Jump to content

Märken på uniformen


Recommended Posts

  • Forumsledning

Måste man har Thorleif på HV-uniformen? Den har inte vart med innan, borde inte folk då klara sig utan den fortsättningsvis?

 

...eller blir det hetsigt nu när amf fick sig ett utb.tecken? ..om det nu inte är ett utb.linjetecken. Vi får väl se i nästa UnirFM.

Link to comment
Share on other sites

Dom märken du har förtjänat som hemvärnsman bärs enligt uniR FM. Resten har inget med din tjänst att göra. Lämnas därför i lådan hemma. (Min åsikt)

Var i UniR FM står det att bara de utbildningstecken som man har gjort sig förtjänt av under nuvarande tjänst får bäras?

 

Det käns som att du blandar ihop reglementet och egna åsikter ganska friskt.

Link to comment
Share on other sites

Vi är väl HV soldater och bär väl logiskt då HV uniform med rätt kragspegel, märke och basker? ser illa ut vid en uppställning tex när en har BasHatt (köpt på military shop), nån en Grön basker och en annan en svart. Basker av annan färg kan man lägga fint hemma någonstans. Reglementet är väl till för att följas?

 

sen vad gäller märken på Uniformen är väl Jägarbågen, Granen ,mfl okej, men att bära namnbricka från gu eller sina gamla förbandstecken är väl inte okej, har sett en del som har FBJ och Amf på sin m87 tröjor... illa.

 

Skäms man över HV uniformen så kanske man skall fundera på om man valt rätt. :D

Link to comment
Share on other sites

men att bära namnbricka från gu eller sina gamla förbandstecken är väl inte okej, har sett en del som har FBJ och Amf på sin m87 tröjor... illa.

 

Kan vara bätre att ha sin GU namnbrika än ingen alls, alla får inte utt namnbrikor i HV direct (varit med i ett år har inte fått en namn brika och är ingen på väg)

 

Då är det ju bätre att ha en där det står namnet på än ingen alls, så att befäl mm slipper fråga varje gång vad man heter när det är nya instruktörer mm

Link to comment
Share on other sites

men att bära namnbricka från gu eller sina gamla förbandstecken är väl inte okej, har sett en del som har FBJ och Amf på sin m87 tröjor... illa.

 

Kan vara bätre att ha sin GU namnbrika än ingen alls, alla får inte utt namnbrikor i HV direct (varit med i ett år har inte fått en namn brika och är ingen på väg)

 

Då är det ju bätre att ha en där det står namnet på än ingen alls, så att befäl mm slipper fråga varje gång vad man heter när det är nya instruktörer mm

 

Vi hade samma problem... Så vi tillverkade egna :) Som vanligt med Hv får man finansiera det privat..

Link to comment
Share on other sites

men att bära namnbricka från gu eller sina gamla förbandstecken är väl inte okej, har sett en del som har FBJ och Amf på sin m87 tröjor... illa.

 

Kan vara bätre att ha sin GU namnbrika än ingen alls, alla får inte utt namnbrikor i HV direct (varit med i ett år har inte fått en namn brika och är ingen på väg)

 

Då är det ju bätre att ha en där det står namnet på än ingen alls, så att befäl mm slipper fråga varje gång vad man heter när det är nya instruktörer mm

 

Vi hade samma problem... Så vi tillverkade egna :) Som vanligt med Hv får man finansiera det privat..

 

egen tillverkade är väl ett sätt att lösa problemt då kan man fylla i vilket kompani man tillhör, fick själv ingen namnbricka första året men hade i tyg så det löste sig änndå :D (får väl ha en banan för att dom e så grymt fräcka)

Link to comment
Share on other sites

Vi hade samma problem... Så vi tillverkade egna :) Som vanligt med Hv får man finansiera det privat..
egen tillverkade är väl ett sätt att lösa problemt då kan man fylla i vilket kompani man tillhör, fick själv ingen namnbricka första året men hade i tyg så det löste sig änndå :/ (får väl ha en banan för att dom e så grymt fräcka)

 

KompCh blev iaf imponerad och lite avis av dem ;) Men som sagt synd att man måste lösa saker själv för att det ska bli lite fart.

Link to comment
Share on other sites

Nja, nu ska vi inte blanda äpplen och päron.... Helt rätt att det är den gamla thorleif (gissningsvis från ca 1992?) som sold på bilden bär. Helt rätt också att den var avsedd för vänster arm. Helt fel däremot att det inte fanns något regementsmärke. Du har säkert sett det 100 ggr, du vet det runda, röda, räddingstjänstlika märket var gällande regementsmärke. det bars om jag minte missminner mig av en del av regementets pers som ej tillhörde amfbat. Hur spärrbat gjorde minns jag inte, men något måste de ju haft på armen innan deras krigsförbandstecken började bäras drygt halvvägs in i utb.

 

Sedan det här med att spegelvända thorleif. Det ser förvisso vederstyggligt ut när han tittar bakåt, men med en dextervänd (eller blir det sinister? 0:) ) thorleif missar man så mycket i den heraldiska symboliken. Ett djur, vapen, gemetrisk form med mera, som så att säga tittar "åt höger" när skölden är rättvänd signalerar traditionellt feghet och en önskan att fly. I synnerhet i anglosaxisk heraldik. det hela blir lite komiskt i och med att vi amfare alltid ska vara så jäkla macho och bäst på allt....

 

Nu mer så är det så att TorLeif bärs på höger arm.

Personen på bilden har ett äldre TorLeif märke som på den tiden bars på vänster arm, detta gjordes innan det fanns något regementsmärke.

På den tiden så var det en annan färgskala på märket också. Även KJ bar TorLeif då, eftersom dom harde Neptuni gaffeln på sin basker.

När AMF1/KA1 regementsmärke togs fram så bytte TorLeif sida samt att själva märket blev spegelvänt, TorLeif skall alltid "titta framåt".

 

Åter till ämnet.

Får man använda sina utbildningsmärken på en HV uniform? Om jag nu går med i HV får jag då sätta på TorLeif på min uniform?

Link to comment
Share on other sites

...

Helt rätt att det är den gamla thorleif (gissningsvis från ca 1992?) som sold på bilden bär. Helt rätt också att den var avsedd för vänster arm. Helt fel däremot att det inte fanns något regementsmärke. Du har säkert sett det 100 ggr, du vet det runda, röda, räddingstjänstlika märket var gällande regementsmärke. det bars om jag minte missminner mig av en del av regementets pers som ej tillhörde amfbat. Hur spärrbat gjorde minns jag inte, men något måste de ju haft på armen innan deras krigsförbandstecken började bäras drygt halvvägs in i utb.

...

Jag vet inte när det ändrades, men fram till 1987 så hade man på vänster arm regementsmärket. Alltså det runda röda med KA1.gif (och texten "KA1" om jag minns rätt). Detta bar alla.

Under det märket bar man en röd båge med texten "Spärrbataljonen", eller en grön båge med texten "Kustjägarna".

Bågen visade bara tillhörighet, t.ex. när jag flyttade från spärrbataljon till KJ så bytte jag helt enkelt bara båge.

Kommer inte ihåg, men fanns det inte även en blå båge, med koppling till minering och eller/dykeri (ej a-dyk)?

Link to comment
Share on other sites

Känns lite som att det är lite skamligt att förknippas med Hemvärnet och att bära andra typer av märken är ett led i att hävda sig.

 

"Jajo, jag är med i hemvärnet, men egentligen är jag kustjägare/amfibiesoldat/infanterist/uberspörselninja."

 

Det finns en massa fördomar om Hemvärnet, men om inte den enskilde hemvärnsmannen är villig att framstå som just den dugliga medlem i ett uniformt och enhetligt Hemvärn så förstärks bara känslan av ett hafs-rafs hopplock av folk som ville bli uberspörselninjor, men inte fick.

Saker som "Gjorde förut", "kunde blivit" eller "skulle vilja" är ganska ointressant egentligen. Det är "här och nu" samt "här och nu":s framtid som gäller.

 

Fram för fler stolta Hemvärnsmän!

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte när det ändrades, men fram till 1987 så hade man på vänster arm regementsmärket. Alltså det runda röda med (och texten "KA1" om jag minns rätt). Detta bar alla.

Under det märket bar man en röd båge med texten "Spärrbataljonen", eller en grön båge med texten "Kustjägarna".

Bågen visade bara tillhörighet, t.ex. när jag flyttade från spärrbataljon till KJ så bytte jag helt enkelt bara båge.

Kommer inte ihåg, men fanns det inte även en blå båge, med koppling till minering och eller/dykeri (ej a-dyk)?

 

sprrbatlv7.th.jpg

 

kj1zg9.th.jpg

 

ka1kjbx2.th.jpg

 

regka1amf1ir0.th.jpg

 

Bilderna är klickbara och minst en av dem kommer från Göta Lejon här på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Bågen visade bara tillhörighet, t.ex. när jag flyttade från spärrbataljon till KJ så bytte jag helt enkelt bara båge.

Kommer inte ihåg, men fanns det inte även en blå båge, med koppling till minering och eller/dykeri (ej a-dyk)?

Minering hade blå båge.

ka1bageoe4.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstod från rubriken rörde inte denna tråd enbart HV så jag passar då på att fråga om FU! Skäll på mig om jag har fel eller om ämnet redan är diskuterat... jag tål :)

 

iaf... efter att ha varit ur grönkläderna i 1,5 år så klarade jag itne längre utan förnyade mitt medlemskap i FU! Eftersom jag inte tidigare varit med på någon övning så undrar jag lite hur det går till praktiskt... hämtar jag ut en uniform en gång för alla att ha hemma eller måste jag skaffa nya prytlar varje ny övning?

 

Och sen då till det där med märken på uniformen.. vad gäller inom Fu... samt baskern?

 

 

Tacksam för svar! :D

 

//A

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag inte tidigare varit med på någon övning så undrar jag lite hur det går till praktiskt... hämtar jag ut en uniform en gång för alla att ha hemma eller måste jag skaffa nya prytlar varje ny övning?

Kanske inte direkt har med märken att göra. Men du hämtar ut en uniform på långlån, det borde din förening/förbund kunna hjälpa dig med. Exakt vad man får ut verkar bero på förening/förbund och vilket förråd man går till, men räkna med att det bara är de mest grundläggande sakerna. Stridsutrustning, vinterutrustning mm är sådant som man (oftast) får hämta ut för varje övning/utbildning, men det är å andra sidan sådana saker som inte är lika storleksberoende.

 

Och sen då till det där med märken på uniformen.. vad gäller inom Fu... samt baskern?

Den förklaring jag har fått från en som är väldigt insatt är att man bär märken, huvudbonad mm från sitt GU-förband. Om GU-förbandet har fått ny utrustning (t ex basker för hela armén, eller nytt baskermärke för LG) så ska man försöka bära samma märken/huvudbonad som inneliggande kull. Själv har jag endast flaggan och kragspeglarna på jackan och baskern bärs sällan.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Vi har gjort det enkelt hos oss, endast de utb.tecken vi ådragit oss i hv samanhang får bäras, då är alla lika och det är lika för alla och man slipper sprätta märken som "hemvärnet strikeforce" osv...

 

Enhetligt med andra ord

Link to comment
Share on other sites

Vi har gjort det enkelt hos oss, endast de utb.tecken vi ådragit oss i hv samanhang får bäras, då är alla lika och det är lika för alla och man slipper sprätta märken som "hemvärnet strikeforce" osv...

 

Enhetligt med andra ord

Fast inte reglementsenligt, och därmed de facto inte ett beslut som du har någon möjlighet att tvinga folk att efterleva.

Link to comment
Share on other sites

Att det skall vara så otroligt svårt att följa ett uniformsreglemente. Vad är problemet med att följa UniR2003? Om man inte kan följa ett av de mest grundläggande reglementerna som finns, hur skall ni då kunna följa mer avancerade reglementen? Hur klarar ni av att följa SäkI om ni inte kan följa UniR?

 

Börjar ni att tumma på ett reglemente med egna små avsteg så är det enkelt att börja göra avsteg från andra reglementen och instruktioner också.

Link to comment
Share on other sites

@ Fk Satan

Hur klarar ni av att följa SäkI om ni inte kan följa UniR?

 

Börjar ni att tumma på ett reglemente med egna små avsteg så är det enkelt att börja göra avsteg från andra reglementen och instruktioner också.

 

 

 

Nu är det väl lite skillnad på SÄKI och UniRa enl min mening, och därmed en dålig jämförelse.

Har heller inte tvingat någon utan det har vart ett gemensamt beslut, dvs alla börjar om på noll.

 

[

Link to comment
Share on other sites

@ Fk Satan
Hur klarar ni av att följa SäkI om ni inte kan följa UniR?

 

Börjar ni att tumma på ett reglemente med egna små avsteg så är det enkelt att börja göra avsteg från andra reglementen och instruktioner också.

 

 

 

Nu är det väl lite skillnad på SÄKI och UniRa enl min mening, och därmed en dålig jämförelse.

Har heller inte tvingat någon utan det har vart ett gemensamt beslut, dvs alla börjar om på noll.

 

 

 

Vem får göra avsteg från UniR? Vem får göra avsteg från SäkI? På vilken nivå ligger beslut om att göra dessa avsteg?

 

Ja jag har varit med på övningar där följande order har kommit: "Nu avslutas den militära övningen, från och med nu är det en civil camping utflykt. Ni som inte vill vara med ställer er vid bilen". Är detta okej att göra? alla var ju med på att det var en civilcamping utflykt.

 

Ja jag förstår vad ni menar och hur ni har tänkt. Men frågan är om ni har rätt att göra dessa avsteg från UniR. På samma sätt kan ni göra dessa avsteg från exempelvis SäkI?

Edited by Fk Satan
Link to comment
Share on other sites

Min reflektion baseras snarare på att det är dåligt ledarskap att göra avsteg från reglemente. Vad sker den dag någon blankt vägrar med hänvisnning till UniRFM? Antingen reduceras din auktoritet genom att du måste böja dig, eller så får ni ta till den 'informella' gruppens maktmedel, vilka generellt sett är ytterligt negativa (dvs grupptryck och utfrysning).

Edited by Hans Engström
Link to comment
Share on other sites

Min reflektion baseras snarare på att det är dåligt ledarskap att göra avsteg från reglemente. Vad sker den dag någon blankt vägrar med hänvisnning till UniRFM? Antingen reduceras din auktoritet genom att du måste böja dig, eller så får ni ta till den 'informella' gruppens maktmedel, vilka generellt sett är ytterligt negativa (dvs grupptryck och utfrysning).

 

?

En annan definition av dåligt ledarskap är snarare de chefer som inte törs "be" sina soldater att ta av olikfärgade baskrar / mössor / hattar och annat dravel.

 

Som någon klok människa skrev tidigare, så verkar problemet vara att vissa människor skäms över sin Hv-uniform (och sitt Hv-engagemang) så till den grad att de känner sig tvugna att klargöra för andra att "ja jag är med i Hv, fast egentligen så är jag KJ /FJS / what-ever..

 

Där finns ett riktigt problem att bita i, istället för att ondgöra sig över plutoner som strävar efter enhetlig klädsel.

Link to comment
Share on other sites

Min reflektion baseras snarare på att det är dåligt ledarskap att göra avsteg från reglemente. Vad sker den dag någon blankt vägrar med hänvisnning till UniRFM? Antingen reduceras din auktoritet genom att du måste böja dig, eller så får ni ta till den 'informella' gruppens maktmedel, vilka generellt sett är ytterligt negativa (dvs grupptryck och utfrysning).

 

?

En annan definition av dåligt ledarskap är snarare de chefer som inte törs "be" sina soldater att ta av olikfärgade baskrar / mössor / hattar och annat dravel.

 

Som någon klok människa skrev tidigare, så verkar problemet vara att vissa människor skäms över sin Hv-uniform (och sitt Hv-engagemang) så till den grad att de känner sig tvugna att klargöra för andra att "ja jag är med i Hv, fast egentligen så är jag KJ /FJS / what-ever..

 

Där finns ett riktigt problem att bita i, istället för att ondgöra sig över plutoner som strävar efter enhetlig klädsel.

Baskrarna är inte tillåtna enligt UniRFM och har därför ingen bäring på ärendet. Jag tillåter inte sådant heller, och jag har en reglementeshänvisning om någon säger emot.

 

Men hur motiverar du att du vill göra avsteg från reglemente enligt eget gottfinnande? Enbart strävan efter likformighet? När börjar du då tycka att alla ska vara kortklippta och utan ansiktsbehårning?

Edited by Hans Engström
Link to comment
Share on other sites

Min reflektion baseras snarare på att det är dåligt ledarskap att göra avsteg från reglemente. Vad sker den dag någon blankt vägrar med hänvisnning till UniRFM? Antingen reduceras din auktoritet genom att du måste böja dig, eller så får ni ta till den 'informella' gruppens maktmedel, vilka generellt sett är ytterligt negativa (dvs grupptryck och utfrysning).

 

?

En annan definition av dåligt ledarskap är snarare de chefer som inte törs "be" sina soldater att ta av olikfärgade baskrar / mössor / hattar och annat dravel.

 

Som någon klok människa skrev tidigare, så verkar problemet vara att vissa människor skäms över sin Hv-uniform (och sitt Hv-engagemang) så till den grad att de känner sig tvugna att klargöra för andra att "ja jag är med i Hv, fast egentligen så är jag KJ /FJS / what-ever..

 

Där finns ett riktigt problem att bita i, istället för att ondgöra sig över plutoner som strävar efter enhetlig klädsel.

Baskrarna är inte tillåtna enligt UniRFM och har därför ingen bäring på ärendet. Jag tillåter inte sådant heller, och jag har en reglementeshänvisning om någon säger emot.

 

Men hur motiverar du att du vill göra avsteg från reglemente enligt eget gottfinnande? Enbart strävan efter likformighet? När börjar du då tycka att alla ska vara kortklippta och utan ansiktsbehårning?

 

@ Engström

Lugn i stormen nu..

Den poäng jag ville göra med baskrar etc, var att visa på det behov som tycks finnas för att visa "hur speciell" den enskilde soldaten är. Sådana behov kan yttra sig mha baskrar, hattar eller div märken. Jag har ingenstans påstått att du har det inom din plut/komp.

 

Dessutom; att INTE bära märken från GU är inte att "göra avsteg från reglementet enligt eget gottfinnande", eftersom det inte står (mig veterligen) att de skall bäras.

 

För att svara på din sista fråga; Jag tycker redan idag att folk i uniform skall vara kortklippta och helst utan ansiktsbehåring, alternativt med mkt välordnad sådan. Min möjlighet att besluta över detta regleras både av de krav som kan och får ställas på Hv-soldater, samt av min befattning som vanlig Gruppchef.

Link to comment
Share on other sites

För att svara på din sista fråga; Jag tycker redan idag att folk i uniform skall vara kortklippta och helst utan ansiktsbehåring, alternativt med mkt välordnad sådan. Min möjlighet att besluta över detta regleras både av de krav som kan och får ställas på Hv-soldater, samt av min befattning som vanlig Gruppchef.

Precis samma sak med att du inte får tvinga bort de gamla utbildningsmärkena från dina soldaters uniformer...

Edited by johanp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...