security-team4 Posted September 23, 2006 Report Share Posted September 23, 2006 (edited) hej jo jag har hört från många håll där personer som sökt in i hv men det har tagit för lång tid att få svar och dom intresserade som skickat in ansökningar har då tappat intresset och skiter i det och dom upplever att när dom ringer och pratar med deras kontaktpersoner att dom vet knappt nåt om vad som händer och att dom ska kolla upp det och sen så får dom intresserade personerna inget svar tillbaka. det jag vill komma fram till är det: att om vi ska få in mer folk i HV så måste dom som sköter detta med papprena jobba lite snabbare och man måste också se till att hålla dom som sökt updaderade om läget och hur det går annars så kommer det bli svårare att rekrytera eftersom dom som sökt men tröttnat för att det tagit för lång tid spritt dåliga vibbar om hv. vilket är tråkigt som sakt det ska inte ta upp till 6 månader för en ansökan att gå igenom och bli godkänd en tanke som flög i mitt huvud i kväll efter ett telesamtal från en polare som tröttnat att vänta på ansöknings svaret någon som har en ide om hur man kan få systemet att bli bättre på ansökningstiden Edited September 23, 2006 by security-team4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted September 23, 2006 Report Share Posted September 23, 2006 Sköts rekryteringen av anställda, eller mer eller mindre frivilliga rekryterare, på egen/hv tid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
security-team4 Posted September 23, 2006 Author Report Share Posted September 23, 2006 Sköts rekryteringen av anställda, eller mer eller mindre frivilliga rekryterare, på egen/hv tid? den skötds nog av vårt egna hv organ men säki kontrollerna går genom MUST och polisen om jag inte är helt ute och seglar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted September 23, 2006 Report Share Posted September 23, 2006 Sköts rekryteringen av anställda, eller mer eller mindre frivilliga rekryterare, på egen/hv tid? den skötds nog av vårt egna hv organ men säki kontrollerna går genom MUST och polisen om jag inte är helt ute och seglar Glöm inte att kommunens socialkontor måste säga sitt också. Det är här tiden väldigt ofta drar iväg. Om jag inte är felunderrättad skickas inte förfrågan till Polisen samt MUST innan kommunen har svarat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
security-team4 Posted September 23, 2006 Author Report Share Posted September 23, 2006 Sköts rekryteringen av anställda, eller mer eller mindre frivilliga rekryterare, på egen/hv tid? den skötds nog av vårt egna hv organ men säki kontrollerna går genom MUST och polisen om jag inte är helt ute och seglar Glöm inte att kommunens socialkontor måste säga sitt också. Det är här tiden väldigt ofta drar iväg. Om jag inte är felunderrättad skickas inte förfrågan till Polisen samt MUST innan kommunen har svarat sant så sant men det är synd att det ska ta lång tid på kommunens socialkontor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
II63 Posted September 23, 2006 Report Share Posted September 23, 2006 kanske det funkar olika i olika delar av landet. I 19 upptagningsområde så skickar vi papperen till alla kontrollinstanser samtidigt. Handläggningen brukar ta ca 3 månader om det inte är semester ed som stör. Under tiden så får de som ansökt vara med på all verksamhet då den som skrivit på ansökan har ett fullgott försäkringsskydd. Man får dock inte handha vapen/ am. Efter introutbildningen så får man sitt vapen (och då skall bostadsbesiktningsprotokollet vara ifyllt annars inget vapen) så det tar inte så lång tid. II63 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arctic soldier Posted September 24, 2006 Report Share Posted September 24, 2006 för mig tog de 6 månader men har hört exempel på 11 månader. de som måste till är att myndigheterna gör sitt jobb och inte lägger alla ansökningar på en hög och tar hand om de när högen blir förstor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nordic_viper Posted September 24, 2006 Report Share Posted September 24, 2006 Tja för mig när jag sökte mig till HV så tog det först ca 6 månader innan jag blev kontaktad. Sen när väl Komp C. kom ut och hälsade på och vi skrev lite papper och pratade så sa han att detta fixas på ett par veckor, "du kommer med mot ny år och kan gå den intron." Ha ha... Tog över 1,5 år innan det kom papper från S1 ang. intro... Tacka f*n för att man har lämnat Västmanlands HV, vidrigt vad man får se & höra, men det är en annan tråd det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goon Posted September 24, 2006 Report Share Posted September 24, 2006 Glöm inte att kommunens socialkontor måste säga sitt också. Det är här tiden väldigt ofta drar iväg. Om jag inte är felunderrättad skickas inte förfrågan till Polisen samt MUST innan kommunen har svarat sant så sant men det är synd att det ska ta lång tid på kommunens socialkontor Jo, men det kan ingen styra över. Om en sökande blir uppringd inom 2 veckor efter inskickad ansökan och får hembesöket avklarat inom ytterligare 2 veckor så är det bra tycker jag. Att kommunen tar tid på sig vet ju alla, men då har man ju iallafall fått prata med kompanichefen (eller motsvarande), blivit intervjuad och fått bostaden godkänd. Bollen är så att säga i rullning... Det är ju värre när man skickar in ansökan och att man sen inte hör något överhuvudtaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
security-team4 Posted September 24, 2006 Author Report Share Posted September 24, 2006 Det är ju värre när man skickar in ansökan och att man sen inte hör något överhuvudtaget. mm sant en polare till mej som råkat ut för det och han tröttna att vänta och blev ej lika intresserad av att gå med i hv längre. vilket jag tycker är synd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted September 24, 2006 Report Share Posted September 24, 2006 Visst är ansökningstiderna på många håll väldigt långa. Hos oss har vi dock löst det med att pc/gc håller kontakt med de som sökt under tiden papperskvarnen jobbar. Hittils har detta fungerat mycket bra, vi har dessutom låtit "aspiranterna" få delta på plutonskvällarna. Det som däremot gör mig väldigt arg är att det tar upp till 6månader från att någon skickat in sin intresseanmälan (via internet eller central rekrytering) till hv tills att vi får den. Här kan man ju inte hålla kontakt med dem eller ens veta om någon skickat in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NisseNord Posted September 24, 2006 Report Share Posted September 24, 2006 kanske det funkar olika i olika delar av landet. I 19 upptagningsområde så skickar vi papperen till alla kontrollinstanser samtidigt. Handläggningen brukar ta ca 3 månader om det inte är semester ed som stör. Under tiden så får de som ansökt vara med på all verksamhet då den som skrivit på ansökan har ett fullgott försäkringsskydd. Man får dock inte handha vapen/ am. Efter introutbildningen så får man sitt vapen (och då skall bostadsbesiktningsprotokollet vara ifyllt annars inget vapen) så det tar inte så lång tid. II63 Det låter ju riktigt bra för de flesta. En liten fundering dock, är det så bra att ha med folk som ni inte vet om de klarar kontrollerna, ett senarium kan ju vara att folk som planerar att stjäla vapen av er går med för att lära sig era rutiner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt Evensen Posted September 24, 2006 Report Share Posted September 24, 2006 Sköts rekryteringen av anställda, eller mer eller mindre frivilliga rekryterare, på egen/hv tid? Det är både anställda och frivilliga, dom frivilliga sköter detta i högsta grad på sin fritid. Ha en bra dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
II63 Posted September 24, 2006 Report Share Posted September 24, 2006 Det låter ju riktigt bra för de flesta. En liten fundering dock, är det så bra att ha med folk som ni inte vet om de klarar kontrollerna, ett senarium kan ju vara att folk som planerar att stjäla vapen av er går med för att lära sig era rutiner. Visst kan det vara så men en enkel sökning via eniro och namnen via hemvarnet.se så tog det mig inte så lång stund att få fram adresser och telnr till de som fanns på nätet. Risker finns alltid men fördelarna överväger genom att man relativt direkt får dem med på övningarna. Dessutom så tar man ju ID uppgifter vid första intervjun så det är ju svårt att gömma sig om man uttrycker det så. Har funkat väldigt bra hos oss, och avhoppen är väldigt få. II63 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted September 24, 2006 Report Share Posted September 24, 2006 Det finns även ett problem med tanke på hur ofta intro-kurserna till Hv går. Har du otur så kan du bli godkänd från remiss-instanserna och utbildningsgrupperna får detta klartecken 3-4 dagar innan intron. Sedan kan det vara 3-4 månader till nästa intro som de kör. Här är tiden för lång! personligen tycker jag att de olika utbildningsgrupperna under samma regemente kan sammordna intro-utbildlningarna och skicka folk till andra ställen för att göra intro. En annan mer vågad tanke är att individer får göra intron innan de är godkända, men får då återlämna utrustningen när intron är avklarad. Så fort de har gått igenom byråkratin så är det bara att åka till TSF och hämta ut utrustningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NisseNord Posted September 24, 2006 Report Share Posted September 24, 2006 Visst kan det vara så men en enkel sökning via eniro och namnen via hemvarnet.se så tog det mig inte så lång stund att få fram adresser och telnr till de som fanns på nätet. Risker finns alltid men fördelarna överväger genom att man relativt direkt får dem med på övningarna. Dessutom så tar man ju ID uppgifter vid första intervjun så det är ju svårt att gömma sig om man uttrycker det så. Har funkat väldigt bra hos oss, och avhoppen är väldigt få. II63 Visst får man alltid väga fördelarna mot nackdelarna, jag ville bara uppmana till lite eftertanke. Även om mycket information kan fås genom öppna källor så kan man få mycket mer om man är själv är med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
II63 Posted September 24, 2006 Report Share Posted September 24, 2006 (edited) En annan mer vågad tanke är att individer får göra intron innan de är godkända, men får då återlämna utrustningen när intron är avklarad. Så fort de har gått igenom byråkratin så är det bara att åka till TSF och hämta ut utrustningen. Ja men varför inte få behålla utrustningen tills dess att kontrollerna är klara givet vis att man lämnar tillbaka vapnet. Int matrl är ju inte direkt stöldbegärlig utan endast ett personligt lån mellan FM log och den enskilde individen. Det förvånar mig att man inte samkör intron under samma regemente. Dock så samkörs ju en del utbildningar mellan UG under samma regemente. II63 Edited September 24, 2006 by II63 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
security-team4 Posted September 25, 2006 Author Report Share Posted September 25, 2006 visst det stämmer att det kanske finns dom som söker in till hv för att lära sig våra rutiner vapenhantering och vilka som har vapen hemma sådana personer kommer alltid att finnas så länge som kriminella finns men samtidigt tycker jag att man ska försöka hitta ett sätt som gör att man kan öka tempot på ansökningstiden utan att behöva tänja på säkerhetskontrollerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Invo Posted September 26, 2006 Report Share Posted September 26, 2006 vill bara säga att jag sökte 1-april-2006, fick svar för någon vecka sedan att jag kommit in, hade glömt bort det totalt. Jag blev bara omkopplad hela tiden, växeln visste inte vem dom skulle koppla mig till, jag visste inte det, fast nu är jag inne! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted September 26, 2006 Report Share Posted September 26, 2006 (edited) Jag ansökte i torsdags och får se om jag kommer med till nästa EDiT: Slime fingrar Edited September 26, 2006 by Schmutte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted September 26, 2006 Report Share Posted September 26, 2006 (edited) @Schmutte För dig går det en aning snabbare eftersom kommunen inte kollar dig och jag tror inte att MUST eller polisen gör det heller. EDIT: Polisen heter det visst i bestämd form.... Edited September 27, 2006 by Skoog Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toord Posted September 27, 2006 Report Share Posted September 27, 2006 Senast som jag lämnade in papper åt en soldat så tog det max 5 dagar innan han var klar. Direkt dom fick papprena knappar dom in i datorn och skickar iväg direkt till Polisen via den. Sen brev till kommun och direkt tillbaka Vad jag fick förklarat för mig så är enda som skickas pappersvägen är brevet till kommun det till Polisen skickas digitalt Detta var inom I19 område dom har alltid varit snabba med det iaf när jag har haft med dom att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttern Posted September 27, 2006 Report Share Posted September 27, 2006 Mitt förslag, vilket jag även framställt till Livgardesgruppen, är att när ansökningshandlingarna kommer in till Livgardesgruppen, de omgående kallar sökande till introkursen. Under tiden fram till han ska gå kursen görs säkerhetsskontrollen. OM den skulle visa att han är olämplig får han återbud. Det är nämligen försvinnande få som nekas med i Hemvärnet efter genomförd säk-kontroll. På det sättet skulle man spara in flera månader. Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted September 30, 2006 Report Share Posted September 30, 2006 @Ola: det senaste jag hörde var att nu skall även hembesöket vara klart innan någon kan bli kallad till grundkursen. Förut var den enda skillnaden att personen i fråga inte fick ut något vapen om inte hembesöket var genomfört. Mina 5 cent: 1. Ungdomen idag är van med att allt sker med ultra-rapid-fart. Bara för några år sedan så fanns inte möjligheten att maila in ansökningar, då var det bara att ringa till sitt lokala hv-kompani och hoppas på att någon svarade... 2. I min värld är HV ett livslångt-engagemang (I en eller annan form), varför denna brådska? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 2. I min värld är HV ett livslångt-engagemang (I en eller annan form), varför denna brådska? Det är väl inte så för alla. Jag kan mycket väl tänka mig att man känner sig en aning skeptisk till en organisation som man inte haft kontakt med förut, när den tar 6 månader på sig att för att överhuvudtaget svara på en intresseanmälan. Skulle inte du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts