Jump to content

arméns släpvagnar


Vesku

Recommended Posts

Håller på och pluggar lastvikter för CE-kort nu och då slog det mig att vissa av försvarets transporter är betydligt tyngre än vad som gäller civilt.

 

Hur tunga transporter får försvaret köra som tyngst, betalar de något extra för att de kör så tungatransporter, det borde ju slita ordentligt på vägarna.

 

Hur ser prestandan ut på transportsläpen, antal axlar, antal hjul/axel osv?

Link to comment
Share on other sites

Håller på och pluggar lastvikter för CE-kort nu och då slog det mig att vissa av försvarets transporter är betydligt tyngre än vad som gäller civilt.

 

Hur tunga transporter får försvaret köra som tyngst, betalar de något extra för att de kör så tungatransporter, det borde ju slita ordentligt på vägarna.

 

Det är till att söka dispens såväl civilt som militärt.

 

Dom tyngsta transporterna som gått i Sverige har varit civila, så militären är inte värst. Kraftbyggarna (Vattenfall) hade åtminstånde tidigare rejäla doningar med lite över 20 axlar fördelade på två dragfordon på var sida objektet och med en kapacitet p 500 ton (uteslutande för transformatortransporter). Så ett ekipage med leopardstridsvagn är inte så stort egentligen :P

Link to comment
Share on other sites

Håller på och pluggar lastvikter för CE-kort nu och då slog det mig att vissa av försvarets transporter är betydligt tyngre än vad som gäller civilt.

 

Hur tunga transporter får försvaret köra som tyngst, betalar de något extra för att de kör så tungatransporter, det borde ju slita ordentligt på vägarna.

 

Hur ser prestandan ut på transportsläpen, antal axlar, antal hjul/axel osv?

Försvaret har fasta dispenser så de behöver inte söka för varje enskilt tillfälle. Det är ju rätt många fordonsekipage som behöver dispens för att köra på vägen och till exempel vid en övning på ett ing eller p regemente så skulle man ju behöva lägga veckor i förväg på att bara skriva papper för dispeserna om man inte hade haft dem fastslagna redan

Link to comment
Share on other sites

Håller på och pluggar lastvikter för CE-kort nu och då slog det mig att vissa av försvarets transporter är betydligt tyngre än vad som gäller civilt.

 

Hur tunga transporter får försvaret köra som tyngst, betalar de något extra för att de kör så tungatransporter, det borde ju slita ordentligt på vägarna.

 

Hur ser prestandan ut på transportsläpen, antal axlar, antal hjul/axel osv?

 

Bland det tyngsta som körs är transport av Stridsvagn 122

Ekipaget består av Dragbil 23T (Scania T144, 6x4) och STRVTPPHV 795C (5-axlig påhängsvagn, dubbelmontage på axlarna). Med upplastad stridslastad stridsvagn väger det runt 100ton

 

 

Vagnens prestanda:STRVTPPHV 795C: Tjänstevikt 21400Kg, maxlast 68600kg, totalvikt 90000Kg

 

/What

 

Håller på och pluggar lastvikter för CE-kort nu och då slog det mig att vissa av försvarets transporter är betydligt tyngre än vad som gäller civilt.

 

Hur tunga transporter får försvaret köra som tyngst, betalar de något extra för att de kör så tungatransporter, det borde ju slita ordentligt på vägarna.

 

Hur ser prestandan ut på transportsläpen, antal axlar, antal hjul/axel osv?

Försvaret har fasta dispenser så de behöver inte söka för varje enskilt tillfälle. Det är ju rätt många fordonsekipage som behöver dispens för att köra på vägen och till exempel vid en övning på ett ing eller p regemente så skulle man ju behöva lägga veckor i förväg på att bara skriva papper för dispeserna om man inte hade haft dem fastslagna redan

 

Det finns mig veterligen ingen dispens från vägverket centralt som gäller tex stridsvagnstransport över hela Sverige, förbanden måste söka dispens för sina tunga transporter löpande i respektive region (vägverket är indelat i regioner, centralt kan de ej utfärda sådana dispenser)

 

/What

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, prestandan torde väl vara att släpets borde klara av det som lastas på 8-/

 

Visserligen överskrider man bruttovikten 60 ton men axeltrycken kanske man klarar?

 

Bland det tyngsta som körs är transport av Stridsvagn 122

Ekipaget består av Dragbil 23T (Scania T144, 6x4) och STRVTPPHV 795C (5-axlig påhängsvagn, dubbelmontage på axlarna). Med upplastad stridslastad stridsvagn väger det runt 100ton

 

 

Vagnens prestanda:STRVTPPHV 795C: Tjänstevikt 21400Kg, maxlast 68600kg, totalvikt 90000Kg

 

/What

 

Scania dragbil, 90 ton... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...