Jump to content

Märken på uniformen


Recommended Posts

  • Forumsledning

Man måste inte ha på sig en "annan" uniform i FBU motsv. FBU är inget förband, därav inga egna speglar på samma sätt som övriga..

(även om det finns gamla FBU-speglar... dock vet jag inte om de finns kvar.)

Jag menar självklart inte de gamla FBU-kragspeglarna eller att FBU i sig skulle vara ett förband, vilket jag heller aldrig påstått. Men om man går t ex en befordringsutbildning genom FBU så är ju det åt ens krigsförband och förbandschefen har (ska ha) beslutat exakt vilka kurser man ska gå.

 

Under GU hörde jag också något om att Yoff som under mindre än x antal månader (3?) var kommenderade till ett annat förband kunde fortsätta bära sina gamla märken, men vid längre tid skulle byta till det nya förbandets märken. Jag har inte hittat det i något reglemente, men kan det stämma?

 

Vart vill du komma? Att man ska ha 2 uniformer "bara för att få bära sina GUmärken" under en FBU-kurs?

 

en skitsak tycker jag iaf.

 

 

@Lfskbat

Var är det som är fel? Att märket spelar så stor roll att man ska lägga energi på det när det är konsten att strida och övningstid som ni borde sparka på istället. Att man är trött på dåliga chefer eller att myndigheten inte ger en tillräckligt med övningstid är en sak, men att irritera sig på att märket är fult eller oheraldiskt känns som slöseri med energi. ..tycker jag iaf.

Link to comment
Share on other sites

@Lfskbat

Var är det som är fel? Att märket spelar så stor roll att man ska lägga energi på det när det är konsten att strida och övningstid som ni borde sparka på istället. Att man är trött på dåliga chefer eller att myndigheten inte ger en tillräckligt med övningstid är en sak, men att irritera sig på att märket är fult eller oheraldiskt känns som slöseri med energi. ..tycker jag iaf.

 

Nje Skitsak är det inte för mig. Min mentor är Jan Raneke, en utav europas störste heraldiker, och jag har en tung mantel att bära.... nästan som ett Domokles svärd. De som inte är slavar under historiska hjälpvetenskaper förstår sällan problemet.... Fullt förståligt! Ska göra en idiotisk jämförelse... Om armén bar bassäkhatten till m/87 så är det säkert folk som reagerat, samma som när Hv fick basker. Ta detta gånger 10 så får du min lilla nagel i ögat = Hv-skölden.

 

Det skär i hjärtat att se heraldiken missbrukas, det kan bli så mycket bättre.... Om Hv bara visste vad som vilade runt hörnan när det gäller symboler. Apperance is No 1... som man säger i USA.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Ja jo det måste jag väl respektera, men då är nog inte HV nått för dig kanske. Jag hatar AK4 och tycker den är stor tung och otymplig och bara i vägen när man ska lösa sin uppgift, som ofast inte handlar om att ligga still i ett värn och panga... men inte vägrade jag bära den för det. Ibland måste man bara gilla läget annars kommer man ha problem i tjänsten som ens förband inte har råd med, där handlar det om att göra det som man lärt sig och lyda order och följa regler i boken för i slutändan kan det röra sig om att någon dör pga det gick emot ens egna personliga vilja. Jag drog det till sin spets nu men principen är nästan samma oavsett nivå. Man kan inte bara hitta på egna principer och följa sin egna väg i en värld där individen inte kan lösa något på egen hand utan man är beroende av varandra.

Link to comment
Share on other sites

I get your point Kimster, och den dagen jag blir påmind om min situation av IP C så följer jag reglerna (ska skrivas i protokollet att jag reserverar mig). På tal om Ak4 så håller jag med dig om att det är en tung jäkel i SIB, jag är förvisso vänsterskytt och guld värd i SIB.... men f-n vad den väger, bävar för den dagen jag får granattillsats. Jag fogar mig under trycket, broder!

Link to comment
Share on other sites

Kan vi inte börja revolutionen underifrån? Våga bära infanteriet!... Låt Hv vapensköld självdö!

Är lite försiktig sådär på en höft.... Ungefär 1 dag från att sluta i Hv på grund av hårklyveri!!!!

Ska jag vara lite rättfram så tycker jag Hv leds lite sisådär på en höft, vad är det som är så svårt? Kör racet! What´s the problem????? Mycket OT men jag måste skriva av mig för alla är så lojja mot Hv! Sparka uppåt för tusan! Inte nedåt...

 

Skulle också gärna se infanterispeglarna, vi får väl allihop börja motinera om det på stämmor och liknande. Och göra våra röster hörda. Gamlingarna gnäller ju alltid om att man ska ta till vara på medbestämmande. Sedan att allt blir nerröstat på riksstämman är väl en annan femma :D

 

Namnbyte och inf.speglar nu...

Link to comment
Share on other sites

Under GU hörde jag också något om att Yoff som under mindre än x antal månader (3?) var kommenderade till ett annat förband kunde fortsätta bära sina gamla märken, men vid längre tid skulle byta till det nya förbandets märken. Jag har inte hittat det i något reglemente, men kan det stämma?

Då har du letat dålig för det står i UniR FM :P

Link to comment
Share on other sites

Jag har hållit på lite med mönstermatchning och har kommit fram till att uniformen inte är helt optimal i de områden vi befinner oss i så jag har numer US Marines ny uniform som är mycket bättre, eller åtminstone inte direkt fel.

 

Du menar att du bär ett annat lands uniform? :tveka:

 

de är vell reglements vidrigt om något!

Nej, jag bär inte annant lands uniform. Jag överdrev något.

Ang. bassäkhatt till M87, den dag det står att jag får bära dem tillsammans kan jag göra det. (om jag har tillgång till båda).

Link to comment
Share on other sites

Kan vi inte börja revolutionen underifrån? Våga bära infanteriet!... Låt Hv vapensköld självdö!

Är lite försiktig sådär på en höft.... Ungefär 1 dag från att sluta i Hv på grund av hårklyveri!!!!

Ska jag vara lite rättfram så tycker jag Hv leds lite sisådär på en höft, vad är det som är så svårt? Kör racet! What´s the problem????? Mycket OT men jag måste skriva av mig för alla är så lojja mot Hv! Sparka uppåt för tusan! Inte nedåt...

 

Det verkar vara din C som leder sin grp/plut "på en höft" (läs. är SVAG), som tillåter dig att göra egna tolkningar av UniR FM och bära din uniform därefter. Detta är också en del av den "lojhet" som du klagar på. Både din C är loj och du själv tycks ha en loj respekt för satta regler.

 

GU tecken/kepsar/hattar/baskrar är fullkomligt ointressant i Hv, eller som någon skrev tidigare (ungefär);

Hur ser det ut att vara fet 58-åring med skägg & brillor och stryka runt med grön basker och jägarbåge? Det ÖKAR knappast respekten vare sig för Hv eller jägarförbandet...

 

Ska du ha prickskyttebåge, samt AK4B? Eller PSK-båge + k-pist ifall du är bilförare/stabsfolk/sjv eller dylikt? Maybe not?

 

Jag har en kille i grp som gjorde GU i flottan. Ska jag tycka det är OK ifall han kommer i Kalle Anka-uniformen på nästa övning?

 

Inom Hv gäller Hv-uniform med de förbands- och utbildningstecken som erhållits via Hv. Tidigare meriter är inte ointressanta, men de hör inte hemma på Hv-uniformen. Den dag du blir inkallad till din krigsplacering inom pansar, så får du ut M90/P, BasSäk får ut sin smäck osv osv.

Edited by Erik Adam
Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara din C som leder sin grp/plut "på en höft" (läs. är SVAG), som tillåter dig att göra egna tolkningar av UniR FM och bära din uniform därefter. Detta är också en del av den "lojhet" som du klagar på. Både din C är loj och du själv tycks ha en loj respekt för satta regler.

 

GU tecken/kepsar/hattar/baskrar är fullkomligt ointressant i Hv, eller som någon skrev tidigare

 

Njea! min nuvarande C är tipp-topp (han har inte noterat att jag saknar en kragspegel... ännu). Men min förre detta KC var väl lite tjipp-tjopp med Uni, Helly-Hansen halvt ok men knäskydd var Rambofasoner :navy:

 

När det gäller övriga märken såsom; Thorleif, jägarbågar mm så är detta fullständigt ointressant i mina ögon... det var ju hemvärnets heraldiska vapen jag reserverade mig mot... allt annat som sys på uniformen har jag ingen uppfattning om... en sak är dock säker, gott om Wanna-bee´s i Hv.

Link to comment
Share on other sites

Inom Hv gäller Hv-uniform med de förbands- och utbildningstecken som erhållits via Hv. Tidigare meriter är inte ointressanta, men de hör inte hemma på Hv-uniformen. Den dag du blir inkallad till din krigsplacering inom pansar, så får du ut M90/P, BasSäk får ut sin smäck osv osv.

Har du stöd för det påståendet i UniR FM eller är det bara din egen åsikt?

I det senare fallet så delar jag inte den åsikten, i synnerhet inte när det gäller utbildningstecken.

Link to comment
Share on other sites

Inom Hv gäller Hv-uniform med de förbands- och utbildningstecken som erhållits via Hv. Tidigare meriter är inte ointressanta, men de hör inte hemma på Hv-uniformen. Den dag du blir inkallad till din krigsplacering inom pansar, så får du ut M90/P, BasSäk får ut sin smäck osv osv.

Har du stöd för det påståendet i UniR FM eller är det bara din egen åsikt?

I det senare fallet så delar jag inte den åsikten, i synnerhet inte när det gäller utbildningstecken.

Det finns inga särbestämmelser för hemvärnet vad gäller bärande av utbildningstecken.

Samma gäller som inom övriga FM.

 

UniR FM 2003 sidan 178:

På ärmar bärs

- Nationsmärke (extra nationsmärke) på vänster ärm

- Förbandstecken på vänster ärm

- högst ett (special)utbildningstecken eller facktecken på höger ärm

Det är lite mycket tyckanden och spekuleranden här enligt min åsikt.

Link to comment
Share on other sites

Det är lite mycket tyckanden och spekuleranden här enligt min åsikt.

 

Mycket tyckande -ja. Personligen undrar jag över vart ni, era besserwissrar som anser att det ska vara så in i h-e reglementsenligt med klädsel och utrustning, egentligen gjorde GU på för förband? Var det på högvaktsskvadron på K1, eller möjligen musikpluton?

HV är väl inte ett paradförband, eller? Verkar vidare som om flera tycker att man måste sprätta bort t ex Örnen eller Treudden den dan man passerat 30, eller när man inte springer milen under 40 min längre. Själv tycker jag bara det är kul att möta äldre personer som t ex låg på FJS för 30 år sedan och som frivilligt vill vara med och bidra.

Tycker det är magstarkt att förvänta sig mer utvändig enlighet där än under GU eller i US.

 

/M

Link to comment
Share on other sites

Mycket tyckande -ja. Personligen undrar jag över vart ni, era besserwissrar som anser att det ska vara så in i h-e reglementsenligt med klädsel och utrustning, egentligen gjorde GU på för förband? Var det på högvaktsskvadron på K1, eller möjligen musikpluton?

Tja eftersom du frågar så...

Jag gjorde lumpen som hundförare i flygvapnet 95/96 och hos oss råde det fullständig anarki när det gällde uniformsmärken. Själv bar jag hundförarbågen ovanför svenska flaggan på vänster axel och förbandsmärket under den. På höger axel bar jag ett flygvapenmärke som egentligen var avsett för fältmössan.

Fullständig anarki som sagt. Det var inte allt som var bättre förr. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Det är lite mycket tyckanden och spekuleranden här enligt min åsikt.

 

Mycket tyckande -ja. Personligen undrar jag över vart ni, era besserwissrar som anser att det ska vara så in i h-e reglementsenligt med klädsel och utrustning, egentligen gjorde GU på för förband? Var det på högvaktsskvadron på K1, eller möjligen musikpluton?

 

/M

Tack för den käftsmällen. :baskerKav:

 

Är man en besserwisser bara för att man anser att reglementet är till för att följas?

Vem är det som avgör vad man kan skita i och vad som gäller?

Avseende märken, vilket denna tråden handlar om, är det inte så svårt.

Har du fått ett (special)utbildningstecken under din GU motsv. så har du all rätt i världen att bära det även i Hv.

Vad gäller kragspeglar är det även där ganska enkelt, tillhör du Hemvärnet bär du hemvärnets märke på kragen tillsammans med ev. grad.

 

För övrigt gjorde jag GU som pansarskyttegruppchef på P10.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag menade inte "Vart gjorde ni lumpen?" utan jag tänkte mer att den ambitionsnivån på märken hit eller dit, samt övrig uniformslikhet (finns ordet eller blir det dubbelt?) som vissa verkar kräva, -den kan inte existera på annat än gardesförband, typ högvakt, musikplt osv.

Detta är ett forum, inte ett råd där vi stiftar lagar. Därför är det märkligt att vi där "vi" avser vad jag tror mest är vpl/hv/yoff/resoff upp till kanske max kn:s grad, kan tycka så olika om en sådan personlig sak som märken faktiskt är. Ja det finns reglementen för dem, men de som säger att det inte är en personlig sak har dålig referens till hur det förhåller sig i andra arméer. Nej, man måste inte göra som alla andra, men i alla fall...

Tycker ändå det är ogint att kräva att folk ska sprätta bort en massa märken för att bli bättre soldater. I övrigt ber jag om ursäkt om ni blev förbannade, men det är lätt att låsa sig i en ståndpunkt, det vet jag själv.

 

/M

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ändå ingen som sagt att man blir bättre soldater av att sprätta bort märken, däremot skall man bära rätt märken på rätt sätt.

Detta innebär t.ex att den båge man fick under GU som det står t.ex pansarskytte på inte ska bäras efter GU då det är ett utbildningslinjetecken.

Kustjägarnas treudd får däremot bäras då det är ett utbildningstecken.

 

Samma regler gäller oavsett om du är hemvärnsman, reservofficer, yrkesofficer, förstärkningssoldat, BfA, you name it.

 

Visst, man kan ha en personlig, nostalgisk koppling till sin pansarskyttebåge men då får man väl lägga den på en piedestal bredvid sin pansarbasker.

 

The Swede :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

-----

 

GU tecken/kepsar/hattar/baskrar är fullkomligt ointressant i Hv, eller som någon skrev tidigare (ungefär);

Hur ser det ut att vara fet 58-åring med skägg & brillor och stryka runt med grön basker och jägarbåge? Det ÖKAR knappast respekten vare sig för Hv eller jägarförbandet...

 

Ska du ha prickskyttebåge, samt AK4B? Eller PSK-båge + k-pist ifall du är bilförare/stabsfolk/sjv eller dylikt? Maybe not?

 

Jag har en kille i grp som gjorde GU i flottan. Ska jag tycka det är OK ifall han kommer i Kalle Anka-uniformen på nästa övning?

 

Inom Hv gäller Hv-uniform med de förbands- och utbildningstecken som erhållits via Hv. Tidigare meriter är inte ointressanta, men de hör inte hemma på Hv-uniformen. Den dag du blir inkallad till din krigsplacering inom pansar, så får du ut M90/P, BasSäk får ut sin smäck osv osv.

 

1 Trodde det redan var så att bär man kragspeglar med HV så bär man också den basker som HV bär, om man nu skall bära basker. Solglasögon kan bäras vid vissa tillfällen men inte andra, skägg är tillåtet.

 

2 Prickskyttebågen lär liksom Skarpskyttebågen ett utbildningstecken och kan alltså bäras till uniform, se tidigare inlägg. Det är alltså inte beväpningen just nu som avgör utan en utbildning du genomfört. Var det bara just nu som avgjorde så skulle stadsskyttesoldater bara få bära bågen i bebyggelse :baskerKav: .

 

3 Viss skillnad på en svart-gul jägarbåge och rundmössa/bussarong, kanske.

 

4 vad är problemet om någon bär ett utbildningstecken på sin HV-uniform. Jag har inget från GU men jag tänker inte vara så snål att jag förvägrar mina soldater som har genomfört vpl som KJ, MP och amfibie att bära sina märken. Dock vet de om att så länge de bär märken får de nog leva upp till en viss standard också.

Link to comment
Share on other sites

Mycket tyckande -ja. Personligen undrar jag över vart ni, era besserwissrar som anser att det ska vara så in i h-e reglementsenligt med klädsel och utrustning, egentligen gjorde GU på för förband? Var det på högvaktsskvadron på K1, eller möjligen musikpluton?

Tja eftersom du frågar så...

Jag gjorde lumpen som hundförare i flygvapnet 95/96 och hos oss råde det fullständig anarki när det gällde uniformsmärken. Själv bar jag hundförarbågen ovanför svenska flaggan på vänster axel och förbandsmärket under den. På höger axel bar jag ett flygvapenmärke som egentligen var avsett för fältmössan.

Fullständig anarki som sagt. Det var inte allt som var bättre förr. :baskerKav:

 

Men herrejävlar... *blir mörkrädd*

Jag gjorde GU som ingenjörssoldat på ING3, Boden.

Knappast något paradförband och högvakten har jag fortfarande aldrig gått, men detta till trots fanns inget som helst utrymme för varken tyckande eller anarki gällande var 17 märkena skulle sitta. Det var inte en option att sätta förbandsmärket på bröstet och flaggan på höger benficka.

Link to comment
Share on other sites

 

-----

 

GU tecken/kepsar/hattar/baskrar är fullkomligt ointressant i Hv, eller som någon skrev tidigare (ungefär);

Hur ser det ut att vara fet 58-åring med skägg & brillor och stryka runt med grön basker och jägarbåge? Det ÖKAR knappast respekten vare sig för Hv eller jägarförbandet...

 

Ska du ha prickskyttebåge, samt AK4B? Eller PSK-båge + k-pist ifall du är bilförare/stabsfolk/sjv eller dylikt? Maybe not?

 

Jag har en kille i grp som gjorde GU i flottan. Ska jag tycka det är OK ifall han kommer i Kalle Anka-uniformen på nästa övning?

 

Inom Hv gäller Hv-uniform med de förbands- och utbildningstecken som erhållits via Hv. Tidigare meriter är inte ointressanta, men de hör inte hemma på Hv-uniformen. Den dag du blir inkallad till din krigsplacering inom pansar, så får du ut M90/P, BasSäk får ut sin smäck osv osv.

 

1 Trodde det redan var så att bär man kragspeglar med HV så bär man också den basker som HV bär, om man nu skall bära basker. Solglasögon kan bäras vid vissa tillfällen men inte andra, skägg är tillåtet.

 

2 Prickskyttebågen lär liksom Skarpskyttebågen ett utbildningstecken och kan alltså bäras till uniform, se tidigare inlägg. Det är alltså inte beväpningen just nu som avgör utan en utbildning du genomfört. Var det bara just nu som avgjorde så skulle stadsskyttesoldater bara få bära bågen i bebyggelse :Malaj: .

 

3 Viss skillnad på en svart-gul jägarbåge och rundmössa/bussarong, kanske.

 

4 vad är problemet om någon bär ett utbildningstecken på sin HV-uniform. Jag har inget från GU men jag tänker inte vara så snål att jag förvägrar mina soldater som har genomfört vpl som KJ, MP och amfibie att bära sina märken. Dock vet de om att så länge de bär märken får de nog leva upp till en viss standard också.

 

Ur order P7, allt Hv i Skåne

1. P7 förbandstecken bäres som förbandstecken 6 mm under nationaflagg på fältjacka 90

vänstra ärm

 

2. Av C P7 faställt bataljonsmärke bäres som tilläggtecken på fältjacka 90 högra ärm 30mm under axelsömmen. Om enskild är berättigad att på HKV faställt (Special) utbildningstcken bäres detta

övanför bataljonsmärket

 

 

-valiant-

Link to comment
Share on other sites

Ur order P7, allt Hv i Skåne

1. P7 förbandstecken bäres som förbandstecken 6 mm under nationaflagg på fältjacka 90

vänstra ärm

 

2. Av C P7 faställt bataljonsmärke bäres som tilläggtecken på fältjacka 90 högra ärm 30mm under axelsömmen. Om enskild är berättigad att på HKV faställt (Special) utbildningstcken bäres detta

övanför bataljonsmärket

 

 

-valiant-

Och jag som nyss har sytt fast bataljonsmärket så fint på vänster arm. Dags att sprätta igen då.

Link to comment
Share on other sites

Ur order P7, allt Hv i Skåne

1. P7 förbandstecken bäres som förbandstecken 6 mm under nationaflagg på fältjacka 90

vänstra ärm

 

2. Av C P7 faställt bataljonsmärke bäres som tilläggtecken på fältjacka 90 högra ärm 30mm under axelsömmen. Om enskild är berättigad att på HKV faställt (Special) utbildningstcken bäres detta

övanför bataljonsmärket

 

 

-valiant-

 

Gäller från NÄR, frågas? (I västa fall får vi väl sitta och sy på bussen upp till Sthlm nästa vecka.......)

Link to comment
Share on other sites

Kändes ju faktiskt inte så genomtänkt, och går ju inte så väl ihop med UniR FM heller om man ska bära bataljonsmärke + utb.tecken på höger ärm.

 

I Uppland har vi Upplandsgruppens märke på vänster samt en båge med bataljonstillhörighet. Mycket praktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Förbandschefen kan besluta om frånsteg från UniR inom eget kasernområde (motsv). Men detta beslut gäller enbart under kortare tid.

 

Jag misstänker att C P7:s kasernområde inte sträcker sig upp till stockholm... Tveksam om hela skåne kan avses som hans kasernområde (motsv). Sedan är det en filosofisk fråga över vad som avses med begreppet "kortare tid" Är det 1 vecka? 4veckor? 6 månader? 2 år?

Link to comment
Share on other sites

Kan vi inte börja revolutionen underifrån? Våga bära infanteriet!... Låt Hv vapensköld självdö!

Är lite försiktig sådär på en höft.... Ungefär 1 dag från att sluta i Hv på grund av hårklyveri!!!!

Ska jag vara lite rättfram så tycker jag Hv leds lite sisådär på en höft, vad är det som är så svårt? Kör racet! What´s the problem????? Mycket OT men jag måste skriva av mig för alla är så lojja mot Hv! Sparka uppåt för tusan! Inte nedåt...

 

Det verkar vara din C som leder sin grp/plut "på en höft" (läs. är SVAG), som tillåter dig att göra egna tolkningar av UniR FM och bära din uniform därefter. Detta är också en del av den "lojhet" som du klagar på. Både din C är loj och du själv tycks ha en loj respekt för satta regler.

 

GU tecken/kepsar/hattar/baskrar är fullkomligt ointressant i Hv, eller som någon skrev tidigare (ungefär);

Hur ser det ut att vara fet 58-åring med skägg & brillor och stryka runt med grön basker och jägarbåge? Det ÖKAR knappast respekten vare sig för Hv eller jägarförbandet...

 

Ska du ha prickskyttebåge, samt AK4B? Eller PSK-båge + k-pist ifall du är bilförare/stabsfolk/sjv eller dylikt? Maybe not?

 

Jag har en kille i grp som gjorde GU i flottan. Ska jag tycka det är OK ifall han kommer i Kalle Anka-uniformen på nästa övning?

 

Inom Hv gäller Hv-uniform med de förbands- och utbildningstecken som erhållits via Hv. Tidigare meriter är inte ointressanta, men de hör inte hemma på Hv-uniformen. Den dag du blir inkallad till din krigsplacering inom pansar, så får du ut M90/P, BasSäk får ut sin smäck osv osv.

 

 

Vad menar du med Hv uniform???

Mej veterligen så gäller samma som i övriga Fm dvs de uniformer som finns i reglementet kan bäras, däribland M90/P. Förstår inte vad problemet är om några kommer till en övning i denna uniform...

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med Hv uniform???

Mej veterligen så gäller samma som i övriga Fm dvs de uniformer som finns i reglementet kan bäras, däribland M90/P. Förstår inte vad problemet är om några kommer till en övning i denna uniform...

 

Det finns väl ingen i Hv som har fått ut någon M90/P?

 

Dessutom är det väl en fråga om just uniformitet, annars kan ju truppen ställa upp i M90F, M90P, SSD93, M87, M87A och M90H. Alla är ju faktiskt med i reglementet.

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med Hv uniform???

Mej veterligen så gäller samma som i övriga Fm dvs de uniformer som finns i reglementet kan bäras, däribland M90/P. Förstår inte vad problemet är om några kommer till en övning i denna uniform...

 

Det finns väl ingen i Hv som har fått ut någon M90/P?

 

Dessutom är det väl en fråga om just uniformitet, annars kan ju truppen ställa upp i M90F, M90P, SSD93, M87, M87A och M90H. Alla är ju faktiskt med i reglementet.

fätstridsdräkt omfattar:

Fältuniform 90

Fältuniform 90P

Fältuniform 94 Adyk

 

Dessa kan bäras efter behag, det går även att bära fältbyxa 90P med fältjacka 90.

Vad M90F är för något vet jag inte.

 

SSD93, M87 och M87A är två andra uniformssystem och är därför inte intressanta i diskussionen.

 

The Swede :rocketl:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...