TForce Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 Hej kollade precis www.hemvarnet.se Artikeln Möt det vassa Hemvärnet i sthlm Där står det tydligen om det vassa hemvärnet i sthlm. Man har hämtat IP från Skåne, Stockholm, Dalarna och Västerbotten osv osv. Men bilden visar ju en man från det vanliga hemvärnet från Blekinge. Ni ser på hans uniform. BLEG = Blekingegruppen. (Första HV bataljonen från BLG) Det står visserligen att de plockar upp IP men alla IP från Blekinge har hela bärsystemet 2000 och comtacs. Jag kan nästan svära på att bilden visar en vanlig hemvärnsman från Sölvesborg. (jag känner igen vissa skyltar. De är på ett av torgen) Ja drar slutsasten att de helt enkelt använder en bild från ett annat sammahang. Det tycker jag är lite ljug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsanders Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 Lite svårt att visa bild från en övning som ännu inte genomförts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
II63 Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 Jag kan nästan svära på att bilden visar en vanlig hemvärnsman från Sölvesborg.(jag känner igen vissa skyltar. De är på ett av torgen) Ja drar slutsasten att de helt enkelt använder en bild från ett annat sammahang. Det tycker jag är lite ljug. När man påanonserar en sådan aktivitet som ännu inte varit i tiden så använder man sig av bilder från arkivet. Vad man nu gjort är man inte angett att bilden tagits vid ett tidigare tillfälle vilket är lite synd. Man kan ju skicka ett brev till [email protected] och fråga om bilden och vem som är fotograf så kan man reda ut vilka som är på bilden. Även dagstidningar änvänder sig frekvent av arkivbilder men anger inte alltid att det är arkivbilder. II63 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 Här är falska bilder ett problem: http://aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,896180,00.html men knappast att hemvärnet lägger ut en bild från annan plats vid annan tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 (edited) Dels så känns det här som ett stort ickeproblem, dels så anser jag att hemvarnet.se ändå inte är värt att lägga tid på.... Det sker ju absolut ingen granskning värd namnet på den sidan, den är mest pinsam. edit: förtydligande, bilden är kanske fel, men den är ju knappast falsk, att visa en bild från något som inte hänt än, det är nog lite väl svårt.... Iofs, så fanns ju den där killen som fick morgondagens nyheter..... Edited October 1, 2006 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 Dels så känns det här som ett stort ickeproblem, dels så anser jag att hemvarnet.se ändå inte är värt att lägga tid på.... Det sker ju absolut ingen granskning värd namnet på den sidan, den är mest pinsam. Vadå att det inte sker någon granskning av sidan? Jag kan säga att det är webredaktörerna på sidan som har ansvaret för vad dom lägger på sidan, och dessutom så är det praxis att den ansvarige på utbildningsgruppen också går igenom sidan efter den har publicerats. Skulle det vara fel eller felaktiga fakta har framkommit så kommer webredaktörerna att medelas om detta. Sen det här med att någon har lånat en bild av något annat kompani på hemvarnet.se ser jag inte som ett problem så länge deras redaktör (el fotograf av bilden) har tillfrågats och givit sitt medgivande. Kan dessutom säga att portalen hemvarnet.se har tex mångdubblat intresseanmälningarna till Hv, i alla fall inom våran HvBat. Det enda negativa jag anser om sidan är att en del redaktörer inte lägger ner tid och ork på att sortera ut bland bilderna och lägga ner ordentligt med tid på själva texten på artiklarna. Så jag tycker inte att du skall dra samtliga över en kam dxl... Det finns faktiskt dom som lägger ner otroligt mycket tid på att få fram bra texter och foto på sina respektive sidor. /JBP som spenderar timmtal på varje artikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
II63 Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 dels så anser jag att hemvarnet.se ändå inte är värt att lägga tid på.... Det sker ju absolut ingen granskning värd namnet på den sidan, den är mest pinsam. @DXL Detta får du gärna utveckla.... Har du tagit kontakt med sysop på nämda sida och påtalat de du anser vara brister? om du har det vad har du då fått för gensvar? II63 Edit: mest intresserad av vad som du anser vara fel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 dels så anser jag att hemvarnet.se ändå inte är värt att lägga tid på.... Det sker ju absolut ingen granskning värd namnet på den sidan, den är mest pinsam. @DXL Detta får du gärna utveckla.... Har du tagit kontakt med sysop på nämda sida och påtalat de du anser vara brister? om du har det vad har du då fått för gensvar? II63 Edit: mest intresserad av vad som du anser vara fel! Skulle också vilja se dej utveckla det vidare dxl. /JBP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted October 1, 2006 Forumsledning Report Share Posted October 1, 2006 Det har han vilket ni bl.a kan läsa i denna tråden http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=23868 Om jag sen ska kommentera trådens början så, nej det är inte specielt mycket ljug. Ljug hade det vart om de hade skrivit att mannen på bilden är från stocholms IP motsv.Att påannonsera bilder till en kommande övning med bild blir det svårt att ta en bild från den övningen då den inte ägt rum, vilket noterades här innan. FM har flertalet bilder där de gör lite reklam eller annonserar inför en kommande övning och valt en bild i mängden. Senast kan vi ta t.ex Beredskapsövnignen Dagny, där hade de med en bild på vpl. från K3 som gick på ett ankled.. den bilden hade absolut inget med själva "övningen" att göra men var ändå ett bild för att visa att det kommer en militär övning snart.. bla bla osv .. Jag tänka mig fler myndigheter som jobbar samma sätt. Det man kanske skulle göra är som vissa tidningar gör att skriva vid sida att bilden är taget från ett annat tillfälle motsv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GD1 Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 Jag tror att frågan om bilder på olika hemvärnssidor diskuterast redan. Bilder bidrar till en bra artikel, jag tror att många av oss spenderar kanska mycket tid med att analysera varje bild vi ser, har folk korrekt stuk på klädseln, privat utrustning, avstånd till stridsparskamraterna etc. Sedan finns det krav från officiellt håll, man skall inte kunna identifiera enskilda soldater och andra krav. Sammantaget ger det att av alla bilder som tas under en övning är det få som jag föreslår bataljonens webredaktör. Skall jag dessutom ha rätt förband vid rätt tillfälle redan när jag skriver en artikel om något som skall hända så blir det snart orealistiskt. Ytterligare ett problem som uppstår är när jag är ute på en övning så tar jag gärna foton där jag ser vem det var jag fotade och bryr mig inte om någon har en egen väst, dessvärre är det sällan jag bara fotar som "nyhetsfotograf" om jag har tid att fota. Självklart kan man diskutera klassen på vad som skrivs på hemvärnet.se men ser man den mängd artiklar som läggs upp och det är skrivet av befäl utan utbildning i många fall så håller det en bra klass. Ett enkelt sätt att höja klassen eller att beskriva övningen ur ett annat persspktiv är att skriva själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 När du ser nästa inslag på TV som handlar om svenskt fiske eller svensk fiskepolitik kommer du, med 99% sannolikhet, att under ca 1 sekunder se bilder av en båt som varit upphuggen de senaste 6 åren, innebär det att bilden ljuger om sammanhanget? Intill dess att saker händer, eller någon orkar fota verkligheten får vi leva med arkiverat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted October 2, 2006 Author Report Share Posted October 2, 2006 Det har han vilket ni bl.a kan läsa i denna tråden http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=23868 Om jag sen ska kommentera trådens början så, nej det är inte specielt mycket ljug. Ljug hade det vart om de hade skrivit att mannen på bilden är från stocholms IP motsv.Att påannonsera bilder till en kommande övning med bild blir det svårt att ta en bild från den övningen då den inte ägt rum, vilket noterades här innan. FM har flertalet bilder där de gör lite reklam eller annonserar inför en kommande övning och valt en bild i mängden. Senast kan vi ta t.ex Beredskapsövnignen Dagny, där hade de med en bild på vpl. från K3 som gick på ett ankled.. den bilden hade absolut inget med själva "övningen" att göra men var ändå ett bild för att visa att det kommer en militär övning snart.. bla bla osv .. Jag tänka mig fler myndigheter som jobbar samma sätt. Det man kanske skulle göra är som vissa tidningar gör att skriva vid sida att bilden är taget från ett annat tillfälle motsv. Tack för förklaringen men det borde väl finnas bättre bilder än denna till artikeln. Jag är övertygad att de finns en hel del i bildarkivet av IPsoldater från Stockholm. Alltså oki använd arkiverade bilder men försök hitta en bild som motsvarar det artikeln handlar om. Försök komma verkligheten så nära som möjligt. Det kan ju tex knappast vara bra att ha en bild på en soldat hållandes en AK5 och sen skriva att att det handlar om en hemvärnsövning. Jag nämner nu bara detta som exempel på fel. Jag aldrig sett en sådan bild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 Tack för förklaringen men det borde väl finnas bättre bilder än denna till artikeln.Jag är övertygad att de finns en hel del i bildarkivet av IPsoldater från Stockholm. Ja, det finns säkert bilder på IP-soldater i bildarkivet, men hur ska en journalist kunna se skillnad på en IP-soldat och en vanlig hemvärnssoldat? Det är bara sådana som vi som ser skillnaden precis som det bara är gamla feskargubbar som ser att båten i Munins exempel ovan har blivit upphuggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts