Jump to content

HJÄLP: Ska jag gå över till IP-telefoni?


Solon

Recommended Posts

Jag har på sista tiden börjat snegla allt mer på IP-telefoni då det är mycket billigare jämfört med telia.

Nu ser det ut att bli av då dem relativt nyligen dragit in ett stadsnät i huset där jag bor och leverantören erbjuder även IP-telefoni.

 

Dock så har jag hört rykten om att det skall vara dålig kvalitet på samtalen och att dem bryts då och då, samt att den inte alltid kopplar upp som den skall. Finns det någon här på forumet som använt IP-telefoni och kan lämna en recension om hur det fungerar?

 

 

Edit: Förtydligat ämne/Henke

Link to comment
Share on other sites

Det är kass. Behåll ditt vanliga abonemang. Och då du har bredband redan så ring med din dator och ett headset om du vill prata gratis. Och din riktiga telefon när du vill prata med nån utan att riskera att samtalet bryts. Det är dessutom väldigt vanligt att de som ringer till dig aldrig kommer fram med ip-telefoni, nej, det är kass helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Använder Tele2s tjänst och det har funkat klockrent, om man bortser från problemen jag hade att få igång det bakom min OpenBSD-brandvägg. Så fort de problemen var lösta har det rullat på. Har man en stabil internetuppkoppling ser jag ingen anledning att ha kvar traditionell fast telefoni...

Link to comment
Share on other sites

Använder IP-tel via Bredbandsbolaget (telelina, inte fiber) sedan drygt ett år. Är i stort sett nöjd. Absolut ingen nedsättning i samtalsljudkvalitet, däremot har det hänt två-tre gånger att b2´s servrar har gjort "patron ur" varpå vi förlorat både bredband och telefon i x antal timmar.

En grej som jag inte hade tänkt på innan var att IP-tel är beroende av el för att funka(typ modem-grunka som ska ha nätspänning). Som survivalist och domedagsprofet måste jag ju bli oroad inför Katastrofen! :P

Nåväl, man får utrusta sin bug-out-bag med sattelit-tel, bara! :Malaj:

På det hela taget har det klart varit värt de fåtaliga avbrotten att få skratta Felia i ansiktet när de plötsligt utnämnde mig till "stamkund" och började erbjuda rabatter på det abbonemang jag haft i mer än tio år, veckan efter att jag hade avbrutit det!

Felia=> :) <= Bolle

 

/Bolle

Link to comment
Share on other sites

IP telefoni SUCKS!

Ifall du inte tar via den ISP du har i normala fall.

Endast då kan dom "kanske" garantera att det finns bandbredd reserverat och att trafiken är prioriterad.

 

Gratistjänsterna..tjaa ett gammalt ordspråk " you get what you pay for"...Irriterande slående sant i dom flesta fallen.

 

Annars funkar det skitbra för mig..lite små prolem har det varit men i det stora hela 99.99999% funktion på ca 4år..

iptel via bredbandsbolaget....

Link to comment
Share on other sites

jag har haft bredbandsbolaget ip telefoni i tre år nu.(100 mgbit fiber) och jag måste säga att jag är skitnöjd. betalar ingen avgift alls till telia samt lite lägre samtalskostander plus att jag nyligen fick dem att ta bort de fasta kostnaden på 99kr månad.. så nu betalar jag bara för det jag ringer med dem och inget annat. telefonen fungerar precis som vanligt.

Link to comment
Share on other sites

kör IP telefon via BBB (BredBandsBolaget)

funkar klockrent, aldrig strulat, aldrig märkt att det påverkar hastigheten på uppkopplingen heller.

enda nackdelen jag sett är att när nätet går ned så går telefonen ned... detta är dock nåt som hänt mig kanske 4 gånger på snart 3 år med BBB.

Link to comment
Share on other sites

Hur bra din IP-telefoni beror helt och hållet på hur bra din operatörs SIP-växel fungerar och ifall de faktist vet vad de pysslar med.

 

Vi kör en egen SIP-växel här på KTH och den fungerar strålande.

Link to comment
Share on other sites

Hur bra din IP-telefoni beror helt och hållet på hur bra din operatörs SIP-växel fungerar och ifall de faktist vet vad de pysslar med.

 

Vi kör en egen SIP-växel här på KTH och den fungerar strålande.

Prioriterar ni trafiken eller gödslar ni med bandbredd? ;)

Link to comment
Share on other sites

Hur bra din IP-telefoni beror helt och hållet på hur bra din operatörs SIP-växel fungerar och ifall de faktist vet vad de pysslar med.

 

Vi kör en egen SIP-växel här på KTH och den fungerar strålande.

Prioriterar ni trafiken eller gödslar ni med bandbredd? ;)

Eftersom telefonerna drivs med PoE så har de ett eget nät.

Även i övrigt så dimensionerar vi nätverket efter behoven, inte tvärt om. :D

Link to comment
Share on other sites

Just nu är IP-tele kass av två anledningar:

 

1) Dör vid strömavbrott. Vanlig tele brukar klara det en stund.

2) Larmtjänst (112) kan få trassel att veta varifrån samtalet kommer. I värsta fall får de en indikation att samtalet kommer exempelvis ifrån Stockholm medan du befinner dig någon helt annanstans i landet.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Eftersom telefonerna drivs med PoE så har de ett eget nät.

Även i övrigt så dimensionerar vi nätverket efter behoven, inte tvärt om. :baskerPa:

Vad kör ni för enheter och SIP server?

*nyfikenienstrut* :P

Jag och ganska många till har Cisco 7940, men några har lite enklare modeller.

Som SIP-server kör vi YXA.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...