Jump to content

Stridsvagnar

Recommended Posts

Tjena grabbar, jag har varit och mönstrat i mitten av februari i år men eftersom jag gick om så sa dom att jag skulle ringa under vintern och fråga om möjliga befattningar i lumpen, jag är intresserad av att köra stridsvagnar och diverse andra saker men jag undrar vad som krävs för att köra våra fina tanks? Jag vet att man behöver B körkort men dom sa att man kan skaffa det i armen, så förutom det vad är det som krävs?

Jag hade inte varit för säker på att försvaret langar ut b-kort till de som inte har vid inryck, men vi hade ändå 3st på mitt kompani som inte hade körkort när de ryckte in. Dock fick de inte köra vagn eller något stöd av försvaret till att ta b-kort.

Annars handlar det bara om att få en stridsfordonsplacering på ett strv-komp.

edit: Slarver

Edited by WartoftaSandberg

Du bör ju åtminstånde sattsa på att ha b kort innan inrykning, när jag låg inne var de ett par killar som saknade kort, dom blev skyttar eller laddare på vagnarna istället. Annars e d någ inga krav. De dom kan ha åsikter om är ju längden bör ju inte vara för lång men e du under 190 ska de nog inte vara några problem.

Lycka till :uuh:

På Livgardet är det som så att det finns ett par motorbefäl som av Vägverket är godkända att genomföra uppkörningar. Alltså, kommer du till LG och har gjort teori och kört en del så kan FM fixa en uppkörning. Men inga lektioner eller teoripass. Vet inte hur det är på andra förband men så ede iaf i Kungsängen! :baskerFN:

/V

På Livgardet är det som så att det finns ett par motorbefäl som av Vägverket är godkända att genomföra uppkörningar. Alltså, kommer du till LG och har gjort teori och kört en del så kan FM fixa en uppkörning. Men inga lektioner eller teoripass. Vet inte hur det är på andra förband men så ede iaf i Kungsängen! :baskerFN:

Eftersom majoriteten (i teorin alla om pliktverket gjorde vad de skulle) har b-körkort vid inryck och vagnen endast har en förare så finns det ingen anledning för förbandet att kosta på de värnpliktiga civila körkort. Det skulle dels ta viktig utbildningstid (som det är ont om) i anspråk och kosta (om än i sammanhanget lite) onödiga pengar.

/L