Jump to content

Märken på uniformen

Recommended Posts

Bra fråga, känns lite som PEK-märke, å andra sidan handlar det ju om idrott, så det ska väl räknas till samma kategori som vpl-medalj, automatvapen- och skyttemedaljer etc.

Passande tillfällen att bära bling blinget på är nu inte direkt allmänt förekommande.

Edited by Munin

• Super Administrators

en tanke bara om man ska bära alla sorters märken medaljer och diverse ting så kommer det svenska försvaret se ut som julgranar sen om vissa plut komp går md på att vissa märken får bäras så må det hända men jag annser att ju mindre märken alltså flaggan det nuvarande förband man är med i "i hv" + ett tilläggs märke

EN TANKE BARA INGET ANTYDANDE

-----------------------------------------------------------------------------

KOM INTE MED PROBLEM KOM MED LÖSNINGAR

Edited by security-team4

• 2 weeks later...

Tycker det är lite godtyckligt trots allt, det där med tecken på höger arm... jag har också set Thorleif och jag kan förstå stoltheten om man presterat lite extra (tycker nog den som bär Thorleif). Jag bryr mig dock föga härom.

DET SOM DOCK ÄR EN NAGEL I MITT ÖGA (OTVÄTTAD TÅNAGEL) ÄR DEN FÖRBANNADE HEMVÄRNSSKÖLDEN. Denna strider mot heraldisk sed och bör avlägsnas ur FM OMEDELBART (vilket redan skett på min uniform, sedan får knecktarna säga vad dom vill för heraldiken går före UniR FM). Nu stoltserar jag med gradbeteckning och andra sidan tom.

Edited by Lfskbat

• Super Administrators

Ja, jag hade nog undrat vem fan det var som inte kan följa uniformsreglementet och sy på sina kragspeglar rätt, om jag hade vart 3:e person

Sen spelar det mindre roll om det är "heraldisk" korrekt eller inte, så mycket annat där ute som är så mycket "fulare" än HV-skölden. HV-skölden är iaf reglementerad.

har sett rätt många som har kragspeglar mm från deras krigsförband.

Tex om någon är krigsplacerad i Art så bär han dom kragspeglarna är detta ok eller är det folk som skiter i reglementet bara? sett ett par styken nu.

har sett rätt många som har kragspeglar mm från deras krigsförband.

Tex om någon är krigsplacerad i Art så bär han dom kragspeglarna är detta ok eller är det folk som skiter i reglementet bara? sett ett par styken nu.

Då skiter man i reglementet... Om man inte har några lokala undantag hos Utbildningsgruppen i fråga. Vilket i så fall också är helt fel imho.

EDIT: Uniformen ska såklart helt "hänga ihop", d.v.s. bär du en komplett Art-uniform så är det ju inte ett brott mot UniR FM - så tillvida att du ska bära den av någon anledning, men det r väl högst tveksamt att du bör göra det i Hv.

Edited by DaRaven

Då skiter man i reglementet... Om man inte har några lokala undantag hos Utbildningsgruppen i fråga. Vilket i så fall också är helt fel imho.

Vilket man inte har i Hornets utbildningsgrupp. Hemvärnpersonal, extra som ordinarie, bär kragspegel hemvärn på båda kragarna ( utom för befäl, då) samt utbgrps märke. Vissa förband har även "egen" båge på andra armen, Ölands kompani och insatsplutonerna. Tror även insatskompaniledningen har ett, här får nog Hornet berätta mera. Vissa personer har av lathet eller obstination kvar antingen "Kalmargruppen", "Kalmar regemente" eller " Tjustbygdens hemvärn", men det är alltså mot "boka".

Det ser ju, om möjligt, ännu värre ut.

Sorry! kan inte hjälpas, är heraldiker och vägrar Hv skölden av regelskäl (heraldiska), om det tröstar lite så kan jag sy på infanteriets (gör det till nästa övning).

Som info så kan ni ju antingen: studera lite heraldiska grundregler (ca 800 år gamla och strikta som tusan), eller ta kontakt med Riksantikvarieämbetets heraldiska sektion så ska ni få höra vad dom tycker om Hv skölden (den är inte populär), sedan får UniR FM säga vad den vill men felet ligger på ett högre plan.

Edited by Lfskbat

• Super Administrators

Men om din chef säger till dig... ? Ordervägran ?

Som militär och soldat följer man reglementet och lagar, ska man blanda in andra böcker och regler blir det väldigt svårt att vara lojal mot bestämmelser.

Sorry! kan inte hjälpas, är heraldiker och vägrar Hv skölden av regelskäl (heraldiska), om det tröstar lite så kan jag sy på infanteriets (gör det till nästa övning).

Det är ju fortfarande inte rätt, men det syns iaf inte lika tydligt.

Hemvärnpersonal, extra som ordinarie, bär kragspegel hemvärn på båda kragarna ( utom för befäl, då) samt utbgrps märke.

Gäller det även om extra Hv-personal inte sytt dit några märken för Hv? Tycker ju rent logiskt att man borde bära uniform för det förband man tillhör. Är man extra Hv-man och har annan tillhörighet borde man väl bära märken för det andra förbandet (det man faktiskt tillhör)? Annars får man ju plocka ut en uniform för FBU och en för Hv, bara för att kunna ha "rätt" märken beroende på vem som håller i övningen.

• Super Administrators

Du har den kragspegel för vilket förband till tillhör eller tjänstgör. Är man extra-HVman så är det HV-märken som gäller då du tillhör det förbandet utom vid typ krig/mobilisering, enligt kontrakt.

Samma sak som med utlandsstyrkan, där bär du US-märken under tjänstgöring oavsett var du är krigsplacerad.

Man måste inte ha på sig en "annan" uniform i FBU motsv. FBU är inget förband, därav inga egna speglar på samma sätt som övriga..

(även om det finns gamla FBU-speglar... dock vet jag inte om de finns kvar.)

Men om din chef säger till dig... ? Ordervägran ?

Som militär och soldat följer man reglementet och lagar, ska man blanda in andra böcker och regler blir det väldigt svårt att vara lojal mot bestämmelser.

Tja min fd komp C är inte direkt en föregångsman... han bär flygvapnets propeller med vingar :blink: Nuvarande är Yoff och bär sålunda pansarnäven.

Hemvärnpersonal, extra som ordinarie, bär kragspegel hemvärn på båda kragarna ( utom för befäl, då) samt utbgrps märke.

Gäller det även om extra Hv-personal inte sytt dit några märken för Hv? Tycker ju rent logiskt att man borde bära uniform för det förband man tillhör. Är man extra Hv-man och har annan tillhörighet borde man väl bära märken för det andra förbandet (det man faktiskt tillhör)? Annars får man ju plocka ut en uniform för FBU och en för Hv, bara för att kunna ha "rätt" märken beroende på vem som håller i övningen.

1998-2001 bar jag KA-speglar och dito märken enligt ditt resonemang, men dåvarande C KAG sade att alla personal bär hv-märken, oavsett annan placering, så jag bytte. Så jag tolkar det som "ja, även extra bär KRAG´s märken". Och så gör de flesta andra.

Man måste inte ha på sig en "annan" uniform i FBU motsv. FBU är inget förband, därav inga egna speglar på samma sätt som övriga..

Finns, men används enbart av ungdom.

Över huvud taget så har det ju varit ganska hätska debatter i försvarsmakten vilken uniform som ska bäras av f.d. värnpliktiga som fortfarande är krigsplacerade i ett förband - men som inte tjänstgör vid förbandet vid tillfället. Det finns tämligen mycket som talar för att du inte alls har rätt att bära det förbandets märken om du inte är anställd eller under GU. Men de flesta tolkningar av UniR FM gör ju att du som f.d. vpl som inte är under rep motsv inte har rätt att bära uniform alls! Detta är såklart ett problem vid t.ex. FBU-kurser, om man inte är med i Hv motsv.

Rent generellt är det väl ganska lätt att förstå att en förbandschef inte riktigt vill att det glider omkring människor med t.ex. LG-uniform bara för att man gjorde GU där för 10 år sedan - men som i övrigt inte har några kopplingar till FM. För allmänheten kommer man ju att uppfattas som någon som representerar förbandet i fråga - vilket man de facto inte gör.

Det enda rätta är att bära den uniform, på ett 100% korrekt sätt, för vilket förband man nu -tjänstgör- vid (precis som en YO skulle göra). Vilket i de flesta fall innebär att man bär sin Hv-uniform rätt och riktigt, även om det smärtar att inte så vara kavallerist, ha pansarbasker eller vad det nu innebär. Om man nu skäms så mycket för Hv kanske man inte borde vara där? I stället borde vi alla hjälpas åt att verkligen göra Hv-uniformen till något man kan vara stolt över, just nu är ju faktiskt Hv det bästa vi har i landet :rockon:

Som info så kan ni ju antingen: studera lite heraldiska grundregler (ca 800 år gamla och strikta som tusan), eller ta kontakt med Riksantikvarieämbetets heraldiska sektion så ska ni få höra vad dom tycker om Hv skölden (den är inte populär), sedan får UniR FM säga vad den vill men felet ligger på ett högre plan.

´

Problemet är ju att detta skickar ut fullständigt fel signaler - och bidrar till att Hv ses som ett hobbyförband där folk gör lite som de känner. Vi bör ju i stället arbeta för att ändra märken m.m., men det måste ju göras den korrekta vägen. Civil olydnad är ju en sak, men det här är ju militär ;)

Jag har hållit på lite med mönstermatchning och har kommit fram till att uniformen inte är helt optimal i de områden vi befinner oss i så jag har numer US Marines ny uniform som är mycket bättre, eller åtminstone inte direkt fel.

Du menar att du bär ett annat lands uniform? :2guns:

de är vell reglements vidrigt om något!

Jag har hållit på lite med mönstermatchning och har kommit fram till att uniformen inte är helt optimal i de områden vi befinner oss i så jag har numer US Marines ny uniform som är mycket bättre, eller åtminstone inte direkt fel.

Du menar att du bär ett annat lands uniform? :2guns:

de är vell reglements vidrigt om något!

Äh, vaddå. Vi sysslar med med stöd till det civila samhället så vi har köpt in BDU i svart så vi ska likna poliser. För det är ju liknande uppgifter vi utför. Och det blir ju bara förvillande för folk om vi är grönklädda. Tyvärr har vi inte fått byta ut Ak4´orna mot pistol än.

• Super Administrators

Finns, men används enbart av ungdom.

...

Nej, ungdomar använder inte kragspeglar alls längre.

@ C 2.a pjäs ;) whynot lixom

Nej, ungdomar använder inte kragspeglar alls längre.

Hm, när jag tittar på mina bilder från HvSS så verkar det ju faktiskt som det stämmer jag. Sorry :D För att syssla med FBU har jag rätt dålig koll på ungdomsvht tydligen.. jag ska göra bot och bättring! :2guns:

´

Problemet är ju att detta skickar ut fullständigt fel signaler - och bidrar till att Hv ses som ett hobbyförband där folk gör lite som de känner. Vi bör ju i stället arbeta för att ändra märken m.m., men det måste ju göras den korrekta vägen. Civil olydnad är ju en sak, men det här är ju militär ;)

Hej hopp i lingonskogen alla glada tappra soldater och annat löskefolk! :D

Tja! när det gäller hemvärnets så kallade "heraldiska vapen" på kragen så kan jag förvisso foga mig (om än jag lider), detta gör jag dock först då alla MÖPar tar bort bassäkhattar och annat joller Wannabee... Tills vidare gäller "-Krage upp!" jag fryser :happy:

Jag menar självklart inte de gamla FBU-kragspeglarna eller att FBU i sig skulle vara ett förband, vilket jag heller aldrig påstått. Men om man går t ex en befordringsutbildning genom FBU så är ju det åt ens krigsförband och förbandschefen har (ska ha) beslutat exakt vilka kurser man ska gå.

Under GU hörde jag också något om att Yoff som under mindre än x antal månader (3?) var kommenderade till ett annat förband kunde fortsätta bära sina gamla märken, men vid längre tid skulle byta till det nya förbandets märken. Jag har inte hittat det i något reglemente, men kan det stämma?

Kan vi inte börja revolutionen underifrån? Våga bära infanteriet!... Låt Hv vapensköld självdö!

Är lite försiktig sådär på en höft.... Ungefär 1 dag från att sluta i Hv på grund av hårklyveri!!!!

Ska jag vara lite rättfram så tycker jag Hv leds lite sisådär på en höft, vad är det som är så svårt? Kör racet! What´s the problem????? Mycket OT men jag måste skriva av mig för alla är så lojja mot Hv! Sparka uppåt för tusan! Inte nedåt...