Solon Posted September 11, 2006 Report Share Posted September 11, 2006 Jag har på sista tiden börjat snegla allt mer på IP-telefoni då det är mycket billigare jämfört med telia. Nu ser det ut att bli av då dem relativt nyligen dragit in ett stadsnät i huset där jag bor och leverantören erbjuder även IP-telefoni. Dock så har jag hört rykten om att det skall vara dålig kvalitet på samtalen och att dem bryts då och då, samt att den inte alltid kopplar upp som den skall. Finns det någon här på forumet som använt IP-telefoni och kan lämna en recension om hur det fungerar? Edit: Förtydligat ämne/Henke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted September 11, 2006 Report Share Posted September 11, 2006 Det är kass. Behåll ditt vanliga abonemang. Och då du har bredband redan så ring med din dator och ett headset om du vill prata gratis. Och din riktiga telefon när du vill prata med nån utan att riskera att samtalet bryts. Det är dessutom väldigt vanligt att de som ringer till dig aldrig kommer fram med ip-telefoni, nej, det är kass helt enkelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted September 11, 2006 Report Share Posted September 11, 2006 Har kört IP-telefoni via ComHem i några månader och det funkar i stort sett bra. Däremot så är prissättningen på samtal lite si-så-där... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosmo Posted September 11, 2006 Report Share Posted September 11, 2006 Använder Tele2s tjänst och det har funkat klockrent, om man bortser från problemen jag hade att få igång det bakom min OpenBSD-brandvägg. Så fort de problemen var lösta har det rullat på. Har man en stabil internetuppkoppling ser jag ingen anledning att ha kvar traditionell fast telefoni... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolle Posted September 11, 2006 Report Share Posted September 11, 2006 Använder IP-tel via Bredbandsbolaget (telelina, inte fiber) sedan drygt ett år. Är i stort sett nöjd. Absolut ingen nedsättning i samtalsljudkvalitet, däremot har det hänt två-tre gånger att b2´s servrar har gjort "patron ur" varpå vi förlorat både bredband och telefon i x antal timmar. En grej som jag inte hade tänkt på innan var att IP-tel är beroende av el för att funka(typ modem-grunka som ska ha nätspänning). Som survivalist och domedagsprofet måste jag ju bli oroad inför Katastrofen! :P Nåväl, man får utrusta sin bug-out-bag med sattelit-tel, bara! På det hela taget har det klart varit värt de fåtaliga avbrotten att få skratta Felia i ansiktet när de plötsligt utnämnde mig till "stamkund" och började erbjuda rabatter på det abbonemang jag haft i mer än tio år, veckan efter att jag hade avbrutit det! Felia=> <= Bolle /Bolle Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 11, 2006 Report Share Posted September 11, 2006 IP telefoni SUCKS! Ifall du inte tar via den ISP du har i normala fall. Endast då kan dom "kanske" garantera att det finns bandbredd reserverat och att trafiken är prioriterad. Gratistjänsterna..tjaa ett gammalt ordspråk " you get what you pay for"...Irriterande slående sant i dom flesta fallen. Annars funkar det skitbra för mig..lite små prolem har det varit men i det stora hela 99.99999% funktion på ca 4år.. iptel via bredbandsbolaget.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimbo Posted September 11, 2006 Report Share Posted September 11, 2006 jag har haft bredbandsbolaget ip telefoni i tre år nu.(100 mgbit fiber) och jag måste säga att jag är skitnöjd. betalar ingen avgift alls till telia samt lite lägre samtalskostander plus att jag nyligen fick dem att ta bort de fasta kostnaden på 99kr månad.. så nu betalar jag bara för det jag ringer med dem och inget annat. telefonen fungerar precis som vanligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 Kör via Rix Telefon/Port80, funkar jävligt bra. Mycket bra tjänster, och inga kostnader att tala om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 kör IP telefon via BBB (BredBandsBolaget) funkar klockrent, aldrig strulat, aldrig märkt att det påverkar hastigheten på uppkopplingen heller. enda nackdelen jag sett är att när nätet går ned så går telefonen ned... detta är dock nåt som hänt mig kanske 4 gånger på snart 3 år med BBB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Julius-3 Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 En del prylar som är avsedda för inkoppling på telenätet (t.ex. inbrottslarm och trygghetslarm kopplade till larmcentral) har en tendens att inte fungera stabilt med bredbandstelefoni. Lite tråkigt för dem som kommer på det efter det att prylarna skulle ha behövts... Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 Hur bra din IP-telefoni beror helt och hållet på hur bra din operatörs SIP-växel fungerar och ifall de faktist vet vad de pysslar med. Vi kör en egen SIP-växel här på KTH och den fungerar strålande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 12, 2006 Report Share Posted September 12, 2006 Hur bra din IP-telefoni beror helt och hållet på hur bra din operatörs SIP-växel fungerar och ifall de faktist vet vad de pysslar med. Vi kör en egen SIP-växel här på KTH och den fungerar strålande. Prioriterar ni trafiken eller gödslar ni med bandbredd? ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 Jag kör ip-telefoni via comhem och är jättenöjd. Installationen gick oerhört snabbt och servicen har varit bra. I övrigt har jag inte mörkt någon som helst skillnad mot vanlig telefoni annat än att räkningen är mindre Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 Hur bra din IP-telefoni beror helt och hållet på hur bra din operatörs SIP-växel fungerar och ifall de faktist vet vad de pysslar med. Vi kör en egen SIP-växel här på KTH och den fungerar strålande. Prioriterar ni trafiken eller gödslar ni med bandbredd? ;) Eftersom telefonerna drivs med PoE så har de ett eget nät. Även i övrigt så dimensionerar vi nätverket efter behoven, inte tvärt om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 Eftersom telefonerna drivs med PoE så har de ett eget nät.Även i övrigt så dimensionerar vi nätverket efter behoven, inte tvärt om. Vad kör ni för enheter och SIP server? *nyfikenienstrut* :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Just nu är IP-tele kass av två anledningar: 1) Dör vid strömavbrott. Vanlig tele brukar klara det en stund. 2) Larmtjänst (112) kan få trassel att veta varifrån samtalet kommer. I värsta fall får de en indikation att samtalet kommer exempelvis ifrån Stockholm medan du befinner dig någon helt annanstans i landet. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Eftersom telefonerna drivs med PoE så har de ett eget nät.Även i övrigt så dimensionerar vi nätverket efter behoven, inte tvärt om. Vad kör ni för enheter och SIP server? *nyfikenienstrut* :P Jag och ganska många till har Cisco 7940, men några har lite enklare modeller. Som SIP-server kör vi YXA. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.