Jump to content

Utländska tavelförsäljare och svårt för att fatta?

Teknikern

Recommended Posts

Nyss drällde det in en utländsk tavelförsäljare i hallen hos mig. Jag håller på att byta port så porten står just nu lutad mot ytterväggen och hallen ser ut som en del av Beirut. Trots att jag sa till 7 gånger att "JAG ÄR INTE INTRESSERAD!" och pekade med hela armen och slutade med "FÖRSVINN!" så inte fattade han vad jag sa inte utan det var först sen jag fingrade på fejkvapnet som står i hallen i avskräckande syfte som han dröp av. Jag undrade var han tog vägen och gick källarvägen och ser karlfan stå och snacka i en mobil bakom kåken medan ögonen gick som en trimmad radar i skallen på honom. Jag sprang ut mot honom med kameran i högsta hugg och brände av ett par plåtar på honom så nu har jag honom iallafall på bild. Först då blev det fart på karlfan och han slängde sig på moppen och försvann. Jag kan ge mig fan på att nu är det en inbrottsvåg på gång igen för det brukar det alltid vara när sånt klientel förärar bygden med sitt besök.

först sen jag fingrade på fejkvapnet som står i hallen i avskräckande syfte som han dröp av.

smart? sånt som kan få polisen att komma?

förstår att det e jobbigt o irriteranbde samt att det kan vara en inbrottstjuv... men .. det kan lätt misstolkas..

först sen jag fingrade på fejkvapnet som står i hallen i avskräckande syfte som han dröp av.

förstår att det e jobbigt o irriteranbde samt att det kan vara en inbrottstjuv... men .. det kan lätt misstolkas..

Polisen? Här ute? d040.gif

Ja du är rolig du.

Polisen? Här ute? d040.gif

Ja du är rolig du.

När du minst anar det kanske piketen från Kungliga Hufvudstaden besöker dig. :D

.....och ser karlfan stå och snacka i en mobil bakom kåken medan ögonen gick som en trimmad radar i skallen på honom. Jag sprang ut mot honom med kameran i högsta hugg och brände av ett par plåtar på honom så nu har jag honom iallafall på bild. Först då blev det fart på karlfan och han slängde sig på moppen och försvann. Jag kan ge mig fan på att nu är det en inbrottsvåg på gång igen för det brukar det alltid vara när sånt klientel förärar bygden med sitt besök

Är det konstigt att han kastar sig på telefonen och ser allmänt stressad ut när du 1. upträtt hotfullt 2. när du "fingrat" på ett vapen? Tycker du det är konstigt? När du desutom fotograferar honom? Om du försöker se det lite ur ett annat perspektiv (typ mitt) vem beter sig i den situation du beskriver mest misstänkt? Försäljaren? verkligen?

Om någon går in i ditt hem trots att du ber dom att inte göra det så ser jag absolut inget fel i att fatta ett vapen. Attrapp eller inte, jag skulle kalla det självbevarelsedrift inte överdrift. Var noga med att inte säga att du skall skjuta någon och rikta inte vapnet mot någon. Då tycker inte jag att man hotat någon, man blev osäker på situationen och höjde sin vaksamhet.

Lite uppdatering:

Nåt är på gång för tavelförsäljaren blev påkommen när han gick och kikade in genom fönstren och kände på dörrar och kollade läget helt allmänt på ett annat ställe här där han förmodade att ingen var hemma. Han fick en utskällning och dröp därifrån och samma sak upprepade sig. När han rundat kröken stängde han av moppen och telefonerade så nu har bevakningen i området skärpts betydligt, dvs. hundarna fick dåligt med kvällsmat, handgranaterna plockades fram och bössorna laddades. Det blir en lång, hård natt. :wacko:

Det är inget fel i att vara vaksam.

Uppenbarligen är det ju något skumt i görningen.

Varna grannarna och be dom vara extra uppmärksamma på skumma typer. :wacko:

Om ni visar att ni har uppmäksammat deras aktivitet och håller ögonen på dom så tror jag dom håller sig därifrån. :uzi

Lycka till.

Vi har telefonkedja här ute i skogarna samt datorer så allt som händer sprids snabbt, både bilder och registreringsnummer på okända bilar. Vi har faktiskt fått ner antalet objudna gäster eftersom det lokala klientelet håller sig härifrån sen dom blivit jagade allt för många gånger på småvägarna och stoppade och utfrågade. Det är bara utsocknes som inte vet att vi har högre bevakning än Stockholms slott så dom får vi dras med ibland. Den lokala länsman vet om att det finns fejkvapen som visas när okända kommer traskande på ett sånt sätt som väcker misstankar. Dock siktar vi aldrig på någon utan har bara vapnen med som åskådningsobjekt i avskräckande syfte för jag tror inte det går att lossa ett skott med en bössa som består av plastic-padding, fogskum och vp-rör av plast. :wacko:

Åååh vilken utveckling...

Påå min tid borta där jag växte upp så var det faktiskt riktiga "tavelförsäljare" äkta sådana ofta från Polen :lol:

Med SÄPO och MUST jagandes efter dom. (eller vad nu must kallade sig på den tiden) :Malaj:

Hade han nåra tavlor eller bara affischer i ram som han försökte kränga?

Vi har telefonkedja här ute i skogarna samt datorer så allt som händer sprids snabbt, både bilder och registreringsnummer på okända bilar. Vi har faktiskt fått ner antalet objudna gäster eftersom det lokala klientelet håller sig härifrån sen dom blivit jagade allt för många gånger på småvägarna och stoppade och utfrågade.

Ja du lär ju knappast se mig i närheten där du bor iaf. Kan det vara därför som Sverige avfolkas och blir glesbygd, man jagar helt enkelt bort människor som man inte känner och blir det inget nytt blod så blir det ju som det blir med barnen.

edit:

fast det kan ju inte stämma iofs, de små bygder jag besökt, där har man faktiskt varit trevlig mot främlingar... så det är nog bara teknikerns by som kommer dö ut, alternativt bli en suspekt sekt där det springer runt små gubbs med plasticpadding vapen.

Det är inget fel i att vara vaksam.

Uppenbarligen är det ju något skumt i görningen.

Varna grannarna och be dom vara extra uppmärksamma på skumma typer. :Malaj:

Om ni visar att ni har uppmäksammat deras aktivitet och håller ögonen på dom så tror jag dom håller sig därifrån. :lol:

Lycka till.

Det är inget fel i att vara vaksam, det är däremot ganska dumt att vara död när man inte behöver!

Att med ett låtsatsvapen eskalera situationen anser jag vara utomordentligt korkat, om det går vidare i våldstrappan (exempelvis om personen drar kniv) vad gör man då när man står där med ett svartmålat PVC-rör?

Skulle nog vilja påstå att något slags tillhygge som t.ex basebollträ, batong, kofot eller liknande skulle vara ett lämpligare val än ett fejkat vapen, om man nu anser sig behöva ett vapen innanför dörren.

Kom ihåg att det bästa vapnet, offensivt och defensivt sitter innanför skallbenen!!!

Åååh vilken utveckling...

Påå min tid borta där jag växte upp så var det faktiskt riktiga "tavelförsäljare" äkta sådana ofta från Polen :camo:

Med SÄPO och MUST jagandes efter dom. (eller vad nu must kallade sig på den tiden) :D

Hade han nåra tavlor eller bara affischer i ram som han försökte kränga?

Det var screentryckt för hela slanten som han kallade handmålat och det var utan ram. Jag har ju jobbat med screentryck så här sprang han på fel köpare. Jag ger mig fan på att han köpt dom på nåt lågprisvaruhus.

Moonstalker:

Det fanns stor kofot inne i hallen eftersom jag just brutit bort dörrfodret, men även ett fejkvapen kan vara kännbart om kolven är gjord av plastpudding och den placeras medelst en snärtig rörelse mellan ögonen på eventuell beväpnad buse. :banana

Stor hund modell: M:EM (MilitaryEnglishMastiff)

Borde nog sätta skräck i de flesta..... :D

Engelsk Mastiff

CITAT ur texten:

Detta är en from och snäll hund som är tillgiven mot ägare och barn. Den är modig och svår att påverka, och därför alltigenom en bra vakthund. Mastiffen behöver rigorös dressyr eftersom den kan utgöra en fara för främmande personer

Lägg upp bilden på honom. Kan ju vara kul att se hur sen sån ser ut.

Gör jag inte nej. Efter ett samtal med "berörd myndighet" så kan det ligga en utredning på lur så den vill jag inte sabba om nu nån inblandad får se bilden. Lägger man bilder på nätet är det ju bara att googla fram dom så, nej du får inte se bilden.

hehehe. Tror han mena hunden

Äh, skyller på för lite kaffe, svårt för att fatta. :baskerPa:

Klart han menade hunden.

Dom hundarna är totalt livsfarliga, jag har träffat ett par och den ena försökte sitta i knät på mig medan den andra försökte pussa ihjäl mig. :rodna: Det slutade med att vi föll ihop i en hög på gräsmattan och då överföll båda mig samtidigt och försökte pussa ihjäl mig. :lol:

...sen dom blivit jagade allt för många gånger på småvägarna och stoppade och utfrågade.

Ahh underbart.. äntligen någon som förstått hur man skall behandla buset. De lär ju inte komma tillbaka...

Själv brukar jag för jämnan kvarhålla snorungarna på vår gård eftersom vi haft lite inbrottsproblem. Man kan fixa till rätt schyssta förhörssituationer så de erkänner nästan vad som helst.. Det var någon granne som svamlade något om att man inte får stoppa, kvarhålla och utfråga glinen men va fan... Bryr jag mig om lagen va? Inte ett dyft, folk idag fattar ju inte att man behöver skrämma den veka ungdomen lite.. Där jag bor är det så ont om poliser ändå så det behövs faktiskt lite äkta manligt svenskt civilkurage.. Och adrenalinkicken.. vi skall inte tala om den.. wow liksom.. :uuh:

Nåväl.. :unsure:

Hur var det nu... Vem bär vad och i vilken hand? Ja.. ingenstans i svaret på den frågan existerar ordet lag...

GMY

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...