Jump to content

HJÄLP: Jag har fått Virus

Limp

Recommended Posts

Jag var in på sjukast.com och såg hur nån ruta till zonealarm poppade upp men den försvann innan jag han läsa vad det var, tror det var sån där tillåta-program-att-nå-internet-ruta. Nu när jag startar explorer hamnar jag på www.theuptodatesecurity.com och så poppar det upp en ruta som varnar för nåt W32.Myzor.FK@yf virus och vill så klart att jag ska installera deras fil...

Har kört Ad-aware och får inte bort skiten och jag kommer inte åt google för när jag skriver in googles adress så hamnar jag på ovanstående skitsida igen (andra sidor kan jag skriva in i adressfältet). Provade att köra Housecalls online antivirus scan men explorer-fönstret med det stängdes efter en stund.

Help me, Obi-Wan Kenobi; you're my only hope

Edit: Förtydligat ämne/Henke

Tackar, får prova det senare.

Börjar allvarligt fundera på att byta till en Mac, jäklar va drygt det är med all skit på internet

Personligen har jag klarat mig undan virus i åratal genom att alltid ha en mjukvarubrandvägg, uppdaterat antivirusprogram (kör Kaspersky internet security 6.0) samt att jag alltid laddar ner de senaste säkerhetsuppdateringarna från Microsoft Update så fort de kommer. Jag använder även Firefox, som anses ha mycket bättre säkerhet än Internet Explorer 6.

om du fortfarande vill ha pc är det bara att byta till linux om du vill slippa virus. Men det bästa man kan göra är att ha ett uppdaterat virusskydd, uppdatera windows, köra med Firefox samt att aldrig tillåta skumma program installeras på datorn.

Vad menar du med att man bara ska byta till linux? Du menar att det inte finns virus till linux eller vad? och att man ska köra med firefox. Det är ju helt engkelt en smaksak. Att Linux eller andra program som firefox skulle vara säkra för virus är helt fel.

/ Nordman

Börjar allvarligt fundera på att byta till en Mac, jäklar va drygt det är med all skit på internet

Varför ska du byta till Mac? Om anledningen är virus. så kommer du fortsätta ha det i mac.

Jag tycker själv att Mac OS6 är riktigt bra operativsystem som skyddar rätt bra eftersom det bygger på BSD.

Men möt problemet och vidta åtgärder.

Om du blir beskjuten i en stridssituation. Då kan du inte bara gå till nästa gata och tro att allt är frid och fröjd du måsta vidta åtgärder för det. du ska vara stridsberedd.

Precis när man är ute på internet. Var stridsberedd!

Fär varje misstänkt så vidtar du offensiva åtgärder. medan ditt antivirus och brandvägg vidtar defensiva åtgärder.

Text slut

om du fortfarande vill ha pc är det bara att byta till linux om du vill slippa virus. Men det bästa man kan göra är att ha ett uppdaterat virusskydd, uppdatera windows, köra med Firefox samt att aldrig tillåta skumma program installeras på datorn.

Vad menar du med att man bara ska byta till linux? Du menar att det inte finns virus till linux eller vad? och att man ska köra med firefox. Det är ju helt engkelt en smaksak. Att Linux eller andra program som firefox skulle vara säkra för virus är helt fel.

/ Nordman

Varför ska du byta till Mac? Om anledningen är virus. så kommer du fortsätta ha det i mac.

Jag tycker själv att Mac OS6 är riktigt bra operativsystem som skyddar rätt bra eftersom det bygger på BSD.

Men möt problemet och vidta åtgärder.

Om du blir beskjuten i en stridssituation. Då kan du inte bara gå till nästa gata och tro att allt är frid och fröjd du måsta vidta åtgärder för det. du ska vara stridsberedd.

Precis när man är ute på internet. Var stridsberedd!

Fär varje misstänkt så vidtar du offensiva åtgärder. medan ditt antivirus och brandvägg vidtar defensiva åtgärder.

Text slut

Varför Linux är säkrare?

Vad exakt är ett virus kan vi ju fråga oss först? Jo det är ju ett program som körs. Och program som kodas för windows fungerar inte i linux eftersom det inte är samma språk.

Och alla skurkar som kodar ihop virus vet att 99% av alla som har en dator har windows installerat och därför är det smartare att koda ihop ett som fungerar på windows eftersom syftet med virusen är att spridas till så många som möjligt(oftast).

Jag påstår däremot inte att bara för att man har linux så är man garanterad att inte få virus. Men jag har haft linux ett år ca och har inget virusprogram installerat och har aldrig fått virus.

Sen att man ska köra FF är ju som du säger en smaksak men alla säger att det är säkrare än IE vilket jag inte kan stödja men det kan ju vara nått att tänka på iaf.

Jag påstår däremot inte att bara för att man har linux så är man garanterad att inte få virus. Men jag har haft linux ett år ca och har inget virusprogram installerat och har aldrig fått virus.

Hur kan du veta att du inte fått något virus på ett år om du inte har antivirus?

:)

Jag antar att det är MacOSX du menar. MacOS6 är äldre än Västerlånggatan.

Varför Linux är säkrare?

Vad exakt är ett virus kan vi ju fråga oss först? Jo det är ju ett program som körs. Och program som kodas för windows fungerar inte i linux eftersom det inte är samma språk.

Och alla skurkar som kodar ihop virus vet att 99% av alla som har en dator har windows installerat och därför är det smartare att koda ihop ett som fungerar på windows eftersom syftet med virusen är att spridas till så många som möjligt(oftast).

Orsaken till att ingen skriver virus för Linux är att differentieringen i linuxvärlden är så stor. Ett virus som funkar på min dator hemma kanske inte funkar på min dator på jobbet eftersom en massa saker skiljer dem åt.

[religion]Dessutom så har alla *nix-varianter genomtänkt säkerhet från början med användarseparering, filägarskap osv[/religion]

Det är därför som linux-crackers använder sig av root-kit i stället för virus. Med ett root-kit får man feedback och kan kringå de oväntade hinder som dyker upp.

Hur kan du veta att du inte fått något virus på ett år om du inte har antivirus?

:)

Om jag nu har fått virus så har de inte gjort mig något ont iaf. Och när man får ett virus så brukar det oftast att märkas. Men vem vet, jag kanske har fullt av en massa harmlösa virus :lala:

• Forumsledning

du kanske fått en trojan eller nått annat som som öppnar din dator och den används som bot-burk åt en spammare...

ditt tänk mot hur virus fungerar är lite farlig... ett virus behöver inte skada just dig och dina filer.

ditt tänk mot hur virus fungerar är lite farlig... ett virus behöver inte skada just dig och dina filer.

Exakt, även om man själv inte bryr sig om man har virus så är det inte så kul för dem man smittar. Jag tycker det är ett lite oansvarigt tänk.

Exakt, även om man själv inte bryr sig om man har virus så är det inte så kul för dem man smittar. Jag tycker det är ett lite oansvarigt tänk.

Är medveten om att ett virus inte bara är skapta för att drabba "bäraren". Men det är ju bara de man märker. De andra är ju skapta så att de inte ska märkas utan kunna ligga på datorn och göra sprida sina ondskheter.

Sen att mitt tänk är oansvarigt är väl lite att ta i. Isåfall kan man säga att alla som kopplar upp sig på nätet är oansvariga då man riskerar att sprida dessa hemskheter.

Men iallafall så när jag kör linux så kör jag utan skydd och jag har inte märkt av något.

När jag kör windows så kör jag med Norton Antivirus(håller det uppdaterat), Uppdaterar windows när den vill, surfar med FF samt trycker inte "ok" på alla frågor som kan dyka upp på internet och jag har klarat mig utan virus.

Men de som kodar virusen kommer att fortsätta och sprida sina verk och det kommer inte att gå att stoppa så man ska väl surfa med sunt förnuft!

• 2 years later...

halloj gobbar och tjejer, kan de vara så att jag har fått nån form av virus i mindator? det som händer är att denna vecka vid flera tillfällen när jag har klickat på nån knapp (olika knappar varje gång) så har internet explorer öppnat 100 sidor med påföljd att det trådlösa nätet som jag e uppkopplad på slutar att funka(giossa om jag var poppis när sverige spelade fotboll häromdagen och storbildsteven slutade funka pga mig)enligt it så finns det inget virus i min dator och jag har nått virusskydd som heter NOD 32 som heller iknte ger utslag och det är uppdaterat idag med det senaste, var ska jag hitta på att göra och va tusan kan de vara för fel som e trasigt??

halloj gobbar och tjejer, kan de vara så att jag har fått nån form av virus i mindator? det som händer är att denna vecka vid flera tillfällen när jag har klickat på nån knapp (olika knappar varje gång) så har internet explorer öppnat 100 sidor med påföljd att det trådlösa nätet som jag e uppkopplad på slutar att funka(giossa om jag var poppis när sverige spelade fotboll häromdagen och storbildsteven slutade funka pga mig)enligt it så finns det inget virus i min dator och jag har nått virusskydd som heter NOD 32 som heller iknte ger utslag och det är uppdaterat idag med det senaste, var ska jag hitta på att göra och va tusan kan de vara för fel som e trasigt??

Du kan testa att köra Anti-Malware, tar bort elaka program som inte NOD32 hittar/ger sig på. Det är finns en gratisversion som fungerar riktigt bra.

EDIT: För avancerade användare och maximal verkan kan man köra programet när man startat windows i "felsäkert läge med kommandoprompt" och köra en fullständig skanning.

• 11 months later...

Lånar tråden...

Har fått Bloodhound.exploit.292.

Symantec tar den och stoppar i karantän, men vid hela disk scanning med SAV,

Ad-aware och Anti-malware hittas inget.

Jäkligt irriterande att få upp "Auto-protect results" var och varannan minut.

Någon som vet hur man får bort detta virus?

Lånar tråden...

Har fått Bloodhound.exploit.292.

Symantec tar den och stoppar i karantän, men vid hela disk scanning med SAV,

Ad-aware och Anti-malware hittas inget.

Jäkligt irriterande att få upp "Auto-protect results" var och varannan minut.

Någon som vet hur man får bort detta virus?

http://www.symantec.com/security_response/...-99&tabid=3

http://www.tongjimba.com/antivirus/howtore...emove_2402.html

• 3 months later...

Jag skulle behöva lite hjälp av forumets samlade expertis.

Jag har drabbats av att någon/något sänder massa spam via min epost.

Jag har kört med eset nod32 antivirus men inga virus samt adaware och gått igenom min burk för att ta död på ev spion prg.

Men jag finner inget och nu drabbas folk som jag har i min adress bok på hotmail av spam varje dag trots att jag ej har igång min dator.

Jag skulle uppskatta råd och hjälp om hur man tar död på vad det nu är som spökar.

För jag börjar bli väldigt irriterad på det.

Jag kör med Xp med samtliga uppdateringar.

Mvh

404 Skenberg

Jag skulle behöva lite hjälp av forumets samlade expertis.

Jag har drabbats av att någon/något sänder massa spam via min epost.

Jag har kört med eset nod32 antivirus men inga virus samt adaware och gått igenom min burk för att ta död på ev spion prg.

Men jag finner inget och nu drabbas folk som jag har i min adress bok på hotmail av spam varje dag trots att jag ej har igång min dator.

Jag skulle uppskatta råd och hjälp om hur man tar död på vad det nu är som spökar.

För jag börjar bli väldigt irriterad på det.

Jag kör med Xp med samtliga uppdateringar.

Mvh

404 Skenberg

Kommer du fortfarande åt din hotmail via Web? Byt i så fall lösenord. Jag har själv blivit drabbad men då bytt den/de som gjorde detta lösenord så att jag inte ens kunde komma in och få stopp på skiten. Löste det dock genom "glömt lösenordsrutinen".

Här verkar finnas mer info:

Länk 1

Link 2

GMY

Jag fick in ett virus (eller vad som nu är rätt namn på problemet jag hade), och de program jag hade kunde inte slå ihjäl det. Till sist hittade jag en funktion som listade alla filer som fanns på hela datorn i tidsordning, och sedan raderade jag den fil som stämde bäst i tiden med när problemet uppkommit. Ganska desperat kan man ju erkänna, jag kunde ju ha förstört något viktigt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...