Fu Frippe Posted October 2, 2006 Report Share Posted October 2, 2006 (edited) Är på jakt efter en patrolhat i M90... (Ska retas lite med min stf Kompanichef, eftersom han inte tyckte att jag skall använda M59 - mössan och jag inte tycker att M90 - kepsen är snygg! ;) ) Har kollat på nätet, men varken milisshopen eller Recon har en i M90 - tyg. Googlade och hittade en på jm-vakt.se, men där stod det att den var restad hos tillverkaren... Någon som vet var man får tag i en? Edited October 2, 2006 by Fu Frippe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 2, 2006 Report Share Posted October 2, 2006 Är på jakt efter en patrolhat i M90... (Ska retas lite med min stf Kompanichef, eftersom han inte tyckte att jag skall använda M59 - mössan och jag inte tycker att M90 - kepsen är snygg! ;) ) Har kollat på nätet, men varken milisshopen eller Recon har en i M90 - tyg. Googlade och hittade en på jm-vakt.se, men där stod det att den var restad hos tillverkaren... Någon som vet var man får tag i en? Menar du denna? http://www.militaryshop.se/produktdel.cgi?pid=415 Annars sök här efter boonie så hittar du lite inlägg såsom http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=12642&hl=boonie http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=23424&hl=boonie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FISHY Posted October 2, 2006 Report Share Posted October 2, 2006 Eller den här? http://www.recon.se/product_info.php?cPath...products_id=153 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted October 2, 2006 Report Share Posted October 2, 2006 (edited) Nej, han menar Patrolhatt, en sånn här: http://www.mil-con.se/produkt/propper/prop...odland-176.html ----------------------------------- TILLÄGG: Inte en bonnie hatt där en skärm sträcker sig runtom... Denna är nog det "närmsta" du kan komma vitt jag vet: http://www.camobutiken.se/produkt/huvudbon...a--kopia-2.html Visserligen en kopia men det finns nog original någonstans.. EDiT: Finslipade med grovt sandpapper.. Edited October 2, 2006 by Schmutte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted October 2, 2006 Report Share Posted October 2, 2006 Kanske Frippe menar en sån där fältmössa modell keps av amerikanskt stuk? Något åt det här hållet fast i 90-kamo? http://cgi.ebay.com/US-Army-AUC-ACU-Digita...1QQcmdZViewItem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted October 2, 2006 Author Report Share Posted October 2, 2006 Ja, typ det som LeadHeads länk visar, fast i M90! Patrolhat denna modellen från MilShop, fast i M90 då.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted October 2, 2006 Report Share Posted October 2, 2006 (edited) Är på jakt efter en patrolhat i M90... (Ska retas lite med min stf Kompanichef, eftersom han inte tyckte att jag skall använda M59 - mössan och jag inte tycker att M90 - kepsen är snygg! ;) ) varför inte hålla sig till reglementerad utrustning? Ser inte riktigt meningen med att köpa saker enbart för att reta befälen. Vidare så ser det rent ut sagt ut som skit när folk börjar köra med prylar som inte ser ut som reglementerade eller saknar vettig motsvarighet. Edited October 2, 2006 by Vesku Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arctic soldier Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 man skall inte bära andra länders uniforms persedlar eller uniformer de ser inge bra utt. skulle du bära den till M90 uniformen så skulle de inte se bra utt alls när alla andra inte har de. använd reglementerad utrustnig på ett reglementerat sätt. de är bara hålla kärften och ställa in sig i ledet och använd de du ska! sen om saker är snygga eller inte har inget med saken att göra de är sånt man bråkar om i de cevila. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Är på jakt efter en patrolhat i M90... (Ska retas lite med min stf Kompanichef, eftersom han inte tyckte att jag skall använda M59 - mössan och jag inte tycker att M90 - kepsen är snygg! ;) ) Har kollat på nätet, men varken milisshopen eller Recon har en i M90 - tyg. Googlade och hittade en på jm-vakt.se, men där stod det att den var restad hos tillverkaren... Någon som vet var man får tag i en? Din stf Kompchef kan ju tycka vad han vill om M59 - mössan. Mer reglemetsenlig mössa finns liksom inte. Jag vet att M90 kepsen var förbjuden ett tag inom HV. Numera tillåten pga av brist på M59 mössor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 eller på grund av att vi får lämna in M59 och får utt M90? Tror inte det har att göra med brist på M59 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 eller på grund av att vi får lämna in M59 och får utt M90?Tror inte det har att göra med brist på M59 Över min döda kropp jag lämnar tillbaka min påallasättovis perfekta M59 mössa för en fjantig M90keps... våga vägra M90keps Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Äh.. 90-mössan går ju att stuka snyggare än en 59:a med lite god vilja (= Var också motståndare till den i början, men nu när man har en måste jag säga att jag inte vill byta tillbaka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Själv har man inget val. Skall man använda fältmössa så blir det m/59 då man inte har fått ut m/90 motsvarigheten. Annars finns ju alltid baskern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted October 3, 2006 Author Report Share Posted October 3, 2006 (edited) Ska givetvis ha rätt fältmössa, men eftersom stf Kompanichef är en personlig vän till mig så brukar det bli en del munhuggning... inget värre än så! ;) :P (Men jag tycker ändå att 59-mössan är snyggast! Har haft den sedan lumpen och den är så stukad så den sitter rätt bara man lägger den på huvudet, synd att den skall gå i graven... den får ha en hedersplats i hyllan). Edited October 3, 2006 by Fu Frippe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 (edited) Ska givetvis ha rätt fältmössa, men eftersom stf Kompanichef är en personlig vän till mig så brukar det bli en del munhuggning... inget värre än så! ;) :P (Men jag tycker ändå att 59-mössan är snyggast! Har haft den sedan lumpen och den är så stukad så den sitter rätt bara man lägger den på huvudet, synd att den skall gå i graven... den får ha en hedersplats i hyllan). vart har du fått det ifrån att den ska gå i graven? Så länge FM inte har tillräckligt med 90-mössor så kan de inte ta bort 59-mössan. Visst alla har basker men basker är ett jäkligt opraktiskt plagg om man jämför med 59- och 90-mössorna. Samt vad ska vpl ha på skallen innan de får baskern? Oavsett om han är din polare eller ej så ser det förjävligt ut om någon sticker ut, samt att det inte är säkert att folk omkring er vet att ni är polare. Edited October 3, 2006 by Vesku Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted October 4, 2006 Author Report Share Posted October 4, 2006 59:an ska gå i graven hos oss, då alla har fått ut/ska få ut 90:an. Jag har givetvis inte tänkt att ha patrolhat på rikshemvärnschefens inspektion, utan möjligen när det bara är vi i plutonen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Jag har givetvis inte tänkt att ha patrolhat på rikshemvärnschefens inspektion, utan möjligen när det bara är vi i plutonen! även då ser det ut som skit om folk blandar saker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 även då ser det ut som skit om folk blandar saker. Som svenska försvaret i allmänhet med andra ord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persson_Insats Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 även då ser det ut som skit om folk blandar saker. Som svenska försvaret i allmänhet med andra ord Ja nått i stil med instruktörer och värnpliktiga jägare som vägrar bära rätt huvudbonad har man väl alldrig sett i hemvärnet? Personligen ser jag inte problemet om man inte uppträder i ofentliga samanhang (IG vid fotografering och "handla macka på statoil"). I skogen krigar vi, och vill du då se ut som homer simpson stör det inte mig. min personliga åsikt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huf Nsky F4 Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 (edited) Det stör inte mig heller, ärligt talat. Själv brukar jag ha olles brorsa eller balaclavan på huvudet när vi är i skogen. Edited October 5, 2006 by Huf Nsky F4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gizama Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 Det stör inte mig heller, ärligt talat.Själv brukar jag ha olles brorsa eller balaclavan på huvudet när vi är i skogen. Olles brorsa helt oslagbar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dynamit Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 Olles brorsa?? Berätta mer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv S Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 Olles bror är en slags toppluva, väldigt användbar i fält Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Troppchefen Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Jag lånar den här tråden om det går för sig? Jag grävde lite uppe på vinden idag och återfann min Olles brorsa och då slog det mig plötsligt att jag nog aldrig hört vad den egentligen heter. Råkar det finnas någon på forumet som vet den rätta benämningen på mössan? Den heter säkert något som Mössa Grön eller Stickad Mössa följt av ett M-nummer eller något annat raffinerat......men som sagt vore kul att veta vad den egentligen heter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsanders Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Hjälmluva eller något sådan har jag för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsanders Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Hjälmluva eller något sådan har jag för mig. http://www.sfhm.se/templates/pages/ArmeSta...age____630.aspx Olle och hans brorsa! Historien om en tröja och en mössa. I Grenna nya tidning 23 september 1931 kunde man läsa om Major David Fabian Gustaf Adolf Ohlsson, död vid 86 års ålder. I dödsrunan står bl.a: "Under tjänstgöring som gymnastikkapten i Karlsborg 1886-88 lät Ohlsson, av omsorg om volontärerna under gymnastikövningarna, tillverka en modell till ylletröja, som några år därefter blev fastställd som modell inom armén och kallades för Olle vid persedelbesiktningarna, varav major Ohlsson fick namnet Ollarnas pappa." Tröjan var av grått yllegarn med en svart rand över bröstet för att markera att den tillhörde kronan. På 1950 talet infördes en gråbrungrön stickad yllemössa som snabbt fick namnet Olles brorsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv S Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Den heter säkert något som Mössa Grön eller Stickad Mössa följt av ett M-nummer eller något annat raffinerat......men som sagt vore kul att veta vad den egentligen heter. Kan det vara den? HJÄLMUNDERLAG M7346-716000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Den heter säkert något som Mössa Grön eller Stickad Mössa följt av ett M-nummer eller något annat raffinerat......men som sagt vore kul att veta vad den egentligen heter. Kan det vara den? HJÄLMUNDERLAG M7346-716000 Nej, det är balaclavan. Olles brorsa är en vanlig stickad mössa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv S Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 (edited) Nej, det är balaclavan. Olles brorsa är en vanlig stickad mössa. säker? benämdes inte olles bror som hjälmunderlag? Eftersom balaclavan har ett annat nummer HJÄLMUNDERLAG M7346-716000 HJÄLMUNDERLAG 90 M7346-724010 Edited October 11, 2006 by Strv S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 (edited) Läs Nilsanders inlägg igen och kolla även länken. Föregångaren till den gröna modellen (Strv S's inlägg) var den som beskrivs i Nilsanders inlägg. Jag har även hört benämningen "trikåmössa". Ni som sett "Repmånad" kan se den äldre modellen som Lasse Åberg och de andra bär på ett mycket käckt sätt . http://forum.soldf.com/index.php?s=&showto...ndpost&p=294141 /Gusten Edit: La till en länk. Edited October 11, 2006 by Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts