Jump to content

hjälp med sjvmtrl

helinerd

Recommended Posts

Hej hopp

Min röda kors-krets har fått erbjudande om att ta del av "viss övertalig försvarsmateriel" men eftersom ingen av oss är speciellt hemma i detta har vi vissa svårigheter att tolka dfe listor vi fått.

Det gäller främst vissa förkortningar men också specifikt vilka sjv-tält det rör sig om.

Exempelvis sjvtält 6 MT. Sjvtält 6 vet vi vad det är men vad är förkortningen MT? Metall?

Efter viss utrustning finns förkortningen /s. Vad betyder det?

Väggfack eller mammor finns i flera olika storlekar tex 2,4 och 6, men det är ju jättesvårt att veta vad som är vad utan att ens ha sett det på bild. Var kan man få hjälp med det?

Hej hopp

Min röda kors-krets har fått erbjudande om att ta del av "viss övertalig försvarsmateriel" men eftersom ingen av oss är speciellt hemma i detta har vi vissa svårigheter att tolka dfe listor vi fått.

Det gäller främst vissa förkortningar men också specifikt vilka sjv-tält det rör sig om.

Exempelvis sjvtält 6 MT. Sjvtält 6 vet vi vad det är men vad är förkortningen MT? Metall?

Efter viss utrustning finns förkortningen /s. Vad betyder det?

Väggfack eller mammor finns i flera olika storlekar tex 2,4 och 6, men det är ju jättesvårt att veta vad som är vad utan att ens ha sett det på bild. Var kan man få hjälp med det?

Tjena. Jag antar att ni ska använda den här matrielen till FHG, eller?

Om ni behöver hjälp med utrustningen så kontakta en hemvärnssjukvårdare. RK kan hjälpa er med detta och mycket säkert så har ni en i eran FHG.

Men om ni ska använda den militära utrustningen i uppdrag odyl...tycker ni inte att det kommer att se konstigt ut???? :/ Jag menar röda korset i militära tält... ,O

Tjena. Jag antar att ni ska använda den här matrielen till FHG, eller?

Om ni behöver hjälp med utrustningen så kontakta en hemvärnssjukvårdare. RK kan hjälpa er med detta och mycket säkert så har ni en i eran FHG.

Men om ni ska använda den militära utrustningen i uppdrag odyl...tycker ni inte att det kommer att se konstigt ut???? :/Jag menar röda korset i militära tält... ,O

Och vad skulle vara problemet med det?

Det är ju faktiskt så att utmärkning av röda kors gäller de som vill skydda sig enligt konventionerna, det är inget krav för att bedriva sjukvårdsverksamhet, vare sig civil (speciellt inte!) eller militär.

Om man väljer att inte åberopa skyddet så får man ju räkna med att det kan komma metallföremål från himlen lite då och då om det är krig.

Då de antagligen inte ska verka i en krigszon så är det inget problem att "militära tält" används, det är ju förresten inga militära tält längre.

Dessutom så kan man också slänga på en skyddsflagga, gör att tältet är mer synligt för personer som behöver sjukvård, det enda det påverkar är att om det skulle bli krig i just den stunden så händer det massor av saker.

Varav de viktigaste är:

1. Tältet, personalen och omgivningen är skyddade enligt Genevekonventionen

2. Personalen ska behandla skadade från båda (eller alla) sidor.

MT betyder som sagt med tillbehör och i fallet med sjukvårdstält 4, är det (fritt från minnet)

X antal stänger för att hålla uppe tältet

Elektrisk pump med tillbehör, reservdelar

Fotpump

Kaminer

Belysningssats, totalt livsfarlig, sitter i gummiband modell större som har en tendens att lossna från tältet, resultatet blir en lampa som kommer ned i en ganska bra fart, säkras lämpligtvis med snöre eller rep.

Golv

Har säkert glömt något men i stort ser det ut så, det är möjligt att kaminerna och belysningssatsen är för sig själva, dvs inte MT till tält 4.

106:

Jag tolkar det som att Magasinstopp pratar om Röda korset som organisation i militära tält, inte skyddsmarkeringen röda korset. Oavsett vilket så kan jag inte se något fel i det.

Edited by M00nStalker

Nu snackar vi om Första Hjälpen grupper som är på uppdrag vid tex festivaler, cuper osv. Jag tycker ändå att det kommer att se konstigt ut.

Låt vara att RK utbildar HEMVÄRNSSJUKVÅRDARE, som senare ingår i FM.

FHG är en civil gren i RK, icke militär.

Tälten fyller sin funktion, att vårda skadade, mycket förträffligt och jag förstår att FHG vill använda dessa.

Nu snackar vi om Första Hjälpen grupper som är på uppdrag vid tex festivaler, cuper osv. Jag tycker ändå att det kommer att se konstigt ut.

Tälten fyller sin funktion, att vårda skadade, mycket förträffligt och jag förstår att FHG vill använda dessa.

Jag förstår inte riktigt vilka problem du ser, kan du vara snäll och utveckla det?

Nu blev det ju lite kapning av tråden, men eftersom trådskaparen fått svar på sin fråga så hoppas jag att det är lugnt.

Jag förstår inte riktigt vilka problem du ser, kan du vara snäll och utveckla det?

Nu blev det ju lite kapning av tråden, men eftersom trådskaparen fått svar på sin fråga så hoppas jag att det är lugnt.

Jo, precis. Jag menar just RKs civila sjukvårdstjänst FHG. Missförstå mig inte nu. Dessa gör ett kanonjobb.

Jag tycker att det blir lite fel med militär matriel till civila samhällsorganisationer.

Under min utb i FHG steg1, var det väldigt noga att man inte blandar "röd" och "grön". De riktade detta mot oss som både är sjv och blivande FHG.

Vi hade dessutom en kille som dök upp i M90 på utb ,O . Det blev ett helvetes liv (förstår jag!!) och han fick avbryta med IG.

Edit. Ser nu att jag lett tråden fel från rubriken :/ Förlåt the swede

Edited by Magasinstopp

de gånger jag sett FHG under mina snart 15 år i eventbranchen har de till 90% använt militära sjvtält av någon form.

mest beroende på att arrangörer vill betala så lite som möjligt för säkerhet, vilket gör valet mellan ett partytält från rusta, jämfört med tex sjvtält 4 ganska lätt.

det brukas rätt mycket mil-mtrl på div festivaler runt om i landet.

och varför inte?

tälten kommer till användning och får en vädring, istället för att ligga i förråd.

så länge de inte missbrukas och förstörs är det väl också ett led i rekryteringen eller hur?

civilt folk ser att det fortfarande finns mil. resurser, och att vi inte skickat allt till balter och ÖB.

Om Första hjälpen grupperna har fått/ska få tälten så är ju tälten före detta militär materiel, inte för att det gör någon skillnad i hur de ser ut, men bara så att det är klart.

Att militär (eller rättare sagt före detta militär) materiel kommer till användning istället för att ligga i förråd och kosta pengar så är ju det bra.

Håller inte med om att det ser illa ut, det är ett grönt uppblåsbart tält, möjligtvis med en eller fler röda korsflaggor, banderoller och vad man nu vill utsmycka tältet med.

Det finns ju också gula sjukvårdstält 4, civilförsvarets, dock finns det knappast så många så att man kan dela ut till röda korset bara sådär, det finns det däremot av den militära versionen.

Angående att man inte ska blanda rött med grönt så är jag knappast ensam om att tycka att det är väldigt korkat, ska man ha ha sjukvårdare i försvaret så ska det vara grönt. Och första hjälpen grupperna kommer antagligen i kris/krig användas som sjukvårdare i bakre läge, kan det då inte vara vettigt att man har någon sorts förståelse för det gröna?

Att slänga ut någon för att denna dyker upp i viss sorts kläder är snudd på idioti, kan du förklara lite bättre om hur händelsen gick till? Varför han dök upp i uniform, hade ni blivit tillsagda innan osv. går bra med pm om du inte vill ta det här.

Den här sortens historier gör att första hjälpen grupperna sjunker ytterliggare i min mening och de har verkligen inget starkt fotfäste hos mig.

• 2 weeks later...

Aah, ok, det förklarar en del.

Tack för hjälpen!

Mycket av det material som vi eventuellt kan få tillgång till har man dock inte sett ute på hv-förbanden varför det inte räcker med att prata med HvSjv, av vilka vi har flera i gruppen. Jag finns ju i göteborg och skulle kunna söka mig ut till Amf4, men var lite osäker på vem där man skulle kunna prata med - några idéer, någon befattning?

Vad gäller militär materiel i Fhg:s tjänst så håller jag helt privat med den som tyckte att det ser lite konstigt ut, men den krassa verkligheten är att den verksamhet vi har får vi finansiera helt utan stöd utifrån och när valet står mellan gröna stabila tält eller vita plasttält som mest kan användas till drakflygning när det blåser så får man nog se till nyttan så långt det går, och kanske framför allt försöka tänka på den skadade och dennes upplevelse.

Vi har i flera år dock använt sk "mammor" som ju är fantastiskt enkla att jobba med under de ganska primitiva förhållanden vi har ute i fält så det är ju ett exempel på militär materiel vi anvämnder idag. Sjukbårarna och deras bårbockar skulle vi inte heller klara oss utan.

Att man vill skilja på och kraftigt markerar skillnaden mellan rött och grönt handlar om de vitt skilda utbildningar och delegeringar som präglar den röda respektive gröna sjukvårdssidan.

Mycket är tillåtet i krig som i fredstid regleras hårt av lagar och regler, eftersom krigstid är en extraordinär situation, så även inom sjukvårderiet. I den gröna sidan hanteras morfin och syrgas vilket på den röda sidan skulle kräva delegering av läkare.

Sedan vilka kläder man har på sig på en utbildning ska ju gärna inte spela någon roll, men vi är alla människor och därför olika, och tyvärr verkar någon ha kommit i kläm i detta fallet. Jag är ex grön själv innan jag valde att enbart satsa på den röda sidan, men jag har stött på röda som varit så anti det gröna att de inte ens velat tillåta att man använde ordet uniform om våra egna kläder...

En Hvsjv måste få en delegering(av en militär läkare) för att få ge syrgas i fredstid.

Visste inte att FHG också ska ha detta? Hur och när ger ni syrgas?

Det var som sagt ett tag sen jag gick min utbildning..... :blink:

*sega tummar/fingrar + ett halt tangentbord :eeh: *

Edited by Magasinstopp

Första hjälpen grupperna har väl ändå inte syrgas med sig? Senast jag kollade så hade de inte ens utbildning på nässvalgtub och munsvalgtub

Jag kan ha fel men jag ser inga direkta fördelar med det eftersom deras uppgift är att stabilisera patienter tills ambulans anländer och att ta hand om småskador, inget av detta kräver syrgas såvida inte ambulansen är VÄLDIGT långt bort och i det fallet så skulle jag vilja ha något mer kompetent personal än röda korsets första hjälpen grupper.