Apone Posted September 25, 2006 Report Share Posted September 25, 2006 Jag är ev. i begrepp att byta jobb och undrar kort om vad som kan vara rätt lönekrav. ("Ring facket" kanske någon tänker, men blir då pucktvåa. "Facket" är usla på att svara i telefon, de är undermåliga på att ha back-up'er om någon är borta osv. Glöm det, jag har redan försökt.) Tjänsten är som VD på en välmående patentbyrå med ca 40 anställda, och gott om internationella kontakter. Vad är rätt ingångslön? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted September 25, 2006 Report Share Posted September 25, 2006 0 kr. Visa vad du kan i 2 månader, sen förhandlar du. Det kan löna sig. Om du är duktig kan du då begära en riktigt hög lön, mycket högre än du någonsin kan förhandla dig fram till innan du visat vad du kan. Sen en fråga, du skall bli VD och du har ringt facket?! Mjaha, allt kan tydligen hända. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted September 25, 2006 Report Share Posted September 25, 2006 (---)Sen en fråga, du skall bli VD och du har ringt facket?! Mjaha, allt kan tydligen hända. Du glömmer chefernas eget fack. Detta kan kanske ge en fingervisning? SCB lönestatistik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted September 25, 2006 Author Report Share Posted September 25, 2006 Jag har fått svar på min fråga på annat håll, BLÅGUL feel free to delete, om tråden inte kan tjäna vidare syften. @Pal: Noll kr i två månader för att sedan tokförhandla? Nej, det är inte aktuellt i dagsläget. Kanske nästa gång. Och facket: ja varför inte? Jag är f.n. medlem i SRAT och några svar borde de ha. @Axial: Mais biensur!, tackar! edit: stvafle Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted September 25, 2006 Report Share Posted September 25, 2006 Börja med 700000-800000 /år Frågan är även vilka förmåner som du vill ha? Tjänstebil + soppakort Hälsoförsäkring Delägarskap i firman "Försäkring" i händelse av uppsägning Händelser om uppsatta mål uppfylls etc etc... Listan kan göras lång. Det kan vara som en önskelista för ett barn även om de inte skall framstå så när du lägger fram det för styrelsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dragpack Posted September 25, 2006 Report Share Posted September 25, 2006 Jag är ev. i begrepp att byta jobb och undrar kort om vad som kan vara rätt lönekrav.("Ring facket" kanske någon tänker, men blir då pucktvåa. "Facket" är usla på att svara i telefon, de är undermåliga på att ha back-up'er om någon är borta osv. Glöm det, jag har redan försökt.) Tjänsten är som VD på en välmående patentbyrå med ca 40 anställda, och gott om internationella kontakter. Vad är rätt ingångslön? Först och främst spelar åldern och erfarenheten en stor roll när man sätter ingångslönen ! I regel finns det nästan alltid en representant/förtroendevald från typ: CF eller SIF som man kan fråga. ( Borde finnas om man är ca 40 st ) Dock undvik de minor som jag gick på ! - Chefen säger : Du börjar lågt , men efterhand kommer du i kapp ! : Nej det gör man aldrig ! Även om chefen vill ge dig mer pengar så kommer facket att dela upp pengarna på arbetsplatsen och eventuellt kan man få så kallade extra pottar. ( Men det räcker inte !) - Låt inte facket förhandla din Lön ! ( Kanske det funkar om man bara är 40 st ) Personlig förhandling är helt klart det bästa. - Byt arbetsuppgifter hela tiden ! max 4-5 år på ett ställe. - Skaffa dig specialkompetens inom ditt område. / Oka 4 år Sydkraft 5 år Abb Stal 5 år Alstom 2 år Siemens 1 år CarlBro 1 år Elkonsult tillsvidare ! Detta är helt klart ett bra utgångsläge för förhandlingar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.