Jump to content

Märken på uniformen

Recommended Posts

Vad menar du med Hv uniform???

Mej veterligen så gäller samma som i övriga Fm dvs de uniformer som finns i reglementet kan bäras, däribland M90/P. Förstår inte vad problemet är om några kommer till en övning i denna uniform...

Det finns väl ingen i Hv som har fått ut någon M90/P?

Dessutom är det väl en fråga om just uniformitet, annars kan ju truppen ställa upp i M90F, M90P, SSD93, M87, M87A och M90H. Alla är ju faktiskt med i reglementet.

de finns många personer inom HV som bär eller använder saker som övriga HV inte fått ut. Ska allt sånt förbjudas

På håll eller för de icke insatta personerna så förefaller 90 uniformeran ganska lika. Så jag anser att jag kan bära min 90p på tex en uppställnig utan att för den delen "sticka ut"

Jaha... denna eviga diskussion :)

Det borde väl vara självklart för alla att man inte blandar förbandstecken m.m när man bär uniform.

Oavsett yrkesgren...

Hur fan skulle det se ut med till exempel poliser som knallar runt med sin kockmössa bara för att "jag var minsann kock i gymnasiet"...?

Med andra ord. Är du iklädd Hemvärnets uniform bär du inte grön/vinröd/ljusblå/svart/gul/röd/rosa basker!

Detta sagt av en som i andra sammanhang har burit basker i två av ovan nämnda färger... så slipper vi påhopp om att jag är bitter och avundsjuk.

Tyvärr är det så, enligt min högst personliga åsikt, att många i HV inte ens borde få bära den basker vi blivit tilldelade... Kan man införa utbildning i baskerstuk på Introkurserna och retroaktivt kräva prov för övriga? ;)

Men även diskussionen om "korrekt" baskerstuk skulle ju kunna fylla halva forumet, så det vill jag inte gå in på.

Men jag tror de flesta här inne har sett exempel i verkligheten på hur det INTE ska se ut...

Förövrigt tycker jag det är helt OK att bära utbildningstecken, för det symboliserar något man har uträttat, inte vad man är.

Att det är 15 år och 50 kilon sedan man gick Örnmarschen eller gjorde GU som "whatever" tar ju inte bort faktumet att man HAR gjort det.

Men att springa runt med märket för "JägermeisterSpäzialTele"bataljonen, som kanske inte ens längre finns i krigsorganisationen är ju bara löjligt.

Sätt de märkena på judeväskan istället ;)

BY4 OUT!

Tycker märket egentligen såg rätt bra ut, men det är för mycket färg. Anser att märken på fältuniformen ska vara i färger som grönt, svart, brons och liknande. Men man har ju sett bra mycket värre exempel på nästan självlysande märken.

Uppenbarligen självdog den arbetsgrupp som skulle ta fram enhetliga märken för alla förband att bära till M90 (grön/svarta var målet såvitt jag minns). Synd som fanken.

Men riktlinjerna finns åtminstone i UniR FM 2003 om t.ex. färgsättningen. Enligt info som nått mina små öron fick EBG begära avsteg med särskilda motiv för att få det nya märket godkänt med tanke på färgsättningen.

På länken kan ni se Elfsborgsgruppens nya tecken, Var ibörjan kritisk mot märket.. Men nu tycker jag att det är riktigt snyggt

http://hemvarnet.se/alvsborg_norra/

Kan bara instämma, var lite tveksam i början men tycker nu att EBG nya tilläggstecken är myckert vackert, det är så ens ögon tåras...

/G.L.

Det stämmer att det är vackert.

Är det verkligen HVs uppgift att ta fram vackra märken till uniformen? Nej efter som vi är de nationella skyddsstyrkorna, och är ett krigsförband borde fältmässigheten komma i första hand. Men inget hindrar väl från att trycka upp en version för parad och en för skarp verksamhet? :dribble:

Mej veterligen så gäller samma som i övriga Fm dvs de uniformer som finns i reglementet kan bäras, däribland M90/P. Förstår inte vad problemet är om några kommer till en övning i denna uniform...

Dessutom är det väl en fråga om just uniformitet, annars kan ju truppen ställa upp i M90F, M90P, SSD93, M87, M87A och M90H. Alla är ju faktiskt med i reglementet.

Jag har sett ungdomsledare med m/90P under en HVU-tävling i Kosta, då kungen också skulle titta förbi. Ingen annan verkade ha något emot det.

Jag har sett ungdomsledare med m/90P under en HVU-tävling i Kosta, då kungen också skulle titta förbi. Ingen annan verkade ha något emot det.

När jag plockade ut min utr så var faktiskr min jacka en M90/p..Bytte den illa kvickt

Är det verkligen HVs uppgift att ta fram vackra märken till uniformen? Nej efter som vi är de nationella skyddsstyrkorna, och är ett krigsförband borde fältmässigheten komma i första hand. Men inget hindrar väl från att trycka upp en version för parad och en för skarp verksamhet? :D

I skarpt läge bär jag en uniform med svensk flagga, HV kragspegel och min grad, inget annat. Men för min smak så är det rätt med enhetliga färger i dämpad stil för M90.

Mycket tyckande -ja. Personligen undrar jag över vart ni, era besserwissrar som anser att det ska vara så in i h-e reglementsenligt med klädsel och utrustning, egentligen gjorde GU på för förband? Var det på högvaktsskvadron på K1, eller möjligen musikpluton?

Tja eftersom du frågar så...

Jag gjorde lumpen som hundförare i flygvapnet 95/96 och hos oss råde det fullständig anarki när det gällde uniformsmärken. Själv bar jag hundförarbågen ovanför svenska flaggan på vänster axel och förbandsmärket under den. På höger axel bar jag ett flygvapenmärke som egentligen var avsett för fältmössan.

Fullständig anarki som sagt. Det var inte allt som var bättre förr. :)

Men herrejävlar... *blir mörkrädd*

Jag gjorde GU som ingenjörssoldat på ING3, Boden.

Knappast något paradförband och högvakten har jag fortfarande aldrig gått, men detta till trots fanns inget som helst utrymme för varken tyckande eller anarki gällande var 17 märkena skulle sitta. Det var inte en option att sätta förbandsmärket på bröstet och flaggan på höger benficka.

Rätt, Gjorde GU på LV6 i Halmstad helt oglamoröst igentligen. Ingen som lyfter på ögonbrynen när man nämner det. Men respekt för uniformen har jag, Jag använder de märken jag förtjänat i Hv det är historia med ev andra märken.

Forza Hv kragspegel tills chefen säger annorlunda

Mycket tyckande -ja. Personligen undrar jag över vart ni, era besserwissrar som anser att det ska vara så in i h-e reglementsenligt med klädsel och utrustning, egentligen gjorde GU på för förband? Var det på högvaktsskvadron på K1, eller möjligen musikpluton?

Tja eftersom du frågar så...

Jag gjorde lumpen som hundförare i flygvapnet 95/96 och hos oss råde det fullständig anarki när det gällde uniformsmärken. Själv bar jag hundförarbågen ovanför svenska flaggan på vänster axel och förbandsmärket under den. På höger axel bar jag ett flygvapenmärke som egentligen var avsett för fältmössan.

Fullständig anarki som sagt. Det var inte allt som var bättre förr. :blink:

Men herrejävlar... *blir mörkrädd*

Jag gjorde GU som ingenjörssoldat på ING3, Boden.

Knappast något paradförband och högvakten har jag fortfarande aldrig gått, men detta till trots fanns inget som helst utrymme för varken tyckande eller anarki gällande var 17 märkena skulle sitta. Det var inte en option att sätta förbandsmärket på bröstet och flaggan på höger benficka.

Rätt, Gjorde GU på LV6 i Halmstad helt oglamoröst igentligen. Ingen som lyfter på ögonbrynen när man nämner det. Men respekt för uniformen har jag, Jag använder de märken jag förtjänat i Hv det är historia med ev andra märken.

Forza Hv kragspegel tills chefen säger annorlunda

jag tycker man ska ha dom märken som tillhör uniformen.. inga från sin gu o så vidare

jag tycker man ska ha dom märken som tillhör uniformen.. inga från sin gu o så vidare

Utbildningstecken från GU tillhör uniformen.

Om vi nu ska bråka om GU-märken så är det väl snarare att man i så fall skulle ha tidskrav på utbildningstecken. Att överlevnadsutbildning måste genomföras var 5:e år för att få bära "Granen" o.s.v.

Vad kan man då anse om LBBs Pegasus? Jag har sett ett antal jägare som bär både jägarbåge och Pegasus på högerarmen.

Inget ovaligt att just Jägare har sina egna lagar! På våran plut har vi 3 gamla K3 jägare och dom har jämt sina baskrar istället för dom vi har fått ut plus K3 märken. Är det ett avsteg???

Vad kan man då anse om LBBs Pegasus? Jag har sett ett antal jägare som bär både jägarbåge och Pegasus på högerarmen.

Inget ovanligt att just Jägare har sina egna lagar! På våran plut har vi 3 gamla K3 jägare och dom har jämt sina baskrar istället för dom vi har fått ut plus K3 märken. Är det ett avsteg???

Mer åt tjänstefels hållet. Om vissa märken råder det viss oklarhet anser jag, om baskern och fröbandstecken ingen som helst.

Inget ovanligt att just Jägare har sina egna lagar! På våran plut har vi 3 gamla K3 jägare och dom har jämt sina baskrar istället för dom vi har fått ut plus K3 märken. Är det ett avsteg???

Mer åt tjänstefels hållet. Om vissa märken råder det viss oklarhet anser jag, om baskern och fröbandstecken ingen som helst.

Vad gäller basker så har iallfall EBG sagt att när man uppträder som enskild soldat är det ok att använda VPL basker + märke, Men i grupp skall HV Basker + Märke användas.

Vad gäller basker så har iallfall EBG sagt att när man uppträder som enskild soldat är det ok att använda VPL basker + märke, men i grupp skall HV Basker + Märke användas.

1. Fröband? Jag är för snabb i vissa fall. Lessen.

2. Jag kan köpa att extra hemvärnsman som fortfarande tillhör ett annat förband kan enskilt bära 'moderförbandets' märke/basker. Annars är det rent vedervärdigt.

Edited by Hans Engström

Vad gäller basker så har iallfall EBG sagt att när man uppträder som enskild soldat är det ok att använda VPL basker + märke, men i grupp skall HV Basker + Märke användas.

1. Fröband? Jag är för snabb i vissa fall. Lessen.

2. Jag kan köpa att extra hemvärnsman som fortfarande tillhör ett annat förband kan enskilt bära 'moderförbandets' märke/basker. Annars är det rent vedervärdigt.

2. Du menar altså att du tyker att folk som är krigsplacerade ska få bära dessa märken? Borde det inte då bli en salig blandning av märken högt och lågt? samt baskrar mm.

Och vad säger igentligen reglementet om dett tillhör man HV eller tillhör man det förband man är placerad vid?

Missade du enskilt?

Som exempel då. Jag har en god vän som tillika är min ställföreträdare som plutonchef. Han är dock anställd som reservofficer vid ett annat förband. Väljer han att ha det förbandets tecken och basker när han uppträder enskilt, eller jobbar som instruktör så har jag inga problem med det. Går han som min stf bör han bära hemvärnsuniformen.

Ett exempel till. PÅ den tid jag själv var extra hemvärnsman (en kort sejour på mitten av 90talet) så hade jag en M90 med HVkragspeglar etc. Jag hade en annan M90 med I5s tecken på. När jag åkte på FBU kurs valde jag vilken jag skulle bära.

• BlåGul -1

Är det här verkligen, i praktiken ett problem???

Nej Torleif är utb märke, och när uniformsreglementet ändrades så byttes det sida på utb märket så den nu mer bäres på höger sida. Darför tittar torleif bakåt.

I UniR FM 2003 står det med som förbandstecken. Även efter bytet av ärm kan det ju diskuteras om det är ett "riktigt" utbildningstecken eller bara ett tilläggstecken till förbandstecknet eller en form av utbildningslinjetecken. Tillverkades det inte nya märken för bärande på höger ärm? Märket på bilden tycker jag dessutom ser ut som de äldre med ljus bakgrund och inte den vanliga gröna.

Nu mer så är det så att TorLeif bärs på höger arm.

Personen på bilden har ett äldre TorLeif märke som på den tiden bars på vänster arm, detta gjordes innan det fanns något regementsmärke.

På den tiden så var det en annan färgskala på märket också. Även KJ bar TorLeif då, eftersom dom harde Neptuni gaffeln på sin basker.

När AMF1/KA1 regementsmärke togs fram så bytte TorLeif sida samt att själva märket blev spegelvänt, TorLeif skall alltid "titta framåt".

Åter till ämnet.

Får man använda sina utbildningsmärken på en HV uniform? Om jag nu går med i HV får jag då sätta på TorLeif på min uniform?

Åter till ämnet.

Får man använda sina utbildningsmärken på en HV uniform? Om jag nu går med i HV får jag då sätta på TorLeif på min uniform?

Enkelt svar: Ja.

Får du använda dina kragspeglar, förbandstecken och basker: Nej (inte enligt UniR FM).

EDIT: Under förutsättning att TorLeif är ett utbildningstecken, vilket jag inte vet.

Edited by DaRaven