Jump to content

Flexibel helikopter lyft för försvaret...

Schmutte

Recommended Posts

• Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Läste idag på mil.se att FM köpt in flera (20st) nya helikoptrar som går in på beteckningen Hkp 15, är detta en uppgradering? Verkar vara samma tillverkare iaf.

Ngn som har mer info om detta?

http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33836

Hur menar du nu?

Det är en och samma Hkp 15 som tidigare, om än nu flygande ovanför sin hangar.

Det är inte samma helikopter, nya, modernare, kanske av samma modell men förnyade..

Ngn som vet vad som är bättre, modernat m.m.?!

Nu ska du lyssna på Danne. Det är samma HKP 15 som har varit på tapeten länge nu. Dock så tar det tid innan nya system levereras.

/K

Det är inte samma helikopter, nya, modernare, kanske av samma modell men förnyade..

Ok, då tar vi det långsamt och pedagogiskt så att 0554 området hänger med och inte fastnar i vajerräcket ellan Kil och Karlstad.

Vi beställde i tidernas begynnelse 20st Hkp15 ( 12 för LBO, resten för båtoperationer)

Vi fick två interimmaskiner, en svart och en grå att jobba med under tiden (hösten 2002).

Tidigt nu i våras fick vi den första "riktiga" Hkp 15. Den var så bra att alla ville titta på den, länge, samt att den använts för utprovning och validering av splitternya hangarer på Malmen.

Nu är dock de första maskinerna operativa.

Ok, då tar vi det långsamt och pedagogiskt så att 0554 området hänger med och inte fastnar i vajerräcket ellan Kil och Karlstad.

Vi beställde i tidernas begynnelse 20st Hkp15 ( 12 för LBO, resten för båtoperationer)

Vi fick två interimmaskiner, en svart och en grå att jobba med under tiden (hösten 2002).

Tidigt nu i våras fick vi den första "riktiga" Hkp 15. Den var så bra att alla ville titta på den, länge, samt att den använts för utprovning och validering av splitternya hangarer på Malmen.

Nu är dock de första maskinerna operativa.

och hur många maskiner är det som vi har operativa till dags dato?

Just nu har vi 5 maskiner i hangarerna men av dessa fem är det bara en som har alla papper i ordning och flyger på förbandet. Inom kort blir två ytterligare luftvärdiga och de sista två är inte formellt överlämnade från FMV till Försvarsmakten.

tackar för det svaret :baskerPa:

Just nu har vi 5 maskiner i hangarerna men av dessa fem är det bara en som har alla papper i ordning och flyger på förbandet. Inom kort blir två ytterligare luftvärdiga och de sista två är inte formellt överlämnade från FMV till Försvarsmakten.

tackar för det svaret :baskerPa:

Anytime...

De Interimsmaskiner som Danne nämde ovan är numera återlämnade till Agusta så numer finns endast HKP15A i helikopterflottiljen. SBO (den sjöoperativa varianten) kommer att heta HKP15B och de levereras sist av alla.

Hkp15A borde väl till stor del ersätta de uppgifter som tidigare uppfyllts av Hkp9 och 11, men beträffande 15B, den borde väl uppfylla en ganska ny nisch, eller åtminstone en som inte varit uppfylld på länge. Tänkte närmast på Hkp 2 som man sett bilder på parkerade på akterdäck. För det är väl tänkt att Hkp14 ska ersätta 4:an och 10:an?

Hkp15A borde väl till stor del ersätta de uppgifter som tidigare uppfyllts av Hkp9 och 11, men beträffande 15B, den borde väl uppfylla en ganska ny nisch, eller åtminstone en som inte varit uppfylld på länge. Tänkte närmast på Hkp 2 som man sett bilder på parkerade på akterdäck. För det är väl tänkt att Hkp14 ska ersätta 4:an och 10:an?

HKP15B ska delvis ersätta HKP6B som var den sjöoperativa varianten av HKP6, och dels så ska den stå för nya förmågor som den synnerligen oavancerade Jet Rangern inte hade. Bl a ska helikoptern kunna släppa bojar och länka vidare informationen från dessa, helikoptern är utrustad med FLIR och radar för ytövervakning till havs där även radiolänkförmågan kan komma till användning.

Helikoptern skall även kunna basera ombord på Korvetten Visby vilket var väldigt viktigt i urvalsprocessen vid inköpet av HKP15. Hur som helst är det en vädigt bra plattform som banar för nya förmågor för "marinflyget" och kommer att vara till stor hjälp för Marinen som helhet.

Helt OT, men jag kan inte låta bli att applådera den klockrena förolämpingen av folk från Kil och stillsamt undra vad Danne har för erfarenheter av folk från Kil.

// Skoog - Som bor i Karlstad och undviker Kil så långt som möjligt.

låt mig gissa danne.

du är mer för en lösning med TOW eller Hellfire i lösa "balkar" på HKP15 likt det HKP9 hade?

min fråga är då, är HKP15 tillräckligt "smidig" för det, eller måste man helt ändra taktik vad gäller pansarbekämpning jämfört med HKP9?

och en slutlig fråga, vilken beväpning hade du helst av allt sett på HKP15, om man nu skall beväpna den?

Nu är inte jag Danne, men jag tycker ändå ,O

Belgien använder ju A109 med helitowsystemet och därmed liknande tow-lavetter som vi haft till nian. Skulle tro att Hkp 15 är bättre plattform för Hellfire/TOW än nian då den kan bära mer och har starkare motorer. Vad jag förstått så är inte en fulltankad, fullastad Hkp 9 ett under av smidighet. T.ex behöver den en viss startsträcka för att komma upp över markeffekt. Hkp 15 är väl inte speciellt mycket större än nian heller.

Skulle tro att hellfire/tow-beväpnade hkp 15 skulle ha sina användningsområden, om inte som PV-plattform i ett invasionsförsvar, som gamla nian, men som en resurs för operationer utomlands. Möjlighet att kunna slå ut fortifikationer eller stridsfordon från ett säkert avstånd, eller bara uttnyttja siktet för spaning och målinmätning för art eller CAS. Kopplar man dessutom en videokamera till siktet och en radiosändare till denna skulle kärran passa som hand i handske i NBF. "Kunden" skulle kunna få realtidsvideo från uppdragen.

Det senare hade vi säkerligen kunnat använda niorna till redan idag. Sorgligt nog saknar alla utom en* mörkerkapacitet. Så det hade väl bara funkat när solen var framme....

* Vi hade en kärra när jag låg innen 94-95 som använts av FMV-prov, och den hade termiskt sikte. De andra hade endast optiska sikten.

/E

HKP 15s bestyckning

Prio 1. Hellfire

Prio 2. lätt torped )på sjövarianten)

Prio 3. TOW

Prio 4. Sjunkbomber

Prio 5. ARAK

Ser inte att den måste kunna bära både hellfire och TOW. Jag tror nog att det ena räcker. Hellfire är väl mest önskvärt (nu när det finns varianter utvecklade för strid mot bunkrar mm). Men TOW finns ju redan i organisationen (gäller förvisso även), och Rb 55 är bättre än inget.

Sen skulle jag vilja se miniguns.. förstår inte vad FMV har emot miniguns.. skulle jag få bestämma hade alla hälläkåptrar fått minniganns för länge sedan!

/E

Nu slänger jag mig glatt in i disussionen.

Jag tycker att det låter som vettig beväpning(ksp/akan och arak) när det gäller Internationella Insatser.

Är det inte en bättre idé när uppgiften främst ser uta att bli transportuppgifter i sverige och på utlandsmissioner?

Jag tycker det låter sunt med den lättare beväpningen.

Ska helikoptern däremot möta 3:e Gardespansararmén så krävs det lite tyngre doningar.

(På håll ser jag Danne få något mordiskt i blicken)

Edited by Nestor

hur mycket last kan den lyfta? det är ju ingen Super Stallion precis

http://www.hkpflj.mil.se/article.php?id=5027

Blir 1425 kg i last då alltså. Är det ink. eller exkl. bränsle? Låter i mina öron inte så mycket, snarare ganska lite. Hur många kg (eller liter) bränlsle rymmer den?

/martinator

Edited by martinator

Allt löst man hänger på eller stoppar i, vare sig det är människor, bränsle eller annan last, ingår i den vikten. Jag vet inte hur kritiskt det är på helikoptrar, men på flygplan måste man också tänka på tyngdpunktsläget, vilket förändras i och med att man förbrukar bränsle.

Skall jag vara ärlig så velar jag en hel del gällande beväpning på tp/icke dedikerade attackhelikoptrar (här räknar jag inte in defensiv ksp beväpning, det räknar jag som ett analogt VMS)

Att pvhkp tiden har lämnat mycket gott efter sig inom helikopterflottiljen är utan tvekan, speciellt inom taktiskt uppträdande och en stridande roll inom en falang som annars varit relativt avmilitariserad. Detta har även lämnat svallvågor inom den mekaniserade striden där 9:or fortfarande för arvet vidare. Detta är väl dock en kunskap vars gravsten snart är färdigskriven och som blir slutgiltig då 9:an går in himlen.

Jag skall väl snabbt gardera mig som en politiker och säga att visst har arak/hmg poddar en roll att fylla, det är bara det att jag anser den vara otrolig smal, riskfylld och kräver oftast en större understödsapparat än vad vi ens är i närheten av. Vi har heller ingen utbildningstradition av denna typ av helikopterkrigföring, vad jag menar med detta har jag nämnt i en annan tråd för ett tag sedan….

Britternas Lynx pvhkp hade en sisådär konflikt i OIF. Den moddades tidigt att bära två TOW på en sidan och en hmg (ej fast utan handopererad av besättningsmedlem) på andra sidan. Dock var förtroendet för systemet duglighet begränsat och den petades ofta undan till förmån till andra system , eller än värre med rollen ouppfylld. Skall man vara krass, vilket några analytiker varit, så var detta delvis lite lobbyism för att forcera WAH:n och dess delsystem.

Som havspatrullerande hkp har Lynxens kombon gjort en bättre karriär då där pvroboten och hmgn ger en vass kombination mot den hotbild som råder kring hamnar och farvatten där lågt utvecklade fiender/pirater huserar. Har sett bilder på Lynx maskiner med en respektabel ”killmarkingslista”, även om jag kanske inte sett silhuetten av gummibåt på en sådan förut.

Angående skuggans kommentar:

Javisst skulle jag vilja se en pv-robotplattform, men det är inte realistiskt. Jag anser att en version med både pvrobot/handvevad hmg är vettigare, där är det självklart möjligt att byta ut robot mot arak. Det är en ny typ av 70mm arak på väg, med laserguidning som kommer lösa det nuvarande problemet med dålig träffsäkerhet. Det kräver dock en annan pod än den som är aktuell för Hkp 15 (om det är den jag tror det är).

Angående internationella operationer med arak/hmg beväpnad Hkp 15:

Om det med Int op menas understöd av ”***” på semihemlig op i ”xxxxxxx” så visst.

Om det menas annan mer normal insats ala KFOR/ISAF är jag mer tveksam då det här kommer in politisk korrekthet och minimalt ”collateral”. Tex är det hämningar på nyttjande av 70mm arak över bebyggelse och områden där inte med säkerhet kan peka ut att där är fi och där är trevliga Ahmed och hans getter. En flechetteladdad arak har ett effektivt splitterområde på runt 60-80m, lägger man där till att den kan vingla iväg 5-15m i valfri riktning på 200m skotthåll så….mind the goats.

Sedan är jag skeptisk till att en sådan maskin skulle bli påtänkt för rollen då det i multinationella sammanhang alltid nischas till de som har utrustningen som passar till jobbet (USA,England,Holland).