Guest sfiap Posted September 30, 2006 Report Share Posted September 30, 2006 Hej! Har sökt tjänsten CBRN-befäl på SkyddC i Umeå. Någon som varit på extramönstringen eller som kanske till och med gjort/gör lumpen som CBRN-befäl som kan berätta lite hur ni upplever det? Undrar vidare om någon vet om man i efterhand kan skicka typ bilagor med betyg? (Märkte att mina betyg i KeB, mikrobiologi o bioteknik saknades på betyget jag ansökte med, tror det skulle vara bra i och med att jag hade mvg i dessa (då jag sökte stod bara keA med av kemikurserna, där hade jag bara vg)) Kollar de mycket på vilka betyg man har eller är mönstringsresultatet det som är mest avgörande (i frågan om man får bli kallad till extramönstring eller inte...)? Hur är det att göra lumpen i Umeå? Tack på förhand! // Sofia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bacchus Posted September 30, 2006 Report Share Posted September 30, 2006 SkyddC blir nog inte jättearga på dig om du skickar in dina betyg. Tvärtom tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest sfiap Posted September 30, 2006 Report Share Posted September 30, 2006 SkyddC blir nog inte jättearga på dig om du skickar in dina betyg. Tvärtom tror jag. Ok! Tror du det är ok att skicka dem nu även fast jag sökte till tjänsten i juni (då jag mönstrade)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sandström Posted September 30, 2006 Report Share Posted September 30, 2006 SkyddC blir nog inte jättearga på dig om du skickar in dina betyg. Tvärtom tror jag. Ok! Tror du det är ok att skicka dem nu även fast jag sökte till tjänsten i juni (då jag mönstrade)? Det ska nog inte vara några problem. Som bacchus säger så är det nog snarare så att det ger ett litet plus till din ansökan. Alltid bra att visa framfötterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alex.l Posted September 30, 2006 Report Share Posted September 30, 2006 Lycka till på gummimarschen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartil Posted September 30, 2006 Report Share Posted September 30, 2006 Vad gör man på den extramönstringen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
foppa_1985 Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Hej Jag genomförde 04/05 min värnpliktstjänst som NBC-befäl i Umeå, sen var jag delaktig i extramönstringen för dem som ryckte in nu i sommras (06/07 kullen) Vad som leder fram till en plats på extramönstringen kan jag inte svära på. Men genomgående är att de personer som kommer har bra betyg och helst också bra mönstringsresultat. Men det innebär självklart inte att alla har 20,0. Sen så är inte 20,0 och 9´or rakt igenom en garanti för att komma in. Vet personer som med 20,0 och mkt bra mönstringsresultat som har blivit avvisade. Så det är absolut inte bara betygen som används vid tillsättande av platserna. Men jag tycker absolut du ska skicka in en komplettering av dina betyg om det är så att SkyddC inte har fått den senaste upplagan. Rätt beslutsunderlag är grunden för att fatta ett så bra beslut som möjligt Om du har fler frågor så hör av dig. / NBC-befäl 04/05 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest sfiap Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 HejJag genomförde 04/05 min värnpliktstjänst som NBC-befäl i Umeå, sen var jag delaktig i extramönstringen för dem som ryckte in nu i sommras (06/07 kullen) Vad som leder fram till en plats på extramönstringen kan jag inte svära på. Men genomgående är att de personer som kommer har bra betyg och helst också bra mönstringsresultat. Men det innebär självklart inte att alla har 20,0. Sen så är inte 20,0 och 9´or rakt igenom en garanti för att komma in. Vet personer som med 20,0 och mkt bra mönstringsresultat som har blivit avvisade. Så det är absolut inte bara betygen som används vid tillsättande av platserna. Men jag tycker absolut du ska skicka in en komplettering av dina betyg om det är så att SkyddC inte har fått den senaste upplagan. Rätt beslutsunderlag är grunden för att fatta ett så bra beslut som möjligt Om du har fler frågor så hör av dig. / NBC-befäl 04/05 Hej! Tack för svaret! Jo jag ska nog komplettera med betygen. Nej, jag hade väl inte direkt bland de absoluta topp-resultaten på mönstringen. Jag tror jag ligger runt 18,5 i snitt och hade 7 i plikttjänst och 8 i befäl och inskrivning, så någon 9:a och 20,0:a är jag inte. Men man kan ju alltid hoppas att det duger för att få komma till extramönstring Passar på att ställa lite fler frågor nu när jag får chansen. Skulle vilja veta lite hur det är uppe på SkyddC. Hur upplevde du tjänsten? Har hört att det är en hel del att plugga, men hur är den fysiskt? Är det mycket stabstjänst? Undrar vidare om det är mycket kemi/fysik/biologi? Gillar biologi och kemi väldigt mycket, så det var väl bland annat det som gjorde att jag i grunden sökte. Hörde också att man fick åka runt på olika förband och utbilda andra, stämmer det? Mvh Sofia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
foppa_1985 Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Jag verkligen stortrivdes med tjänsten, den är absolut inte den mest fysiska. Dock så lönar det sig ju alltid att vara fysikt tränad, inte bara för att klara att bära (vi bär vi med) men även för att en god grundkondition underlättar under långa dagar i staben. Ja, vi reser en del. Jag hade en period på 8 veckor då jag åkte till 6 olika förband. Tjänsten är en stabstjänst, som stabsmedlem. NBC-befälet är den enda i staben som inte är officer, men de flesta som visar framfötterna brukar väldigt fort accepteras av de andra och få "vara med" på samma villkor. Livet som stabsmedlem innebär väldigt många förmåner, då det finns en hel pluton (Bat nivå) som passar upp på oss. Men det innbär även väldigt väldigt mycket ansvar och kapacitet att fatta beslut under pressade situationer med lite sömn. Jag sov regelbundet mindre än 3 h/dygn sällan sammanhängande sömn. Som NBC-befäl innebär din tjänst att det är du som ansvarar för förbandets NBC-skydd, så det innebär att man även bedriver utbildning, både praktiska och teoretiska, att hållit föreläsning för >100 personer är en merit även när man kommer ut i det civila. Goda grundkunskaper i kemi/biologi underlättar, då du kommer att läsa en del som relaterar till sånt under univeristetskursen. Jag kan starkt rekommendera tjänsten, så sök. Sen får vi se om du har det som krävs för att komma in... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts