps

Ska givetvis ha rätt fältmössa, men eftersom stf Kompanichef är en personlig vän till mig så brukar det bli en del munhuggning... inget värre än så! ;) :P

(Men jag tycker ändå att 59-mössan är snyggast! Har haft den sedan lumpen och den är så stukad så den sitter rätt bara man lägger den på huvudet, synd att den skall gå i graven... den får ha en hedersplats i hyllan).

Edited by Fu Frippe

Ska givetvis ha rätt fältmössa, men eftersom stf Kompanichef är en personlig vän till mig så brukar det bli en del munhuggning... inget värre än så! ;) :P

(Men jag tycker ändå att 59-mössan är snyggast! Har haft den sedan lumpen och den är så stukad så den sitter rätt bara man lägger den på huvudet, synd att den skall gå i graven... den får ha en hedersplats i hyllan).

vart har du fått det ifrån att den ska gå i graven?

Så länge FM inte har tillräckligt med 90-mössor så kan de inte ta bort 59-mössan. Visst alla har basker men basker är ett jäkligt opraktiskt plagg om man jämför med 59- och 90-mössorna. Samt vad ska vpl ha på skallen innan de får baskern?

Oavsett om han är din polare eller ej så ser det förjävligt ut om någon sticker ut, samt att det inte är säkert att folk omkring er vet att ni är polare.

Edited by Vesku

även då ser det ut som skit om folk blandar saker.

Som svenska försvaret i allmänhet med andra ord :surprise:

Ja nått i stil med instruktörer och värnpliktiga jägare som vägrar bära rätt huvudbonad har man väl alldrig sett i hemvärnet? :banghead:

Personligen ser jag inte problemet om man inte uppträder i ofentliga samanhang (IG vid fotografering och "handla macka på statoil"). I skogen krigar vi, och vill du då se ut som homer simpson stör det inte mig.

min personliga åsikt

Jag lånar den här tråden om det går för sig?

Jag grävde lite uppe på vinden idag och återfann min Olles brorsa och då slog det mig plötsligt att jag nog aldrig hört vad den egentligen heter. Råkar det finnas någon på forumet som vet den rätta benämningen på mössan?

Den heter säkert något som Mössa Grön eller Stickad Mössa följt av ett M-nummer eller något annat raffinerat......men som sagt vore kul att veta vad den egentligen heter.

Hjälmluva eller något sådan har jag för mig.

http://www.sfhm.se/templates/pages/ArmeSta...age____630.aspx

Olle och hans brorsa!

Historien om en tröja och en mössa.

I Grenna nya tidning 23 september 1931 kunde man läsa om Major David Fabian Gustaf Adolf Ohlsson, död vid 86 års ålder. I dödsrunan står bl.a: "Under tjänstgöring som gymnastikkapten i Karlsborg 1886-88 lät Ohlsson, av omsorg om volontärerna under gymnastikövningarna, tillverka en modell till ylletröja, som några år därefter blev fastställd som modell inom armén och kallades för Olle vid persedelbesiktningarna, varav major Ohlsson fick namnet Ollarnas pappa."

Tröjan var av grått yllegarn med en svart rand över bröstet för att markera att den tillhörde kronan. På 1950 talet infördes en gråbrungrön stickad yllemössa som snabbt fick namnet Olles brorsa.

Den heter säkert något som Mössa Grön eller Stickad Mössa följt av ett M-nummer eller något annat raffinerat......men som sagt vore kul att veta vad den egentligen heter.

Kan det vara den?

HJÄLMUNDERLAG M7346-716000

Kan det vara den?

Nej, det är balaclavan. Olles brorsa är en vanlig stickad mössa.

Nej, det är balaclavan. Olles brorsa är en vanlig stickad mössa.

säker?

benämdes inte olles bror som hjälmunderlag?

Eftersom balaclavan har ett annat nummer

HJÄLMUNDERLAG 90 M7346-724010

Edited by Strv S

Läs Nilsanders inlägg igen och kolla även länken. Föregångaren till den gröna modellen (Strv S's inlägg) var den som beskrivs i Nilsanders inlägg. Jag har även hört benämningen "trikåmössa". Ni som sett "Repmånad" kan se den äldre modellen som Lasse Åberg och de andra bär på ett mycket käckt sätt :) . http://forum.soldf.com/index.php?s=&showto...ndpost&p=294141 /Gusten :blink:

Edit: La till en länk.

Edited by Gusten