Jump to content

TIPS: Antivirus Anti Virus

henke

Recommended Posts

• Forumsledning

Antivirusprogram är alltid intressant och ett måste att ha installerat.

Ofta kan man ta ner 30 dagars trial via leverantörernas egna webbsidor, men via tidningar och annat får man ofta 90 dagar. Varför inte 90 dagra därmed?

Det finns ett par gratisvaranter såsom AVG som andra kan få lista senare.

Här är i alla fall en bra sida hos Microsoft med fördelaktiga prövoperioder.

För att få vara med på listan antar jag att Microsoft krävt att de skall erbjuda minst 90 dagar.

CAs är tom GRATIS i ett år!

http://www.microsoft.com/athome/security/d...ds/default.mspx

jag använder den vanliga brand väggen, ad-aware och Spybot - Search & Destroy.

de funkar hur bra som hällst har alldrig hatt några problem och de är gratis i all oendlighet.

http://www.download.com/Ad-Aware-SE-Person...tml?tag=lst-0-1

http://www.download.com/Spybot-Search-Dest...tml?tag=lst-0-1

jag tror att de är rätt länkar.

• Forumsledning

Artic Soldier.

Men det är inga Anti VIRUS-program, utan letar enbart efter Greyware, Spy wares,cookies, etc. Skyddar således inte mot riktiga virus. Anti-spyware program ligger heller inte aktiva och kollar hela tiden vilket öppnar dörren för virus att komma in och ta över ditt system.

Man kan beskriva att din situation som att du kör Innerdörrslås på ytterdörren och kollar att reklamen i brevlådan kastas ut med jämna mellanrum, men saknar en riktig patrullerande Väktare.

Kontrollera omedelbart om din dator är smittad med med en Online scanner tex http://housecall.trendmicro.com

de har du nog rätt i :D

jag kollade och hadde inga problem alls.

prata de med en kille som läste något med data programering. han sa att anti virusprogram och sånt inte kan skydda sin data helt för om ett nytt virus skulle angripa systemet så skulle anti virus programet inte hinna uppdatera sig tillräkligt fort. så om man skulle få ett virus så är de enda sättet att ta bort de i efter hand.

de ända såna program gorde enligt honom var att ta plats och dra ner datans prestanda.

sen om de stämmer är en annan sak.

kom på att jag hadde denna också men de har alldrig hittat något.

http://www.microsoft.com/downloads/details...&displaylang=en

• Forumsledning

Ja det stämmer att en HELT nytt virus inte kan hittas av ett antivirus program de första timmarna.

Dock är de flesta virus till stora delar lika tidigare, vilket gör att antivirusprogrammen kan känna igen dem på olika typer av återkommande mönster från tidigare virus.

Dessutom är kanske sannolikheten att just du är först att smittas i världen inte så stor.

Oftast tar det i alla fall dagar innan virusen spridit sig kraftigt och då har redan antivirusmakarna hinnit hitta en lösning på problemet.

Att det minskar prestandan på datorn är ett dåligt argument till att strunta i att använda det.

Det går jävligt långsamt med en dator med virus i.

Har dessutom viruset väl kommit in är det oftast svårt och ibland omöjligt att ta bort det. Smarta virus gör att du inte kan inte kan lita på din installerade virusguard (troligen ouppdaterad eftersom viruset tog sig in), du kan inte installera något nytt antivirusprogramm då det angrips och slås ut direkt vid installation, smittade filer är trasiga för alltid, viruset raderar värdefulla filer, skapar massa nya filer som äter upp hårddiskutrymme, skickar känslig information om dig till olika servrar, gör att andra kan komma in och titta/ta över din dator, sprider viruset vidare till dina mailkontakter och övriga datorer du är kopplad mot, osv.

Ja det stämmer att en HELT nytt virus inte kan hittas av ett antivirus program. Dock är de flesta virus till stora delar lika tidiagre, vilket gör att antivirusprogrammen kan känna igen dem på olika typer av återkommande mönster från tidigare virus.

Dessutom är kanske sannolikheten att just du är först att smittas i världen inte så stor. Oftast tar det dagar innan virusen spridit sig och då har redan antivirusmakarna hinnit hitta en lösning på problemet.

Att det minskar prestandan på datorn är ett dåligt argument till att strunta i att använda det. Det går jävligt långsamt med en dator med virus i .

Har dessutom viruset väl kommit in är der oftast svårt och ibland omöjligt att ta bort det. Smarta virus gör att du inte kan inte kan lite på din installerade virusguard, du kan inte installera något nytt anti virus då det angrips och slås ut direkt vid installation, smittade filer är trasiga för alltid, viruset raderar värdefulla filer, osv.

a de stämmer ju till fullo.

dock så brukar de vissa spridas väldigt fort och de är inte alltid som antivirusmakarna hinner.

a men de är ju bara att ladda ner något sånt program och använda de.

för övrigt så anser jag att folk som gör virus (och liknande) borde hängas upp och användas till måltavla för GRG. :D

Jag ställer mig bakom Jeppe och håller med om att nod32 är ett bra anti-virusprogram, det håller en mycket hög klass.

Dock vill jag varna för AVG, det hjälper endast så länge man inte får något virus så det är rätt värdelöst.

[En gång i tiden...]När jag smittades av ett trevligt virus som har sönder exe-filer i en strid ström så tog det mer eller mindre och bara sa "Hrm, du, det är virus där, vad ska jag göra igentligen?" så fick man lite alternativ där karantän var ett av dem... Under tiden så mosade viruset en herrans massa andra exe-filer... :lala: <-AVG

Efter formationen så rekomderade en vän nod32 vilket jag la in, efter någon dag så kom viruset tillbaka och ville trasa sönder lite mer, dock så var nod här denna gång och han är inte lika handlingsförlamad som AVG (nod32 var mer "MOHAHAHA virus, nu jävlar! döda döda döda"). :lala: <- jag

Efter det lärde jag mig att installera båda anti-virus program och brandvägg innan jag ger mig ut på internet för uppgradera windows.

[/En gång i tiden...]

• Forumsledning

Även om NOD32 är bra så är det inte gratis på något sätt utan kostar årlig licens. Trial på 30 dagar kan fås.

AVG har jag testat men inte fått erfarenhet av när det hettar till.

Irriterande dock med den där fullscannen varje gång datorn startar som inte går att disabla i gratisversionen.

Har installerat CA Antivirus som jag tipsar om överst med 1 års gratis uppdateringar och den verkar hygglig och ta lite kräm.

Jag har aldrig fått en fullscann vid uppstart med AVG? :clap: Med gratisversionen från www.grisoft.com

Inte jag heller. Sånt där tar man bort i scheduler.

För övrigt har AVG inte haft några problem med att hitta trojaner och annat trevligt som följt med i filer jag har laddat ner från diverse suspekta sidor.

Har testat NOD 32 och håller med om att det nog är det bästa AV-programmet. När ekonomin tillåter blir det till att skaffa sig en licens på det.

Väntar även med spänning på Microsofts antivirusprogram som tyvärr bara finns i beta för engelskspråkig Windows just nu.

Jag kör med Kaspersky Internet Security, funkar otroligt bra. Ca 400:- med studentrabatt, och då får man antivirus, bradvägg, antispam och antiphising. Det märks inte av det är igång i bakgrunden, så man kan lugnt spela BF2 och dylika "tunga spel" utan märkbara prestandaförluster.

Hoppas att det är på rätt ställe.

Mitt norton antivirus har börjat bete sig underligt.

Den säger till lite då och då att man ska ta ner nya virusdefinationer. Jag gör detta och ändå så står det i rutan för systemstatus att mina virusdefinitioner är från 2006-06-07 och att debör åtgärdas snarast.

Vad är det som är fel?

Är det norton som tycker att min giltighetstid på programmet har gått ut eller?

McAfee http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086891

Iofs svindyrt!

350kr..tjaa om man jämför mot "gratis" programmen.

Men det funkar, mkt bra.

Har både större system som jag roddar med på jobbet.

Samt sett till att mina föräldrar mfl kör det.

Aldrig några problem.

Man kan även titta på F-Secure som ett alternativ...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...