Jump to content

Varför skall Insatspluton få göra allt???


Recommended Posts

Jag har en fundering och en ngt irriterad sådan. Idag så var hv utkallat för ett eftersök på en person. Och vilka fick åka ut? Jo IP fick åka direkt på detta. Vi vanliga hv män får stå i bakgrunden och iskuggan av IP. Varför kan inte vanliga hv få dessa uppgifter och ta vara på den lokala terrängkunskap som finns inom hv?

 

Det är likadant med utbildningar, där ska IP ha första tjing på allt, och övriga hv hamnar i bakvattnet/skuggan av IP :D

 

Så då infaller ju frågan. Ska vi ha kvar vanliga hemvärnet? Eller ska vi bara ha IP?

 

 

Hoppas på att få svar och kommentarer på detta inlägg...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 527
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

i min värld så är större engagemang = mer uppgifter, större engagenmang = mer ansvar, större engagemang = större förtroende, see where I am going?

 

Lägger man ner tid på verksamheten, så ska man ha mer för det också.

 

Sedan så ser jag inte varför IP inte skulle kunna ha kunskap om terrängen?

Och sist, IP må vara en "spets" men det behövs en bas också...

 

(DXL som ser en långkörar tråd)

Link to comment
Share on other sites

Om nu IP får göra allt det roliga i ditt område, då är det väl inte svårare än att du försöker bli förflyttad till en IP? Att försvarsmakten kan vara "orättvis" och prioritera lite som den vill är ju ingen nyhet, så det är ju bara att söka sig dit det händer saker. Det var mina 5 ören...

Link to comment
Share on other sites

kan det bero på att IP dels har skrivit kontrakt om att göra detta åt "civila samhället".

Dels att MIC:en kanske vet att IP funkar som militär enhet, och inte har behov av att stå och stånga bort tid för att välja alfahanne?

 

nu är jag med i HV-komp men jag ser det som en självklarhet att polis, FMCK, orienterare och hundförare åker ut först.

de delar av IP som finns tillgängliga därefter, sedan får vi i HV-komp komma och stödja upp de enheter som är ute.

vi håller oss vilande och stödjer underhållet/staben om de vill ha hjälp.

 

blir söket långvarigt går vi ut som styrka 2 och ersätter IP, som blir vilande tills vi är slutkörda, och nästa gäng tar vid

 

och vi ger blanka fan i att störa polis och MIC tills de frågar efter vår hjälp.

är det din mark de är på lär nog PIC ha reda på detta, och ta kontakt med dig.

vi andra sköter marktjänst, och låter de som har befäl sköta sin uppgift.

 

och vi tar inte heller med scanners för att lyssna/störa arbetet....

 

har sett för många kaotiska eftersök för att ej gilla när folk "lägger sig i"

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

Vanligen är väl första skallgångskedjan/brandavlösningen en salig blandning av vad som gick att lösgöra från deras civila verksamheter?

Att verksamheten därefter styrs upp utefter hur folk i plutonerna har besvarat förfrågan om att kunna hjälpa till, och att IP hamnar i topp är ju inte så konstigt? Förutom kontrakt/samförstånd med arbetsgivare, samövning etc existerar insatsplutonen i verkligheten...

 

Huruvida vanliga Hv ska finnas kvar eller inte, får vi se svaret på i framtida försvarsbeslut, detsamma gäller IP. Nya (p)toem kommer att bli en högintressant läsning i det avseendet.

Link to comment
Share on other sites

detta verkar vara ett ämne som alltid kommer finnas vem vet, men enligt den uppfattningen jag har fått så är vi väl alla med i FM och bär samma färg på uniformen. och gick med Hv för att stötta det civila samhället och finnas där både i krig, kris, och fred och alla är i slut ändan beroende av varandra

och måste börja agera som en ända stor enhet för att få ut så mycket som möjligt av vår styrka

 

men det är ju vad jag tycker sen om det är rätt eller fel det är en annan femma :)

 

 

 

det jag vill komma fram till är att vi soldater måste föra detta vidare och få ett slut på den allmäna pajkastningen inom våra egna led och börja samarbeta IP är beroende av det "vanliga hemvärnet" och "vanliga hemvärnet" är beroende av IP alltså vi är beroende av varandra så snälla börja tänk som en enda stor enhet, istället för att motarbeta varandra

 

 

0:):rockon:

Link to comment
Share on other sites

detta verkar vara ett ämne som alltid kommer finnas vem vet, men enligt den uppfattningen jag har fått så är vi väl alla med i FM och bär samma färg på uniformen. och gick med Hv för att stötta det civila samhället och finnas där både i krig, kris, och fred och alla är i slut ändan beroende av varandra

och måste börja agera som en ända stor enhet för att få ut så mycket som möjligt av vår styrka

 

men det är ju vad jag tycker sen om det är rätt eller fel det är en annan femma :)

 

 

 

det jag vill komma fram till är att vi soldater måste föra detta vidare och få ett slut på den allmäna pajkastningen inom våra egna led och börja samarbeta IP är beroende av det "vanliga hemvärnet" och "vanliga hemvärnet" är beroende av IP alltså vi är beroende av varandra så snälla börja tänk som en enda stor enhet, istället för att motarbeta varandra

 

 

0:):rockon:

 

 

 

Detta håller jag med om till 100%, det är ju dock synd att våra egna chefer alltid lyfter fram IP som en bättre sak än oss andra. Men som sagt så hittades personen vid liv och det är ju iaf huvudsaken.

Link to comment
Share on other sites

Detta håller jag med om till 100%, det är ju dock synd att våra egna chefer alltid lyfter fram IP som en bättre sak än oss andra. Men som sagt så hittades personen vid liv och det är ju iaf huvudsaken.

Du låter bitter.

 

Är man ute efter folk, och inte har flera dagar på sig att leta rätt på människor som behagar dyka upp snabbt, då ringer man till dem som BRUKAR ställa upp och normalt är motiverade. De hittar man förmodligen i "IP". Sluta lipa, gilla läget och sök dit om du känner att du är beredd att lägga mer tid. Annars får du låta bli att bara försöka plocka någon sorts russin ur kakan. 0:)

Link to comment
Share on other sites

skulle det finnas ett militärt alternativ som var bättre och snabbare än IP så skulle dessa bli inkallade istället. Så enkelt är det. När det handlar om att rädda människoliv går det inte att köra efter någon rättviseprincip.

 

Varför är FMCK ute innan Hv? varför rings hundförare in tidigt för? varför kommer fotfolket in ganska sent i ett eftersök?

 

Har några gånger suttit i den positionen att jag fått avgöra vilken enhet som skall bli uppringd först inför eftersök. Då har jag gjort som så att jag ringt till de som jag vet brukar ställa upp snabbt och effektivt. Svara inte ngn av kontaktpersonerna där så ringer jag vidare till nästa enhet. Allt för att inte tappa tempo.

Edited by Fk Satan
Link to comment
Share on other sites

Upplever dock att IP är lite väl högt prioriterat trots att dom behövs på vissa områden tex sök efter personer mm.

 

Hv har växt med IP och fått in nytt dritigt blod med IP.

Dessvärre så upplever jag det att dom är överprioriterade.

Från någonstans jag vet inte var men gissar nästan på HKV eller högre så har det gått ut starka åsikter att IP skall få allt först till 100%.

Smulorna på bordet sopas ner till golvet och "fotfolket".

 

Jag ifrågasätter inte att dom är bäst att ta ut först på sök efter personer.

Eller att dom glänser bäst på en "uppvisning".

Eller att dom har mest övningstid.

Eller så har vi felet just där!

 

Om man trycker över allt och lite till på en grupp, och säger åt alla att sådära ska ni vara.

Utan att man låter alla andra få en chans. Tjaa då kommer dom andra grupperna antingen

självdö eller dom bästa klumpa ihop sig någonstans och resten blir kaffe och bulle gänget som är jävligt bra på att tjaa upprätta förläggning och O-plats..

 

Det kanske var bra så Hv bantade ner till ca 30 000pers.

Men det stora konststycket är hur dom skall stoppa bantningen och behålla kompetensen.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske finns en orsak till att Hv/FM i en landsända skär ner vanilla-Hv med 75 % (4 20h komp -> 1 komp), upprättar ett 30 h komp (+100%) samt ökar IP med 50 % (2 IP -> 3 IP) ?

 

20 h kanske helt enkelt inte duger i dagens värld ? Kan det vara så enkelt?

 

Därav att IP får allt, och först. "Sotdöden" ??

Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

Nja, 20h hv duger nog alldeles utmärkt sett till uppgiften, problemet verkar vara att få fotfolket att uppenbara sig när de väl uppfyllt kontraktstiden, om de bryr sig ö h t. Att se en bataljonsuppställning efter KFÖ (årets/de senaste 3 årens viktigaste övning) där bataljonen består av stabspluton samt 1 sammanslagen skyttepluton, är nu inte så upphetsande men troligen dyrt i förhållandet till vad du fick ut av det.

Bytte f ö hvområde år 00, när jag lämnade 20h Hv år 02 hade jag fortfarande inte sett min gruppchef, fast han skulle enligt uppgift vara en bra kille....

 

Att begagnat/nytt hamnar hos IP först har nog mer att göra med begränsade resurser hos FMLOG, hela hv har vad jag vet samma prioritering. Upplever inte att jag fått mer solsken upp i arslet i IP än vad man fick i 20h hv, mer timmar = mer solsken, däremot är det trevligt när man känner soldaterna runt sig.

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Nu är ju allt vad man gör det till, finns ju ingenting egentligen som säger att IP skulle vara "bättre" än en vanlig Hvpluton, eller att de skulle göra fler timmar. Det beror ju helt vilka människor som resp. pluton består av. Så det så... Min personliga åsikt och erfarenhet är att IP är jäkligt överskattade *kastar in brandfacklan*

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket tid lägger man som IP soldat ??

 

Fan ! Ni snackar som att det skulle vara en förlängning på värnplikten!!

 

Lägg av med allt skit snack, vem som är bättre eller inte!

 

Vissa kanske inte kan lägga ner så mycket tid som eventuellt krävs för att tillhöra IP !

(Eller är det så att de som tillhör IP är av typen Ensamstående/Bor i en Etta/Arbetslös )

Link to comment
Share on other sites

Vissa kanske inte kan lägga ner så mycket tid som eventuellt krävs för att tillhöra IP !

(Eller är det så att de som tillhör IP är av typen Ensamstående/Bor i en Etta/Arbetslös )

 

Att komma upp i 60h är jättesvårt?

Det är bristen på engagemang som dödar 20h hv, inte IP.

Vilken 20h hvpluton som helst med engagemang kan spöa IP, en bra dag. :P

Link to comment
Share on other sites

Poängen är ju att det inte sitter i timmarna, utan i folket. Om vi bygger en pluton av signalister, flottister, stabsbefäl och kastar in någon enstaka jägare, sedan kallar vi plutonen för IP och låter de göra sina 60h per år. Sedan bygger du en 20h-pluton bestående av i huvudsak infanterister - med GU-utbildade chefer i motsvarande befattning.. I min värld är det tämligen uppenbart vilka som har överläget i kunskap och erfarenhet när det kommer till strid.

 

20 eller 60 timmar är fullständigt egalt...

Link to comment
Share on other sites

Det stora problemet i LGG just nu är att det ENBART är IP som får vettiga övningar. Och får man inte öva kommer man knappast tas i anspråk när det gäller.

 

Mitt kompani har inte en enda skarpskjutning under hösten. En handgranat (övning som skarp) vet jag inte när jag såg sist.

 

Resultatet är att vi tappar kunnande och blir allt sämre på de uppgifter vi trots allt förväntas (åtminstone officiellt) kunna lösa.

Link to comment
Share on other sites

I min värld handlar det inte om hur många timmar olika enheter gör. Det går att öva 500h/år. Men övas det på fel sätt så är det totalt bortkastat. Har sett enheter som har övar 20h SIB, och som kommit längre än enheter som kanske övat 140h SIB. Just beroende på BRA instruktörer och med en effektiv utbildning.

 

Var nu idag inne på utbildningsgruppen och träffade en kompis där så vi tog en kaffe, och när jag fick höra om deras SIB så blev jag arg. Att börja en grundläggande helg i SIB med inbrytning genom fönster och på andra våningsplan är för mig totalt främmande. Att sedan lägga till prickskyttar som skjuter ut Gruppchef och StfGrpC genom fönster vid deras första genomsök är för mig också totalt främmande. De skall även ha övat i mörka och rökfyllda rum där de haft en Fi som varit väl gömd ska ha smugit runt och "dödat" folk ljudlöst.

 

Allt sådant är i min värld inte något som de borde öva på när det gäller grundläggande SIB för hemvärnet. Och framförallt inte på deras första helg vad gäller SIB. Men så går det när hemvärnet inte använder sig av riktiga instruktörer utan att cheferna tror sig kunna saker och ting...

 

När jag hörde allt detta så kom jag och tänka på Poolia reklamen, där chefen beslutar att kompetensen finns i "huset".

 

Detta exempel visar att man kan öva mycket, men ändå inte gå frammåt. Jmf med de som övar lite mindre och att de kommer frammåt. Själv har jag jobbat mycket som instr i bl.a. SIB och ifall man börjar lugnt med de totala grunderna så kan man komma relativt långt på 20h. Visst de blir inte på samma nivå som SSK... Vilket är en nivå som är nästan helt ouppnårlig för Hv. Men det går att komma betydligt längre på 20h som övas rätt jmf med 140h som övas på ett felaktigt sätt.

Edited by Fk Satan
Link to comment
Share on other sites

Poängen är ju att det inte sitter i timmarna, utan i folket. Om vi bygger en pluton av signalister, flottister, stabsbefäl och kastar in någon enstaka jägare, sedan kallar vi plutonen för IP och låter de göra sina 60h per år. Sedan bygger du en 20h-pluton bestående av i huvudsak infanterister - med GU-utbildade chefer i motsvarande befattning.. I min värld är det tämligen uppenbart vilka som har överläget i kunskap och erfarenhet när det kommer till strid.

 

20 eller 60 timmar är fullständigt egalt...

 

Som sagt, engagemang.

 

Hmm, de ena har inte lärt sig mer än hälften, de andra har glömt hälften i brist på övning. Hugget som stucket, att 20h Hvsoldaterna inte dyker upp leder till walkover, din IP vinner. 0:)

 

Tillägg: Engagemang är engagemang, inte timmar hit eller dit.

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Poängen är ju att det inte sitter i timmarna, utan i folket. Om vi bygger en pluton av signalister, flottister, stabsbefäl och kastar in någon enstaka jägare, sedan kallar vi plutonen för IP och låter de göra sina 60h per år. Sedan bygger du en 20h-pluton bestående av i huvudsak infanterister - med GU-utbildade chefer i motsvarande befattning.. I min värld är det tämligen uppenbart vilka som har överläget i kunskap och erfarenhet när det kommer till strid.

 

20 eller 60 timmar är fullständigt egalt...

 

Som sagt, engagemang.

 

Hmm, de ena har inte lärt sig mer än hälften, de andra har glömt hälften i brist på övning. Hugget som stucket, att 20h Hvsoldaterna inte dyker upp leder till walkover, din IP vinner. 0:)

 

 

Jag som trodde att svenska soldater skulle slåss sida vid sida mot en gemensam fiende. Men ifall vi ska slåss mot varandra lär vi inte behöva ngn fiende...

 

Tror att vi måste göra ett HALT här och att ni sätter er ner och funderar på VILKA uppgifter som hemvärnet 20h ska lösa och vilka uppgifter hemvärnet 60h ska lösa...

Link to comment
Share on other sites

Poängen är ju att det inte sitter i timmarna, utan i folket. Om vi bygger en pluton av signalister, flottister, stabsbefäl och kastar in någon enstaka jägare, sedan kallar vi plutonen för IP och låter de göra sina 60h per år. Sedan bygger du en 20h-pluton bestående av i huvudsak infanterister - med GU-utbildade chefer i motsvarande befattning.. I min värld är det tämligen uppenbart vilka som har överläget i kunskap och erfarenhet när det kommer till strid.

 

20 eller 60 timmar är fullständigt egalt...

 

Som sagt, engagemang.

 

Hmm, de ena har inte lärt sig mer än hälften, de andra har glömt hälften i brist på övning. Hugget som stucket, att 20h Hvsoldaterna inte dyker upp leder till walkover, din IP vinner. 0:)

 

Bara att hoppas på att striden inträffar när mina soldater råkar göra sina 20h ;)

 

Nä, men det är ju det som är poängen på de flesta håll. Att soldaterna inte har ett engagemang, vilket oftast leder till dåliga övningar. Fördelen med IP är att folk dyker upp. Men jag är rätt övertygad om att detta också varierar lite över landet. Tittar vi på Uppsalakompaniet så är närvaron extremt bra, fast iofs är samtliga plutoner där nu 30h också.

Link to comment
Share on other sites

Tror att vi måste göra ett HALT här och att ni sätter er ner och funderar på VILKA uppgifter som hemvärnet 20h ska lösa och vilka uppgifter hemvärnet 60h ska lösa...

 

Övertygad om att de flesta här vet vilka uppgifter som ska lösas och av vem. Men du vill väl inte förneka oss lite kvalitativt, nåja, militärt svenskt sandlådesnack? 0:)

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

20 timmar. Det är lite. 60 timmar. Lite det också. Oavsett vilket, tycker man det är "svårt" att komma upp i dessa timmar ska man nog inte vara med i Hv alls.

 

Se till att vara med så mycket som möjligt, utan att räkna timmar (naturligtvis förutsatt kontarktet fullgörs!) . Och utan att dela in oss i A eller B-lag som verkar vara en fruktansvärt stor tendens landet över.

Edited by c3grp
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att IP får opropotionellt mycket resurser från FM. Det vore på sin plats att RikshvC bestämmde om HV ska vara kvar eller inte och prata ur skägget. Jag har ingen lust att administrera ett sönderfallande Hemvärn som redan är dödsdömt.

 

Men jag vill lägga till att jag tycker i o f s att vi inte ska vara ledsna över att IP får ta hand om eftersök så länge som vi övriga får koncentrera oss på Hemvärnets riktiga uppgift: att med vapenmakt försvara landet.

 

Faktum är att jag föredrar att IP tar hand om bortsprunga hundar, katter och tanter så vi slipper lägga ned tid och resurser på sådant.

 

 

Ola

Link to comment
Share on other sites

Faktum är att jag föredrar att IP tar hand om bortsprunga hundar, katter och tanter så vi slipper lägga ned tid och resurser på sådant.

 

Förstår inte riktigt argumentet, menar du att eftersök, brandsläckning osv räknas som A-tid någonstans?

Link to comment
Share on other sites

1

Jag håller med om att IP får opropotionellt mycket resurser från FM. Det vore på sin plats att RikshvC bestämmde om HV ska vara kvar eller inte och prata ur skägget. Jag har ingen lust att administrera ett sönderfallande Hemvärn som redan är dödsdömt.

 

2

Men jag vill lägga till att jag tycker i o f s att vi inte ska vara ledsna över att IP får ta hand om eftersök så länge som vi övriga får koncentrera oss på Hemvärnets riktiga uppgift: att med vapenmakt försvara landet.

 

3

Faktum är att jag föredrar att IP tar hand om bortsprunga hundar, katter och tanter så vi slipper lägga ned tid och resurser på sådant.

 

Mmm. Du började bra (stycke 1). Sen gick det åt h-e (stycke 2-3). Vi står ju alla på samma sida, eller? Dylika kommentarer gör väl att vi aldrig kommer att vara ett Hv utan bara kommer att kasta bajs på varandra. Men det får stå för dig. Tyvärr så är det vanligt tycker jag.

Punkt 3 för övrigt: sådant är ju utöver vår vanliga utbildning, så den kommentaren är ju irrelevant. Typ, vanilla käkar bullar, dricker kaffe och klipper Hvgårdens gräsmatta. Tid och resurser... Edit: pucktvåa

 

Mitt skäl att vara med i IP och ej 20h vanilla? Jag kan lägga tiden. Jag orkar lite mer. Jag dissar inte 20h för att de (personalen) är puckon, utan för att jag vill mer. Men det kanske är fel av mig? Har jag missförstått tanken bakom 20/30/60 h konceptet? Eller har de som inte kan och orkar mer än 20 h objektskramande missat något som jag insett? (Vad gäller A/B-lag som vissa nämner, läs denna tråd för min tankegång.)

 

 

@Fk Satan: Håller med om vikten av korrekt utbildning. Det är något som Hv brister när vi får nya instruktörer var år från olika förband över landet, beroende på vilket förband som är närmast. Hur svårt är det att göra ett enkelt styrdokument om Hvs utbildningstrappa?!

Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...