Jump to content

Recommended Posts

Hej alla, första inlägget här. Jag har nyligen gått med i hemvärnet. Tydligen är det brist där på personer med förarbevis för terrängbil där. När jag gjorde lumpen för 10 år sedan fick jag förarbevis på tgb, dock har jag inte kvar själva kortet. Känner någon till om man kan vända sig någonstans för att få ett nytt bevis (förbandet där jag gjorde värnplikten är sedan länge nedlagt)? Finns sånt registrerat i någon sorts register?

• Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej alla, första inlägget här. Jag har nyligen gått med i hemvärnet. Tydligen är det brist där på personer med förarbevis för terrängbil där. När jag gjorde lumpen för 10 år sedan fick jag förarbevis på tgb, dock har jag inte kvar själva kortet. Känner någon till om man kan vända sig någonstans för att få ett nytt bevis (förbandet där jag gjorde värnplikten är sedan länge nedlagt)? Finns sånt registrerat i någon sorts register?

minns jag rätt så behöver förarbevisen uppdateras var femte år. Så efter som de är äldre än fem år och en dag är det bara att börja om från början. Men med de behovet som finns lär de ju dyka upp kurser för det.

Så kan det säkert vara, mitt minne sa mig att det för tgb inte var tidsbegränsat. Hade ett för pbv också som var tidsbegränsat till 5 år...

minns jag rätt så behöver förarbevisen uppdateras var femte år. Så efter som de är äldre än fem år och en dag är det bara att börja om från början. Men med de behovet som finns lär de ju dyka upp kurser för det.

Efter 10 år så kan det nog vara nyttigt med lite ny utb, numera räcker bevisen i 10 år och tills för några år sedan så var bevisen begränsade till 5 år.

tror tyvär inte att det går att luska fram register på dig för jut det där.

Så kan det säkert vara, mitt minne sa mig att det för tgb inte var tidsbegränsat. Hade ett för pbv också som var tidsbegränsat till 5 år...

Jo det finns oftas uppdateringskurser för förarbevis på ditt hemvärnsförband. Men alla förarbevis är tidsbegränsade. Det flesta gäller 5 år. Och om du nu inte har kört terrängbil på 10 år så skadar det inte med en uppfrächning.

bg_band2.jpg
Jag slog ihop din tråd med den nålade tråd om förarbevis som redan finns här i forumet.

The Swede

C TPC

--------------------

REGLER

Det borde väl finnas med hos pliktverket?

Dom har ju info om precis allt du varit med på inkl samtliga hemvärnsövningar osv.

Inte helt på ämnet, men..

Nej, det är inte alls säkert och dessutom ganska troligt att dom inte har med allt du har varit med på, särskillt när det kommer till HV.

Vet inte sen hur länge, men Riskutbildningen har ju tillkommit också, så även om man har diverse behörigheter sen tidigare så måste man gå den också var femte år.

Lite sjukt dock att man inte får Mnibuss med tungt släp om man redan har BE civilt och går minibuss. Det är ju inga större skillnader på ett civilt bilsläp och militärt. tydligen krävs det en tredagarskurs för att lära sig skillnaden...

Jag har inget BE civilt och när jag tog det militärt var det bara en dag för släpet, sen var det två dagar för minibuss, kanske så det blir tre?

Sen skiljer det nog lite åt mellan olika trafikbefäl hur dom väljer att lägga upp en utbildning.

• 2 years later...

Necropostar då jag behöver hjälp med ett par frågor.

I nya SäkI Trf 2013 står inte förarbevisklasserna med men i SäkI Trf 07 så fanns det fyra typer av släp/kärror:

7 Tsläpkärra Tung släpkärra samt släpfordon enligt pos 10
8 Tsläpvagn Tung släpvagn samt släpfordon enligt pos 7, 9 och 10
9 Påhängsvagn Påhängsvagn samt släpfordon enligt pos 7 och 10
10 BE släp Släpfordon som enligt Vägverketkräver BE-körkort

Ibland ser jag även att det står Tsläpk P eller Tsläpk T (påskjutsbroms/tryckluftsbroms?).

På körkort.nu så finns de civila tolkningarna av olika släptyper:

• Påhängsvagn En släpvagn som är inrättad för att genom tapp med vändskiva eller liknande anordning förenas med en bil, en traktor eller ett motorredskap och som är så utförd att chassiet eller karosseriet vilar direkt på det dragande fordonet.
  • Släpkärra En släpvagn med oledad dragstång där den statiskt vertikala last som förs över till dragfordonet inte överskrider 10 procent av släpvagnens totalvikt eller 1 ton.
  • Släpvagn Ett släpfordon på hjul eller band som är inrättat för att dras av ett motorfordon, en traktor eller ett motorredskap.

Är det någon som då vet vad koktraktorkärran, bvsläp 1921 och amsläpkärran 2024 räknas som och vad för utbildning som krävs för respektive förarbevisklass? Är det samma förarbevisklasser nu eller har man helt strykit detta då alla anställda ska ha motsvarande civila körkort och man har glömt Hemvärnet?

/D

Edited by Dexter

Brottas med samma problem. Tekniskt sett är kokkärran ett efterfordon och civilt får jag dra det bakom 13 och 20-bil med vanligt c-kort.

Troligtvis kan man lösa detta lokalt med förtrogenhetsutbildning, men jag ska inte svära på det.

• 3 weeks later...

Gäller 2-4 dagar utb + halkbana för att få minibuss förarbeviset även om man har långt tyngre behörigheter sen innan?

Jag har i dagsläget:

Pb/Llb

Lptgb

Tlb

TSläpk P+T

TSläpvagn

Påhängsvagn

och sen en massa tilläggsutbildningar på det (FM FG 1000, Vinsch osv.)

Går detatt få det här förkortat? Är det upp till enskild motorinstruktör?

• 2 weeks later...

Om man har blivit av med sitt förarbevis, fysiskt sett alltså, finns det möjligthet att få ut dem igen?

Gjorde rep-utb på LPTGB(sprint/gw/11/hilux) 2010.

Fick då bara en tillfällig papperslapp, då man höll på att ändra i systemet, så jag skulle få det nya längre fram.

Blev av med mitt kartfodral med alla viktiga intyg i pga inbrott hösten 2012, och där fanns min pappersbit.

Kan man höra av sig till någon på utbildningsgruppen, eller skall man gå högre upp i näringskedjan?

Edited by bushman
  • 2 weeks later...

Den som utfärdat förarbeviset bör ha någon form av kopia... Iom att det är ett myndighetsbeslut reglat enl miltitäratrafikförordningen (2009:212)...

Förarbevis registreras hos trafiksäkerhetschefen på förbandet man tillhör.

Behöver man ett nytt så ska det finnas att beställa från denne.

Lägg märke till att det inte är centralt lagrat, och om man ska ha ut ett förarbevis från t.ex sin värnplikt, några år senare för att använda i t.ex HV så kan det vara så att du behöver ringa TrfC på förbandet där du tog förarbeviset.

Edited by Pipkin
  • 1 year later...

Det står Lptgb på mitt Förarbevis vad får jag köra på det ? Jag fick det när jag gick gamla sprint utb.

Du för köra fordon i klassen lätt personterrängbil givet att du desutom har förtrogenhetsutbildning på fordonstypen. Så du får köra den gamla sprinten samt personbil/lätt lastbil (läs pickup). Om du har/får förtrogenhetsutbildning på fordonen så kan du även köra radioterrängbil 1112, Geländewagen och liknande lättare fordon. Men som sagt, först efter en förtrogenhetsutbildning. Om man följer regelverket vill säga.

/D

• 1 year later...

Det Heliotrope skriver är korrekt. Får du köra Tgb30/40 ska det stå Tgb30/40 i förarbeviset. Terrängkörning är ytterligare en annan rad. Tlb omfattar inte Tgb30/40.

Källa: Jag har utbildats på Tgb30/40 och jag har kollegor som utbildats på Tlb, så frågan om vem som får köra vad har varit uppe.

• 5 weeks later...

Därför att försvaret kräver förarutbildning av ALL personal för ALLA fordon utom personbil och cykel.

Även om du har civil C-behörighet måste du ta militärt förarbevis innan du får köra försvarets lastbilar.

Detta har bl.a att göra med de militära trafikbestämmelserna som skiljer sig från de civila.

The Swede :baskerPa:

Ja, men då uppstår frågan: Ska de vare på dette viset?

Ja. Bland annat på grund av att de militära trafikreglerna skiljer sig från de civila.

Eftersom militären har ett helt eget vägnät att nyttja såklart. :banghead:

Förarbevis är endast ett bevis på en skitnödig byråkrati, utbildning hur man framför tyngre fordon i all ära. Dock är det inte det som förarbevis handlar om.

FMs blå volvo 740 är ju extremt kärv att framföra utan detta gedigna bevis. :rolleyes:

Därför att försvaret kräver förarutbildning av ALL personal för ALLA fordon utom personbil och cykel.

Även om du har civil C-behörighet måste du ta militärt förarbevis innan du får köra försvarets lastbilar.

Detta har bl.a att göra med de militära trafikbestämmelserna som skiljer sig från de civila.

The Swede :baskerPa:

Ja, men då uppstår frågan: Ska de vare på dette viset?

Ja. Bland annat på grund av att de militära trafikreglerna skiljer sig från de civila.

Eftersom militären har ett helt eget vägnät att nyttja såklart. :banghead:

Förarbevis är endast ett bevis på en skitnödig byråkrati, utbildning hur man framför tyngre fordon i all ära. Dock är det inte det som förarbevis handlar om.

FMs blå volvo 740 är ju extremt kärv att framföra utan detta gedigna bevis. :rolleyes:

Nej, FMs blåa Volvo 740 inklusive alla andra personbilar, får du framför med civilt körkort utan någon extrautbildning, gäller för övrigt även pickuper.

Ok, vad handlar förarbevis om då?

Frippe kan ju vara så att våra befäl spände mycket röv men vi fick minsann alla gå utbildningar till både Volvon och den farliga VW-skåpbilen.

Angående vad förarbevis handlar om, lever vi ej i byråkratins förlovade land? Eller du tycker det är en super genomtänkt idé för "vår egen säkerhet". Är man oförmögen att som anställd i FM framföra en GW eller Sprinter utan att ha så kallad "utbildning". Att det skojas i FM om man innehar "utbildning" för allt mellan himmel och jord är ej utan anledning.

Är väl snarare så att Försvarsmakten har ett arbetsmiljöansvar för sin personal, där ansvar för trafiksäkerheten ingår (tänk på att fordonet är en del av arbetsmiljön, för vilken arbetsgivaren har ansvar, se https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/broschyrer/bra-arbetsmiljo-pa-vag-broschyr-adi578.pdf).

Gällande förarbevis har nu t.ex P7 krav att alla som brukar ett fordon har förarbevis/förarintyg på detta.

Sen är det väl inte bara Sverige som är en högborg för byråkrati. Testa en olycka i USA med ett fordon du inte anses vara korrekt utbildad på och se vad som händer...

Frippe kan ju vara så att våra befäl spände mycket röv men vi fick minsann alla gå utbildningar till både Volvon och den farliga VW-skåpbilen.

Angående vad förarbevis handlar om, lever vi ej i byråkratins förlovade land? Eller du tycker det är en super genomtänkt idé för "vår egen säkerhet". Är man oförmögen att som anställd i FM framföra en GW eller Sprinter utan att ha så kallad "utbildning". Att det skojas i FM om man innehar "utbildning" för allt mellan himmel och jord är ej utan anledning.

Eller så körde ni så kasst att de kände sig tvungna att lära er lite extra. ;)