Jump to content

Mekaniserad skyttebataljon

Guest Anders Kjellström

Recommended Posts

Guest Anders Kjellström

Hur är en mekaniserad skyttebataljon uppbyggd? Vilka fordon, annan viktig material osv.

Jobbar med en nyhetsgrafik som ska visa detta.

Tack på förhand!

/Anders

Här kan du läsa om hur ett skyttekompani är uppbyggt iaf:

http://www.p7.mil.se/attachments/org_ia_06.pdf

Räkna med minst tre såna kompanier per bataljon.

Nedanstående kan väl ge ett litet hum iaf:

~30st strf9040

~20st bandvagnar (t.ex. för sjv, grk, rep)

~10st ledningsfordon (bl.a. strpbv90)

~20st lastbilar (t.ex. för fordonstp, pack, kok)

m.m.

Gah! Stop.

Sånt här som kan leda till problem i nyhetsrapportering. Eventuellt har NBG 3 sådana kompanier. Annars består en mekbat av 2 mekskyttekompanier (ungefär enligt länken), 2 stridsvagnskompanier, 1 stabs- och grantakastarkompani och 1 trosskompani.

Hoppas det hann fram.

• 2 weeks later...

En fiktiv mekskyttebataljon i sådana fall. För inte hade vi några sådana sist jag kollade....

EDIT: Skulle det vara så att du menar de "Mekskbat" (Egentligen Infskbat) 501/302 som I16/I2/I12 skulle sätta upp så ska jag nog ha en org.-skiss liggandes i pdf-format nånstans...

va underbart det måste vara för den lede fi (vem det nu kan vara i dagens läge) Att bara fråga på ett forum och få all info direkt presenterad.....

JAG tror inte att alla underrättelsetjänster har stängt bara för att det är fredligt just nu i vår del av ankdammen !

Det finns flera vidlyftiga frågor ställda av anonyma i forumet .. Tiger inte den svenska tigern längre?

va underbart det måste vara för den lede fi (vem det nu kan vara i dagens läge) Att bara fråga på ett forum och få all info direkt presenterad.....

JAG tror inte att alla underrättelsetjänster har stängt bara för att det är fredligt just nu i vår del av ankdammen !

Det finns flera vidlyftiga frågor ställda av anonyma i forumet .. Tiger inte den svenska tigern längre?

Men det är väl bra att de kan få infon här på forumet. På så sätt slipper de gå till Bok och blankettförrådet på närmsta förband och plocka ut böckerna vilket innebär att FMLog inte behöver jobba lika mycket vilket då ger ökad försvarsförmåga.

BrigRA-serien är inte hemlig.

/K

Никак мы все еще открыты для дела.

Вы.

:bash:

• 2 weeks later...
Sånt här som kan leda till problem i nyhetsrapportering.

Hej

Ingen fara, vi ser till att försvaret får chans att granska alla uppgifter innan vi sänder ut grafiken.

Tanken är att vi ska visa NBG visuellt, i denna stil:

nbg.jpg

mvh

/Anders Kjellström

Men det är väl bra att de kan få infon här på forumet. På så sätt slipper de gå till Bok och blankettförrådet på närmsta förband och plocka ut böckerna vilket innebär att FMLog inte behöver jobba lika mycket vilket då ger ökad försvarsförmåga.

BrigRA-serien är inte hemlig.

/K

nej det är helt rätt , men en del frågor i forumet handlar inte om rena redovisade fakta utan mer om de mjuka bitarna som hur det eller det funkar och hur man upplever saker och ting ..... det som stör mig mycket är de ganska insiktsfulla men ändå naiva frågorna ställda av "anynomus"

:)

Om det är jag som är "anynomus" (ursäkta men jag orkade inte registrera mig) så förstår jag faktiskt inte vad du menar. Jag har ställt en fråga, nämligen "Hur är en mekaniserad skyttebataljon uppbyggd?". Vad är insiktsfull och vad är naivt med den frågan?

Vill du kontrollera vem jag är kan du göra det på vår hemsida; Svenska grafikbyrån.

mvh

/Anders Kjellström

@Divex

Det finns BlåGul med väldigt bra koll på saker och ting som är full kapabla att avgöra när en diskusion börjar närma sig gränsen för vad som är lämpligt. Dessutom är det många här på forumet som faktiskt har anknytning till försvaret och vet vad som är fritt att prata om och vad som inte är det. Hur vet tex du att den här informatinen är olämplig eler rent ut av hemlig? Är det något du tror eller är det något du vet....

/martinator

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...