Jump to content

Civil flygräddning även för flygvapnet


griffon

Recommended Posts

Logga in på BLT.se

 

För att kunna läsa den artikel/tjänst du klickade på måste du bli mervärdeskund på BLT.se. Du som är prenumerant och har Media Max-kort, är redan kund på BLT.se. Ditt kund-ID står på ditt kort. Saknar du lösenord, klicka här.

:( :D
Link to comment
Share on other sites

Och de gör det lika bra för betydligt mindre pengar... Mycket bra utveckling detta, så vi kan satsa på det som är specifikt militärt. Givetvis finns det möjlighet att bistå vid kriser och påfrestningar på det civila samhället, men civil FRÄD skulle vi haft för länge sedan.

Link to comment
Share on other sites

Och de gör det lika bra för betydligt mindre pengar... Mycket bra utveckling detta, så vi kan satsa på det som är specifikt militärt. Givetvis finns det möjlighet att bistå vid kriser och påfrestningar på det civila samhället, men civil FRÄD skulle vi haft för länge sedan.

Öhh :banghead:

FRÄD är till _enbart_ för flygvapnet...

Sjukhustaxi för eventuella piloter som blir trött på att flyga och får för sig att ta expressvägen till backen eller nått.

 

Att FRÄD haft bisysslor av och till är en helt annan sak..

Det om jag minns rätt är väl näst intill stoppat nu när allt ska upphandlas och FV måste ge anbud med vad dom egentligen kostar?

Link to comment
Share on other sites

Öhh :banghead:

FRÄD är till _enbart_ för flygvapnet...

Sjukhustaxi för eventuella piloter som blir trött på att flyga och får för sig att ta expressvägen till backen eller nått.

 

Att FRÄD haft bisysslor av och till är en helt annan sak..

Det om jag minns rätt är väl näst intill stoppat nu när allt ska upphandlas och FV måste ge anbud med vad dom egentligen kostar?

 

 

Man har med kontrakt varit knuten till sin klart största kund: sjöfartsverket. De har gjort en mycket bra insats där, men som Achilleos skriver kan man fundera på om det är ekonomiskt försvarbart på någon nivå.

 

Samma sak har redan skett på Säve. Där var det först ramaskri men nu när det visat sig att det fungerar med civil FRÄD, reaktionstiden har tom minskats.

 

Inom Hkpflottiljen har jag hört att det i många fall är stridspiloterna (ja, man får väl lära sig den termen nu igen då flygförare nu är skrotat) som helst velat/vill se kollegor ovanför sig när de ligger i spat. Det är väl kanske här det kan komma att märkas en friktion mellan den civila och militära världen.

Link to comment
Share on other sites

Innebär det att ytbärgarna kommer försvinna eller blir det som med bevakning, räddningstjänst mm att man hyr in civila för att sköta det dagliga arbetet samtidigt som man utbildar personal på samma saker men för krigsorganisationen? Kommer det ske någon ändring i utrustning för de nya helikoptrarna om man inte behöver dem för FRÄD längre?

 

stridspiloterna (ja, man får väl lära sig den termen nu igen då flygförare nu är skrotat)

Är det helt borta eller är det bara i rekryteringssyfte? Kommer nog aldrig lära mig det, säger fortfarande oftast rrjal fast det tydligen heter fsl, liksom FC alltid kommer heta FC oavsett vad FMV vill kalla det (VoVC låter som hundcentrum).

Link to comment
Share on other sites

Jag som sökt sonarofficer bara för att få leka ytbärgare...

:D

 

Kompetensen kommer finnas kvar som jag förstått, men att rollen faller på en besättningsmedlem som har ytbärgarrollen som sekundäruppgift

 

Det kan finnas fler Estonior runt kröken och vinschen på Hkp 14 kommer nog komma till användning den med.

 

 

Däremot kanske man inte skall söka sig till FM om det är ytbärgare man vill bli.

Edited by Danne
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Någon med insyn i räddningen av överlevande från Finnbirch? Denna gång var det väl civila helikoptrar som stod för huvuddelen av insatsen? Fungerade det bra?

 

Jag såg dock på tv att också en Hkp 4 Vertol deltog. Samt flera sådana röd-vita civila som norrlandsflyg opererar. Detta var för övrigt första gången jag hört att ytbärgare inte vågade undsätta nödställda då läget var för farligt, kan inte minnas att något liknande sagts tidigare.

 

Den enda helikopter som man på tv fick se urlasta undsatta var Helikopter 4. För många år sedan så fick jag uppgiften att ytbärgare alltid var värnpliktiga för att just undvika att de av olika anställningslag-skäl och fackliga skäl inte skulle kunna kasta sig in i även livshotande situationer. Vänrpliktiga kunde göra insatser även vid fara för deras eget liv till skillnad från anställd personal som omfattas av arbetsgivar-ansvar, försäkrings-premier, fack etc. Dessutom var de värnpliktiga aldrig familjefäder och om de stupade så fanns inte så många som staten blev tvungen att ersätta.

Jag hoppas att de vinstdrivande företag som opererar civila räddningshelikoptrar har mod nog att hissa upp mig även om de kan riskera kostnader om en av deras ytbärgare skulle förolyckas.

Link to comment
Share on other sites

Tog man inte bort värnpliktiga ytbärgare av anledningen att det inte ansågs riktigt etiskt rätt att kasta 18-åringar i östersjön för att bärga avlidna/skadade sjömän/passagerare?

Vill minnas att Estonia fördes fram som exempel.

 

Edit: Edit

Edited by SweMedic
Link to comment
Share on other sites

Detta var för övrigt första gången jag hört att ytbärgare inte vågade undsätta nödställda då läget var för farligt, kan inte minnas att något liknande sagts tidigare.

Andra kanske har en annan åsikt, är heller inte insatt på något vis, men kan förstå att man inte skickar ned ytbärgare att borda fartyg i (enligt uppgift 7-8 meters sjöhävning). En sak som jag undrar över är om obemannade "korgar", eller vad de kallas, kunnat skickas ned. Har för mig att jag sett dom användas utomlands i sjöräddningsammanhang. Under dom 4-5 timmar dom satt på fartyget kanske dom hade kunnat plockats upp, vad vet jag? Bara undringar såhär efteråt... Att 12 av 14 överlevde får väl trots allt anses som en bra räddningsinsats även om det givetsvis är tragiskt att två människor omkom.

 

Mvh, B

Link to comment
Share on other sites

Detta var för övrigt första gången jag hört att ytbärgare inte vågade undsätta nödställda då läget var för farligt, kan inte minnas att något liknande sagts tidigare.

Andra kanske har en annan åsikt, är heller inte insatt på något vis, men kan förstå att man inte skickar ned ytbärgare att borda fartyg i (enligt uppgift 7-8 meters sjöhävning). En sak som jag undrar över är om obemannade "korgar", eller vad de kallas, kunnat skickas ned. Har för mig att jag sett dom användas utomlands i sjöräddningsammanhang. Under dom 4-5 timmar dom satt på fartyget kanske dom hade kunnat plockats upp, vad vet jag? Bara undringar såhär efteråt... Att 12 av 14 överlevde får väl trots allt anses som en bra räddningsinsats även om det givetsvis är tragiskt att två människor omkom.

Att man på över 4 timmar inte lyckas plocka upp 14 man som sitter på ett fartyg har jag svårt att se som en framgång. Ärligt talat så känns det patetiskt. Det är vidare givetvis möjligt att även tidigare så har ytbärgare avstått på grund av att de varit rädda, men det viktiga är kanske att jag aldrig någonsin tidigare hört att det varit så. Det var iallfall i militära sammanhang ganska skönt och rimligtvis moraliskt viktigt att man upplevde dessa livräddare som nära nog galna "gung ho" typer. För det var så jag minns dom, jag "visste" att oavsett läge så fanns det totalt uppoffrande ytbärgare som aldrig skulle tveka. Tjänsten ansågs ju allmänt som det mest "tuffa" man kunde göra som värnpliktig, och vad jag förstod kännde sig många kallade men få utvaldes.

 

Nej, även om det enda egentliga felet här är att ytbärgare öppet säger att de inte kunde rädda nödställda för att det var för farligt så är en sak klar, detta gick inte så bra. Oavsett om det skulle visa sig att detta beror på avskaffandet av värnpliktiga ytbärgare eller civila kostnadsrädda räddningsbolag så vill jag ha information om saken.

 

Nu säger jag öppet det obehagliga men det jag faktiskt känner. Jag tror inte att någon hade behövt dö i denna situation om den inträffat på nittio-talet. Möjligt att jag har fel, men jag tror inte det. De ytbärgare jag kännde, var inte rädda för nånting, och förarna verkade kunna manövrera sina maskiner med milimeter precision oavsett väder. Jag tror verkligen ärligt att de hade fiskat upp dessa 14 nödställda inom en timme efter det att en ensam helikopter fyra anlänt. Jag vill inte känna så här men det är ett faktum. Berätta för mig om jag har fel, men om jag känner rätt så är det helt åt helvete.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Att man på över 4 timmar inte lyckas plocka upp 14 man som sitter på ett fartyg har jag svårt att se som en framgång.

Menade främst framgång med tanke på hur det hela utvecklade sig, efter att besättningen hamnat i vattnet - med drivande bråte, åtta meters vågor och dålig sikt. Om man kunde gjort på annat sätt är inte jag som landkrabba rätt person att bedöma, därav frågan om (obemannade)"korgar" ovan, svårt också att avgöra när man inte vet hur djävliga förhållanden det var på plats? Personalen DÄR gjorde tydligen bedömningen att det var omöjligt att plocka upp dom. Svåra beslut... rätt eller fel - det får man kanske aldrig veta, alternativet kanske blivit ett antal döda ytbärgare+besättningsmän om man gått på "Dare devil" linjen???

 

Det får räcka för mig, överlämnar hädanefter till personer med erfarenhet att uttala sig. Undrar fortfarande över "korgarna" dock.

 

Mvh, B

 

Edit: Det var dessa jag tänkte på: Rescue baskets

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nu "försvinner" FRÄD på F21 av samma skäl... :)

 

http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=77187...amp;arkiv=False

En del av artikeln...

 

Flygräddningen på F 21 har under nästan två decennier bestått av helikoptrar av modellen Superpuma. Nu sjunger de på sista versen som räddande änglar för flygvapnets personal.

Försvarsmakten har redan, via Sjöfartsverket, upphandlat flygräddningen civilt och alltså ersatt Superpumor med civila helikoptrar. Dessa står på fem av landets sex militära baser.

 

 

Andra uppgifter

Den enda flygplatsen som fortfarande har militär räddningstjänst är just F 21 i Luleå men det ska det bli ändring på. Försvarsmaktens inriktning är att civila företag ska sköta också den militära räddningstjänsten.

 

- Vi behöver våra räddningshelikoptrar till andra uppgifter, säger Fredrik Bergman.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nu säger jag öppet det obehagliga men det jag faktiskt känner. Jag tror inte att någon hade behövt dö i denna situation om den inträffat på nittio-talet. Möjligt att jag har fel, men jag tror inte det. De ytbärgare jag kännde, var inte rädda för nånting, och förarna verkade kunna manövrera sina maskiner med milimeter precision oavsett väder. Jag tror verkligen ärligt att de hade fiskat upp dessa 14 nödställda inom en timme efter det att en ensam helikopter fyra anlänt. Jag vill inte känna så här men det är ett faktum. Berätta för mig om jag har fel, men om jag känner rätt så är det helt åt helvete.

 

Det verkar tyvärr som att du har rätt. Läs och gråt (känsliga personer varnas):

 

14 döda på sju år och i samma tidning Varannan pilot får inte flyga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...