Jump to content

Underhållssoldat som tjänst?

Guest Jacobtha

Recommended Posts

Guest Jacobtha

Ska snart rycka in som underhållssoldat i Kungängen. Och skulle gärna vilja få schysst uppfattning om tjänsten. Antar att det finns en del på det här forumet som har legat inne som underhållssoldat. Bara å berätta på. Var det en krävande tjänst? Mycket fysik? Mycket köra lasbil? Slapptid te.x fanns det saker å göra året om? Eller hände det ofta att man satt och vänta på saker å ting? Hur såg en dag ut?

Undrar detta eftersom jag e inne på att byta tjänst. Vad jag har uppfattat det så är underhållssoldat(?) en ganska slapp tjänst. Jag vill att att lumpen för mig skall vara en utmaning eller ett test rättare sagt. Enligt läkarn på mönstringen så har jag en sne rygg(scolios) som hindrar mig från att bära tunga prylar så som en ryggsäck(påstår dom). Jag själv tycker att min rygg frunkar bra och har aldrig kännt av någon smärta tidigare. Så jag tycker det är lite synd att det ska påverka mitt val av tjänst i lumpen. Därför blev jag tilldelad tjänsten som underhållssoldat. Säger inte att det är något fel på tjänsten jag har blivit tilldelad, därför lägger jag in denna tråd. Vill bara ha en lite mer aktiv tjänst.

Är hyfsat aktiv av mig. Lirar hockey och bandy på fritiden och även lite styrke träning. Fysisk aktivitet 5gg i veckan iallfall.

Tack på förhand

För det första så är det väldigt stor skillnad på underhållstjänst och underhållstjänst, beroende på om du ligger i en REP/TP/ORD/TOLO grupp.

GSU'n är väl som för alla andra panga och kriga till det lite.

Med andra ord nog så jobbigt vissa stunder.

Själv var jag Fö/KSP på Ord. kan man väl kanske jämföra som budbilstjänst. iaf för mig.

Även om man ibland fick både spanings- och rena stridsuppgifter.

Om det mycket köra...under slutövningen så rattade jag min TGB13 konstant utan då jag var tvungen att ta mina 6timmar återhämtning.

Lök? Ja det hände det också...

Tolo är ju att köra ut drivmedel och ammo. MYCKET bra om du vill få jobb efter lumpen(får både lastbilskort och farligt gods intyg)

Rep..då mekar man.

Självklart så är det mycket mer än detta. Och tjänsterna kanske skiljer sig från olika regementen...vet inte. Jag tyckte iaf inte att det var lökigt och jag hade en jävligt rolig tid.

ps. Jag har också scolios och hade inga som helst problem med detta i lumpen.

Edited by bestulenpåkspn