Hamberg Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 Blev först placerad som Bevakningssoldat/bilförare på AMF1. Mailade sen pliktverket och bad om ändring. Bara ett par dagar efter fick jag ett brev hem med alla tillgängliga tjänster som jag kan få. Såsom det verkar nu kan jag bara välja, verkligen schysst! Men behöver rådfråga lite. I brevet jag fick stod det såhära. "Det finne ett antal befattningar som är möjliga för dig. Som du förstår är det främst synen som begränsar dina möjligheter. (Fick C på syntestet). Bevakningssoldat Batteriplatssoldat Artilleriunderrättelsesoldat Ammunitionsröjningssoldat Motorredskapsförare Sambandsman/förare Underhållssoldat Kock Sjukvårdare Lastbilsförare" Lite mer detaljerat så finns det några som verkar vara mer intressanta. Främst dessa: KO902 Sambandsman/förare MK929 Lastbilsförare MB900 Underhållssoldat Men funderar även på dessa, även fast jag inte har någon tekniskutbildning eller överdrivet intresse: JA907 Motorreskapsförare MK923 Bilförare NA900 Fordonsmekaniner NK900 Bärgningsman NZ925 Flygplansmekaniker PD900 Televapenssoldat Några tips om vad jag absolut ska passa mig för eller vad som verkar schysst. Sambandsman/förare verkar helt okej, slipper Boden och rycker in inte allt för långt efter studenten. Men är det bara skit? Ska jag vara kvar på bevakning på AMF1? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stolpskottet Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 (edited) jag hade satsat på ammunitionsröjningssoldat. vill du läsa mer sök på JA903 på lumpen.nu för mer en mer detaljerad beskrivning! vet ju iofs inte om det geografiska läget gör tjänsten attraktivt, boden eller eksjö. av dom alternativen som du tyckte var lite mer intressanta satsa på "MK929 Lastbilsförare" pga av det civila-meritvärdet. med några timmar frivillig kvällstjänst några veckor innan muck med teori-plugg och en uppkörning på regementet står du där förhoppningsvis med ett körkort för tung lastbil med släp vid muck! kostnad: nästan ingen alls, alla körlektioner får du under utbildningen för mil. förarbevis, uppkörning och uppskrivningen får du rabbaterad med hjälp av ett bidrag som jag inte kommer ihåg vad det hette. hör med PV-avdelningen på förbandet! lyssna inte för mycket på oss bara, det är du som skall trivas med det du gör under din värnplikt och gillar. lycka till! Edited September 13, 2006 by stolpskottet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 vad vill du få ut av din tid som VPL? Vill du ha något civilt meritvärde, vill du ha möjlighet att åka på missioner osv... Personligen hade nog valt mellan televapen, och amröj Som televapensoldat får du möjlighet att ta civilt lastbilskort om du har b-korkort när du rycker in. Jag låg på televapenkompaniet så det är bara att fråga om du undrar över något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamberg Posted September 13, 2006 Author Report Share Posted September 13, 2006 (edited) jag hade satsat på ammunitionsröjningssoldat. vill du läsa mer sök på JA903 på lumpen.nu för mer en mer detaljerad beskrivning! vet ju iofs inte om det geografiska läget gör tjänsten attraktivt, boden eller eksjö. av dom alternativen som du tyckte var lite mer intressanta satsa på "MK929 Lastbilsförare" pga av det civila-meritvärdet. med några timmar frivillig kvällstjänst några veckor innan muck med teori-plugg och en uppkörning på regementet står du där förhoppningsvis med ett körkort för tung lastbil med släp vid muck! kostnad: nästan ingen alls, alla körlektioner får du under utbildningen för mil. förarbevis, uppkörning och uppskrivningen får du rabbaterad med hjälp av ett bidrag som jag inte kommer ihåg vad det hette. hör med PV-avdelningen på förbandet! lyssna inte för mycket på oss bara, det är du som skall trivas med det du gör under din värnplikt och gillar. lycka till! Tack för svaret! Lastbilsförare verkar schysst, men jag kan inte mycket om motorer och går samhälle på gymnasiet. Fungerar det ändå? Försökte hitta info om sambandsman, läste en berättelse på lumpen.nu, men hon skrev mer om myggen i Boden än själva befattningen. Beskrivningen på lumpen.nu fick jag inte ut så mycket av heller. Men ska kolla upp mer om lastbilsförare och ammunitionsröjningssoldat! vad vill du få ut av din tid som VPL?Vill du ha något civilt meritvärde, vill du ha möjlighet att åka på missioner osv... Personligen hade nog valt mellan televapen, och amröj Som televapensoldat får du möjlighet att ta civilt lastbilskort om du har b-korkort när du rycker in. Jag låg på televapenkompaniet så det är bara att fråga om du undrar över något. Jag vill veta allt om Televapen! Vad fick ni göra? Krävande? Långtråkigt? Vad gick det ut på? När var ni lediga? Främst så vill jag ha en utmaning, kanske både fysiskt och psykiskt. Men vill gärna slippa sitta i en kur vecka ut och vecka in som bevakning verkar vara. Gärna röra på mig och lite fält och lite kriga vore kul. Viktigaste är kanske att det är varierande. Civila meritvärden är absolut en fördel men då är det viktigare att jag få ligga så nära hemmet som möjligt. Har inget sug efter utlandstjänst direkt. AMF1 är det ultimata när det gäller anläggning, då jag bor i Nacka men viktigaste är att slippa Norrland och Boden. Men är tjänsten riktigt bra så är det klart jag kan anpassa mig. Öppen för Linköping och dylikt också. Också en fördel om jag får rycka in sommaren 2007 och inte januari 2008, men är tjänsten bra så. Edited September 13, 2006 by Hamberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamberg Posted September 13, 2006 Author Report Share Posted September 13, 2006 Har kollat upp lite nu och Sambandsman verkar vara det enda som funkar när man väger in inryckningsdatum, ställe osv. Möjligtvis lastbilsförare men antar att det krävs en del teknisk utbildning. Men vad tror ni mer på? Sambandsman/förare på Helikopterflottiljen/Malmen eller Bevakningssoldat/bilförare på AMF1? Som jag tidigare nämnt vill jag ha en någorlunda varierande befattning men såsom jag förstått det är båda rätt enformiga. Har också förstått att man kan bli placerad som Stabsassisten om man blir Sambandsman vilket inte ska vara någon höjdare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C PI62 Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 Har kollat upp lite nu och Sambandsman verkar vara det enda som funkar när man väger in inryckningsdatum, ställe osv. Möjligtvis lastbilsförare men antar att det krävs en del teknisk utbildning. Men vad tror ni mer på? Sambandsman/förare på Helikopterflottiljen/Malmen eller Bevakningssoldat/bilförare på AMF1? Som jag tidigare nämnt vill jag ha en någorlunda varierande befattning men såsom jag förstått det är båda rätt enformiga. Har också förstått att man kan bli placerad som Stabsassisten om man blir Sambandsman vilket inte ska vara någon höjdare? Allt du behöver veta för att bli lastbilsförare får du lära dig! Det är absolut inget man inte klarar av om man lägger ner den tid som behövs, även om man inte är tekniskt intresserad. Annars kan sambandsman vara en väldigt varierande befattning men det beror också på var man hamnar. Det kan egentligen bli lite vad som helst som har att göra med nån form av samband i slutändan. Annars håller jag på televapensold alt amröjsoldat om du inte redan har kasserat de alternativen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kato Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 amröj helt klart, ger bra utsikter för missioner utomlands sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamberg Posted September 14, 2006 Author Report Share Posted September 14, 2006 Har kollat upp lite nu och Sambandsman verkar vara det enda som funkar när man väger in inryckningsdatum, ställe osv. Möjligtvis lastbilsförare men antar att det krävs en del teknisk utbildning. Men vad tror ni mer på? Sambandsman/förare på Helikopterflottiljen/Malmen eller Bevakningssoldat/bilförare på AMF1? Som jag tidigare nämnt vill jag ha en någorlunda varierande befattning men såsom jag förstått det är båda rätt enformiga. Har också förstått att man kan bli placerad som Stabsassisten om man blir Sambandsman vilket inte ska vara någon höjdare? Allt du behöver veta för att bli lastbilsförare får du lära dig! Det är absolut inget man inte klarar av om man lägger ner den tid som behövs, även om man inte är tekniskt intresserad. Annars kan sambandsman vara en väldigt varierande befattning men det beror också på var man hamnar. Det kan egentligen bli lite vad som helst som har att göra med nån form av samband i slutändan. Annars håller jag på televapensold alt amröjsoldat om du inte redan har kasserat de alternativen. Tack för svaren! Så lastbilsförare kanske är ett alternativ då. Jag har förstått att televapensoldat och amröjsoldat är bättre tjänster, men tyvärr rycker jag in 7månader efter att jag gått ut och måste slå ihjäl en hel höst vilket känns ganska segt. Högskolestudier blir då också lidande. Men vad är mardrömmen om man rycker in som sambandsman? amröj helt klart, ger bra utsikter för missioner utomlands sen. Okej, tack. Vet dock inte om jag har sådana ambitioner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fältis Posted September 15, 2006 Report Share Posted September 15, 2006 Befattning Televapenbefäl, Upplands Regemente (S1) i Enköping, 15 månader - Tjänsten söker man till frivilligt vid ordinarie mönstring - Uttagning med extramönstring som man blir kallad till om man anses ha föruttsättningar - högsta betyg i språk, bra i-test, befälslämplighet etc. Befälseleverna på Televapen utbildas för att tjänstgöra på TVA-komps centraltropp varifrån kompaniet, som i övrigt består av en pejl- och en störpluton samt stödfunktioner, leds. Utbildningen består i huvudsak av - Språk - ryska - i snitt varannan vecka genom utbildningen men i praktiken är det en ständigt pågående plugg på varje ledig stund. Största tyngden från gröntjänstens mitt (juli) fram till jul. Följer samma kursmaterial som TolkS, kompletterat med eget material i signalspaningsmetoder och terminologi. Delar av utbildningen är knuten till Uppsala universitet. Stor del av studierna sker på egen hand på kvällar och helger och kräver en minst sagt tung arbetsinsats och en portion tjurskallighet... - Taktik och angriparkunskap för att ha som stöd i signalspaningsarbetet och kunna analysera och dra slutsatser ur inhämtat material. - Befattningsutbildning mot fyra olika befattningar lyssnare, lyssningsledare, bearbetare och störledare. Samtliga har grundfunktionen lyssnare. Lyssnarna har till uppgift att hitta och avlyssna fientlig radiotrafik och inhämta underrättelser till kompaniets egen störuppgift och för rapportering till högre stab. Till sin hjälp har man dessutom ett antal pejlar för att lägesbestämma den sändande antennen för att på så sätt klargöra fiendens grupperingar möver ett geografisk område. I varje lyssnarlag finns dessutom en störledare, en lyssningsledare och en bearbetare. Lyssningsledaren leder lyssningsarbetet, planerar frekvensfördelning mm. Bearbetaren bearbetar lyssnarnas uppgifter som de ofta inte hinner med själva när det är som memst hektiskt, sammanställer uppgifterna och gör rapporter till staberna. Störledaren, som jag själv är, planerar vilka frekvenser som ska störas (enligt order oftast - stör eld, stri och und-nät i område X). Under störning leder han även ett par av lyssnarna som följer upp störda frekvenser för att upptäcka frekvensbyten och annat. Han leder även störplutonen via radio under själva störpasset. Man drar lite på smilanden när man för en kort stund låter stören vila och hör hur ett helt kompani kör föbindelsetest och svär över oljud i lurarna och sedan släpper på igen. Jag tror vi var rätt effektiva - det gnälldes alltid efter de övningar vi varit med på iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamberg Posted September 15, 2006 Author Report Share Posted September 15, 2006 Befattning Televapenbefäl, Upplands Regemente (S1) i Enköping, 15 månader - Tjänsten söker man till frivilligt vid ordinarie mönstring - Uttagning med extramönstring som man blir kallad till om man anses ha föruttsättningar - högsta betyg i språk, bra i-test, befälslämplighet etc. Befälseleverna på Televapen utbildas för att tjänstgöra på TVA-komps centraltropp varifrån kompaniet, som i övrigt består av en pejl- och en störpluton samt stödfunktioner, leds. Utbildningen består i huvudsak av - Språk - ryska - i snitt varannan vecka genom utbildningen men i praktiken är det en ständigt pågående plugg på varje ledig stund. Största tyngden från gröntjänstens mitt (juli) fram till jul. Följer samma kursmaterial som TolkS, kompletterat med eget material i signalspaningsmetoder och terminologi. Delar av utbildningen är knuten till Uppsala universitet. Stor del av studierna sker på egen hand på kvällar och helger och kräver en minst sagt tung arbetsinsats och en portion tjurskallighet... - Taktik och angriparkunskap för att ha som stöd i signalspaningsarbetet och kunna analysera och dra slutsatser ur inhämtat material. - Befattningsutbildning mot fyra olika befattningar lyssnare, lyssningsledare, bearbetare och störledare. Samtliga har grundfunktionen lyssnare. Lyssnarna har till uppgift att hitta och avlyssna fientlig radiotrafik och inhämta underrättelser till kompaniets egen störuppgift och för rapportering till högre stab. Till sin hjälp har man dessutom ett antal pejlar för att lägesbestämma den sändande antennen för att på så sätt klargöra fiendens grupperingar möver ett geografisk område. I varje lyssnarlag finns dessutom en störledare, en lyssningsledare och en bearbetare. Lyssningsledaren leder lyssningsarbetet, planerar frekvensfördelning mm. Bearbetaren bearbetar lyssnarnas uppgifter som de ofta inte hinner med själva när det är som memst hektiskt, sammanställer uppgifterna och gör rapporter till staberna. Störledaren, som jag själv är, planerar vilka frekvenser som ska störas (enligt order oftast - stör eld, stri och und-nät i område X). Under störning leder han även ett par av lyssnarna som följer upp störda frekvenser för att upptäcka frekvensbyten och annat. Han leder även störplutonen via radio under själva störpasset. Man drar lite på smilanden när man för en kort stund låter stören vila och hör hur ett helt kompani kör föbindelsetest och svär över oljud i lurarna och sedan släpper på igen. Jag tror vi var rätt effektiva - det gnälldes alltid efter de övningar vi varit med på iaf. Tack för informationen! Sådant här uppskattar jag verkligen då det är i princip omöjligt att hitta några vettiga beskrivningar. Vilken befattning man än väljer verkar man mer eller mindre köpa grisen i säcken. Men ingen som vet någon om Bevakning på AMF1 då? Är det idioti att jag väljer det? Finns många fördelar såsom att det är nära hem, ledigt varannan vecka och så får jag tungt lastbilskörkort samt en väktarutbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted September 16, 2006 Report Share Posted September 16, 2006 Jag vill veta allt om Televapen! Vad fick ni göra? Krävande? Långtråkigt? Vad gick det ut på? När var ni lediga?Främst så vill jag ha en utmaning, kanske både fysiskt och psykiskt. Men vill gärna slippa sitta i en kur vecka ut och vecka in som bevakning verkar vara. Gärna röra på mig och lite fält och lite kriga vore kul. Viktigaste är kanske att det är varierande. Civila meritvärden är absolut en fördel men då är det viktigare att jag få ligga så nära hemmet som möjligt. Har inget sug efter utlandstjänst direkt. AMF1 är det ultimata när det gäller anläggning, då jag bor i Nacka men viktigaste är att slippa Norrland och Boden. Men är tjänsten riktigt bra så är det klart jag kan anpassa mig. Öppen för Linköping och dylikt också. Också en fördel om jag får rycka in sommaren 2007 och inte januari 2008, men är tjänsten bra så. du har pm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 16, 2006 Report Share Posted September 16, 2006 Det som Fältis skrev gäller TVA-bef inte TVA-soldater. För mig är det solklart Amröj- eller TVA-soldat som klingar bäst. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamberg Posted September 17, 2006 Author Report Share Posted September 17, 2006 Det som Fältis skrev gäller TVA-bef inte TVA-soldater. För mig är det solklart Amröj- eller TVA-soldat som klingar bäst. /K Som jag förstått det är det mer klassiska krigarbefattningar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pagge Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 Amröj och Televapen är kanske inte "klassiska krigarbefattningar", men ligger på min lista ett par snäpp högre än de andra alternativen. Blir du amröjare finns chansen att du får bekanta dig med Galtar och hundar. Dock vet jag inte hur mycket SWEDEC har skurit i amröjutbildningen för värnpliktiga. Det senaste jag hörde var att vpl inte skulle bli CMD2-certifierade, och närmast reducerade till hjälpredor åt yrkesofficerare. Vad gäller krigandet, så har Ing2, där man utbildar ett amröjkompani i år, en hel del gamla infanteribefäl som kan kriga till det ganska hyggligt. Hur det ser ut på S1 får någon annan svara på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victor Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 Får man inte som amröjare också känna på AG90? Är väl inte så många som får det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pagge Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 Det är ingen idé att välja amröj bara för att få skjuta AG90, då det inte alls är någon garanti, särskilt om det är så att man inte tänker genomföra CMD2-certifieringar (där AG90-prov ingår) med vpl längre. Däremot är chansen att få skjuta hagelbössa rätt stor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted August 18, 2008 Report Share Posted August 18, 2008 Det verkar inte ha blivit så bra för Hamberg: Marinen och vattnet lockade Kristian Hamberg till värnplikten. Han gillar skärgården och hade siktet inställt på amfibiebataljonen. Men en svag syn krokade planerna. Pliktverket föreslog andra tjänster. Bevakningsgruppchef på samma regemente? Inte mycket ”stå och vänta-tid”, fick Kristian Hamberg veta. Och chans till lastbilskörkort. Han tackade ja. – Men det de sa stämde ju inte riktigt. Landets 1535 värnpliktiga bevakningssoldater slösar bort sin tid i försvaret, anser Värnpliktsrådet. De utför monotona arbetsuppgifter åt staten istället för att utbildas, de saknar tillräcklig skolning för att kunna hantera risksituationer och de slås ut i konkurrensen med andra när de vill söka sig vidare inom Försvarsmakten. – Det är ett stort slöseri, både med pengar och med människor, säger Magnus Westerlund, press- och informationsansvarig på Värnpliktsrådet. Han ser bevakningssoldaterna som en relik från det gamla invasionsförsvaret, när nästan alla män gjorde värnplikten. Många av soldaterna bevakar skyddsobjekt, vilket i praktiken innebär att de sitter på enformiga pass i vaktkurer. På en treveckorsperiod går det ofta bara fem utbildningsdagar. Kristian Hamberg kan detaljerna. –Jag hade tur som slapp nätterna i kuren. Men för 72 kronor per dygn jobbar många 12 timmar per natt, sitter och stirrar ut i ingenting, och sover bort dagarna. Det är mycket dötid och många som inte mår bra. En del var förbannade, andra bara omotiverade eller bittra. Ingen fick något lastbilskörkort. Men gott om ”stå och vänta-tid”. Enligt Värnpliktsrådets rapport kostar bevakningssoldaterna omkring 168 miljoner kronor om året. Och uppmaningen är enkel: skrota tjänsterna och låt vaktbolag göra jobbet–det skulle spara 128 miljoner. Alternativ B, enligt rådet, är att ge soldaterna en meningsfull utbildning. – Utbildningen är en ekonomisk fråga. Men hela personalförsörjningen inom försvaret ses just nu över och jag utesluter inte att det i framtiden kan bli aktuellt att lägga ut vissa uppgifter på vaktbolag, säger Göran Mårtensson, brigadgeneral och chef för försvarsmaktens förbandsproduktion. I juni muckade Kristian Hamberg. Om drygt en vecka börjar han på juristprogrammet. Värnplikten ska kunna fungera som ett första steg på en karriär inom försvaret. Men trots att 19 procent av de värnpliktiga är just bevakningssoldater utgör de bara 3,7 procent av utlandsstyrkorna. – Det är svårt att bli antagen, man har för låg status. Men många har ändå tappat sugen. Försvaret skulle nog ha svårt att locka tillbaka mig, konstaterar Kristian Hamberg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carling Posted August 21, 2008 Report Share Posted August 21, 2008 (edited) Det verkar inte ha blivit så bra för Hamberg:Marinen och vattnet lockade Kristian Hamberg till värnplikten. Han gillar skärgården och hade siktet inställt på amfibiebataljonen. Men en svag syn krokade planerna. Pliktverket föreslog andra tjänster. Bevakningsgruppchef på samma regemente? Inte mycket ”stå och vänta-tid”, fick Kristian Hamberg veta. Och chans till lastbilskörkort. Han tackade ja. – Men det de sa stämde ju inte riktigt. Landets 1535 värnpliktiga bevakningssoldater slösar bort sin tid i försvaret, anser Värnpliktsrådet. De utför monotona arbetsuppgifter åt staten istället för att utbildas, de saknar tillräcklig skolning för att kunna hantera risksituationer och de slås ut i konkurrensen med andra när de vill söka sig vidare inom Försvarsmakten. – Det är ett stort slöseri, både med pengar och med människor, säger Magnus Westerlund, press- och informationsansvarig på Värnpliktsrådet. Han ser bevakningssoldaterna som en relik från det gamla invasionsförsvaret, när nästan alla män gjorde värnplikten. Många av soldaterna bevakar skyddsobjekt, vilket i praktiken innebär att de sitter på enformiga pass i vaktkurer. På en treveckorsperiod går det ofta bara fem utbildningsdagar. Kristian Hamberg kan detaljerna. –Jag hade tur som slapp nätterna i kuren. Men för 72 kronor per dygn jobbar många 12 timmar per natt, sitter och stirrar ut i ingenting, och sover bort dagarna. Det är mycket dötid och många som inte mår bra. En del var förbannade, andra bara omotiverade eller bittra. Ingen fick något lastbilskörkort. Men gott om ”stå och vänta-tid”. Enligt Värnpliktsrådets rapport kostar bevakningssoldaterna omkring 168 miljoner kronor om året. Och uppmaningen är enkel: skrota tjänsterna och låt vaktbolag göra jobbet–det skulle spara 128 miljoner. Alternativ B, enligt rådet, är att ge soldaterna en meningsfull utbildning. – Utbildningen är en ekonomisk fråga. Men hela personalförsörjningen inom försvaret ses just nu över och jag utesluter inte att det i framtiden kan bli aktuellt att lägga ut vissa uppgifter på vaktbolag, säger Göran Mårtensson, brigadgeneral och chef för försvarsmaktens förbandsproduktion. I juni muckade Kristian Hamberg. Om drygt en vecka börjar han på juristprogrammet. Värnplikten ska kunna fungera som ett första steg på en karriär inom försvaret. Men trots att 19 procent av de värnpliktiga är just bevakningssoldater utgör de bara 3,7 procent av utlandsstyrkorna. – Det är svårt att bli antagen, man har för låg status. Men många har ändå tappat sugen. Försvaret skulle nog ha svårt att locka tillbaka mig, konstaterar Kristian Hamberg. Fuckfuckfuck vilken ångest jag får av det här. Har sett fram emot värplikten i flera år, och lyckats hålla gott mod trots att jag blev satt som GA836 på Berga (Bevakningsgruppchef). Tyckte jag läste om många som sa att det blivit bättre med bevakning och pliktverk som lovar guld och gröna skogar. Nu komemr det här. Och då jag rycker in nu i januari är det väl försent att byta till något annat också. Eller? Hoppas kunna byta till något underhållstjossan, GSU får jag ju göra ändå.. Som tröst intalar jag mig att den här rapporten och kriget i georgien gör att dom satsar lite mer på oss, men sett från vad man läser här är ju inte FM något att förlita sig på. Faan. Edited August 21, 2008 by Carling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredas Posted August 23, 2008 Report Share Posted August 23, 2008 Beror väl på om du främst gör lumpen för att det är en kul grej, eller om du är intresserad av att även ha det som en merit. Lumpen i sig är ju en bra merit, men olika utbildningar har säkerligen olika värden beroende på vad du hade tänkt dig för karriär när du väl sedan kommer tillbaka till det civila mörkret. Hade du tänkt jobba inom transportbranchen så är säkerligen Lastbilsförare eller Sambandsman/förare bra meriter. Hade du tänkt jobba inom omvårdnad eller liknande är säkerligen Sjukvårdare bäst merit. Själv ångrar jag lite att jag inte lyssnade på morsan och valde sjukvårdare, då den utbildningen känns som den är en bra merit på ett större spektrum jobbalternativ än något av de andra, samt att de även ger högskolepoäng som resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted August 23, 2008 Report Share Posted August 23, 2008 Carling@ Hur vet du att din upplevelse av lumpen kommer att vara likadan som Hambergs? Alla är vi olika, du ska ligga på ett annat förband och du kommer göra andra saker, med andra befäl och andra lumpare än vad Hamberg gjorde. Ta tag i dig själv och ryck upp dig, du ska ju göra lumpen om ett halvår! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carling Posted August 24, 2008 Report Share Posted August 24, 2008 Carling@ Hur vet du att din upplevelse av lumpen kommer att vara likadan som Hambergs? Alla är vi olika, du ska ligga på ett annat förband och du kommer göra andra saker, med andra befäl och andra lumpare än vad Hamberg gjorde. Ta tag i dig själv och ryck upp dig, du ska ju göra lumpen om ett halvår! Jorå här tränas och taggas för fullt. Men varje gång man hör något liknande det ovan är ju som att springa in i ett smärre hinder, även om man försöker ta sig över och kämpa vidare. Och nog är det precis samma tjänst som han gjorde? Bevakningsgruppchef på Amf1. Men men, det blir nog bra. Jag gör lumpen dels "som en kul grej", men lika mycket för meriten och vaktutbildningen, som jag hoppas ska hjälpa mig att undvika studielån sen.. Och för att ha chansen till utlandsjänst såklart. Fast för det får man väl slita en del... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamberg Posted November 5, 2008 Author Report Share Posted November 5, 2008 Carling@ Hur vet du att din upplevelse av lumpen kommer att vara likadan som Hambergs? Alla är vi olika, du ska ligga på ett annat förband och du kommer göra andra saker, med andra befäl och andra lumpare än vad Hamberg gjorde. Ta tag i dig själv och ryck upp dig, du ska ju göra lumpen om ett halvår! Jorå här tränas och taggas för fullt. Men varje gång man hör något liknande det ovan är ju som att springa in i ett smärre hinder, även om man försöker ta sig över och kämpa vidare. Och nog är det precis samma tjänst som han gjorde? Bevakningsgruppchef på Amf1. Men men, det blir nog bra. Jag gör lumpen dels "som en kul grej", men lika mycket för meriten och vaktutbildningen, som jag hoppas ska hjälpa mig att undvika studielån sen.. Och för att ha chansen till utlandsjänst såklart. Fast för det får man väl slita en del... Sen ska man inte heller bortse ifrån att SvD ville ha en bra story. Påpekade många gånger under intervjun att jag inte ångrar min värnplikt så fullt lika bitter som jag framstår är jag inte. Artikeln skrevs i samband med att värnpliktsrådet publicerade en undersökning om bevakningstjänsten. Du behöver inte ha ångest utan det som jag tycker är poängen med artikeln är att pliktverket säger en sak men realiteten är en annan. Jag har inget behov av ett lastbilskörkort utan det är mer principen om att inskrivningsförrättaren sa att jag kunde få det. Har du tagit reda på verklig fakta om vad tjänsten innebär så ska du inte behöva oroa dig. Vår kull på Amf1 var dessutom rätt kaosartad och jag har svårt att tro att saker och ting inte skulle förändras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arfy Posted November 9, 2008 Report Share Posted November 9, 2008 Jag lånar tråden. Jag har preliminärt blivit inskriven som Insatsgruppbefäl och Radiolänkgruppchef på LedR. Efter att ha läst trådar om hur tråkigt bevakning är så börjar jag undra om jag inte ska byta till Radiolänkgruppchef. Har även intresserat mig för Televapen. Är det svårt att komma in som Televapenbefäl på S1? Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FISHY Posted November 9, 2008 Report Share Posted November 9, 2008 Jag lånar tråden. Jag har preliminärt blivit inskriven som Insatsgruppbefäl och Radiolänkgruppchef på LedR. Efter att ha läst trådar om hur tråkigt bevakning är så börjar jag undra om jag inte ska byta till Radiolänkgruppchef. Har även intresserat mig för Televapen. Är det svårt att komma in som Televapenbefäl på S1? Tack på förhand! Radiolänk är ingen höjdare bara så att du vet... Speciellt om du hamnar på 2 pluton, tråkigare befäl får man leta efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted November 9, 2008 Report Share Posted November 9, 2008 Här lånar vi inte trådar till höger och vänster, se till att leta upp en lämplig tråd avhandlandes ämnet. /simon, BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.