MPMöller Posted September 16, 2006 Report Share Posted September 16, 2006 (edited) Ska iväg på intervju om tjänsten som hundförare någon gång här närmsta veckorna och jag skulle gärna vilja ha lite tips från er som har erfarenhet av antingen tjänsten i sig, eller som varit på "intervju" om den tjänsten. Vad för sorts frågor som kan tänkas ställas osv. Har funderat på vad som kan tänkas frågas om, men kommer självklart så förberedd man kan för att öka ens chanser Är nämligen galet intresserad av att bli uttagen till den tjänsten, problemet är bara att på 150 man så tar dom ut 4-6 (min-max) hundförare, och det är ett par stycken som sökt så konkurrensen är rätt hård. Har ni några tips så släng gärna fram dom =) Edited September 16, 2006 by MPMöller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjh Raxo Posted October 16, 2006 Report Share Posted October 16, 2006 Hur gick det? Blev du Hundförare?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MPMöller Posted October 16, 2006 Author Report Share Posted October 16, 2006 förste reserv de 5 som blev uttagna påbörjar sin utb idag, måndag. så om någon av dom märker att de inte är hans/hennes grej eller att befälen märker att personen i fråga inte är lämpad, innom den här eller nästa vecka, så har jag fortfarande en chans :P även om den e liten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted October 17, 2006 Report Share Posted October 17, 2006 nåja, du slipper ju bo i hundkoja hela vintern B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MPMöller Posted October 17, 2006 Author Report Share Posted October 17, 2006 man får se de från den ljusa sidan, menar du? Tja, I suppose =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted October 17, 2006 Report Share Posted October 17, 2006 man får se de från den ljusa sidan, menar du? Tja, I suppose =) Precis, får inte gå och gräma dig över vad du kunde ha blivit utan du bör glädjas åt vad du åstakommit hitills och känna stolthet i det du utför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dragpack Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Har lite funderingar gällande hundförare & Co - Är det tjänst inom HV du har sökt ? eller är det typ swedec hundpool. - Måste man ha en folk ilsken schäfer för att få en hundtjänst eller räcker det med en Golden Retriever som är förbannat bra på sök/Spår och lydnad ? - Vilka moment går man igenom på en hundförare kurs ( Skydd, Bevakning, Sök, Räddning, etc ) Lite nyfiken vad man kan hitta på med hunden eftersom jag börjar att bli trött på att jaga pinnar i skogen ! / Oka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Har lite funderingar gällande hundförare & Co - Är det tjänst inom HV du har sökt ? eller är det typ swedec hundpool. - Måste man ha en folk ilsken schäfer för att få en hundtjänst eller räcker det med en Golden Retriever som är förbannat bra på sök/Spår och lydnad ? - Vilka moment går man igenom på en hundförare kurs ( Skydd, Bevakning, Sök, Räddning, etc ) Lite nyfiken vad man kan hitta på med hunden eftersom jag börjar att bli trött på att jaga pinnar i skogen ! / Oka Om du tittar i MPMöllers profil så kan du se att han för nuvarande tjänstgöra på 2.MP plut. bedömt så var det alltså en värnpliktig tjänst han sökte. Ang. ditt eget intresse för att göra något "vettigt" med hunden så kan du säkert hitta mer information här: http://www.sbk.nu/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dragpack Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 Har lite funderingar gällande hundförare & Co - Är det tjänst inom HV du har sökt ? eller är det typ swedec hundpool. - Måste man ha en folk ilsken schäfer för att få en hundtjänst eller räcker det med en Golden Retriever som är förbannat bra på sök/Spår och lydnad ? - Vilka moment går man igenom på en hundförare kurs ( Skydd, Bevakning, Sök, Räddning, etc ) Lite nyfiken vad man kan hitta på med hunden eftersom jag börjar att bli trött på att jaga pinnar i skogen ! / Oka Om du tittar i MPMöllers profil så kan du se att han för nuvarande tjänstgöra på 2.MP plut. bedömt så var det alltså en värnpliktig tjänst han sökte. Ang. ditt eget intresse för att göra något "vettigt" med hunden så kan du säkert hitta mer information här: http://www.sbk.nu/ Javisst är redan aktiv där, men jag tycker det är förmycket kurser gällande mental träning för hunden, lydnad, valpkurser etc . Skulle gärna hitta på något nytt och jag vet det finns mer kurser att gå men de finns inte på vår lokala klubb. Får väl börja träna hunden att hitta svampar eller liknade ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MPMöller Posted October 18, 2006 Author Report Share Posted October 18, 2006 Precis, tjänsten var en befattningsutbildning under vpl. Man använder inte sin egna hund under den utbildningen, man får ansvara för en av försvarets hundar, som i vårt fall, på livskvadron, var/är labradorer och schäfrar. Dom är specialinriktade på antingen am/vapensök, personsök eller narkotikasök (har säkert glömt någon), så det beror ju på vilken sorts hund man får tilldelad som avgör vad man får lära sig under utbildningen. lycka till med svampletandet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjh Raxo Posted October 18, 2006 Report Share Posted October 18, 2006 (edited) Det finns flera typer av hundar innom FM. Dels finns min, bomb och amm. röjs hundar.Likaså narkotika hundar. Men den vanligaste är nog Bevakningshunden. Där finns det tre olika klasser på hunden. Tj.hund 1 är en hund som är ganska ny och inte så mycket erfarenhet. Sen kommer Tj. hund 2. Den har mer utb. på bevakning som spår, vind och ljud. Kan även vara skyddstränad. För att gå till attack. Den tredje tj.hunden har oftast skydd intrännat, men när den markerar så skäller den eller kommer tillbaka med en rulle som den haft hängandes i halsen. Sen finns/fanns det hangar hundar. De var tränade att bara lyda ett visst antal hundförare. Hundarna ställdes ut i hangarerna typ på natten. Det var INTE lösa som många tror. Utan var fast satta med en brytlänk som gick av efter X-antal kilos drag från hunden. Men i själva hangaren fanns det en mikrofon som gick till vakten. Ett sorts larm helt enkelt. Men om "buset" tog sig in så kunde hunden rycka sig loss och gå till attack. Så troligen har MP bevakningshundar med skydd. Edited October 18, 2006 by Tjh Raxo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MPMöller Posted October 19, 2006 Author Report Share Posted October 19, 2006 (edited) Tjh Raxo, Våra hundar på livskvadron är dom tre som jag nämnde tidigare, vi har inga bevakningshundar/skydd eftersom vi inte löser sånna uppgifter. Våra hundar är specialicerade på narkotika, vapen, am, och jag möjligtvis även personsök. men inga bevakningshundar. Edited October 19, 2006 by MPMöller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts