dxl Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 Först och främst så ska jag säga att jag letat på konsumentverkets hemsida men inte lyckats hitta något jag tyckte var relevant, har dock inte lusläst aktuell lagstiftning. Telefontid finnes endast mellan 09-12 på vardagar så jag kör på i den här änden också. Problemet: Hade en fläkt som lät något förfärligt, konstaterade att den slog emot chassit. Lämnar in datorn för att få fläkten bytt. Får tillbaka datorn, sätter på och den hittar inte nödvändiga filer, efter lite trixande så visar det sig att det är något fel på hårddisken då filerna den inte hittar ligger i windows som i sin tur ligger på just den hårddisken, detta gör att datorn inte går att få igång. (det finns 2 hd på datorn) Försöker med recovery CD men det vill inte funka. Lämnar in datorn igen, när jag får tillbaka den har dom bytt hårddisk samt moderkort. På den här hårddisken låg väldigt mycket mer än bara windows, det var samtliga drivrutiner och inställningar det låg spel, personliga anteckningar/dagbok, foton, min mors släktforskning och en hel del små grejer som lösenord och annat som är fullt möjligt men jävligt jobbigt och tidskrävande att ordna. Spel och större delen av mina foton finns på dvd en större del av min mors släktforskning finns också kopierat, hade jag vetat att dom skulle satt in en helt ny hårddisk så skulle jag naturligtvis kopierat rubbet. Jag har naturligtvis ringt företaget men dom verkar inte vilja svara idag. Eftersom jag inte fått tag på företaget än så vet jag inte om hårddisken är borta för evigt, om den finns kvar så tänker jag naturligtvis kräva tillbaka den och be något annat företag kopiera den. Frågan: Har jag någon rätt till ersättning, vad har företaget för eventuella skyldigheter, vilka krav kan jag ställa på dom? Den här förfrågan går ut på ganska många ställen nu då jag vill ha svar så fort som möjligt för att få så mycket kött på benen jag bara kan innan jag får tag på dom.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goon Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 Frågan: Har jag någon rätt till ersättning, vad har företaget för eventuella skyldigheter, vilka krav kan jag ställa på dom? Tyvärr inte mycket om företaget inte vill vara schyssta. Klippt från arn.se: "Enligt nämndens praxis ankommer det på den som lämnar in en dator för reparation att säkerställa att det finns kopior av informationen på hårddisken. Detta bör ske kontinuerligt eftersom fel på en dator kan uppstå utan förvarning och låsa tillgången till den information som lagrats. Nämnden anser således inte att serviceföretaget kan lastas för att den information som fanns på hårddisken är borta." Källa ARN: Ansvar för information som lagrats på hårddisk Dock borde du kunna få tillbaka den "trasiga" hårddisken och själv försöka återskapa informationen på den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted September 13, 2006 Author Report Share Posted September 13, 2006 Nästa fråga då. Att man inte har rätt att få tillbaka delar som byts från en kamera så länge man vet att dessa delar ska bytas vet jag. Gäller detta även hårddiskar? För det var ju faktiskt inget fel på hårddisken innan jag lämnade in datorn. Personligen så känns det som att dom öppnade upp datorn lite för mycket och slant med en skruvmejsel någonstans och repade delar som inte borde repats. Sedan så tror jag ju också att hårddisken är slängd i papperskorgen som nu är tömd på tippen. Goon: Tack för svaret Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goon Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 Personligen så känns det som att dom öppnade upp datorn lite för mycket och slant med en skruvmejsel någonstans och repade delar som inte borde repats. Sedan så tror jag ju också att hårddisken är slängd i papperskorgen som nu är tömd på tippen. Nått skumt är det ju, varför bytte dom annars moderkortet? Och varför gick datorn inte att starta efter ett fläktbyte? Det känns inte helt 100... Det man kan trycka på är just som du säger, dom bytte ut delar som inte var defekta innan du lämnade in den. Även om dom nu tyckte att det var nödvändigt att fippla med din hårddisk borde dom kontaktat och meddela dig innan de gjorde det så att du kunnat ta backup på filerna. Förhoppningsvis har dom inte slängt / formaterat om och sålt hårddisken, utan har kvar den och kan ge den till dig. Läs denna tråd på dvdforum.nu. Han hade samma problem, stod på sig och fick kompensation från företaget. För övrigt kan man i Konsumenttjänstlagen läsa följande: "Arbetet räknas som felaktigt om det inte är utför fackmannamässigt eller resultatet inte är vad konsumenten rimligen kan förvänta sig." I detta fall känns det ganska glasklart att "resultatet inte är vad konsumenten rimligen kan förvänta sig." Byte av fläkt -> utbytt hårddisk Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted September 13, 2006 Author Report Share Posted September 13, 2006 Nopp min bror har precis återvänt från butiken där vi hämtade datorn och dom har med största sannolikhet slängt hårddisken. Värt att nämnas är dock att för reparationer så skickar dom datorn till ett ställe i Växjö. Killen i butiken i Göteborg sa precis som det har sagts här att det är konsumentens ansvar att ha säkerhetskopior, han skulle dock ta kontakt med den som har klantat sig med datorn i Växjö. Det jag stör mig på är att vore det inte för datorns serienummer så kunde det lika gärna vara en helt ny dator dom gett mig. Jag ska gå vidarare då det inte slutits någon form utav avtal om kompensation ännu. En annan sak som jag kom att tänka på är att hade jag varit egen företagare (som jag funderade på att bli för nått år sedan) så hade jag antagligen desutom haft ännu mer bilder och bokföring och sånt på datorn. Visst hade jag då antagligen haft bokföringen på dvd skivor eller extern hårddisk/usbminne, men det hade inte funnits en chans i världen att jag skulle kunna ha kopierat den mängd bilder per dag som jag arbetade med och då hade dom fått betala ett saftigt "inkomstbortfall skadestånd" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.