Jump to content

Skillnad på hb715 och hb720?

Recommended Posts

Jag frågade en person på Pliktverket i Göteborg när jag blev HB715, men han visste inte. Däremot har jag lagt märke till att på Luckan på Lumpen.nu så är samtliga som är HB715 antingen inskrivna på 3. sjöstrid eller på Marinbasen, medan de flesta HB720 är inskrivna på 4. sjöstrid.

En viss ledning kan vara att placeringen för HB715 enligt lumpen.nu är på MarinB, 3. eller 4. sjöstridsflottiljen medan förbanden som nämns för HB720 utöver 3. och 4. är 1.ubflj och Amf1, dock inte MarinB. Hade en liknande situation efter mönstringen då min befattning ändrades från HL720 till HL710 vilket innebar samma tjänst men ombord på ett annat ftg.

Om du redan mönstrat så ligger det väl närmast till att kontakta din inskrivningsförrättare.

har undrat själv över det, och har kommit fram till följande:

HB715: Sambandsbefälens huvuduppgifter är att sända och ta emot meddelanden med hjälp av fjärrskrift, dataöverföring eller fax. Du utför även kryptering av meddelanden, det vill säga gör om vanlig text så att obehöriga inte förstår den.

HB720: Du kommer att ansvara för att samtliga fartyg och ledningscentraler har samma information i sina stridsledningar. Detta görs med dataöverföring per radio.

Dina huvuduppgifter är att överföra och ta emot information i fartygets stridsledningscentral, sända och ta emot meddelande med hjälp av dataöverföring eller fax. Du utför även kryptering av meddelanden, det vill säga gör om vanlig text så att obehöriga inte förstår den.

Såvitt jag ser så verkar 720 vara mer administrativ än 715, och kommer få bossa över trafiken mer. Men det är min högst privata tolkning

• 1 month later...

Så, nu äntligen har jag fått tag i ett officiellt svar. Jag mailade till 3. sjöstrid och fick följande svar:

F: Vad är skillnaden på Ledningssystemplutonbefäl med befattningskoden HB715 och de med HB720?

S: Kravprofilen vid inskrivningen på Pliktverket. HB715 är något högre krav än HB720 pga av att den befattningen är främst inriktad till ytstridsfartygen medan HB720 är inriktade till minfartyg.