Jump to content

Namnfråga

Guest Dedicated

Recommended Posts

Guest Dedicated

Har ingen aning om ämnet varit uppe tidigare men jag undrar ändå varför det figurerar två olika namn på samma sak? För en Hv-Beredskapspluton bör väl vara detsamma som en Hv-Insatspluton? Förvirrande med olika benämningar på samma sak, nån borde peka med hela handen och BESTÄMMA rätt benämning, en benämning!

POF, som ska sy på en båge på uniformen som det står "Beredskapspluton" på.

Beredskapspluton var det första jag hörde. Min gissning är att någon/några kom på att "insatspluton" låter coolare samt är mer med uppgiften överensstämmande och att det sedan spred sig (på tillräckligt hög nivå för att det skulle ändras officiellt...).

Beredskapspluton var oxå det första jag hörde. Nu verkar det gå över till Insatspluton, det låter lite bättre än beredskapspluton. Ordet beredskap får mig osökt att tänka på ww2 och den svenska beredskapen ???

När vi ändå är igång kan vi ta och byta namn på hemvärnet till något bättre...

Förklaringen jag har fått av våra befäl är att benämningen "beredskapsplut" är missvisande såtillvida att det inte handlar om en enhet som har högre BEREDSKAP än det vanliga hemvänet. Det är istället den högre och bredare förmågan  till  insats som särskiljer.

Något så tufft som de beredskapsplutoner som FM stoltserade med under 80-90talen kan aldrig HV sätta upp eftersom det kräver lite mer bredd- och djupkunskaper samt lite djävla anamma. ;)

Beredskapsplutonerna fanns inom samtliga arméns truppslag och hade till vana att fira helger som jul och midsommar i anslutning till sina objekt, laddade till max...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...