Lundberg Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 (edited) Drog mig till minnes att under GU fått det stora nöjet att beskåda filmklipp från den sovjetiska mastodontövningen Zapad-81. Dock har jag alldeles gått bet i mina försök att hitta något därifrån på såväl youtube som google video. Någon som har något tips på var man kan anförskaffa sig denna eminenta film eller delar ur den? Edited September 17, 2006 by Lundberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 Drog mig till minnes att under GU fått det stora nöjet att beskåda filmklipp från den sovjetiska mastodontövningen Zapad-81. Dock har jag alldeles gått bet i mina försök att hitta något därifrån på såväl youtube som google video. Någon som har något tips på var man kan anförskaffa sig denna eminenta film eller delar ur den? Jag är också sugen på att se en sådan rulle. Har heller inte hittat det på nätet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 Har du provat med Föreningen ARMÉ- MARIN- och FLYGFILM ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundberg Posted September 17, 2006 Author Report Share Posted September 17, 2006 Har du provat med Föreningen ARMÉ- MARIN- och FLYGFILM ? Ja. Sidan innehåller dock en hel del annat som vore roligt att se i fullängd, men priserna avskräcker dessvärre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 Har du provat med Föreningen ARMÉ- MARIN- och FLYGFILM ? Ja. Sidan innehåller dock en hel del annat som vore roligt att se i fullängd, men priserna avskräcker dessvärre. Kimster kanske kan lobba för prissänkning nu då, eller vara behjälplig på annat sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schalldämpfer Posted September 19, 2006 Report Share Posted September 19, 2006 Ah... dessa minnen..... För några år sen slog sig jag och några liksasinnade ner i soffan tillsammans med ett sexpack (nej, inte sådana man en gång i livet hade på magen) och tittade i tur och ordning på: Zapad, Förebudet odh Eldledaren. Det var tider det. Det finns även en annan trevlig serie som jag tror heter "Främmande stridskrafter" eller något liknande. Den är från början av 1980-talet och består av ihopklipp ur Sovjetiska små korta propagandafilmer som enligt uppgift gick i sovjetisk TV på söndagsmornar. Sedan har någon suttit och klippt och klistrat ihop dessa för att få sammanhängande sekvenser av olika stridsmoment. Det här har vissa lustiga effekter såsom att man kan se trupp ilasta ett flygplan i vacker sommarsolnedgång, muntra interiörbilder från plan och stridsfordon, fällning ur en annan flygplanstyp, landning i vinterlandskap och framryckning med andra fordon än de som ilastades. Det riktigt komiska är att den svenska kommentatorrösten inte alls låtsas om detta. Hurs om helst så ger det faktiskt sammantaget en jäkligt bra bild av hur den tänkte fienden genomförde en hel del moment. De jag minns mig ha sett är eldöverfall, fällning med och utan fordon, landstiging av marininfanteri och något om luftstrid. Jag har bara sett film nummer tre i serien så det måste finnas mycket annat gott att kika på. Någon som vet vad jag pratar om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted December 17, 2007 Report Share Posted December 17, 2007 Nån som har hittat dessa under tiden som har gått? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted December 30, 2007 Report Share Posted December 30, 2007 Jag är också sugen på lite militär WarPac doku (helst från hemskestor kfö) men det finns ju inget på tuben/mostvarande. Hjälp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts