Jump to content
Sign in to follow this  
henke

Prefix på Ämnesrubriker bra eller dåligt?

Recommended Posts

Ett ypperligt sätt att markera upp en tråd som annars kan vara svårt att veta vad den eg. handlar om.

Edited by rhdf

Jag saknar:

DISKUSSION - När man vill diskutera något för att antingen testa sin egna uppfattning, få reda på vad andra anser eller helt enkelt skriva av sig något som kan bli en intressant diskussion.

ÖVRIGT - Ett slask-prefix som ev. skulle kunna ändras i efterhand om tråden utvecklas till något som skulle kunna innebära ett annat prefix.

Prefixet HJÄLP skulle jag personligen ändra till FRÅGA. Det breddar prefixet något och gör det användbar till mer.

/K

Håller med Krook.

FRÅGA är bra, diskussion kanske lite lång. DISK: eller så förutsätter man att det per default är diskus när inget står.

För att förtydliga tycker jag vi bör införa nya "inläggsikoner" som inte bara är roliga gubar osv utan mer praktiska. Såsom film, info, Länk-ikoner för att komplettera ! och ? ikonerna.

Skulle man inte kunna göra prefixet MEDIA som ett generellt prefix för trådar med bilder/filmer så får man en bredare kategori samt minskar ner antalet prefixer.

FRÅGA är bra, diskussion kanske lite lång. DISK: eller så förutsätter man att det per default är diskus när inget står.

För att förtydliga tycker jag vi bör införa nya "inläggsikoner" som inte bara är roliga gubar osv utan mer praktiska. Såsom film, info, Länk-ikoner för att komplettera ! och ? ikonerna.

Detta är väl rätt så givet? De andra prefixen skall användas om det är specifika vinklingar/frågor på något ämne. Annars diskussion.

Detta är väl rätt så givet? De andra prefixen skall användas om det är specifika vinklingar/frågor på något ämne. Annars diskussion.

Ja, nu när jag tänker efter så är det givet. Det är ju trots allt ett forum avsett för diskussion.

Så dum jag känner mig. :Malaj:

Häromdagen bytte jag ut några POST ICONS för att lättare kunna klassa trådar mha ikon.

Posticons har inte nyttjas i nämnvärt stor grad tidigare och dess syftehar varit rätt oklart.

De tre nya är

icon9.gif Livboj = HJÄLP

icon3.gifJordglob =Nyheter

icon10.gif info =TIPS eller INFO

Sedan tidigare

icon14.gif = FRÅGA

icon13.gif = OBS!, VARNING eller Viktigt meddelande, osv.

Jag inledde ett försök i Dataenheten och jag tycker det blev betydligt mer överskådligt, tyvärr har inte alla anammat denna standard med Ämnes prefix och ikon.

Inte lätt att veta då det vid ämnesrubrik inte står någon instruktion.

Samt vid inläggsikonerna så står det "(valfritt)"

Valfritt innebär i detta fallet att man inte "måste" skriva/ange något för att kunna skicka inlägget överhuvudtaget. Det måste alltså inte stå nått för att kunna publicera sitt inlägg rent tekniskt.

Valfritt innebär i detta fallet att man inte "måste" skriva/ange något för att kunna skicka inlägget överhuvudtaget. Det måste alltså inte stå nått för att kunna publicera sitt inlägg rent tekniskt.

Okejj.

Men inläggsikonerna kommer ingen att använda på rätt sätt så länge som det inte finns någon form av instruktion vid sidan av dom.

Mer än till att lägga till en "skojjig" ikon med sitt inlägg...

Människan är lat, står det inte framför näsan hur skall människan då hitta rätt inlägg om hur man rubriksätter och väljer rätt ikon bland tusentals inlägg?

Jotack, jag är mycket medveten om det där. Jag hade gärna velat köra upp reglerna och FAQ i näsan på folk varenda gång de skrev ett inlägg.

Jag tycker att det låter som en bra ide. Varför inte införa det på prov och se hur det fungerar och efterhand kanske lägga till eller modifiera dom efter behov. Det är trevligt med ordning och reda.

Tilllägg:

Man kan ju köra på prov med en "Övrigt" till man sett vad som behövs eller inte behövs. Sen ha en omröstning och se vad folk tycker.

Sign in to follow this