Jump to content

Träning inför mönstring

89:an

Recommended Posts

jovars..

lagt upp det lite annorlunda nu...

måndag: styrka

tisdag: intervall (5 km) + styrka

onsdag; vila

torsdag; vila

fredag: 5-6 km löpning / alt 10 km cykling + styrka

lördag: styrka

söndag: 6 km jogging + styrka

Vet att det låter väldigt mycket, men styrkan ligger bara på ca 30 min, hinner precis bli svettig. löp/ cyklingspassen är ansträngande men inom vissa gränser.

Värken i knät försvann....jag vilade i en hel vecka...sprang coopertest i skolan (2800 m, hade då lite ont i knät + mådde illa)- kändes lite i början men försvann, har inte gjort ont sedan dess (måndags) men det känns lite konstigt. Cyklar därför och springer ej för tillfället.

Annars tycker jag att det går riktigt bra, tycker för första gången i mitt liv att träning är roligt, ser nu framemot löppassen samt styrketräningen :dribble: . musklerna börjar ploppa upp lite här och där! :rockon:

• 4 weeks later...
  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Har du mönstrat än 89an?

Om inte så finns det två rätt lätta knep inför mönstringen.

Cykla kort och stenhårt. På träningscykel och såpass tungt att du inte kan trampa runt efter 15 minuter. Och kör så typ varannan dag fram tills mönstring. Då kommer du ha vanjt dig vid att trampa på stenhårt under en kort tid på en cykel. Och på så sätt få ett bra värde. Att du dessutom är 180cm och väger 50kg är ett jätteplus, för då kommer du knappt få något motstånd och inte heller behöva cykla länge.

Jag däremot som var är ca 170cm och vägde runt 80 vid mönstring(lite tjock men jävligt stark) fick sitta och trampa på utav helvete och när jag var på min sjättenivå så var det längre och tanigare killar som hade cyklat klart sin nionde.

För styrkan, kör marklyft tungt och sen lite lättare och lägg på att du lyfter hela stången upp till halsen. För det är så du arbetar på den där jäkla maskinen. Och tänk inte heller att du ska lyfta stången, utan använd stången och försök pressa ner fötterna i backen(på vågen, det är nämligen där du står som trycket mäts, inte i stången. Den fungerar ungefär bara som en cykelpump: Ju snabbare du trycker/drar den desto svårare blir det att trycka in/dra upp)

Inför lumpen dock så är det ett helt annorlunda träningssätt.

Här spelar det ingen roll om du kan trampa på en cykel med jättehögt motstånd i 15 minuter. Här måste du kunna löpa som en galning(på vissa befattningar, fysen tar i allafall jävligt fort slut när du kör strid med fram eller tillbakaryckning).

Intervall-löpning är fenomenal. gärna uppför och gärna med ryggsäck(när du väl kommit upp så att din kropp klarar det) Längdlöpning är också väldigt bra(tänk dig 1,0-1,5mil, gärna även här med lite extravikt i form av ryggsäck eller motsvarande). Styrkan är egentligen ingenting att prata om. Vilken normaltränad kille som helst klarar styrkan på de flesta befattningar, annars bygger man upp den rätt fort till den nivå som befattningen kräver.

Ditt träningsschema ser mycket bättre ut, förutom en sak. Att även om du lagt in 2 vilopass(vilket du bör ha, MINST.) så sitter dom ihop. Vilket ger dig 5 ihopsittande träningsdagar.

Om du bara vill ha lite puts på ditt schema nu så rekommenderar jag följande.

måndag:intervall (40minuter) + styrka

tisdag: styrka

onsdag; vila

torsdag; vila

fredag: lätt lätt jogging, 8-10km(satsa på kanske 6 minuter per kilometer)

söndag: vila

Sen när din kropp mår bra på det schemat så kan du utöka till

måndag: lätt lätt jogging, 8-10km(satsa på kanske 6 minuter per kilometer)

tisdag: intervall (40 minuter)

onsdag; styrka

torsdag; vila

fredag: lätt lätt jogging, 8-10km(satsa på kanske 6 minuter per kilometer)

söndag: vila

Personligen så känner jag att löpning inte alls ger någon vidare bra effekt på styrketräning om man kör ett stenhårt styrkepass och sen löpning dagen efter. Det min kropp då bränner förstör återhämtningen av musklerna, vilket gör att jag tycker mig bli svagare istället. Högst personligt, men det finns lite vetenskapliga förklaringar bakom att det kan vara så, värt att tänka på.

Tack för ett långt svar!!! :)

Det där med vila vet jag om,

anledningen är att jag kommer hem efter 17.00 (onsdag + torsdag),

då hinner jag tyvärr inte träna.

Mönstringen äger väl rum om ett år, fyllde nyss 17.

För tillfället springer jag ungefär 5-6 km som mest, har dock inte tränat så länge (4 veckor),

men det går framåt hela tiden. Ska öka till som du säger ca 1-1,5 mil. Varför

föreslår du att man ska sprina endast 6 min/ km. Springer för tillfället på ca 4.15 min/ km,

tycker det är ganska sakta.

Träningscykel har jag hemma, så det kommer jag definitivt att köra med! Har också tränat en del marklyft, men ska prova det där med att trycka ned istället. Vid styrketräningspassen satsar jag på helkroppsträning, många reps (tills mjölksyra) ca 3 set.

Träna har man alltid tid med. Det gäller bara att prioritera. Så så länge man inte har jobb eller skola 20 timmar om dagen så går det alltid att få in träningspass.

Att du ska springa riktigt sakta på längre distanser är mest för att kroppen skall vänja sig så du slipper förslitningsskador och överbelastningar. Allra helst nu om du nu har haft ett dåligt knä.

I övrigt så ska du nog inte öka till 1.5 mil om du som nu sprungit 5-6 kilometer som mest, det är tveksamt att det skulle vara särskilt bra med tanke på just skador. därför jag skrev 8-10 i lugnt tempo.

4.15min/kilometern är riktigt bra. För mig är det riktigt snabbt, men jag är ganska dålig på att löpa.

Inte heller vet jag om helkroppspass är bra att köra alla dagar du kör styrka. Inte fullt så farligt om du går mer på uthållighet, men musklerna borde få vila i alla fall 2-3 dagar innan du gymtränar dom igen. Skulle du dock köra explosivt och riktigt bryta ner dom på passen så borde du verkligen dela upp träningen. Då kan du dessutom köra hårdare på muskelgrupperna och det tar kortare tid.

Kör marklyft som man ska köra marklyft, det är först när du är på mönstringen som du ska trycka ner fötterna i backen. Men det är som sagt två helt olika träningar om det är inför mönstring och inför tjänst.

Träna har man alltid tid med. Det gäller bara att prioritera. Så så länge man inte har jobb eller skola 20 timmar om dagen så går det alltid att få in träningspass.

Att du ska springa riktigt sakta på längre distanser är mest för att kroppen skall vänja sig så du slipper förslitningsskador och överbelastningar. Allra helst nu om du nu har haft ett dåligt knä.

I övrigt så ska du nog inte öka till 1.5 mil om du som nu sprungit 5-6 kilometer som mest, det är tveksamt att det skulle vara särskilt bra med tanke på just skador. därför jag skrev 8-10 i lugnt tempo.

4.15min/kilometern är riktigt bra. För mig är det riktigt snabbt, men jag är ganska dålig på att löpa.

Inte heller vet jag om helkroppspass är bra att köra alla dagar du kör styrka. Inte fullt så farligt om du går mer på uthållighet, men musklerna borde få vila i alla fall 2-3 dagar innan du gymtränar dom igen. Skulle du dock köra explosivt och riktigt bryta ner dom på passen så borde du verkligen dela upp träningen. Då kan du dessutom köra hårdare på muskelgrupperna och det tar kortare tid.

Kör marklyft som man ska köra marklyft, det är först när du är på mönstringen som du ska trycka ner fötterna i backen. Men det är som sagt två helt olika träningar om det är inför mönstring och inför tjänst.

Bra tips... :)

Eftersom jag inte har tränat särskilt länge försöker jag träna upp en grundfysik nu. När

jag får en bättre kondition och starkare muskler kommer jag att försöka lägga om mitt schema så att det blir korrekt (dvs med rätt antal återämtningsdagar etc). Huvudsaken för mig just nu är att det är roligt med träning och att det går framåt hela tiden!! :camo: Det är stor skillnad nu om man jämför med förra året, då bestod min träning a skolgympan, ord som löpning, kostcirkel, styrekträning fick mig att spy. :D .Bara jag inte får mönstra i typ februrari så borde jag hinna komma upp till en bra träningsnivå.

Kanske lite OT i den här tråden, men kanske någon som vet. Jag undrar bara om fobier är ett hinder i lumpen/ mönstringen? Är nämligen ofantligt rädd för hundar :ph34r: , är de i koppel är det ganska ok, är de lösa så tittar jag genast efter något träd att klättra upp i, ja otroligt patetiskt. :D . Får kallsvett, stelnar till och får panik, kan jämföras som om någon som inte är hundrädd skulle stå 10 cm från en björn, så rädd är jag för hundar.

Eftersom jag inte har tränat särskilt länge försöker jag träna upp en grundfysik nu. När

jag får en bättre kondition och starkare muskler kommer jag att försöka lägga om mitt schema så att det blir korrekt (dvs med rätt antal återämtningsdagar etc). Huvudsaken för mig just nu är att det är roligt med träning och att det går framåt hela tiden!! :) Det är stor skillnad nu om man jämför med förra året, då bestod min träning a skolgympan, ord som löpning, kostcirkel, styrekträning fick mig att spy. :camo: .Bara jag inte får mönstra i typ februrari så borde jag hinna komma upp till en bra träningsnivå.

Kanske lite OT i den här tråden, men kanske någon som vet. Jag undrar bara om fobier är ett hinder i lumpen/ mönstringen? Är nämligen ofantligt rädd för hundar :eeh: , är de i koppel är det ganska ok, är de lösa så tittar jag genast efter något träd att klättra upp i, ja otroligt patetiskt. :camo: . Får kallsvett, stelnar till och får panik, kan jämföras som om någon som inte är hundrädd skulle stå 10 cm från en björn, så rädd är jag för hundar.

När du väl får tid för mönstringen så är det bara att börja träna -inför- mönstring. Med att cykla på motionscykel i typ 15 minuter för att sen ramla av och dö.

Ja det är något av ett hinder, för vissa tjänster. Du kan glömma säk och vissa jägarförband. Bevakning likaså(inte för att någon egentligen borde känna ett kall för att hamna på bevakning). Jag vet att när jag blev uttagen till säk så fick jag frågan om jag var hundrädd(vilket jag inte är). Så det är väl bara då kanske att blygsamt säga att du inte är så förtjust i hundar. Så något skytte vore ju lämpligt för dig då kanske.

jag får en bättre kondition och starkare muskler kommer jag att försöka lägga om mitt schema så att det blir korrekt (dvs med rätt antal återämtningsdagar etc). Huvudsaken för mig just nu är att det är roligt med träning och att det går framåt hela tiden!! 0:) Det är stor skillnad nu om man jämför med förra året, då bestod min träning a skolgympan, ord som löpning, kostcirkel, styrekträning fick mig att spy. :) .Bara jag inte får mönstra i typ februrari så borde jag hinna komma upp till en bra träningsnivå.

Kanske lite OT i den här tråden, men kanske någon som vet. Jag undrar bara om fobier är ett hinder i lumpen/ mönstringen? Är nämligen ofantligt rädd för hundar :D , är de i koppel är det ganska ok, är de lösa så tittar jag genast efter något träd att klättra upp i, ja otroligt patetiskt. :wacko: . Får kallsvett, stelnar till och får panik, kan jämföras som om någon som inte är hundrädd skulle stå 10 cm från en björn, så rädd är jag för hundar.

När du väl får tid för mönstringen så är det bara att börja träna -inför- mönstring. Med att cykla på motionscykel i typ 15 minuter för att sen ramla av och dö.

Ja det är något av ett hinder, för vissa tjänster. Du kan glömma säk och vissa jägarförband. Bevakning likaså(inte för att någon egentligen borde känna ett kall för att hamna på bevakning). Jag vet att när jag blev uttagen till säk så fick jag frågan om jag var hundrädd(vilket jag inte är). Så det är väl bara då kanske att blygsamt säga att du inte är så förtjust i hundar. Så något skytte vore ju lämpligt för dig då kanske.

Precis, skytte vore kanske något. Jag tror faktiskt att det går ganska snabbt att bota min hundrädsla, känner att det har blivit bättre på sistonde. Det är inte själva hunden jag är rädd för, utan för dess tänder. Ser jag t ex en hund på Tv eller i koppel tycker jag att den verkar väldigt trevlig och så.

• 6 months later...

Hallå soldater,

Jag prövade nyligen step-up delen av jägartestet man gör på mönstringen (75 step-ups på ca 40 cm bänk/ ben med 20 kg). Jag klarade det galant :rolleyes:

Nu undrar jag om det är smart knäträning att göra så här många step-ups regelbundet, eller om man borde öka vikten och sänka antalet reps till kanske 30/ben?

En till fråga...

I utförandet, ska det benet man använder vara som fastklistrat på bänken under hela setet, eller ska man "kliva av" bänken mellan varje rep så att man står på marken?

Tacksam för svar!

Hallå soldater,

Jag prövade nyligen step-up delen av jägartestet man gör på mönstringen (75 step-ups på ca 40 cm bänk/ ben med 20 kg). Jag klarade det galant :baskerPa:

Nu undrar jag om det är smart knäträning att göra så här många step-ups regelbundet, eller om man borde öka vikten och sänka antalet reps till kanske 30/ben?

En till fråga...

I utförandet, ska det benet man använder vara som fastklistrat på bänken under hela setet, eller ska man "kliva av" bänken mellan varje rep så att man står på marken?

Tacksam för svar!

Variation är nyckeln! gör 100 ibland med mindre vikt och 10 ibland med mkt mer vikt. det tror jag är bra iallfall

Ja man står kvar med benet på bänken hela tiden, eller jag gjorde iallafall det på min mönstring.

Variation är nyckeln! gör 100 ibland med mindre vikt och 10 ibland med mkt mer vikt. det tror jag är bra iallfall

Ja man står kvar med benet på bänken hela tiden, eller jag gjorde iallafall det på min mönstring.

Ojdå, när jag gjorde dom klev jag ner mellan varje. Det blir nog mycket lättare då eftersom vilotiden mellan varje rep ökar. Hur snabbt ska step-upsen utföras förresten?

För övrigt är step-ups tydligen en mycket bra ersättning till vanliga knäböj om man inte har så stor tillgång till vikter hemma; man behöver ju knappt halva vikten av den man normalt sett använder vid knäböj för att uppnå motsvarande belastning vid step-ups.

Ojdå, när jag gjorde dom klev jag ner mellan varje. Det blir nog mycket lättare då eftersom vilotiden mellan varje rep ökar. Hur snabbt ska step-upsen utföras förresten?

För övrigt är step-ups tydligen en mycket bra ersättning till vanliga knäböj om man inte har så stor tillgång till vikter hemma; man behöver ju knappt halva vikten av den man normalt sett använder vid knäböj för att uppnå motsvarande belastning vid step-ups.

Riktigt. Annars kan man köra "Pistols"

pistol%20form.jpg

Packa storsäcken med 40kg och gör DJUUPA knäböj funkar :D

Så farligt jobbig var inte mönstringen att man behöver överträna sig. Om man följer programmet på lumpen.nu för sin önskade nivå ska det nog inte vara några konstigheter. Jag var mycket orolig innan mönstringen, men med resultaten i hand kan jag inte vara nöjdare. Innan trodde jag att jag skulle dra en femma eller något i den stilen. Jägartestet var inte heller så jobbigt som man kan tro. Enligt videon på PV så bör man klara det med marginal för att ha fysiken för jägartjänst.

Jägartestet var inte heller så jobbigt som man kan tro. Enligt videon på PV så bör man klara det med marginal för att ha fysiken för jägartjänst.

Testen på mönstringen är framför allt till för att testa fysiken på dem som inte övat specifikt på just mönstringstesten. För att ha 'tillräcklig' fysik för sin tjänst ska man ha löptränat så mycket att en sjua på cykeln inte är något problem, ha vandrat eller spelat fotboll så mycket att ryggsäckstestet inte är något problem och motsvarande.

Att köra motionscykel och brädklivning som en dåre för att precis klara kraven och kunna bli jägare, eller vad man nu vill, är ungefär lika smart som att plugga i-test för att få läsa språk på Tolkskolan. Utbildningens verkliga krav kommer att slå en i ansiktet.

Jägartestet var inte heller så jobbigt som man kan tro. Enligt videon på PV så bör man klara det med marginal för att ha fysiken för jägartjänst.

Testen på mönstringen är framför allt till för att testa fysiken på dem som inte övat specifikt på just mönstringstesten. För att ha 'tillräcklig' fysik för sin tjänst ska man ha löptränat så mycket att en sjua på cykeln inte är något problem, ha vandrat eller spelat fotboll så mycket att ryggsäckstestet inte är något problem och motsvarande.

Att köra motionscykel och brädklivning som en dåre för att precis klara kraven och kunna bli jägare, eller vad man nu vill, är ungefär lika smart som att plugga i-test för att få läsa språk på Tolkskolan. Utbildningens verkliga krav kommer att slå en i ansiktet.

:lala::clap:8-/:)

f*n det bästa som har skrivits i denna tråd.

Ett tips kan vara att kolla in norska specialförbandens träningsråd... verkar nyttigare än att cykla och träna marklyft på gymmet. :mellow:

http://www.mil.no/multimedia/archive/00089...Spes_89053a.pdf

edit, för att ge ett exempel på en träningsdag från norrmännens program:

"Dag 3: Marsch med ryggsäck 20 kg i högt tempo och orientering på karta 1:50 000

Övrigt: Långtur, 2-3 timmar: Prioritera att övernatta utomhus under bar himmel (ensam). Detta är god mental förberedelse inför testerna"

TT

Mina tips om hur du ska få bra resultat på den fysiska delen på mönstringen.

Till att börja med för att du ska få bra resultat på mönstringen så behöver du absolut inte vara übervältränad.

Utan är du någorlunda normalt tränad så fixar du utan problem dubbla 6:or. Vilket räcker för de flesta tjänsterna. Så att börja träna på en träningscykel eller köra marklyft bara för att få bra resultat på mönstringen, är ärligt talat bara löjligt.

Missförstå mig inte utan det är inget fel att träna med cykel eller köra marklyft. Utan att bara köra dom övningarna för att dom påminner mest om testen du får göra på mönstringen är där i mot enligt min åsikt fel. Och om du blir inskriven för värnplikt så måste du ändå träna löpning och styrka med kroppen som vikt så varför inte börja direkt?

Se i stället till att vara allround tränad!

Så blir det inga problem.

Lycka till

//G..

Mina tips om hur du ska få bra resultat på den fysiska delen på mönstringen.

Till att börja med för att du ska få bra resultat på mönstringen så behöver du absolut inte vara übervältränad.

Utan är du någorlunda normalt tränad så fixar du utan problem dubbla 6:or. Vilket räcker för de flesta tjänsterna. Så att börja träna på en träningscykel eller köra marklyft bara för att få bra resultat på mönstringen, är ärligt talat bara löjligt.

Missförstå mig inte utan det är inget fel att träna med cykel eller köra marklyft. Utan att bara köra dom övningarna för att dom påminner mest om testen du får göra på mönstringen är där i mot enligt min åsikt fel. Och om du blir inskriven för värnplikt så måste du ändå träna löpning och styrka med kroppen som vikt så varför inte börja direkt?

Se i stället till att vara allround tränad!

Så blir det inga problem.

Lycka till

//G..

Jag satte 7 7 på cykeln och styrka och jag hade inte tränat något mer än 1 gång i veckan i form av gymnasiegympa :) Har dock tränat mycket nu inför inryck :)

• 4 weeks later...

Hej!

Hoppas att ni haft en trevlig midsommar!

Jag fick min kallelse till mönstringen för

några dagar sedan, 29 augusti gäller det.

Jag har som ni vet tränat inför mönstringen sedan september förra året.

Ökat belastningen stegvis. Ätit och vilat. Jag börjar

helt enkelt känna mig redo.

Så här ser mitt träningsprogram ut för tillfället;

måndag; styrka

tisdag; 5 km tempo

onsdag; styrka

torsdag; 10 km löpning

fredag; 5 km tempo

lördag; styrka

söndag; 10 km löpning

I styrkepasset ingår basövningar som chins, dips, situps, rygglyft,

steps med ryggsäck, vadpress samt en del övningar med skivstång.

Utöver detta cyklar jag kanske 1-2 gånger i veckan, mest för att

det är roligt, men man får ju lite träning på köpet också. Brukar då cykla 2-3 timmar.

Tid på 5 km är ca 20 min (i september var det 40 min)

Tid på 10 är ca 45 min, har precis utökat distansen till 10 km så jag har

inte sprungit den särskilt länge.

Frågan jag vill ställa till alla kunniga är om jag borde ändra på någonting?

Jag vet att det inte finns någon vilodag men eftersom jag varierar träningen till olika

muskelgrupper känns den onödig. Jag har förövrigt väldigt svårt att bedömma

hur jag ligger till vad gäller träningen, är det för lite/mycket/lagom?

• 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...