Jump to content

Träning inför mönstring

89:an

Recommended Posts

Det har snackats en hel del om pliktverkets styrketest.

1-9 i graderingar så skulle en 9a motsvara 900 newton eller 90kg.

Kan det var möjligt att om man då är "medel-stark" ska orka :baskerKav: dra 50kg med armarna enbart? det kan ju inte stämma.

Många säger att testet går ut på teknik mestadels och inte råstyrka, då man man ju fundera över =D hur man tränar så man blir så skillad på tekniken att man häver upp 60-70kg med bara armarna?

Någon som har något hett tips hur man ska träna inför denna övning? satsar på 5 eller 6 iallafall.

• Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Hur mycket vikt det är som det rör sig om vet jag inte, överlåter den frågan till någon annan smartare person.

MEN att bara lyfta med armarna är helt jättedåligt att göra då man skadar ryggen. mycket smartare att lyfta med ryggen (titta på tynglyftning så förstår du) det är en ganska enkel teknik och då går det att lyfta ganska tunga bördor utan att skada rygg, axlar, ulilla fossingen och självkänslan.

Kan det var möjligt att om man då är "medel-stark" ska orka :) dra 50kg med armarna enbart? det kan ju inte stämma.

Många säger att testet går ut på teknik mestadels och inte råstyrka, då man man ju fundera över =D hur man tränar så man blir så skillad på tekniken att man häver upp 60-70kg med bara armarna?

Någon som har något hett tips hur man ska träna inför denna övning? satsar på 5 eller 6 iallafall.

Jag skulle dela upp det i två delar. Detta eftersom det med rätt teknik i princip blir två lyft. Först så långt upp man kan med benen (raka armar!) och sedan resten upp till hakan med armarna. Dels maxstyrkeset (3-5 reps på så tunga vikter som du klarar) i marklyft och dels lyft med en lättare stång (något fler reps) från hängande i raka armar upp till hakan. Det är ofrånkomligt att man är svagare i den senare delen så det är lika bra att bli så stark som möjligt på respektive delmoment.

Detta renderade mig en 8:a. Dock hade jag tränat styrkelyft ett tag under den tiden...

Kan det var möjligt att om man då är "medel-stark" ska orka :rodna: dra 50kg med armarna enbart? det kan ju inte stämma.

Jag skulle dela upp det i två delar. Detta eftersom det med rätt teknik i princip blir två lyft. Först så långt upp man kan med benen (raka armar!) och sedan resten upp till hakan med armarna. Dels maxstyrkeset (3-5 reps på så tunga vikter som du klarar) i marklyft och dels lyft med en lättare stång (något fler reps) från hängande i raka armar upp till hakan. Det är ofrånkomligt att man är svagare i den senare delen så det är lika bra att bli så stark som möjligt på respektive delmoment.

Detta renderade mig en 8:a. Dock hade jag tränat styrkelyft ett tag under den tiden...

Testa 36kg med en stång som "satt fast" (dvs en såndär skivstång som man hackar i när man är klar och sitter gängad på i pelare på vardera sida av stången) vilket skulle motsvara nästan en 4.

Det var nätt och jämt alltså ^^.Hur lång tid kan det tänkas ta att bygga upp sig för detta test?

för att besvara det så får du ta med i beräkningen att ja kvinna också :) .Pysslat med skivstång sen i Agusti eller (bodypump) fler repetitioner, men det går långtsamt frammåt ;\ och mönstrings börjar ju bli aktuell.

Det måste ju finnas "genvägar" eller någon form som resulterar i en snabb förbättring?

Jag ska mönstra om drygt en vecka så jag kan väl inte träna upp så mycket mer styrka en den jag redan har (eller?), så det jag frågar är helt enkelt: vad är den bästa tekniken?

Vilken teknik använde ni?

Min idé är ungefär så här:

Först lyfter man med benen, med raka armar. När man sedan sträckt sig så mycket det går börjar man dra upp stången med armarna. (Som LeadHead beskrev.)

Med den här tekniken drar man med armarna den sista tyngsta biten, vilket inte borde vara optimalt.

En annan fråga är också hur nära ska man sätta händerna? Ska dom sitta långt ifrån varandra eller nära?

Och sen hade jag en annan idé som jag sedermera har övergivit:

Så vitt jag vet blir det tyngre ju högre man drar (det blir tyngst i slutet), därför kom jag på idén att använda armarna i början (då det inligt min uppfattning går lättare) och sedan lyfta med benen den sista biten.

Med andra ord skulle man först lyfta upp stången till hakan (när man sitter ner) och sedan resa sig upp mha benen.

Dock testade jag den här tekniken på en vanlig skivstång (samma belastning hela tiden), jag förstod snabbt att det inte skulle vara enkelt att hålla kvar stången vid hakan när man reser på sig.

Slutsats: Strunta i den här idén.

• 2 weeks later...

Hej, vad skulle ni prioritera störst, att gå ner i vikt eller träna styrka, jag väger över hundra kilo ( iofs ganska lång ) men ska jag gå ner i vikt snabbt förlorar jag i styrka. Alltså vad anser ni vara viktigast att satsa på ? kan tillägga att jag är intresserad av jägartjänst ( redan ganska stark )

Gå ner i vikt och öva på att cykla på tungt motstånd. Just p.ga. att du väger mycket kommer du få cykla både längre och hårdare än småkillarna... annars borde man klara cyklingen utan träning tycker jag (vid vikt under 80).

träna cykling! motstånd som ökar hela tiden tills det blir hårt hårt hårt cirka 20 min. Jag har inte världens bästa kondition men det var inga problem, det var benen som sa nej.

Träna cykel som sagt, jag gjorde inte mycket av den varan innan mönstringen utan tränade bara sporadiskt löpning vad gäller kondition, det fick jag ju senare äta upp på mönstringen. Det bli bra jävla jobbigt efter ett tag. Sen om du vill få bra resultat kan det vara en bra idé att träna på teknik inför styrkan också, det handlar väldigt mycket om just teknik.

Täntke också som dig innan, om man skulle deffa... slutade med att jag körde på som vanligt fast bytte ut löppasen imot cykling och körde bara explosiv styrka på gymet 3 veckor innan mönstringen (dock tränade jag uthålighet/mjölksyreträning i benen) gick iaf upp 2 kg innan och jag trodde att jag skulle köra på cykeln eftersom alla sa att den var svårast och att man underskattade den osv, så jag tänkte att jag ska ge allt för att få en 7a iaf.... vägde 83 kg när jag mönstra och är 186 lång, trampa en 9a på cykeln och fick lite lätt mjölksyra dom sista 20 sekunderna...

så om man tränar så bör de inte vara något problem att få en 9a, och dom som inte tränar är dom som säger att cykeln är svår.

men om du väger över 100 ? då ska du kunna utveckla 470 watt... gå till något gym och fråga om dom har cyklar som mäter watt antalet sedan så tränar du så att du kan ligga minst en minut på 470 watt... då kan jag säg aatt du lätt trampar en 9a.. men om du siktar lägre så har jag för mig att det var 3.8 watt på varje kilo man skulle utveckla för en 7a eller så var det 4.2, men det tar du lätt om du tränar cykling innan. du ska även ligga över 60 varv i minuten och får endast ligga under i 8a sekunder och sän bryter dom...

Kan säga att jag pluggade på som f*n hur cykeln fungerade innan mönstringen, åkte tillochmed lite över 30 mil tur och retur för att träffa pliktvärket på en mässa för att fråga hur cykeln fungera, fick även göra jägartestet då :Malaj:

Lycka till, bara o skicka PM om något inte var klart...

Jag har sett 65-kiloskillar utstå hårda marscher och dryga övningar avsevärt mycket bättre än "deffade" 90-kilorskillar. Sedan har jag även sett duktiga långdistanslöpare som har haft väldiga svårigheter vid språngmarscher och tung utrustning.

Det handlar liksom inte vem som bänkar mest. Många som går och tränar för att bli redo för "Beach år xxxx" må ha "bra" kroppar, men kanske inte alls en fullgod styrka.

Min "point" är att du inte bör prioritera just en sak. Kondition anser jag vara mycket viktigare än styrka, och dessutom så ligger styrka kvar mycket längre än vad kondition gör. Ett tips att du kraftsamlar styrketräningen på ben och rygg.

Mina "2 cents"

Jag har sett 65-kiloskillar utstå hårda marscher och dryga övningar avsevärt mycket bättre än "deffade" 90-kilorskillar. Sedan har jag även sett duktiga långdistanslöpare som har haft väldiga svårigheter vid språngmarscher och tung utrustning.

Det handlar liksom inte vem som bänkar mest. Många som går och tränar för att bli redo för "Beach år xxxx" må ha "bra" kroppar, men kanske inte alls en fullgod styrka.

Min "point" är att du inte bör prioritera just en sak. Kondition anser jag vara mycket viktigare än styrka, och dessutom så ligger styrka kvar mycket längre än vad kondition gör. Ett tips att du kraftsamlar styrketräningen på ben och rygg.

Mina "2 cents"

Men nu snackade vi mönstringen inte vilken träning man ska ha vid inryck.... ser ingen användning av uthåliga muskler på t.e.x styrketestet på mönstringen... bara Explosivt och teknik..

Nej, men väl vid konditionsprovet? Även fast det är mönstring så bör man ju vara "allround-tränad". Att sedan dra bra på styrkan har mycket mer med teknik att göra. Kanske är därför många vill slopa isokaien.

Att träna på ett sätt inför mönstring, och sedan ett helt annat inför inryck verkar ju väldigt konstigt måste jag säga.

Bör inte mönstringens tester ungefär motsvara värnpliktens prövningar?

Nej nej nej, nu har du fattat fel. Mönstringen gör man hos pliktverket, värnplikten håller Försvarsmakten i det är två olika instutioner. Det hända man bör bry sig om från pliktverket är att man får en befattning sen kommer den att ändras och bytas om vart annat när du väl kommit till försvarsmakten så bli inte förvånad om du rycker in som bassäk gruppbefäl och rycker ut som ubåtskock.

Hade testerna motsvarat de prövningar man ställs inför under värnplikten hade det helt enkelt varit för bra, och inte tillräckligt krångligt för att det ska vara oförståligt.

Styrketestet som någon oroade sig över är det ju som sagt medelvärdet som mäts. Jag var uppe i 1700 newton ett tag med ben,rygg i en kombo - sen sjönk det ju som fan när man drog med enbart axlarna.

Så är du stark i benen/ryggen så kan du få ett fint värde även om dina armar och axlar inte är så starka.

Kan tillägga gällande styrketestet för er som inte riktigt har koll att stången man drar i "åker" upp med konstant fart från det att man börjar dra. Man kan alltså inte dra fortare eller långsammare. Det är den genomsnittliga kraften man drar med som avgör ens värde. Tror att en nia ligger på 860 N. Eftersom väldigt få orkar lyfta med en kraft av 860 N uppe vid hakan (motsv. 86 kg) gäller det att ta i utav bara helvete i början av lyftet där man är starkast, så att man kan kompensera för sin svaghet i slutet – allt för att uppnå ett medelvärde av 860 N eller mer....

Har en fråga :)

När ni säger marsch med packning, hur långt ska det då vara? Ska själv börja med det har jag bestämt och skulle gärna veta. Har inte ens gjort testet före mönstringen än men det är bäst att vara ute it tid :D

När ni säger marsch med packning, hur långt ska det då vara? Ska själv börja med det har jag bestämt och skulle gärna veta. Har inte ens gjort testet före mönstringen än men det är bäst att vara ute it tid :D

Gör så här ta en bra ryggsäck med 10-15 kilo. Gå ut ur ditt hus, välj valfri riktning och gå i 50min. Efter detta tar du 10min rast byt sockar och sedan går du hem. repetera detta 2-3 gånger i veckan.

När ni säger marsch med packning, hur långt ska det då vara? Ska själv börja med det har jag bestämt och skulle gärna veta. Har inte ens gjort testet före mönstringen än men det är bäst att vara ute it tid :)

Gör så här ta en bra ryggsäck med 10-15 kilo. Gå ut ur ditt hus, välj valfri riktning och gå i 50min. Efter detta tar du 10min rast byt sockar och sedan går du hem. repetera detta 2-3 gånger i veckan.

Låter bra, för tillfället har jag gått 2.5-kilometer-spår två varv, är inte riktigt säker på hur lång tid det tar. Får köra på tid nästa gång då ^^

Tackar för hjälpen förresten :rockon:

• 1 year later...

Nu när mönstringen närmar sig och senare kanske inryck så har jag börjat fundera på vilka idrotter som är mest optimala för att ge en stabil grund inför lumpen. Inte för att jag tänker byta idrott men kan va intressant att höra vad andra tror:P

Gissar att det är mycket stryka i underkropp och rygg som är det viktigaste (med tanke på att man ofta bär tungt). Plus en god uthållighet såklart. Låter som att tex ishockey fungerar alldeles prima=D

Nu när mönstringen närmar sig och senare kanske inryck så har jag börjat fundera på vilka idrotter som är mest optimala för att ge en stabil grund inför lumpen. Inte för att jag tänker byta idrott men kan va intressant att höra vad andra tror:P

Orientering på sommaren och skidskytte på vintern kombinerat med styrketräning eller en brottningskampsport.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...