Honke Posted September 29, 2006 Report Share Posted September 29, 2006 Är med i Hv och funderar skarpt på att gå med IP istället då jag tycker det är lite dåliga och framför allt få övningstillfälle. Så vad jag vill veta är hur ni som är med i IP främst i södra skånska gruppen har det med övningar/övningstillfällen. Hur många dygnsövningar har ni ungefär på ett år? Hur lång är längsta övningen? Hur många skjutningar? Är övningarna bra arrangerade o känns meningsfulla? Skulle gärna vilja veta hur många IP det finns i 2:a Hv Bat? Och gärna i vilka kommuner det finns.. Tacksam för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted September 29, 2006 Report Share Posted September 29, 2006 (edited) Sånt här är svårt att svara på? Hur mycket tid vill du lägga på Hv? Jag hämtade ut mina prylar ca 18 mars. Den 22-24 mars var det storövning på Revinge. Sen var det skyddsvakt. En SIB-utbildningsdag. En NBC samt skyttedag. En veckas FBU-kurs. En dags SIB-strid i Mästocka, FBU SIB-kurs se annan tråd. Instinktivskytte samt korridorförfarande skarpt, en dag. Ksp/Grg/PSG - en kväll. Ksp/Grg/PSG - en dag FUSA Insatsen- SIB /Pskott 1,5 dag Kommande: FUSA Bataljonen - Ksp/Grg/PSG, 2 dagar alt. Sprängtjänst/Hgr, en dag Utbildningskontroll, 2 dagar Utbildningshelg 3 - 2 dagar Minibusskurs - en dag Oplats & Checkpoint - två dagar Gruppchefskurs/Annan kurs - 10 dagar ...mindre än 10 månader, inkl sommaren... Det blir vad du gör det till. IP/IK har övningarna, det gäller att du har tiden. Edited September 29, 2006 by 709 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted September 30, 2006 Report Share Posted September 30, 2006 Tjipp & tjopp käre kollega! Tja IP är pang-pang-pang-pang!!! För att vara lite allvarlig... Skillnaden är att du kan skrapa av all tid som rör hv-föreningen, om sydskåningarna har det som oss i nordväst så blir det en utbildningscykel enligt följande... *Stridspar i SIB *Grupp i SIB *Plut i SIB Detta kan variera lite, beroende på vart man bor och hur långt man kommit i utb-trappan. IP är helt ok tycker jag! Kanske lite revirpinker, göra sig lustig på annans bekostnad, ytlig kamratskap men övningarna är det inget fel på. Överlag så trivs jag, med viss reservation (ständigt på min vakt). Några år i IP och du är redo att stå till Hv-komp förfogande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honke Posted September 30, 2006 Author Report Share Posted September 30, 2006 Hur mycket tid vill du lägga på Hv? Jag kan lägga all min fritid om det bara är bra och ordentliga övningar, gärna väldigt ofta oxå! Mottar gärna fler erfarenheter.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Animal Posted September 30, 2006 Report Share Posted September 30, 2006 Hur mycket tid vill du lägga på Hv? Jag kan lägga all min fritid om det bara är bra och ordentliga övningar, gärna väldigt ofta oxå! Mottar gärna fler erfarenheter.. Så kommer nästa fråga... Vad ÄR en bra och en ordentligt övning... tror att det skiljer sig lite från person till person man frågar..... å andra sidan hakar jag på alla de övningar jag kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts