Jump to content

Vad behöver sjukvårdarna veta?

Recommended Posts

Jag vet att det är

ungefärlig ålder,

om/var de har ytliga skador,

när de hittades,

men jag har glömt vad det är mer man ska/bör informera sjukvårdarna om när de anländer, om de inte finns på plats .

Om nån kan hjälpa till att friska upp mitt minne vore det uppskattat :Malaj:

tänkte göra några små memo-lappar som går att fylla i att ha med sej, alltid bra att vara förberedd ;) .

Jag vet att det är

ungefärlig ålder,

när de hittades,

men jag har glömt vad det är mer man ska/bör informera sjukvårdarna om när de anländer, om de inte finns på plats .

Om nån kan hjälpa till att friska upp mitt minne vore det uppskattat :Malaj:

tänkte göra några små memo-lappar som går att fylla i att ha med sej, alltid bra att vara förberedd ;) .

Kan vara mycket lämpligt att rapportera enligt LABCDE:

• L= Läge. Rapportera eventuella gjorda förflyttningar av den skadade.
  • A= Airways = Fria luftvägar??
  • B= Breathing. Andas patienten själv?
  • C= Cirkulation. Blödningar. Andas personen själv så har han också cirkulation.
  • D= Disability = Medvetandegrad.
  • E= Exposure = Helkroppsundersökning.

Om inte något av LABCDE funkar så ska ju DU sitta och se till så det funkar och då är det ju bara skrika till sjukvårdaren när han kommer att "FAAAN HAN ANDAS INTE" eller "HJÄLP HAN HAR EN STÅLKLUMP I MAGEN"

Jag skulle nog gärna vilja veta:

hur länge du varit på plats

vad du gjort för åtgärder

medvetandegrad

om patienten har spytt, tömt blåsan

om och var han blöder

har patienten sagt något

är andingen regelbunden

och sist men absolut inte minst, vad du har för utbildning, jobbar du på ambulans, precis muckat som plutonsjukvårdare osv...

bara lite tankar tror att M00nStalker kommer komma med något bättre...

MIST är en bra sak att lära sig, den är ju då på engelska men det är ju L-ABCDE (som inte är ett jättebra rapporteringssystem) också.

Mechanism of injury

Vad har hänt? Skottskada, trafikolycka, splitter, fall och annat.

Injuries

Vilka skador har du upptäckt på patienten? Finns det anledning att misstänka ytterligare skador, exempelvis inre skador?

Sign and symptoms

Vilka är symtomen? Vad har patienten haft för värden (puls, blodtryck, andningsfrekvens, andningsdjup) ?

Treatment.

Vad har jag gjort med patienten, vilka förband har jag lagt (AVSNÖRANDE!!!) osv.

Finns också en minnesramsa som är METHANE, avancerad men bra.

My callsign (kan också stå för Mass Incident declared/standby, beroende på vem man frågar)

Exact location

Type of incident

Hazards (vilka faror som kan finnas fortfarande, exempelvis om strid pågår, brand eller risk för ras)

Access and egress (var ska hämtningen ske)

Number and severity of casualties

Emergency services present and required

Edited by M00nStalker

Jag skulle nog gärna vilja veta:

hur länge du varit på plats

vad du gjort för åtgärder

medvetandegrad

om patienten har spytt, tömt blåsan

om och var han blöder

har patienten sagt något

är andingen regelbunden

Det var främst det här jag var ute efter, tackar.

Och nej jag är inte Sjukvårdsutbildad, mer än den första hjälpen-utbildning vi fick när jag gjorde lumpen (2004). Jag kom dock ihåg att när vi övade första hjälpen så skulle vi skriva upp de här uppgifterna tills befälen kom och låtsades vara sjuktvårdaren som skulle behandla den skadade, så jag fick den här idén om att det kunde vara nånting som är bra att ha nerskrivet och med sej..

MIST är en bra sak att lära sig, den är ju då på engelska men det är ju L-ABCDE (som inte är ett jättebra rapporteringssystem) också.

Mechanism of injury

Vad har hänt? Skottskada, trafikolycka, splitter, fall och annat.

Injuries

Vilka skador har du upptäckt på patienten? Finns det anledning att misstänka ytterligare skador, exempelvis inre skador?

Sign and symptoms

Vilka är symtomen? Vad har patienten haft för värden (puls, blodtryck, andningsfrekvens, andningsdjup) ?

Treatment.

Vad har jag gjort med patienten, vilka förband har jag lagt (AVSNÖRANDE!!!) osv.

Finns också en minnesramsa som är METHANE, avancerad men bra.

My callsign (kan också stå för Mass Incident declared/standby, beroende på vem man frågar)

Exact location

Type of incident

Hazards (vilka faror som kan finnas fortfarande, exempelvis om strid pågår, brand eller risk för ras)

Access and egress (var ska hämtningen ske)

Number and severity of casualties

Emergency services present and required

METHANE verkar ju vara mycket funkis vid beordring av sjuktransport, dock inte lämplig vid avrapportering till sjuktransportör.

MIST borde läras ut tillsammans med L-ABCDE på våra baskravsutbildningar i sjukvård. :D

Vilka kända allergier den skadade har, blodgrupp, eventuellt vilka medicinska preparat den skadade tillförts (här kan det vara lämpligt att nämna mediciner, sprit, tablett eller andra drogintag) och dosering.

Om den skadade är vid medvetande när du kommer till platsen, eller har vänner i närheten, är det lämpligt att fråga om dessa saker. Varningsskylt på blodgrupp dock, där måste du vara helt säker.

Jag vet att det är

ungefärlig ålder,

när de hittades,

Om nån kan hjälpa till att friska upp mitt minne vore det uppskattat :baskerPa:

Vilken grad av utbildning tänker du dig att den överlämnande personen har?

• Baskrav sjukvård?
  • Plutonssjukvårdare?
  • Högre utbildningsgrad?

Vilka kända allergier den skadade har, blodgrupp, eventuellt vilka medicinska preparat den skadade tillförts (här kan det vara lämpligt att nämna mediciner, sprit, tablett eller andra drogintag) och dosering.

Om den skadade är vid medvetande när du kommer till platsen, eller har vänner i närheten, är det lämpligt att fråga om dessa saker. Varningsskylt på blodgrupp dock, där måste du vara helt säker.

Blodgrupp är något som är ganska onödigt att nämna, gör varken till eller från utan blir bara ännu en sak att komma ihåg och som tar tid att försöka ta reda på.

Däremot vilka sorters substanser patienten tagit och i vilka doser och allergier är bra att föra vidare.

METHANE är ju ett rapporteringssystem från grupp/pluton till stab och således sjuktransportresurs.

MIST däremot är ett väldigt bra rapporteringssystem som faktiskt lärs ut i FM (iaf på vissa ställen)

Edited by M00nStalker

Nu vill jag absolut inte klaga på någon här, att utbilda sig och lära sig nya saker kan väll aldrig vara fel. Men ansvaret av att rätt/all information kommer fram måste väll ligga på den som tar emot den skadade. De är väll han/hon som ska ha den extra utbildningen och erfarenheterna som behövs för att veta vad som är viktigt och vad som behövs raporteras.

MIST tex borde ju fungera lika bra om någon annan ställer frågorna till en, än om man ställer dem till sig själv?

• 7 months later...
Nu vill jag absolut inte klaga på någon här, att utbilda sig och lära sig nya saker kan väll aldrig vara fel. Men ansvaret av att rätt/all information kommer fram måste väll ligga på den som tar emot den skadade. De är väll han/hon som ska ha den extra utbildningen och erfarenheterna som behövs för att veta vad som är viktigt och vad som behövs raporteras.

MIST tex borde ju fungera lika bra om någon annan ställer frågorna till en, än om man ställer dem till sig själv?

Mjo, men det är enklare att få svaren kastade i ansiktet...

Soldaten med den skadade kan ju ha sprungit en bit eller vara allmänt komig, inte det enklaste att försöka bolla frågor då, enklare att soldaten har skrivit ner det eller kan grundläggande rapportering "by heart"