Jump to content

3.2.3.1 Direkt eld mot markmål


Recommended Posts

3.2.3.1 Direkt eld mot markmål

Samtliga hemvärnsplutoner skall kunna nedkämpa 2-3 lätta stridsfordon i alla attityder på avstånd 150m rörligt mål och 200m stillastående mål.

 

Då djungeltrumman hävdar att oenighet uppstått på högre nivå inom hemvärnet angående detta blev jag nyfiken, upplever någon här att detta är för svårt för hemvärnet och om så varför?

Link to comment
Share on other sites

Det är intef ör svårt om det avsätts möjlighet att öva med pansarvärnsvapen. Eftersom detta är ett av de svåraste områdena för HV (i vart fall i Stockholmsområdet) att få övningsterräng för så är förmågan begränsad.

 

Sedan upplever jag att Gu förbanden inte skjuter nog med grg, vilket i längden får effekt på HV.

Link to comment
Share on other sites

9mm insticksvapen finns till både grg och pskott, så brist på skjutfält är egentligen en dålig ursäkt, även om skillnaden på vapnets uppförande för 9mm upp till fullbumpa är, minst sagt, väldigt stor.

 

Men visst är tillgången till skjutfält begränsande, för all verksamhet.

Link to comment
Share on other sites

Man bör ju även hitta folk som är sugna på att kånka runt på grg/p-skott

 

Det är inte direkt några vapen som är lätta och äldre gubbar är oftast inte tillräckligt faccinerade av att det smäller bra för att motiveras av detta att bära vapnen.

Link to comment
Share on other sites

9mm insticksvapen finns till både grg och pskott, så brist på skjutfält är egentligen en dålig ursäkt, även om skillnaden på vapnets uppförande för 9mm upp till fullbumpa är, minst sagt, väldigt stor.

 

Men visst är tillgången till skjutfält begränsande, för all verksamhet.

 

Det är däremot svårt att få tag på dessa övningsvapen då dessa går åt till GU.

Jag har nu hållt på i tre dagar att jaga dessa för övning.

Jakten har gått från Amf1 till Livgardet och pratar just nu med S1.

Så övningsterräng för grövre vapen är inte lätt och övningsvapen för mindre kalliber är inte lätt heller...

Link to comment
Share on other sites

Man bör ju även hitta folk som är sugna på att kånka runt på grg/p-skott

 

Det är inte direkt några vapen som är lätta och äldre gubbar är oftast inte tillräckligt faccinerade av att det smäller bra för att motiveras av detta att bära vapnen.

 

Låt oss bortse från argument som att en del äldre är för lata, samtidigt som en del yngre är för veka, även om det kan vara en delförklaring? :(

Link to comment
Share on other sites

9mm insticksvapen finns till både grg och pskott, så brist på skjutfält är egentligen en dålig ursäkt, även om skillnaden på vapnets uppförande för 9mm upp till fullbumpa är, minst sagt, väldigt stor.

 

Men visst är tillgången till skjutfält begränsande, för all verksamhet.

 

Det är däremot svårt att få tag på dessa övningsvapen då dessa går åt till GU.

Jag har nu hållt på i tre dagar att jaga dessa för övning.

Jakten har gått från Amf1 till Livgardet och pratar just nu med S1.

Så övningsterräng för grövre vapen är inte lätt och övningsvapen för mindre kalliber är inte lätt heller...

Finns visst mkt bättre med 20mm eldmarkering till GRG just nu då hela FM kör nya terminssystemet och allokerar upp vartenda pskott och skjutfält som är godkänt.

Och en rätt övning med GRG 20mm eldmarkering är väldigt funkis! :Malaj:

Iaf lär man sig att tänka på var man har otygets bakblås och inte ränna bakom det vid en omfattning ;)

 

Det är nog bra med lite BT och 9mm så GRGskyttarna lär sig sikta istället för att bara smälla högst i striden :P

Link to comment
Share on other sites

Sen ska vi väl inte glömma att HV faktiskt också ska kunna utföra mineringar, vilket väl är en stor del av pansarbekämpningen? Sen kanske vi inte bör glömma att HV typ ALDRIG övat minstrid...

 

Är inte fältarbeten en tilläggsuppgift för 30h-plutoner och insats?

Link to comment
Share on other sites

Sen ska vi väl inte glömma att HV faktiskt också ska kunna utföra mineringar, vilket väl är en stor del av pansarbekämpningen? Sen kanske vi inte bör glömma att HV typ ALDRIG övat minstrid...

 

Senast utbildningsår 2004 övade vi mineringstjänst. Med tanke på att det är för soldaten/gruppchefen den enklaste av tilläggsuppgifterna att 'snäppa upp' så ser inte jag det som ett problem.

 

Eller, för att förtydliga, att minera är inte svårt, att besluta hur och var det ska mineras, är inte riktigt lika lätt.

 

Väldigt många av tilläggsuppgifterna är de facto, huvudsakligen utbildningsproblem för plutonschef och uppåt.

Link to comment
Share on other sites

Har hört ett löst rykte om att det skall komma tilläggsutrustning till Grg, siktet, så man kan använda vanlig kpist ammunition till 9mm övningsvapen. skulle öka möjligheterna till att öva eftersom det rimligare är en vanligare ammunition, tillgången borde vara god och man kan hålla till på vanlig 100 metersbana.

 

jag var tidigare grg-servis och ett av skälen till att folk inte vill vara grg-servis är att de anser det vara för tungt. de är övertygade om att om de är i skyttegrupperna så kommer de bara bära AK-4 och stridssele/väst. vanligtvis på övningar så kommer ju inte ksp, grg och övrig utrustning som tynger soldaterna ut på grupperna vilket gör tjänsten i skyttegrupp klart behagligare än pv-fys med grg.

Link to comment
Share on other sites

Har hört ett löst rykte om att det skall komma tilläggsutrustning till Grg, siktet, så man kan använda vanlig kpist ammunition till 9mm övningsvapen. skulle öka möjligheterna till att öva eftersom det rimligare är en vanligare ammunition, tillgången borde vara god och man kan hålla till på vanlig 100 metersbana.

 

jag var tidigare grg-servis och ett av skälen till att folk inte vill vara grg-servis är att de anser det vara för tungt. de är övertygade om att om de är i skyttegrupperna så kommer de bara bära AK-4 och stridssele/väst. vanligtvis på övningar så kommer ju inte ksp, grg och övrig utrustning som tynger soldaterna ut på grupperna vilket gör tjänsten i skyttegrupp klart behagligare än pv-fys med grg.

 

Vad har siktet med att göra vilken ammunition man kan stoppa i övningsvapnet? *nyfiken*

 

Jag är grg-skytt i HV och var det i lumpen. Under värnplikten var det inte några större problem med tygden: eftersom jag snudd på alltid hade grg:t med i skogen kännde jag ned knappt efter ett tag (fy fan vad tungt man tyckte att det var i början av grg-skolan när vi skulle krypa/hasa/springa med åbäket :) ). Nu i HV/IP är det ju lite annorlunda då man inte är ute varje dag, men vi får se hur det funkar. Mycket handlar om hur grg:t bärs också, standard remmen funkar öht inte för mig, det måste vara två remma eller mes.

Link to comment
Share on other sites

Sen ska vi väl inte glömma att HV faktiskt också ska kunna utföra mineringar, vilket väl är en stor del av pansarbekämpningen? Sen kanske vi inte bör glömma att HV typ ALDRIG övat minstrid...

 

Är inte fältarbeten en tilläggsuppgift för 30h-plutoner och insats?

 

Har varit med i Hv i 7 år... aldrig övat min eller sprängmtrl... jo nu överdrev jag :navy: visst ja! Larmmina 2B har vi ju pysslat med... utan utb :camo:

Link to comment
Share on other sites

Har hört ett löst rykte om att det skall komma tilläggsutrustning till Grg, siktet, så man kan använda vanlig kpist ammunition till 9mm övningsvapen. skulle öka möjligheterna till att öva eftersom det rimligare är en vanligare ammunition, tillgången borde vara god och man kan hålla till på vanlig 100 metersbana.

 

jag var tidigare grg-servis och ett av skälen till att folk inte vill vara grg-servis är att de anser det vara för tungt. de är övertygade om att om de är i skyttegrupperna så kommer de bara bära AK-4 och stridssele/väst. vanligtvis på övningar så kommer ju inte ksp, grg och övrig utrustning som tynger soldaterna ut på grupperna vilket gör tjänsten i skyttegrupp klart behagligare än pv-fys med grg.

 

Vad har siktet med att göra vilken ammunition man kan stoppa i övningsvapnet? *nyfiken*

Träffläget kanske inte stämmer med någon annan am?

Link to comment
Share on other sites

(---)

Träffläget kanske inte stämmer med någon annan am?

 

Rätta mig gärna om jag har fel men nog ska väl det gå att lösa genom ny skottställning av 9mm övningsvapen? Om det går att träffa med såväl 9mm patron m/67 som 20mm slövnproj utan att tillägg till siktet så varför ska det behövas till 9mm m/39B?

Är det nån som vet om 7,62mm övningsvapen till grg (som exvis Danmark använder) laddas med "vanlig" 7,62 ammunition?

 

För att anknyta till topicen så verkar det helt enkelt inte vara prioriterat med grgutbildning för hemvärnet av nån anledning. Eftersom det lokalt (Dalarna) inte är något större problem med vare sig kunskap eller skjutfält så måste det bero på något annat och min gissning är att det tar för mycket tid. Det går åt minst en helg bara för att lära folk att hantera och skjuta grg på skjutbana/fasta ställningar i terräng och sedan ska man ju gärna lära upp och öva själva grg-gruppen för att inte tala om att plutonchefen ska lära sig utnyttja resursen.

 

EDIT: tillägg: jag frågade en officer på gruppen i Falun om de nya tremånaders-miraklen skulle få utbildning på understödsvapen och han svarade att det inte var nån regelrätt utbildning inplanerad men att fick se vad man hann med. Om det sedan är som Hans Engström upplever att vpl inte skjuter nog med grg så tror jag att hemvärnet på sikt kommer att få problem med att använda grg, för i mångt och mycket bygger dagens grg-kunskap i Hv på att man utbyttjar folk med en gedigen utbildning från värnplikten.

Edited by Axial
Link to comment
Share on other sites

För att anknyta till topicen så verkar det helt enkelt inte vara prioriterat med grgutbildning för hemvärnet av nån anledning. Eftersom det lokalt (Dalarna) inte är något större problem med vare sig kunskap eller skjutfält så måste det bero på något annat och min gissning är att det tar för mycket tid. Det går åt minst en helg bara för att lära folk att hantera och skjuta grg på skjutbana/fasta ställningar i terräng och sedan ska man ju gärna lära upp och öva själva grg-gruppen för att inte tala om att plutonchefen ska lära sig utnyttja resursen.

 

I Uppland har det faktiskt övats riktigt mycket på Grg, och på min förra pluton hade vi en jäkligt duktig och ambitiös Grggrupp. Även om jag personligen föredrar att alla grupper har Grg-kapacitet, och det inte finns en dedikerad Grg-grupp.

Link to comment
Share on other sites

(---)

I Uppland har det faktiskt övats riktigt mycket på Grg, och på min förra pluton hade vi en jäkligt duktig och ambitiös Grggrupp. Även om jag personligen föredrar att alla grupper har Grg-kapacitet, och det inte finns en dedikerad Grg-grupp.

 

Tja, det började bra här också. Våren 2003 utbildade gruppen hemvärnsinstruktörer för grg och det hölls sedan nån utbildning för soldater men sen vet jag inte vad som hände riktigt.

Jag föredrar också ett grg/grupp men det kanske mer är för att jag låg på mekskytte :Malaj:

Men det funkar väl med tre skgrp och en grggrp per pluton också, framförallt som det endast är tilldelat två kloakrör per pluton.

Ett tag var jag grggrpch i plutonen men det övades aldrig på det och en del killar hade aldrig hållit i ett grg så det blev lite pannakaka av det.

Edited by Axial
Link to comment
Share on other sites

Tja, det började bra här också. Våren 2003 utbildade gruppen hemvärnsinstruktörer för grg och det hölls sedan nån utbildning för soldater men sen vet jag inte vad som hände riktigt.

Jag föredrar också ett grg/grupp men det kanske mer är för att jag låg på mekskytte :Malaj:

Men det funkar väl med tre skgrp och en grggrp per pluton också, framförallt som det endast är tilldelat två kloakrör per pluton.

Ett tag var jag grggrpch i plutonen men det övades aldrig på det och en del killar hade aldrig hållit i ett grg så det blev lite pannakaka av det.

 

Jo det är ju ett problem med ständig personalrotation i plutonerna, så det gäller att det alltid finns lite utbildning till hands för att det ska fungera.

 

Sedan tycker jag det finns en annan poäng att inte ha en dedikerad grggrupp (jag låg också på mekskytte ;)) och det är att det oftast är jävligt tråkigt att bara springa omkring och öva med rören. Min erfarenhet är att folk lessnar och inte kommer på övningar eller byter grupper/plutoner för att slippa det. Därav är det rätt bra med lite variation, så att alla får kriga. Och så är man så klart flexibel..

Link to comment
Share on other sites

Vad har siktet med att göra vilken ammunition man kan stoppa i övningsvapnet? *nyfiken*

Har för mig att det skiljer i laddningen i patronen så det är annorlunda kulbana, om jag kommer i håg rätt.

 

Sedan tycker jag det finns en annan poäng att inte ha en dedikerad grggrupp (jag låg också på mekskytte ;)) och det är att det oftast är jävligt tråkigt att bara springa omkring och öva med rören. Min erfarenhet är att folk lessnar och inte kommer på övningar eller byter grupper/plutoner för att slippa det. Därav är det rätt bra med lite variation, så att alla får kriga. Och så är man så klart flexibel..

efter att skjutit fullproj så framstår markering och 9mm som j-vligt futtigt. jag vet att det är en kostnadsfråga men servisen vill ha igen något för att de bär stuprören. de som bär 58:an har ju igen kånkandet när de får skjuta.

 

 

I Uppland har det faktiskt övats riktigt mycket på Grg, och på min förra pluton hade vi en jäkligt duktig och ambitiös Grggrupp. Även om jag personligen föredrar att alla grupper har Grg-kapacitet, och det inte finns en dedikerad Grg-grupp.

men vad var det som gjorde den gruppen bra? hur gör man för att få fler sådana grupper?

Link to comment
Share on other sites

Sedan tycker jag det finns en annan poäng att inte ha en dedikerad grggrupp (jag låg också på mekskytte ;)) och det är att det oftast är jävligt tråkigt att bara springa omkring och öva med rören. Min erfarenhet är att folk lessnar och inte kommer på övningar eller byter grupper/plutoner för att slippa det. Därav är det rätt bra med lite variation, så att alla får kriga. Och så är man så klart flexibel..

efter att skjutit fullproj så framstår markering och 9mm som j-vligt futtigt. jag vet att det är en kostnadsfråga men servisen vill ha igen något för att de bär stuprören. de som bär 58:an har ju igen kånkandet när de får skjuta.

 

Amen. Det är ju precis det man som övningsledning eller utbildare också måste förstå, att de flesta går på Hv-övningar för att ha roligt. Att släpa runt på ett grg övning efter övning utan att göra något vettigt med det är INTE roligt.

Link to comment
Share on other sites

Det finns, enligt min högst personliga uppfattning, två nackdelar med att vara GRG-servis i HV;

1) Med "fel" PlutCh får du inte vara med och ta mark för du skall ALLTID kånka på stupröret även när vi skall bevaka televäxel som inte mår bra av spränggranater.

2) Med, återigen, "fel" PlutCh så är chansen till befordran noll och intet för du anses behövas i GRG.

 

Har man en PlutCh som använder GRG-gruppen som skyttegrupp när det passar och som accepterar att folk byter från GRG till skytte och vice versa så är GRG skitroligt.

 

Ibland är det lite så i HV att alla vapensystem skall med oavsett uppgiften, alla uppgifter kräver inte PV-förmåga. Då kan det vara bättre att släppa p-skott och GRG.

Link to comment
Share on other sites

Tja, ett skäl kan vara att det finns alldeles för många som gillar att skjuta med understödsvapnen, men inte kan/orkar/vill bära dem längre än från parkeringen till skjutbanan 20m bort, alltså blir det ett sätt att få dessa att bekänna färg.

 

Någon kommer alltid att få göra det som är skitjobbigt, dötrist och/eller ointressant för det måste göras av någon. Avlösning eller anpassning till gällande situation är dock trevligt.

 

Hur var det nu igen GD1? Grg är en religion... :baskerPa:

 

F ö får ju grgskytt/laddare gratis bihålesköljning när de skjuter bumpa eller rök...

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att vissa hyser tvivel ang den här uppgiften:

3.2.3.1 Direkt eld mot markmål

Samtliga hemvärnsplutoner skall kunna nedkämpa 2-3 lätta stridsfordon i alla attityder på avstånd 150m rörligt mål och 200m stillastående mål.

Det är inte snutet ur näsan att med direkt eld nedkämpa 2-3 lätta stridsfordon med ultimata förutsättningar för en HV-pluton med korrekt utrustning.

 

Strax efter det första eldöppnandet kommer motståndaren själv avge verkanseld och då gäller det verkligen att hålla i hatten.

"Våra" 2 GRG-serviser levererar samtidigt två bumpor i varsitt stridsfordon och låt oss säga att det går bra och bägge vagnarna blir utslagna. Då återstår 1st argt stridsfordon som antingen gasar därifrån och/eller avger moteld. Då gäller det att ladda om fort som fan och/eller ha P-skottsskyttar som i första försöket tar det tredje stridsfordonet.

Och det gäller alla HV-plutoner och "i alla attityder".

 

Är det ingen annan än jag som ser det som svårt?

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Svårt är det, men inte omöjligt.

 

En förutsättning är dock att plutonen ifråga har utbildats på lämplig utrustning för uppgiften, samt att befälen har lämplig utbildning i pv-taktik. Timmarna rinner iväg fort...

 

Sen nämns ju bara vilket slutresultat för fi som krävs, inte vad som ska finnas kvar av sagda pluton...

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Nyckelordet i Krooks exempel är ju pluton, dvs det är en plutonsuppgift. Det är kan vara svårt men det ska inte vara omöjligt för drygt 30 personer med grg och/eller pskott att klämma åt tre vagnar. Men det förutsätter, precis som allting annat i här i livet, att man har lärt sig hur man ska göra. Det går inte att stå 30 personer på ett led linje längs vägen och bara vänta på att fordonen passerar förbi i fin parad. Det är inte en uppgift enbart för grg-gruppen utan alla måste skjuta grg/pskott/minera/förhugga/hjälpa till.

 

Så jo, jag förstår också att vissa hyser tvivel inför uppgiften men det blir inte bättre av att inte öva den för att man tvivlar inför den. Tycker man inte att man har tid att öva in det hela fullt ut så måste man som chef försöka bestämma sig för nån form av grundkunskap som man sedan kan växa ifrån. Exempelvis att låta grg-gruppen bli så bra på pvtjänst (inte bara grg utan pskott, mineringar och fältarbeten) att de sedan kan "lära upp" resten av plutonen när det behövs och dessutom vara plutonens "solida kärna" om det skulle bli allvar av uppgiften.

Link to comment
Share on other sites

Tja, ett skäl kan vara att det finns alldeles för många som gillar att skjuta med understödsvapnen, men inte kan/orkar/vill bära dem längre än från parkeringen till skjutbanan 20m bort, alltså blir det ett sätt att få dessa att bekänna färg.

 

Någon kommer alltid att få göra det som är skitjobbigt, dötrist och/eller ointressant för det måste göras av någon. Avlösning eller anpassning till gällande situation är dock trevligt.

 

Hur var det nu igen GD1? Grg är en religion... :D

 

F ö får ju grgskytt/laddare gratis bihålesköljning när de skjuter bumpa eller rök...

 

GRG ÄR religon! Jag vänder mig inte emot att bära stupröret för alla soldater kommer i ett skarp läge att få bära tungt, minor, Ra, ksp och grg, tungt blir det. Vanligtvis är förståelsen för detta faktum störst i understödsgrupperna medan vanliga jsoldater i bland tror att de bara skall behöva bära AK.

Vad jag finner tveksamt är varför GRG skall med utan att uppgiften analyserats. Skall man slå ut två misstänkta sabotörer vid en televäxel eller ett ställverk lär du inte behöva skicka in fyra spränggranater först, det ser bara till att eventuella sabotörer kan konstatera att HV just slutfört arbetet. Tog man i stället och såg till att GRG inte bara hamnade längst bak utan de facto anpassades till uppgiften skulle säkerligen GRG anses mer attraktivt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...