Jump to content

Laddare/skytt/ eller tornmekaniker på 122a ?

Recommended Posts

Gör lumpen just nu och snart påbörjas befattningsutbildning.

För tillfället är jag inskriven på stridsvagnsbesättning som innebär antigen skytt/laddare/förare.

Vilket har varit min dröm med lumpen, vara på en stridsvagn.

Samtliga tjänster verkar vara roligast, speciellt förare/laddare, dra in 20-25kg projektiler på 2-3 sekunder..

Men nu samtidigt har jag fått erbjudande att få bli Tornmekaniker på 122a, vilket är delvis intressant då jag har teknisk bakgrund i skolan, men kan nada om motorer/plåt. Men vad jag har fattat så handlar det i princip om bara elektronik/hydralik.

Det verkar en givande utbildning, men samtidigt så får man åka ner till Skövde i 14 veckor o ha utbildning där tillsammans med 4-5 andra från boden, och lämna sina nuvarande polare.

Är dessutom 700 uttagen, så blir man mekaniker är man nog vanlig soldat.

Vad ska man välja?

Jag har redan meriter, och ganska enkelt o fixa arbete men samtidigt så ska jag plugga efter lumpen. Så de gör ingen skillnad..

Jag skulle välja det jag tyker låter roligast :banghead:

Men jag kan säga att du inte kommer ångra dinna 15 veckor på MekS i skövde :unsure:´

Jag gjorde 17 veckor på MekS det var myket kul och lärrorikt samt myket soldat tjänst också inte bara skruvande vilket innebär att du blir skyttesoldat mer än mekaniker utte i skogen då 122orna har en förmåga att inte gå sönder...

/Hornet 122Ch Mek P4/5 04-05

Jag skulle välja det jag tyker låter roligast :D

Men jag kan säga att du inte kommer ångra dinna 15 veckor på MekS i skövde :)´

Jag gjorde 17 veckor på MekS det var myket kul och lärrorikt samt myket soldat tjänst också inte bara skruvande vilket innebär att du blir skyttesoldat mer än mekaniker utte i skogen då 122orna har en förmåga att inte gå sönder...

/Hornet 122Ch Mek P4/5 04-05

Nuvarande årskull kommer troligen endast ha en GSU dag varannan vecka, inte en dag i veckan som du troligen hade.

Edited by Pego

trist, har lite fördomar mot fordonare (då man har gått Teknikprogrammet, så var fordon värsta fienden ) :(

Umgås man i skövde med alla 122 tornmek / chassi lr hur e de?

Vad är de som kan övertyga mig mer från att avstå att vara strv besättning :)

oki det blir ju lite surare då kanske efter som vi tykte vi hade för lite. Men jag blir ine förvånad då väpnad stid verkar bli mer och mer en bisysla... :bash:

Man kör en längre GSU period innan tiden på Meks börjar, så mindre gsu tror jag inte dagens mekaniker får.

Har en lillebror som ska göra lumpen om ett par år. Hans dröm är att få sitta på 122'an men är det inte så att man inte kan söka specifikt vilket fordon man vill köra? Finns det inte en möjlighet att man hamnar på ett stridsfordon? Och en sista fråga; vilken tjänst söker man (skytt, förare, vagnchef) om man vill ha stört chans att hamna på en 122'a?

Tack på förhand!

Resq.

Jag fick befattningen stridsfordonsskytt/förare av pliktverket och enligt dom så skulle det innebära besättning på antingen 122an eller en 90 vagn. Sen gäller det ju att man hamnar på ett kompani som utbildar 122or.

Jag hamna på ett strv kompani men jag får endå bara köra 90 vagn eftersom jag hamna i stridstrossen men mina polare som har samma befattning som mig hamna på strv plutonerna. Så det gäller att ha tur om man vill hamna på strv.

Sen finns ju även stridsfordonsplutonsbefäl som är den andra befattningen en strv-pluton utbildar.

Men även med den befattningen så är det inte säkert att man skall hamna på strv. Mitt råd skulle vara att göra sitt bästa på mönstringen och kanske komma med önskemål om att få hamna på ett strvkompani och sen hoppas på det bästa.

En kompis på strv hade frågat vad det var som avgjorde vilka som hamna i stridstrossen respektive strv-plutonerna och då hade befälet svarat att dom bara drog folk från en lista. Alla som ligger inne på mitt kompani har ju i stortsätt samma befattningar från pliktverket och alla soldater är gjorda av samma skrot och korn. Så jag skulle säga som jag skrev innan..det är turen som avgör