Guest Gamble Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 ska precis iväg på en mission och tänkte gå med i A-kassan så man får lite pengar när man kommer hem också. Men vilken a-kassa ska man vända sig till? Har för tillfället inget annat jobb än försvarsmakten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 ska precis iväg på en mission och tänkte gå med i A-kassan så man får lite pengar när man kommer hem också. Men vilken a-kassa ska man vända sig till? Har för tillfället inget annat jobb än försvarsmakten. Då kan det bli svårt att gå med. De flesta vill att man har en någorlunda stabil anställning. Men ring runt och kolla. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicke Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 Alfa-kassan finns ju alltid men jag har för mig att akassorna brukar ha lite krav på hur länge man varit med, tror det är att varit medlem ett år och jobbat under ett halvår eller nått åt det håller.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goon Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 Klippt från http://www.alfakassan.se/_pages/arbetslosh...etsvillkor.asp: "Arbetsvillkoret innebär att man under den senaste 12-månadersperioden före arbetslösheten har förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 70 timmar per månad. Man har även rätt att räkna in tid med föräldrapenning eller totalförsvarsplikt med högst 2 månader i arbetsvillkoret. Omfattningen ska motsvara minst 70 timmars förvärvsarbete per månad." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gamble Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 12 månader är inget problem. jag kommer vara anställed till januari 2008. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
he2 Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 (edited) när jag gjorde min första mission så gick jag med i denna www.sea-akassa.se Edited October 1, 2006 by he2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 (edited) mer än akassa? då ska du gå med i försvarsförbundet såklart ! dom har sedan ett par år tillbaka gjort det möjligt även för icke fast anställd personal i FM att teckna hos dom och det är Arbetslöshetskassan SeA som dom har /b Edited October 1, 2006 by Blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrPoyz Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 ska precis iväg på en mission och tänkte gå med i A-kassan så man får lite pengar när man kommer hem också. Men vilken a-kassa ska man vända sig till? Har för tillfället inget annat jobb än försvarsmakten. Vad tror du om att skaffa ett jobb när du kommer hem?! Istället för att leva på mina surt inbetalade pengar!!! Om lite färre människor skulle ha din "leva på bidragsmentalitet" så skulle alla behöva betala in mindre till tex A-Kassan. "Ett väl utfört arbete utgör grunden varvid det samhälle vilar på" En guldstjärna till den som kan filmrepliken! //Mr Poyz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goon Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 (edited) "Ett väl utfört arbete utgör grunden varvid det samhälle vilar på"En guldstjärna till den som kan filmrepliken! //Mr Poyz Tyko Jonsson. Från "Sagan om Karl Bertil Jonssons julafton". Edited October 1, 2006 by Goon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 ska precis iväg på en mission och tänkte gå med i A-kassan så man får lite pengar när man kommer hem också. Men vilken a-kassa ska man vända sig till? Har för tillfället inget annat jobb än försvarsmakten. Vad tror du om att skaffa ett jobb när du kommer hem?! Istället för att leva på mina surt inbetalade pengar!!! Om lite färre människor skulle ha din "leva på bidragsmentalitet" så skulle alla behöva betala in mindre till tex A-Kassan. "Ett väl utfört arbete utgör grunden varvid det samhälle vilar på" En guldstjärna till den som kan filmrepliken! //Mr Poyz Men nu fanns det väl inget i inlägget som tydde på att personen skulle löka i 1 år efter hemkomst o bara leva på bidragssystemet. Är ju faktiskt så att det är svårt att söka jobb och gå på intervjuer under missionen så en viss tid av arbetslöshet är ju faktiskt klart möjligt utan att man faktiskt vill det, och att man då använder a-kassan till det syfte den har. Den finns ju faktiskt för en anledning!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adl Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 Tyko Jonsson.Från "Sagan om Karl Bertil Jonssons julafton". Fast det är faktiskt Karl-Bertil som säger det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warhead Posted October 2, 2006 Report Share Posted October 2, 2006 http://www.iaf.se/iaftemplates/Page.aspx?id=195 bra att kika på om man har funderingar om arbetslöshetsförsäkringen (som är en omställningsförsäkring tills man får en annan inkomst, läs arbete). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 (edited) (---)Vad tror du om att skaffa ett jobb när du kommer hem?! Istället för att leva på mina surt inbetalade pengar!!! (---) //Mr Poyz Vad tror du om att låta respektive kassa avgöra vem som får vara medlem och därmed ha rätt att uppbära ersättning? EDIT: Tillägg: uppfyller någon kraven för att få ersättning, då är det ju så eller hur? Sådana är spelreglerna så sluta grina om vems pengar det är, för det är inte dina pengar, inte mina pengar utan allas (medlemmars) pengar. Solidaritet i ett nötskal. Att göra som Gamble och gå med i någon kassa när man börjar en anställning är helt OK och acceptabelt i min värld, även om man vet på förhand att det är en tidsbegränsad anställning. Systemet är till även för sådana situationer så om du Mr Poyz känner att du inte vill dela med dig av "dina" pengar kanske du ska ta och starta egen kassa... Edited October 3, 2006 by Axial Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 (---) Vad tror du om att skaffa ett jobb när du kommer hem?! Istället för att leva på mina surt inbetalade pengar!!! (---) //Mr Poyz Vad tror du om att låta respektive kassa avgöra vem som får vara medlem och därmed ha rätt att uppbära ersättning? EDIT: Tillägg: uppfyller någon kraven för att få ersättning, då är det ju så eller hur? Sådana är spelreglerna så sluta grina om vems pengar det är, för det är inte dina pengar, inte mina pengar utan allas (medlemmars) pengar. Solidaritet i ett nötskal. Att göra som Gamble och gå med i någon kassa när man börjar en anställning är helt OK och acceptabelt i min värld, även om man vet på förhand att det är en tidsbegränsad anställning. Systemet är till även för sådana situationer så om du Mr Poyz känner att du inte vill dela med dig av "dina" pengar kanske du ska ta och starta egen kassa... Man kanske också ska hålla isär begreppen lite. A-kassan är inget bidrag. Det är en försäkring och som sådan omfattar den endast den som betalat försäkringspremien enligt försäkringens regler. Bidrag är något helt annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richie Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Man kanske också ska hålla isär begreppen lite. A-kassan är inget bidrag. Det är en försäkring och som sådan omfattar den endast den som betalat försäkringspremien enligt försäkringens regler. Bidrag är något helt annat. Äntligen någon som reder ut begreppen för ovetande individer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 (---)Man kanske också ska hålla isär begreppen lite. A-kassan är inget bidrag. Det är en försäkring och som sådan omfattar den endast den som betalat försäkringspremien enligt försäkringens regler. Bidrag är något helt annat. För egen del är jag helt på det klara med a-kassans roll och definition ety jag är en sån där korkad människa som engagerat mig fackligt på jobbet. Möjligen blev min bilden av min uppfattning något otydlig eftersom jag inte i klartext beskrev kassan som en försäkring i mitt senaste inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted October 5, 2006 Forumsledning Report Share Posted October 5, 2006 Detta är ett område jag tycker FM inte tar sitt fulla ansvar som för många är den första riktiga arbetsgivaren, och i framtiden i ännu större omfattning då rekryteringen direkt från lumpen skall öka. Då är det även på sin plats att även informera i dessa frågor. Jag uppmanade mina soldater i gruppen att snarast gå med i en akassa. Det är stora pengar det kan röra sig om och en nödvändighet för att kanske kunna klara sitt uppehälle utan stöd av föräldrar efter en hemkomst. Det finns även kritierer som gör att du till viss del får tillgodoräkna dig längre sommarjobb, extrajobb, värnplikt, osv. Arbetsförmedlingen har koll på sånt. 1a. Sök medlemskap i en akassa via lämpligt fackförbund. Lämpligen ett fack som kommer företräda dig när du väl fått ett "riktigt" jobb efter hemkomst. Men du bör enbart ha akassa, ej fackavgift, även om de brukar vara lite griniga om det. 1b. Är du redan medlem i ett fack. Tag kontakt och bli "vilande" medlem, då facket ej kan företräda dig i din anställning inom utlandsstyrkan och således inte skall behöva betala fackavgift. Jag fick det beviljat under min utlandsvistelse från SIF. 2. SE TILL ATT FÅ ARBETSGIVARINTYG VID AVSLUT AV TJÄNSTGÖRING! Det är arbetsgivarens skyldighet att skriva ut ett arbetsgivarintyg om du ber om det. 3. BETALA din akasseavgift i tid! Se till att INGA inbetalningar missas under din utlandsvistelse. Ha Autogiro. 4. Dag 1 då din anställning i utlandsstyrkan upphör, uppsök närmaste/ önskad arbetsförmedling och anmäl dig som arbetssökande. Ha med alla papper. 5. SÖK JOBB! 6.Aktivera ditt medlemsskap i facket igen om du var vilande medlem. Bli aktiv medlem i lämpligt fack som representerar ditt yrke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richie_3000 Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 en liten BUMP så här bara... jag ringde mitt fack idag (transport) inför KS15 och sa att jag ville vara vilande, jag fick till svar att det inte fanns något sådant men att jag kunde få en SÄNKT avgift under tiden jag var nere och att dem inte kunde säga hur mkt den skulle va eftersom A-kassan kommer höjjas... sen ville dem att jag skulle skicka in mitt inryckningspapper, å det kommer dem ALDRIG få av mig för det kommer bara läggas på hög iaf.. så jag ska dit å snacka med dem på tisdag... så nu behöver jag lite kött på benen vad e dem skyldiga att göra? vad har dem rätt att kräva? om jag vill gå ur mitt fack nu, ere fortf. krav på de 6mån avgångstid som mitt fack har? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EmJe Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 Är det någon som kan hjälpa mig lite på traven, för jag har aldrig haft med någonting av detta att göra. Jag kommer åka på FS13 och mina planer är att när jag kommer hem plugga mot sjuksköterska med våren 2008 på komvux för att fina till betygen något. Jag tänkte därunder "extraknäcka" som Lastbilschafför(C eller CE beror lite på vad som erbjuds) och kanske åka på någon mission om jag trivs med det(och det erbjuds) och när jag läser denna tråd så ser jag att det kanske vore ett vist val att söka A-kassa. Man blir väl inte "utsparkad" ur A-kassan för att man pluggar? Sen så vilken A-kassa om man följer henkes "steg för steg"? Den som behandlar vården?(Kommer jobba som ambulansförare större delen av kommande år, fast det kanske inte räknas? Eller "tar dom in" en på ambitioner?) Den som behandlar transport?(vilken verkar som ett dåligt val enligt Richie, åter igen här så blir det ju bara på ambitioner). Eller resturang, kanske, eftersom det är stortsett det enda fasta jobb som jag har haft(fast inte gått med i någon A-kassa eller facket då det gav för lite timmar och kändes onödigt då det kombinerades med skola). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warhead Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 Är det någon som kan hjälpa mig lite på traven, för jag har aldrig haft med någonting av detta att göra. Jag kommer åka på FS13 och mina planer är att när jag kommer hem plugga mot sjuksköterska med våren 2008 på komvux för att fina till betygen något. Jag tänkte därunder "extraknäcka" som Lastbilschafför(C eller CE beror lite på vad som erbjuds) och kanske åka på någon mission om jag trivs med det(och det erbjuds) och när jag läser denna tråd så ser jag att det kanske vore ett vist val att söka A-kassa. Man blir väl inte "utsparkad" ur A-kassan för att man pluggar? Sen så vilken A-kassa om man följer henkes "steg för steg"? Den som behandlar vården?(Kommer jobba som ambulansförare större delen av kommande år, fast det kanske inte räknas? Eller "tar dom in" en på ambitioner?) Den som behandlar transport?(vilken verkar som ett dåligt val enligt Richie, åter igen här så blir det ju bara på ambitioner). Eller resturang, kanske, eftersom det är stortsett det enda fasta jobb som jag har haft(fast inte gått med i någon A-kassa eller facket då det gav för lite timmar och kändes onödigt då det kombinerades med skola). Flera av a-kassorna ger möjlighet att gå med under studietiden, som AEA. Skickar en liten länk: http://www.aea.se/ga_med_i_aea2.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EmJe Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 Fast än så länge så har jag inga akademiska studier varken avklarade eller påbörjade. Det enda jag har nu är ju egentligen en anställning som inklusive utbildning gäller ambulansförare mellan 070108-071118 och en ambitition att utbilda mig mot just ambulanssjukvårdare efter genomförd utlandstjänst. Fast det kanske inte ens räknas till vård eftersom det är inom försvaret i utlandet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 Välj det förbund eller A-kassa ni vill. Får ni ett jobb efter hemkomst, så är det bara att byta till "rätt" fack/akassa när den nya anställningen påbörjats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EmJe Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 Välj det förbund eller A-kassa ni vill. Får ni ett jobb efter hemkomst, så är det bara att byta till "rätt" fack/akassa när den nya anställningen påbörjats. Så det spelar egentligen ingen roll? Det måste väl finnas något krav på att man skulle få vara med i just deras lilla klubb? Annars är det ju bara att ta den billigaste, väl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaegare Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 Välj det förbund eller A-kassa ni vill. Får ni ett jobb efter hemkomst, så är det bara att byta till "rätt" fack/akassa när den nya anställningen påbörjats. Så det spelar egentligen ingen roll? Det måste väl finnas något krav på att man skulle få vara med i just deras lilla klubb? Annars är det ju bara att ta den billigaste, väl? A-kasse avgiften ska väl vara samma för alla. Det som kan skilja är ju fackavgiften, oftast betalar man ju båda på en gång, men man behöver ju inte vara med i facket för att få vara med i a-kassan. Men visst finns det krav för att få vara med i en a-kassa. Du kan säkert hitta detta själv genom lite sökande. Vet att det krävs att man jobbar en del innan man är behörig att söka iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richie_3000 Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 det som var jobbigt för mig är att jag klassas som "höginkomsttagare" på transport så jag har högsta avgiften (474kr/mån idag?) å enligt henne så skulle min summa hållas hög även fast jag åker iväg eftersom jag kommer tjäna ännu bättre då!!! å det är det jag inte hajjar! jag vill bara bli av med facket! (har tre snubbar på firman (av 20 chaffisar) som vid tidigare tillfällen blivit blåsta på hjälp/pengar när dem behövt hjälp från facket trots att samtliga betalat i flera år!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
he2 Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 jag gick med i sea 1995 då jag var på en bataljon i bosnien tror jag det var har varit medlem i den sen dess www.sea-akassa.se akassan är jag enbart med i prova med dom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 (edited) kan bara ge er en hint om hur bra IF-metall hanterade mina sex veckors utb på NL 03 för tre år sen. gjorde som jag var van att göra, jag har ju haft en massa olika arbetsgivare, pga mitt jobb inom eventbranschen under snart 15 års tid som freelansade "scentekniker" men när jag vandrade in med ett arbetsgivar intyg från försvarmakten tog det hus i helvete. "detta kan ju inte räknas som jobb" var svaret jag fick, vilket de iofs sa om det mesta av de andra arbeten jag har haft, de var inte så vana vid att folk hade tre arbetgivare under ett år osv. efter en veckas samtal med div befäl på T2, fick jag till slut veta att de räknade sex veckor som "signalist i utlandsstyrkan" som arbete. varpå nästa underbara beslut dök upp: nu skulle jag bli av med 2 250 kr i månaden! för det var ju det FM betalde ut till mig. att förklara att de kommer i en klumpsumma efter ett år, och kommer bli kraftigt beskattade, hjälpte inte. ytterligare en veckas ringade till div löneexperter inom HKV (dessutom i juni runt midsommar), var ju så där skoj. när sedan det blev klart tog min handläggare på a-kassan semester, och eftersom bara hon hade handlaggt ärendet kunde ingen annan ta över. tjo flöjt!! två månader utan a-kassa förflöt. sedan lyckades just mitt a-kassekontor bli avslöjat, att ha åkt på en massa mystiska resor till belgien och köpt div gummi-saker till sina kvinnliga kollegor, samt förlustat sig på div mörka ställen där damer dansade runt stolpar, samt supit upp en hel del av avd pengar. vilket gjorde att de pga av den stora uppståndelsen i pressen inte ville svara i tfn, samt ha kontoret öppet för besök. vilket gjorde att jag inte kom i kontakt med dem, på ca tre veckor. efter nästan tre månader utan a-kassa, fick jag äntligen tillbaks rätt mot dem. men visste inget om vad som skulle ske när väl min beredskapsersättning kom. mitt tips är att i hög tid innan mission, ta reda på vilka regler som gäller. och även försöka kolla upp att det som personen på just ditt a-kasse kontor hävdar, gäller. i mitt fall visade ddet sig att det var min handläggare som gjort grova fel. a-kassor är likt alla andra som handhar pengar, måna om att hålla i dem. och kommer du in där som ung kille/tjej utan erfarenhet eller kontakter, finns risken att de lurar skjortan av dig. nu hade jag dessutom turen att ha mitt kontor i samma stad, det hade inte kul att sitta och prata med byråkrater via com-sat link i ett mögligt tält i tex. sudan, utan jag kunde gå och tala med människan ansikte mot ansikte, samt lämna över mina uppgifter själv. se också till att ALDRIG lämna ett orginal till någon, hur mycket de än begär det. lämna kopior, för hade jag lämnat orginal varje gång de ville ha in det, hade jag förmodligen vart vräkt i dag. det var fullt legitimt att hävda att pappren hade "kommit bort medan jag var på semester" för min handläggare. jag tror jag skickade in tre kopior av varje papper tills slut för att hon inte skulle få chansen att hitta på någon ursäkt. om inte annnat är lagen.nu en bra site att kolla på. inget slår när man i vittnens närvaro, kan gå på byråkart-folk´s kontor och dänga lagboken i skallen på dem. behöver jag säja att jag idag inte är med i den a-kassan? (ps: MrPoyz du behöver ej hetsa upp dig, kan lova dig att jag visserligen har a-kassa mellan min jobb, men att när jag väl jobbar brukar mina arbetsdagar inte vara några normala 8 timmar) Edited December 29, 2006 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted December 30, 2006 Report Share Posted December 30, 2006 kan bara ge er en hint om hur bra IF-metall hanterade mina sex veckors utb på NL 03 för tre år sen. gjorde som jag var van att göra, jag har ju haft en massa olika arbetsgivare, pga mitt jobb inom eventbranschen under snart 15 års tid som freelansade "scentekniker" men när jag vandrade in med ett arbetsgivar intyg från försvarmakten tog det hus i helvete. "detta kan ju inte räknas som jobb" var svaret jag fick, vilket de iofs sa om det mesta av de andra arbeten jag har haft, de var inte så vana vid att folk hade tre arbetgivare under ett år osv. efter en veckas samtal med div befäl på T2, fick jag till slut veta att de räknade sex veckor som "signalist i utlandsstyrkan" som arbete. Känner igen det där från när jag var i bosnien och de okunniga på arbetsförmedlingen ville jämställa mina 7 månader där nere med värnplikten, dvs räkna ca 2 månader (eller vad det nu var?). Skrämmande nog så måste man förklara sig för folk som borde veta vad som gäller. Och iom att man har skriver på kontraktet så är man ju anställd = Jobb vilket jag tydligt fick förklara för dem! varpå nästa underbara beslut dök upp:nu skulle jag bli av med 2 250 kr i månaden! för det var ju det FM betalde ut till mig. att förklara att de kommer i en klumpsumma efter ett år, och kommer bli kraftigt beskattade, hjälpte inte. ytterligare en veckas ringade till div löneexperter inom HKV (dessutom i juni runt midsommar), var ju så där skoj. när sedan det blev klart tog min handläggare på a-kassan semester, och eftersom bara hon hade handlaggt ärendet kunde ingen annan ta över. tjo flöjt!! Antar vi pratar beredskapsersättningen här? Den påverkar ju på inget sätt A-kasse ersättningen, vilket du ju vet nu, och borde tydligt ha informerats av NL03 tycker man. Redan 2000 med IA01 så fick vi ut papper som förklarade hur det fungerade och som man kunde bifoga till sin A-kassa. Underligt att det inte informerades om detta 3 år senare tycker man? Only in FM antar jag?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warhead Posted December 30, 2006 Report Share Posted December 30, 2006 Välj det förbund eller A-kassa ni vill. Får ni ett jobb efter hemkomst, så är det bara att byta till "rätt" fack/akassa när den nya anställningen påbörjats. Så det spelar egentligen ingen roll? Det måste väl finnas något krav på att man skulle få vara med i just deras lilla klubb? Annars är det ju bara att ta den billigaste, väl? A-kasse avgiften ska väl vara samma för alla. Det som kan skilja är ju fackavgiften, oftast betalar man ju båda på en gång, men man behöver ju inte vara med i facket för att få vara med i a-kassan. Men visst finns det krav för att få vara med i en a-kassa. Du kan säkert hitta detta själv genom lite sökande. Vet att det krävs att man jobbar en del innan man är behörig att söka iaf. Vet inte om jag misstolkade dig i påståendet att a-kasse avgiften är lika för alla. Inom samma a-kassa, ja. Mellan olika a-kassor, nej. Skillnaden blir stor efter nyår, AEA är billigast. En bra sida med de flesta svar på finns. http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=132 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted December 30, 2006 Report Share Posted December 30, 2006 @kingecho1 Antar vi pratar beredskapsersättningen här? Den påverkar ju på inget sätt A-kasse ersättningen, vilket du ju vet nu, och borde tydligt ha informerats av NL03 tycker man. Redan 2000 med IA01 så fick vi ut papper som förklarade hur det fungerade och som man kunde bifoga till sin A-kassa. Underligt att det inte informerades om detta 3 år senare tycker man? Only in FM antar jag?? jag var fullt på det klara med vad som gällde, däremot var det damen på metalls a-kasse kontor som totalt vägrade godta vilkoren. saken blev ju inte bättre av att hon förhalade ärendet genom att hävda att pappren hade kommit bort, vägrade svara på mina samtal samt möta mig ansikte mot ansikte under besökstiden. först när jag gjorde det som alltid fungerar både med imbicilla befäl och trilskande byråkrater, tala med deras överordnade, och ha tillräckligt på fötterna för att bevisa att jag hela tiden haft rätt, blev det annat ljud i skällan. till saken skall säjas att detta var andra gången min a-kassa hade total-jävlats med saker rörande totalförsvaret och mig. första gången gällde det beredskapsersättning vid skogsbrand. den gången var jag inte tillräckligt elak, för att fortsätta gräva i det och förlorade ca 7000 i a-kassa, och detta ca fyra månader efter utbetald ersättning. vid det tillfället fick jag jobb samtidigt som eländet bröt ut och hade varken tid eller lust att bråka med a-kassan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts