Jump to content

Söker SFI för SK60 samt metallmodeller av SAABs flygplan

grimnir

Recommended Posts

Som titeln säger så söker jag få tag i ett par saker. Jag heter Roger Norling och bygger en skrivbordsvariant av SK60-simulator, med full uppsättning av brytare samt en del instrument. En del av arbetet kan man se på:

http://www.paravoid.se/msfsprojects

http://www.novelair.com/forum/index.php?topic=194.0

För detta arbete försöker jag få tag i SFI (Förarinstruktionen) för SK60 i både digital och pappersform. Kan någon här möjligen hjälpa till med detta?

Dessutom letar jag efter metallmodeller av SAABs olika flygplan liknande denna:

http://www.paravoid.se/msfsprojects/castir...els/saab105.jpg

Om detta är fel forum för att ställa den här typen av frågor, så ber jag om ursäkt!

Tack!

Roger

§ 15. Köp/Försäljning av tjänster och materiel är inte tillåtet på forumet.

Du ligger i en gråzon.

Så länge folk endast hänvisar till legitima inköpsställen får tråden ligga kvar men börjar det dealas ryker den direkt.

The Swede

BLÅGUL

Ok, ber om ursäkt, som sagt! Det är inte min mening att bryta mot forumets regler. Det är bara så svårt att hitta det jag letar efter eftersom det är så pass unika saker. Det är alltså inte fråga om att försöka handla med gamla överblivna pryttlar, utan en jakt på svårhittade objekt. Det är därför jag försöker här också.

Ge mig gärna tips, den som kan! Ni får gärna också kontakta mig privat, om det riskerar att bryta mot forumets regler, så att tråden kan ligga kvar. Mina kontaktuppgifter hittar ni på www.paravoid.se/msfsprojects

Ha en bra kväll!

Roger

Vet att hobbybokhandeln i Stockholm hade metallmodeller av saabfpl förr, för ganska mycket pengar.. Jag minns att jag reagerade när jag insåg att "shit, jag har 12.000:- stående i bokhyllan hemma"..

kolla http://www.hobbybokhandeln.se för kontaktuppgifter.

SFI'er tror jag möjligen att svensk flyghistorisk förening (SFF) kan sitta på. Hur det fungerar med lån mm kan jag dock inte uttala mig om. Man måste säkert allra minst vara medlem.

SFF hittar du på: http://www.sff.n.se/

/E

Tack gör tipsen Erik!

SFF är jag medlem i och de har visserligen SFI som man kan kopiera, men jag har svårt att hitta tid att åka till Stockholm. Därför försöker jag hitta andra vägar.

Hur som helst, jätteschysst att du tog dig tid att försöka hjälpa mig!

Roger

• 1 month later...
  • 1 month later...
Det händer då och då att en av SAAB's orginalmodeller kommer upp på E-bay även om de flesta orginalmodellerna som går där är amerikanska. Jag sitter på en J 21, 32, 35, 37, 39 och en SK 60 samt en sådär 15 jänkare - och nej, de är inte till salu ;)

MVH

Hans

Hej Hans!

Såg ditt svar litet sent... :unsure:

Vilken härlig samling du har lyckats få ihop! Själv har lyckats få ihop J29, J35, SK60 samt JAS39 nu, i litet skiftande kvalitet. Hittills har jag inte sett en enda modell av 37:an. Har du möjligen bilder på din samling någonstans? Det skulle vara verkligen kul att se hur dina modeller ser ut!

Ha det bra!

Roger

• 3 weeks later...

Är inte inne här så ofta heller.

Foton, nja, kameran är trasig så jag har bara den här bakgrunden från ett helt annat foto.

fplwe8.jpg

Men jag kommer nog att köpa en juklapp i form av en ny kamera åt mig själv och då blir det fler bilder.

Hmmm, var det en J 29 du sade att du hade :baskerHV:

MVH

Hans

Är inte inne här så ofta heller.

Foton, nja, kameran är trasig så jag har bara den här bakgrunden från ett helt annat foto.

fplwe8.jpg

Men jag kommer nog att köpa en juklapp i form av en ny kamera åt mig själv och då blir det fler bilder.

Hmmm, var det en J 29 du sade att du hade :baskerPa:

MVH

Hans

Fin samling som sagt! :D

Jo jag har en 29:a, men den är tyvärr inte helt i originalskick. Tidigare ägare har limmat på några missiler med ramper samt ett par extratankar. Några dekaler kommer från 1/72 modell också tror jag, bl.a. civil märkning på ovansida, samt finsk "vaara"-dekal istf "fara". Litet märkligt sammelsurium, med andra ord.

tunnan.jpg

tunnan2.jpg

Edited by grimnir

Jo, den var lite annorlunda - din J 29 :lol: - men för bövelen askopps - 29'an var underbar. Kolla ebay som sagt, ibland går det askoppar där också - vill du ha en askopps - B36 - då får du vara stadd vid kassa (=många tusenlappar).

Jag bommade en orginal Canuck (Topping) men den stack iväg i pris - konstigt nog...närmade sig askopparna.

Men jag klippte en Etandard på franska ebay för en överkomlig summa så min julklapp är fixad.

Någonstans borde det finnas en plats för svenska orginalmodeller men var?

MVH

Hans

Jo, den var lite annorlunda - din J 29 :/ - men för bövelen askopps - 29'an var underbar. Kolla ebay som sagt, ibland går det askoppar där också - vill du ha en askopps - B36 - då får du vara stadd vid kassa (=många tusenlappar).

Jag bommade en orginal Canuck (Topping) men den stack iväg i pris - konstigt nog...närmade sig askopparna.

Men jag klippte en Etandard på franska ebay för en överkomlig summa så min julklapp är fixad.

Någonstans borde det finnas en plats för svenska orginalmodeller men var?

MVH

Hans

Grattis till fynden Hans!

Jo, jag gillar också 29:an. Men både den och en fin Mig-15 är jag beredd att byta bort om du skulle råka på någon dublett av svenska modeller.

Angående forum, så gissar jag att du redan känner till diecastaircraftforum.com Tyvärr kan priserna på de svenska modellerna dra iväg till galna nivåer där, men det kan vara kul att titta ibland iaf.

/Roger

Jo, jag gillar också 29:an. Men både den och en fin Mig-15 är jag beredd att byta bort om du skulle råka på någon dublett av svenska modeller.

Hmm, låter intressant, vi får fundera.

Angående forum, så gissar jag att du redan känner till diecastaircraftforum.com Tyvärr kan priserna på de svenska modellerna dra iväg till galna nivåer där, men det kan vara kul att titta ibland iaf.

/Roger

Jag kände inte till det forumet . tack!

Grabben fick en kamera och jag skall nog slå till i mellandagsrean. Hursomhelst tack vare honom då har jag dessa bilder.

Odammade, Saturn V-an är inte orginal och inte heller A 4-an, den sitnänämda är en present mellan två piloter i argentinska flygvapnet inköpt i Buenos Aires. Arianen och Stukan vet jag inte men de är gamla.

MVH

Hans

pappasflygplan001jg5.jpg

pappasflygplan002ns2.jpg

pappasflygplan003aa9.jpg

pappasflygplan004jx8.jpg

Och den utan fäste mellan stödet och modellen.

MVH

Hans