fu shield Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 Är det tillåtet att sy på sitt utb. tecken från lumpen på sin hv-uniform? Hur långt ner från sömmen är det flaggan ska sitta och hur långt under den ska förbandstecknet sitta?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magasinstopp Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 Är det tillåtet att sy på sitt utb. tecken från lumpen på sin hv-uniform? Hur långt ner från sömmen är det flaggan ska sitta och hur långt under den ska förbandstecknet sitta?? Är osäker på märken från lumpen. Har dock aldrig sett det i HV. http://www.mdn.mil.se/attachments/unir_2003.pdf Kolla i unir (länken) där finns alla bestämmelser. Om jag inte missminner mig, så skall flaggan sitta 3 cm nedom axelsömmen och mellan flaggan och förbandsmärket 6 mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arctic soldier Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 (edited) de är klart att man kan de. utbildnings märken är ju något man har fott för att man är spesial utbildad i något och har inget med vpl eller HV att göra utan med din utbildning. mig veteligen så är de bara ungdomar och US som inte får ha utbildnings märken. de stämer som magasinstropp säger: flaggan skall sitta 3 cm nedom axelsömmen och mellan flaggan och förbandsmärket 6 mm detta är dom senerela bestemerserna men de kan finnas undantag så kolla med ditt hv förband har för mig att de är 30mm från sömen nedom på höger arm som första utbildnings märket eller bågen skall sitta. dock får du inte bära ditt förbands tecken eller basker från vpl till din HV uniform. Edited September 17, 2006 by Arctic soldier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furir Razer Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 de är klart att man kan de. utbildnings märken är ju något man har fott för att man är spesial utbildad i något och har inget med vpl eller HV att göra utan med din utbildning. mig veteligen så är de bara ungdomar och US som inte får ha utbildnings märken. de stämer som magasinstropp säger: flaggan skall sitta 3 cm nedom axelsömmen och mellan flaggan och förbandsmärket 6 mm detta är dom senerela bestemerserna men de kan finnas undantag så kolla med ditt hv förband har för mig att de är 30mm från sömen nedom på vänster arm som första utbildnings märket eller bågen skall sitta. dock får du inte bära ditt förbands tecken eller basker från vpl till din HV uniform. De mesta du säger verkar stämma men man får dock bära basker från vpl tiden om inte annat har bestämts på plut eller komp nivå. Men i "reglerna" står de att basker från utbildningstiden är tilllåten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arctic soldier Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 (edited) ok då hadde jag fel. men de ser inte bra ut med en hv uniform och en annan basker de stämer liksom inte överens. enligt min mening. Edited September 17, 2006 by Arctic soldier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 De mesta du säger verkar stämma men man får dock bära basker från vpl tiden om inte annat har bestämts på plut eller komp nivå. Men i "reglerna" står de att basker från utbildningstiden är tilllåten. Okej? var står det att det är så? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 Hmmmm.... Jag som levde i den världen att man bara bar det förbandsbasker som man tjänstgör vid........ Dvs Hv-basker om man är Hv-soldat oavsett GU-förband. Men å andra sidan är jag ibland rätt ensamt om att bo i min lilla egna värld........ Är rätt mysigt här där jag alltid har rätt och allt bara är underbart rosafluffigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 De mesta du säger verkar stämma men man får dock bära basker från vpl tiden om inte annat har bestämts på plut eller komp nivå. Men i "reglerna" står de att basker från utbildningstiden är tilllåten. Okej? var står det att det är så? Kan bara instämma: vilka "regler" skulle det vara? Det är bara ett irriterande oskick från diverse individer inom HV som envisas med att bära sina gamla förbandsmärken, namnbrickor eller huvudbonader från GU. Följ reglementet eller PLF! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furir Razer Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 De mesta du säger verkar stämma men man får dock bära basker från vpl tiden om inte annat har bestämts på plut eller komp nivå. Men i "reglerna" står de att basker från utbildningstiden är tilllåten. Okej? var står det att det är så? Kan bara instämma: vilka "regler" skulle det vara? Det är bara ett irriterande oskick från diverse individer inom HV som envisas med att bära sina gamla förbandsmärken, namnbrickor eller huvudbonader från GU. Följ reglementet eller PLF! Jag kan ha delvis fel men eftersom jag är med fd GBG´s gruppen nuvarande Elfsborgsgruppen, så har jag läst avtalet som gäller här och där står de att är ok att bära basker som erhållits under GU. http://www.mds.mil.se/goteborgsgruppen/att...info-050214.pdf Sen hur de ser ut på en uppställning när de är 3-4 olika baker modeller och 2-5 olika övriga huvudbonader är ju en annan sak, men frågan va ju vad reglerna säger inte vad som ser bra ut eller ej... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bliss Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 Får väl se vad som händer när The Swede svarar.. Men under tiden så satt jag och tittade i UniR 2003 och där står följande: sid 185: Basker och baskertecken enl. kap 9 (sid 130) får på order eller vid enskilt uppträdande bäras av all personal till fältuniform 90 Om vi då tittar på sidan 127 i nämnda bok så står följande: Personal anlägger basker i nedanstående färger: Brun - Hemvärnet Personal anlägger baskertecken enligt nedan: Baskertecken m/02 för Hemvärnet (detta är dock fel, skall vara armetecken m/02) Sedan finns det ett undantag för Reservofficerare och pensionsavgången officer som tjänstgör i Hemvärnet, de har rätt att bära eget truppslagstecken på uniformen, frågan är om de får använda egen basker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 Jag kan ha delvis fel men eftersom jag är med fd GBG´s gruppen nuvarande Elfsborgsgruppen, så har jag läst avtalet som gäller här och där står de att är ok att bära basker som erhållits under GU.http://www.mds.mil.se/goteborgsgruppen/att...info-050214.pdf Sen hur de ser ut på en uppställning när de är 3-4 olika baker modeller och 2-5 olika övriga huvudbonader är ju en annan sak, men frågan va ju vad reglerna säger inte vad som ser bra ut eller ej... Detta är ett lokalt avsteg som Göteborgsgruppen gjort. Varför? Ingen aning. Enligt UniR FM anlägger hemvärnet brun basker med baskertecken m/02 för armén. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fu shield Posted September 17, 2006 Author Report Share Posted September 17, 2006 Men räknas Thorleif (amf) som ett förbandstecken eller utbildningsmärke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bliss Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 På sidan 286 i UniR 2003 så tas Thorleif upp som ett exempel på förbandstecken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 (Special-)utbildningstecken anbringas på HÖGER ärm, inget annat. På vänster ärm anbringas tillhörighetstecken, dvs svensk flagga samt förbandstecken, med eller utan båge (över eller under). På höger ärm får ETT (1) (Special-)utbildningstecken anbringas samt båge. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fu shield Posted September 17, 2006 Author Report Share Posted September 17, 2006 Du menar att jag på höger arm får ha thorleif och på vänster svenska flaggan och hemvärnsmärket på min hv-uniform? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 Du menar att jag på höger arm får ha thorleif och på vänster svenska flaggan och hemvärnsmärket på min hv-uniform? Nej. Thorleif är enligt UniRFM ett förbandstecken vilket egentligen ska bäras på vänster ärm, under den svenska flaggan. Detta skrevs dock innan de nya förbandstecknena för Amf1 (och 4) fastställdes. Numera så bär personal tillhörande Amfibieregementet Amf1:s tecken på vänster ärm och Amfbat:s märke (Thorleif alltså) på högerärm, så tillvida att de ingår i Amfbat:s organisation. Det är nämligen så att vissa enheter använder höger ärm för att visa krigsförbandstillhörighet vilket egentligen inte är tillåtet enligt UniRFM. På Amf1 och S1 görs det, bland andra. Thorleif är i detta fallet inget utbildningstecken per definition och ska inte bäras av folk som inte tillhör Amfbat. Om du är HV-soldat så ska du bära: V ärm: Flagga och tillhörighetstecken för ditt HV-förband (inkl ev. båge) H ärm: Utbildningstecken som är fastställt av HKV samt ev. båge (exempelvis PEK-märke och Skyddsvaktsbåge) V Kragspegel: HV-tecken eller gradbeteckning H Kragspegel: HV-tecken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted September 17, 2006 Forumsledning Report Share Posted September 17, 2006 Tholeif kanske räknas som ett utbildningsLINJEtecken och får bara bäras av personal under grundutbildning/anställning Eftersom UnirFM fastställdes innan det att Thorleif bytte arm så finns det inte skrivet hur det ska vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 Tholeif kanske räknas som ett utbildningsLINJEtecken och får bara bäras av personal under grundutbildning/anställning Eftersom UnirFM fastställdes innan det att Thorleif bytte arm så finns det inte skrivet hur det ska vara. Nja. Thorleif är ju Amfbat:s tecken. Utbildningslinjetecken är ju såna som: Förhörsledare Teknisk officer Vaktpluton Stabs/Grk ,enligt UniRFM /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arctic soldier Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 (Special-)utbildningstecken anbringas på HÖGER ärm, inget annat.På vänster ärm anbringas tillhörighetstecken, dvs svensk flagga samt förbandstecken, med eller utan båge (över eller under). På höger ärm får ETT (1) (Special-)utbildningstecken anbringas samt båge. /K jag hadde fel igen. du har helt rätt! de är jag som inte kan skilja på höger eller vänster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Tholeif kanske räknas som ett utbildningsLINJEtecken och får bara bäras av personal under grundutbildning/anställning Eftersom UnirFM fastställdes innan det att Thorleif bytte arm så finns det inte skrivet hur det ska vara. Nja. Thorleif är ju Amfbat:s tecken. Utbildningslinjetecken är ju såna som: Förhörsledare Teknisk officer Vaktpluton Stabs/Grk ,enligt UniRFM Är Förhörsledare verkligen ett utbildningslinjetecken? Jag tycker att det är ett typexempel på ett specialutbildningstecken. / Eskil (som glatt bär sin hundförarbåge från GU:n på hemvärnsuniformen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Vad kan man då anse om LBBs Pegasus? Jag har sett ett antal jägare som bär både jägarbåge och Pegasus på högerarmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Vad kan man då anse om LBBs Pegasus? Jag har sett ett antal jägare som bär både jägarbåge och Pegasus på högerarmen. Jägare gör också fel. Det man kan fundera över är om bågen är ett utbildningstecken eller om den hör till förbandstecknet. Är den att betrakta som ett utbildningstecken borde den bäras på högerärmen, annars inte. Men förbandstecknet hör i alla fall inte hemma på högerärmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 (edited) Fråga: Vilken funktion fyller dessa märken, bortsett från stolthet och fornstora dagar? Grpch resp. plutch borde iaf ha koll på vilka som kan vad (oavsett utbildning), i annat fall funkar frågor utmärkt. Personligen skulle jag inte avdela någon som t ex eldledare bara för att det står så på hans båge. F ö måste PEK-märket vara det onödigaste märket någonsin...NN har ngn gång mellan igår och för 60 år sedan skjutit väl... Edited September 18, 2006 by Munin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 F ö måste PEK-märket vara det onödigaste märket någonsin...NN har ngn gång mellan i går och för 60 år sedan skjutit väl... Det gäller bara i ett år. Att många inte begripit detta utan går runt med märken som visar på gamla meriter är ett helt annat problem. Om jag inte minns fel får EOD-märket också bara bäras medan personen har giltiga cert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mungojerrie Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Fråga:Vilken funktion fyller dessa märken, bortsett från stolthet och fornstora dagar? Grpch resp. plutch borde iaf ha koll på vilka som kan vad (oavsett utbildning), i annat fall funkar frågor utmärkt. Personligen skulle jag inte avdela någon som t ex eldledare bara för att det står så på hans båge. F ö måste PEK-märket vara det onödigaste märket någonsin...NN har ngn gång mellan igår och för 60 år sedan skjutit väl... Det är kanske så att de inte fyller någon funktion som går att mäta. Däremot tycker jag att om soldater är stolta över t ex Jägarbågen, Granen eller vad det nu kan vara, så är det bra för hans självkänsla. Han är med i HV för han utöver pliktkänsla tycker det är roligt och intressant. Mycket få torde vara med i HV enbart pga pliktkänsla. /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 (edited) Nån som vet varför MOT folk i ISAF börjat bära beige jägarbåge? Är det ett tecken på att de kommer från Int J Plut eller är det är "vanliga" officerare från K4 som vill flasha? Edited September 18, 2006 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Fråga:Vilken funktion fyller dessa märken, bortsett från stolthet och fornstora dagar? Grpch resp. plutch borde iaf ha koll på vilka som kan vad (oavsett utbildning), i annat fall funkar frågor utmärkt. Som jag ser det så är det en del av hemvärnets styrka att alla har olika grundutbildningar. Det gör att förbandet som sådant har en väldigt bred kunskapsbas. Det ska man givetvis inte hålla hemligt utan det ska synas. För övrigt så ska man inte bortse från stolthet och fornstora dagar. Mycket av det man lär sig i det militära är som att cykla eller simma; Har man en gång fått det innött så sitter det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Som jag ser det så är det en del av hemvärnets styrka att alla har olika grundutbildningar. Det gör att förbandet som sådant har en väldigt bred kunskapsbas. Det ska man givetvis inte hålla hemligt utan det ska synas. För övrigt så ska man inte bortse från stolthet och fornstora dagar. Mycket av det man lär sig i det militära är som att cykla eller simma; Har man en gång fått det innött så sitter det. Visst sitter en del kunskaper kvar, men det mesta är färskvara och måste repeteras/uppdateras till dagens situation inom utbildningsområdet. Spaningstjänst utan att ta hänsyn till dagens sensorsystem blir till exempel troligen inte så bra... Problemet är att en del märken förefaller att inleda soldaten i akut hybris, och rätt man för jobbet håller käften av respekt för trasan. Nu vet jag ju inte om det hjälper att ta bort märket i det fallet. Rent subjektivt ser det rätt mystiskt ut med t ex KJ-märke på någon med en imponerande massiv ölkagge ...fornstora dagar i all ära. Att Hv består av soldater från alla möjliga GU-utbildningar är nu inte någon direkt hemlighet, men varför ska det synas? Enhetlighet är delvis till för att knyta samman förbandet, enskilda märkes- och svampodlingar leder till motsatsen, imho. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sperens Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Jag undrar om min IS-driftassistent båge ingjuter någon fruktan i fiendens ögon. Nej, jag tror att vi struntar i att sy den på uniformen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Jag undrar om min IS-driftassistent båge ingjuter någon fruktan i fiendens ögon.Nej, jag tror att vi struntar i att sy den på uniformen. Datasupport är aldrig fel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts