Quaci Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Tjena grabbar, jag har varit och mönstrat i mitten av februari i år men eftersom jag gick om så sa dom att jag skulle ringa under vintern och fråga om möjliga befattningar i lumpen, jag är intresserad av att köra stridsvagnar och diverse andra saker men jag undrar vad som krävs för att köra våra fina tanks? Jag vet att man behöver B körkort men dom sa att man kan skaffa det i armen, så förutom det vad är det som krävs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WartoftaSandberg Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 (edited) Jag hade inte varit för säker på att försvaret langar ut b-kort till de som inte har vid inryck, men vi hade ändå 3st på mitt kompani som inte hade körkort när de ryckte in. Dock fick de inte köra vagn eller något stöd av försvaret till att ta b-kort. Annars handlar det bara om att få en stridsfordonsplacering på ett strv-komp. edit: Slarver Edited September 14, 2006 by WartoftaSandberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonar242 Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Längd och syn är vad jag förstår faktorer. 192 cm var för långt och med glasögon gick det inte - det blev beredskapspluton på P10 i stället... /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C PI62 Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Längd och syn är vad jag förstår faktorer. 192 cm var för långt och med glasögon gick det inte - det blev beredskapspluton på P10 i stället... /J Vad är beredskapspluton? Insats? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furir Razer Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Du bör ju åtminstånde sattsa på att ha b kort innan inrykning, när jag låg inne var de ett par killar som saknade kort, dom blev skyttar eller laddare på vagnarna istället. Annars e d någ inga krav. De dom kan ha åsikter om är ju längden bör ju inte vara för lång men e du under 190 ska de nog inte vara några problem. Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quaci Posted September 15, 2006 Author Report Share Posted September 15, 2006 Aja det var iallafall vad dom sa på pliktvärket, fast skytt kan vara ganska roligt ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted September 15, 2006 Report Share Posted September 15, 2006 Lita aldrig på pliktverket. Du behöver minst B-körkort för att få köra strv. Tro mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victor Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 På Livgardet är det som så att det finns ett par motorbefäl som av Vägverket är godkända att genomföra uppkörningar. Alltså, kommer du till LG och har gjort teori och kört en del så kan FM fixa en uppkörning. Men inga lektioner eller teoripass. Vet inte hur det är på andra förband men så ede iaf i Kungsängen! /V Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lerede Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 På Livgardet är det som så att det finns ett par motorbefäl som av Vägverket är godkända att genomföra uppkörningar. Alltså, kommer du till LG och har gjort teori och kört en del så kan FM fixa en uppkörning. Men inga lektioner eller teoripass. Vet inte hur det är på andra förband men så ede iaf i Kungsängen! Eftersom majoriteten (i teorin alla om pliktverket gjorde vad de skulle) har b-körkort vid inryck och vagnen endast har en förare så finns det ingen anledning för förbandet att kosta på de värnpliktiga civila körkort. Det skulle dels ta viktig utbildningstid (som det är ont om) i anspråk och kosta (om än i sammanhanget lite) onödiga pengar. /L Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mercai Posted September 20, 2006 Report Share Posted September 20, 2006 På P7 måste alla typer av fordonsförare ha körkort vid befattningsutbildningens början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts