Vesku Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 (edited) Hittade den här bilden från cc06 och undrar varför han har tygbandad ammo hängande för den går väl inte att mata in i ksp:n utan måste väl bandas om. Personligen skulle jag tycka att det vore mycket smidigare att banda av den innan striden för att på så sätt förkorta bandningstiden när man sedan får tömda band. http://hemvarnet.se/ikl_uppland/?action=sh...ldspel=nyhet676 Edit: Såg nu i efterhand att skytten inte har sv2000 men anser ändå att ammon borde ha bandats av och förvarats i typ benficka eller motsvarande. Edited September 12, 2006 by Vesku Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kölsvinet Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 Det "ska" inte fungera... ...min okvalificerade gissning är att KSP-skytten hämtat ammo under striden eller inte hunnit banda. /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 Det "ska" inte fungera... ...min okvalificerade gissning är att KSP-skytten hämtat ammo under striden eller inte hunnit banda. /M Det är riktigt. Vi fick ut en hel del normalbandat och allt hann vi inte banda upp utan det fick bäras a' la Rambo. Visst är en snövall bra skydd mot strf! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arctic soldier Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 de går inte att använda tyg bandning till KSP 58B. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 Hittade den här bilden från cc06 och undrar varför han har tygbandad ammo hängande för den går väl inte att mata in i ksp:n utan måste väl bandas om. Nä, just det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 Det ger ju knappast en seriös bild av hemvärnet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 Det ger ju knappast en seriös bild av hemvärnet... Huh......? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 Det ger ju knappast en seriös bild av hemvärnet... Om du blir åtslängd ett normalband under en snabb förflyttning och har händerna fulla med ksp, var skulle du då göra av bandet? Stanna och lägga det i din prydliga lilla väska eller hänga det runt halsen och fortsätta förflyttningen? Skytten på bilden är mycket seriös, det kan jag intyga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
404 Skenberg Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 (edited) Min åsikt om bilden: Det må se lite si å sådär proffisionelt ut. Men utan att ha varit på plats och sett hela bilden och övn upplägg osv. Så kan jag ej utala mig direkt negativt till något rörande den bilden. Det var ngn som sade ngt om seriösiteten i hv som denna bilden kan solka ner. Verkligheten är ej så vacker och 100% som den borde vara. Får man ut Nband och hinner man då ej att banda av det till normal länk till 58´an. Så kan det se ut som det gör på den bilden. Men det går lite att likställa med att man kan ha pappaskar med amo i västen eller 304k. För när man väl kanske behöver ladda om magget så då kan det se ut som det gör på den bilden. Och det är inget fel för fem öre. Hellre att det ser ut så än att man fångar ngn på bil med massa lössa patroner i näven/fickan som han håller på att tappa. Den sitsen som CBRN-Fåne påtalar. Vad gör du? Själv så tar jag bandet på enklaste sätt och jobbar vidare. Det viktiga är att lösa prb så att det funkar för dig. Jag säger som en gammal pistol skytt och som även kan klassas som en gammal sanning. KISS "Keep It Simple Stupid" Mvh 404 Skenberg Edited September 12, 2006 by 404 Skenberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 90% av alla gånger vi ska skjuta skarp 7,62 får vi tygbandad ammo, pga att den är MYCKET billigare. Sedan är det bara att banda av. Att banda av är lätt, bara man tvinnar bandet hårt och sedan drar i det, patronerna rammlar nästan ur av sig själv sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 90% av alla gånger vi ska skjuta skarp 7,62 får vi tygbandad ammo, pga att den är MYCKET billigare. Sedan är det bara att banda av. Att banda av är lätt, bara man tvinnar bandet hårt och sedan drar i det, patronerna rammlar nästan ur av sig själv sedan. Nu var ju frågan inte om NN kunde banda av utom om han hann. Vi bandade av så mycket vi kunde innan striden men några band blev kvar (bland annat på grund av att antalet ksp-58-band var lite för lågt). Men nu är vi OT. Nej, normalbandet fungerar inte i ksp-58 men det är mumma i 39:an, framförallt om man tvinnar det lätt och smörjer det lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 Bildbashing=lika roligt som vanligt.... Får man t ex strid kring förläggningen, då är det ju bara att slita med all am man med gott samvete får med sig ut i eldställningarna. Har man då (som vanligt) fått tygband är ju sannolikheten ganska stor att man inte hunnit banda av allt. Och sen, vem ser vad som finns precis bakom soldaten eller hitom kameran? Tog han med am åt sina gruppkamrater kanske? /Toll, som sprungit runt med Kulspruta 58 och tygband hängande lite här och var på kroppen när gruppen besatte eldställningarna och han befann sig närmast amupplaget i förläggningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 En sådan här bild ger väl knappast en oseriös bild utav HV?? Herregud det står ju till och med i bildtexten, killen är ju i strid, jag tror de flesta fattar att det kan bli lite bökigt och improviserat då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 En sådan här bild ger väl knappast en oseriös bild utav HV?? Herregud det står ju till och med i bildtexten, killen är ju i strid, jag tror de flesta fattar att det kan bli lite bökigt och improviserat då. Instämmer, det ger mer en bild av en skyttesoldat som borde stanna upp och rätta till sin utrustning ett par sekunder.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
"Insats Hv" nisse Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 Inte för att vara parragerafryttare men disskuteras inte hur vissa bilder tydligen ger blödande ögon hos en del i ett annat forum och svaret på frågan är väl tämligen uttömt, nej man kan inte använda tygbandat till KSB58B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 Dåså, då är det fastslaget att tygband inte fungerar i ksp 58 men väl i ksp m/36 och ksp 39. Finns det mer att dryfta i frågan om tygband? Huruvida det är förkastligt att bära banden runt kroppen eller ej hör inte hemma i denna tråden. Håll er till ämnet. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 Dåså, då är det fastslaget att tygband inte fungerar i ksp 58 men väl i ksp m/36 och ksp 39.Finns det mer att dryfta i frågan om tygband? Huruvida det är förkastligt att bära banden runt kroppen eller ej hör inte hemma i denna tråden. Håll er till ämnet. The Swede BLÅGUL Då borde man nog kunna avsluta det här? Eller kommer det att framkomma revolutionerande upg om nån mod som gör att tygbandet funkar i 58:an? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Dåså, då är det fastslaget att tygband inte fungerar i ksp 58 men väl i ksp m/36 och ksp 39.Finns det mer att dryfta i frågan om tygband? Fanns det fler gamla sprutor tygbanden (de vanliga svenska alltså) fungerade i eller var de endast för m/36 och m/39? Går det att använda någon annan typ av band än tygband i de gamla sprutorna? Om inte, går de att modifiera för att ta metallbanden? Jag misstänker att de endast tar tygband och att det inte är ekonomiskt försvarbart att modifiera, men man måste ju fråga. Har ju aldrig kommit i kontakt med m/36 eller m/39 så jag vet inte alls hur de ser ut inuti. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 (edited) Jag tror att tygbanden även funkade i ksp m/42 men bara för att jag behövde det så hittar jag naturligtvis inte instruktionsboken eller nån annan beskrivning just nu (så mycket för att samla på reglementen). Om ksp m/36 eller m/39 går att bygga om till metallband? Ingen aning men så svårt kanske det inte är? Metallbanden är väl inte så mycket tjockare än tygbanden så det borde väl bara vara matningen som ska böjas till för att ta metallband? Fast det är säkert jättekrångligt i verkligheten, vad vet jag? EDIT: Jag ville ha ett B inom parantes men fick en smiley med solglasögon... EDIT2: enligt den här tråden fanns det en ksp m/22 för flygvapnet som kunde laddas med "det vanliga tygbandet" Edited September 14, 2006 by Axial Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Både ksp m/14 och m/14-29 samt ksp m/42b använde tygband. Vad gäller innanmätet i ksp m/36, m/39 och m/42B ser dom ut ungefär som Tksp vilket innebär att det borde gå att modifiera till metallband men frågan är väl om det är värt det? The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Van der Kaye Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 För att få klarhet i vilka band som passar i vilka vapen så måste fundera på: 1. Hur fungerar tygband, åt vilket håll går det/går det inte att trycka ut patronen? 2. Hur fungerar metallband (DM 1, DM6, M13), åt vilket håll går det/går det inte att trycka ut patronen? 3. Vilka krav ställer bandets egenskaper på mekanismen, hur kan mekanismen komma åt patronen och mata in den i patronläget? Normalt är det så att tygband kräver att patronen dras ut bakåt ur bandet, då tex ett slustycke inte kan trycka fram patronen och mata in den i loppet då bandet är slutet runt patronen. I fallet för metallänk är länken inte helt sluten runt patronen, vilket gör att slutstycket kan få tag i patronen och trycka ut den ur bandet och mata in den i patronläget under sin rörelse framåt. Tygband används således oftast i vapen med en funktionsprincip där utdragning av patroner ur bandet sker under mekanismens rörelse bakåt. Metallband används således oftast i vapnen med en funktionsprincip där uttryckning av patroner ur bandet sker under mekanismens rörelse framåt. mvh Van der Kaye Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Dock finns det undantag från den regeln, t ex Tksp som ju liksom ksp m/36, 39 och 42B använder sig av samma konstruktion och av samma konstruktör. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Har ju aldrig kommit i kontakt med m/36... Vad??? Och tillhör/tillhört Fv!!! Vilken förlust att inte ha fått operera denna "ksp-pjäs". :P Tror det var -92 (ja, nittonhundra-92) som den försvan ur kriorg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Van der Kaye Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 (edited) Dock finns det undantag från den regeln, t ex Tksp som ju liksom ksp m/36, 39 och 42B använder sig av samma konstruktion och av samma konstruktör. The Swede Alla regler har ju undantag... Man bör dock lägga fokus på bandets konstruktion/funktion snarare än materialval då tygband inte ofta används i kalibrar över cal 0.40 (mer sällan till cal .50) pga att de blir opraktiska med hänsyn till vridstyvhet och friktion kopplat till fuktkänslighet etc. Således kräver oftast band med utformning som sluter helt om patronen att mekanismen drar ut patronen under dess rörelse bakåt typ ksp m/39 och FN M2 etc. Animering funktion Mvh Van der Kaye Edited September 14, 2006 by Van der Kaye Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Alla regler har ju undantag... Man bör dock lägga fokus på bandets konstruktion/funktion snarare än materialval då tygband inte ofta används i kalibrar över cal 0.40 (mer sällan till cal .50) pga att de blir opraktiska med hänsyn till vridstyvhet och friktion kopplat till fuktkänslighet etc. DShK matas väl med tygband fastän den är 12,7mm? Ett typiskt regelundantag, eller vad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Van der Kaye Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Vilken modell av DShk har du skjutit med tygband? DShk 38, DshkM 38/46? Har själv bara använt 50-band i metall. Am-länk i metall Sällan ovan antyder att det finns tygband för 12.7 men att metallänk är vanligare. Återigen så är det vapnets funktionsprincip som avgör vilken länktyp som kan användas. Bara några tankar. Mvh Van der Kaye Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted September 15, 2006 Report Share Posted September 15, 2006 Vilken modell av DShk har du skjutit med tygband? DShk 38, DshkM 38/46?Har själv bara använt 50-band i metall. Am-länk i metall Sällan ovan antyder att det finns tygband för 12.7 men att metallänk är vanligare. Återigen så är det vapnets funktionsprincip som avgör vilken länktyp som kan användas. Jag har tyvärr inte haft nöjet att få skjuta med tunga vapen ännu. De band jag tänker på har jag bara sett på film. De ser ut som tygband med förvånansvärt långa avstånd mellan patronerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qaz Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Animering funktion Mvh Van der Kaye Tack för filmen. Äntligen fattar jag hur tygbandsmatning fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Animering funktion Mvh Van der Kaye Tack för filmen. Äntligen fattar jag hur tygbandsmatning fungerar. Dock ska det sägas att det på den filmen är ett metallband. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raptor Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Här är en länk till en annan animering How machinegun works (Skrolla ner lite för ksp:n) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts