LeadHead Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 (1) Nej, du får inte köra tgb 20 om det bara står 11-13 på ditt förarbevis.(2) Vad gäller trupptransport på flak måste du ha ett tillägg i ditt förarbevis där det står trupptransport, om du inte har det får du endast köra mtrl. Fråga 1: Hur kommer det sig om 13 och 20 är samma behörighet enligt SäkI Trf? Fråga 2: Jag är medveten om att trupptransport på flak kräver tilläggsbehörighet, men räknas trupptransportflaket på tgb 20 som "flak" när det finns bänkar med bältade sittplatser? Det känns som att i så fall kunde det lika gärna gälla för bv 206 och i så fall kunde det lika gärna gälla för tgb 11 och 13(-12/-13/-14) och då kan man börja undra var sjutton man drar gränsen? Eller är det just för att det är ett öppet kapellflak som det krävs tilläggsbehörighet? Jag hade för mig att flakbehörigheten var till för transport på vanligt lasbilsflak m.m., vilket ju de facto innebär helt andra säkerhetsförutsättningar än om det finns bältade sittplatser...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Fråga 1: Hur kommer det sig om 13 och 20 är samma behörighet enligt SäkI Trf? Därför att du måste ha behörigheten Tptgb för att få köra tgb 20 såvida du inte har Tgb 20 inskrivet i ett äldre förarbevis. Däremot är det inte otänkbart att en motoravdelning snabbt skulle skriva om ditt förarbevis med den nya behörigheten... Fråga 2: Jag är medveten om att trupptransport på flak kräver tilläggsbehörighet, men räknas trupptransportflaket på tgb 20 som "flak" när det finns bänkar med bältade sittplatser? Det känns som att i så fall kunde det lika gärna gälla för bv 206 och i så fall kunde det lika gärna gälla för tgb 11 och 13(-12/-13/-14) och då kan man börja undra var sjutton man drar gränsen? Eller är det just för att det är ett öppet kapellflak som det krävs tilläggsbehörighet? Jag hade för mig att flakbehörigheten var till för transport på vanligt lasbilsflak m.m., vilket ju de facto innebär helt andra säkerhetsförutsättningar än om det finns bältade sittplatser...? Tp flak krävs faktiskt även för att få köra folk i bakhytten på t ex tgb 1313 och 1314. Numera så krävs att det finns bältade sittplatser för att överhuvudtaget få köra på flak (motsv), men föraren måste också ha den tilläggsbehörigheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 (edited) Tp flak krävs faktiskt även för att få köra folk i bakhytten på t ex tgb 1313 och 1314. Numera så krävs att det finns bältade sittplatser för att överhuvudtaget få köra på flak (motsv), men föraren måste också ha den tilläggsbehörigheten. Oj vilken trafiksyndare man blev helt plötsligt... Men det är klart att kompanichefer gör det väl inget om man skumpar runt med (kompchmarackas)... Så vad räknas som flak? Bakvagn bv 206? Bakre delen av tgb 13 (standard)? Har inte båda dessa liknande bänkar (har aldrig varit inne i en vanlig 13-bil)? Hur omfattande är utbildningen för flakbehörigheten? Teori/praktik? Edited May 9, 2007 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Så vad räknas som flak? Bakvagn bv 206? Bakre delen av tgb 13 (standard)? Har inte båda dessa liknande bänkar (har aldrig varit inne i en vanlig 13-bil)? Bra fråga. Min personliga tolkning utifrån vad motorinstruktörerna sagt är att så fort man lämnar "det civila" bakom sig i fordonsväg så blir det flak. Dvs en minibuss med vanliga säten är inte flak, men när det blir ett militärt specialfordon med stabsinredning eller liknande så är det flak. Det skulle kunna ha något att göra med hur pass lätt det är att få kontakt med föraren... Hur omfattande är utbildningen för flakbehörigheten? Teori/praktik? Mig veterligt så handlar det om ett synnerligen kort teoripass där man får reglerna klargjorda för sig. Fast det kanske är längre för vpl... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Hur omfattande är utbildningen för flakbehörigheten? Teori/praktik? Mig veterligt så handlar det om ett synnerligen kort teoripass där man får reglerna klargjorda för sig. Fast det kanske är längre för vpl... Det ingår även en läkarundersökning där man gör en grundligare synundersökning, vidvinkelseende bl.a. Ungefär samma som för tung lastbil. Vad gäller transport i bakvagn på bv 206 vet jag inte men avseende tgb 13 så har den likt tgb 11 två framsäten och tre plus två baksäten. Längst bak är endast till för mtrltransport, det finns inga sittplatser där. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Det ingår även en läkarundersökning där man gör en grundligare synundersökning, vidvinkelseende bl.a.Ungefär samma som för tung lastbil. Det kan förklara saken, för min del var det aktuellt i samband med lastbilsutbildningen så då var ju läkarundersökningen redan avklarad. Vad gäller transport i bakvagn på bv 206 vet jag inte men avseende tgb 13 så har den likt tgb 11 två framsäten och tre plus två baksäten.Längst bak är endast till för mtrltransport, det finns inga sittplatser där. En vanlig tgb 13 kräver förmodligen inte tp flak, däremot versionerna med någon form av hytt skiljd från förarutrymmet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 10, 2007 Report Share Posted May 10, 2007 Vad gäller transport i bakvagn på bv 206 vet jag inte men avseende tgb 13 så har den likt tgb 11 två framsäten och tre plus två baksäten.Längst bak är endast till för mtrltransport, det finns inga sittplatser där. En vanlig tgb 13 kräver förmodligen inte tp flak, däremot versionerna med någon form av hytt skiljd från förarutrymmet. Det var väl ungefär det jag skrev eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 Jag har förarbevis för: LTGV, Pb/Llb, Ptgb, Tgb 13/20. Tillägg: Avskärmad/släckt belysning, Bogsering, FG+klass 1, Halkkörning, körning med bildförstärkare. Kan och får jag framföra minibuss eller måste jag ha minibuss skrivet på förarbeviset? Kan tillägga att jag har kört minibuss med passagerare ett par gånger under tjänstetid, har fått godkänt av en mil.trafiklärare pga att jag har förarbevis för 13bil och halka. Eller hur funkar det? ` Fö vad en en Ttgv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 Minibuss kräver, så vitt jag vet, plats i förarbeviset för att få framföras. Utbildningen är iofs inte alltför avancerad, en sväng på halkbanan. Men, om det inte står minibuss på förarbeviset så får du inte köra. The Swede *Som är fly förbannad över att SÄKI inte längre finns på nätet* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 Minibuss kräver, så vitt jag vet, plats i förarbeviset för att få framföras.Utbildningen är iofs inte alltför avancerad, en sväng på halkbanan. Men, om det inte står minibuss på förarbeviset så får du inte köra. The Swede *Som är fly förbannad över att SÄKI inte längre finns på nätet* Men då kan jag be och få påskrivet för minibuss på förarbeviset eftersom jag har gjort halkan med 13bil. Eller finns det någon FM logik som inte tillåter detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 Fö vad en en Ttgv? Vild gissning: Tung terrängvagn? Dumper? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 Minibuss kräver, så vitt jag vet, plats i förarbeviset för att få framföras.Utbildningen är iofs inte alltför avancerad, en sväng på halkbanan. Men, om det inte står minibuss på förarbeviset så får du inte köra. The Swede *Som är fly förbannad över att SÄKI inte längre finns på nätet* Men då kan jag be och få påskrivet för minibuss på förarbeviset eftersom jag har gjort halkan med 13bil. Eller finns det någon FM logik som inte tillåter detta? Du kan ju höra med trafikinspektören som gett dig tillstånd tidigare. Annars är det så att du måste köra halka med den fordonstyp det gäller. The Swede *Lika förbannad fortfarande* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted May 23, 2007 Report Share Posted May 23, 2007 Det här med förarbevis och tidsbegränsade behörigheter är kul! Man ser att det finns arbetsuppgifter för alla i administrativ befattning som blivit kvar sedan själva försvaret av riket lagts ner. Jag är under forntiden utbildad på TGB40+haub77, TGB30 stabshytt, snabbkurs på tgb11/13/20. Vi hade även några Volvo LT7 och Scania 30/50. På repmöten körde jag sunkiga 938:or och Volvo Viking. Civilt (BE + CE) har jag kört distributionsbilar till affärer och kiosker, små Volvo och (riktiga) 90-bilar. Drar husvagn, kör personbil med släp, alla upptänkliga jordbruksredskap. Kör långt och ofta i tjänsten, håller hastighetsgränserna (ja faktiskt), kör högertrafik, har lägst bränsleförbrukning enligt företagets miljöredovisning. ---- För att få köra HV-män i hyrd minibuss var jag tvungen att gå heldagskurs där jag fick lära mig (förutom halkbana) att inte vara berusad och att se till att de bälten som finns monterade användes. Känns som att det enklaste vore att återgå till häst och vagn (vilket jag hjälpligt behärskar), men då skall det väl till någon slags behörighet för det med... Som vuxen känns det mindre bra för motivationen att hela tiden börja om på noll varje år, om och omigen i HV vad som än skall göras. Grundläggande formell fordonsbehörighet, ladda/patron ur, "sprängning" med bara övningsmtrl. Det känns som att det blir dyrt med låg effekt. OK, vi är inte SAS, men inte heller flygbolaget SAS. På ett vanligt arbete har de flesta överdrivit/bluffat/fuskat sig till att köra dyra maskiner. Försvarets säkerhetspolicy är tydlig: undvik arbetsplatsolyckor till obegränsad kostnad, även om det går ut över verksamheten. Tänk om man ärligt kunde erkänna inför varandra och befäl: "just det här momentet behöver jag träna extra på" och så gör man det lite snabbt och obyråkratiskt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 23, 2007 Report Share Posted May 23, 2007 Men då kan jag be och få påskrivet för minibuss på förarbeviset eftersom jag har gjort halkan med 13bil. Eller finns det någon FM logik som inte tillåter detta? Eftersom SäkI 2007 även finns på CD-ROM (ha, jag har något i bokhyllan som The Swede saknar ) så kan jag meddela följande: För fordon i position 3, 4 och 5 enligt ovan så finns tillägget "Om körning på halt underlag ingått i utbildningen även fordon enligt pos 2, i sådant fall skall även Minibuss föras in på förarbeviset". Med andra ord, har du gjort halkkörning med tgb 13 så får du köra även minibuss. Dock så ska du se till att behörigheten "Minibuss" förs in på förarbeviset. @The Swede Skicka ett PM med adress så kanske det kan komma en CD med posten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Update: Gick och frågade om man kunde få minibuss på skrivet på förarbeviset. Efter ca 5min och ett telefonsamtal senare så fick jag behörighet för minibuss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AngelicaH Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 En liten fråga, fick förarbevis på stridsvagn i lumpen. Kan man få det förnyat efter fem år även fast det inte finns stridsvagnar i varken utlandsstyrka eller HV, och man därmed troligtvis inte kommer behöva det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 En liten fråga, fick förarbevis på stridsvagn i lumpen. Kan man få det förnyat efter fem år även fast det inte finns stridsvagnar i varken utlandsstyrka eller HV, och man därmed troligtvis inte kommer behöva det? Ett knep kan ju vara att ta kontakt med folk inom Försvarsutbildarna som ibland bedriver, utbildningar på strv, leta reda på någon där som vet så kanske du blir något smartare. http://www.forsvarsutbildarna.se/kontakt/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 En liten fråga, fick förarbevis på stridsvagn i lumpen. Kan man få det förnyat efter fem år även fast det inte finns stridsvagnar i varken utlandsstyrka eller HV, och man därmed troligtvis inte kommer behöva det? De flesta MTO brukar föra över samtliga behörigheter till det nya förarbeviset, vilket innebär att många fortfarande har giltigt förarbevis på materiel som utgått sedan länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AngelicaH Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 Ett knep kan ju vara att ta kontakt med folk inom Försvarsutbildarna som ibland bedriver, utbildningar på strv, leta reda på någon där som vet så kanske du blir något smartare. http://www.forsvarsutbildarna.se/kontakt/ Smart tips! Tack så mycket, är medlem där så då kan jag ju försöka med det. Inte så bråttom än som tur är, muckade precis... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 12, 2007 Forumsledning Report Share Posted July 12, 2007 En liten fråga, fick förarbevis på stridsvagn i lumpen. Kan man få det förnyat efter fem år även fast det inte finns stridsvagnar i varken utlandsstyrka eller HV, och man därmed troligtvis inte kommer behöva det? Varför behöver man förarbevis på stridsvagn efter lumpen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AngelicaH Posted July 12, 2007 Report Share Posted July 12, 2007 Varför behöver man förarbevis på stridsvagn efter lumpen ? Man behöver det absolut inte alls! Det är bara kul att ha kvar ett minne/bevis på vad man har gjort. Visste inte alls att man kunde förnya militära förarbevis hur som helst, så därför var jag nyfiken på om det gick för strv också eftersom det, som du säger, inte är så nödvändigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted July 15, 2007 Report Share Posted July 15, 2007 En liten fråga, fick förarbevis på stridsvagn i lumpen. Kan man få det förnyat efter fem år även fast det inte finns stridsvagnar i varken utlandsstyrka eller HV, och man därmed troligtvis inte kommer behöva det? Varför behöver man förarbevis på stridsvagn efter lumpen ? Får man chansen att köra tank på något sätt kan man ge sig fan på att någon frågar om man har förarbevis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ths Posted July 15, 2007 Report Share Posted July 15, 2007 Varför behöver man förarbevis på stridsvagn efter lumpen ? Man behöver det absolut inte alls! Det är bara kul att ha kvar ett minne/bevis på vad man har gjort. Visste inte alls att man kunde förnya militära förarbevis hur som helst, så därför var jag nyfiken på om det gick för strv också eftersom det, som du säger, inte är så nödvändigt... Var har du fått det ifrån att man kan " förnya militära förarbevis hur som helst"??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AngelicaH Posted July 19, 2007 Report Share Posted July 19, 2007 Var har du fått det ifrån att man kan " förnya militära förarbevis hur som helst"??? Jag ber om ursäkt, det var jag som utryckte mig klumpig, jag visste inte att man kunde förnya militära förarbevis om man inte arbetade som officer eller liknande, men det jag läste i den här tråden tolkade jag som att man kan det. Det var det jag menade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skyttesoldat78 Posted September 1, 2007 Report Share Posted September 1, 2007 Var har du fått det ifrån att man kan " förnya militära förarbevis hur som helst"??? Jag ber om ursäkt, det var jag som utryckte mig klumpig, jag visste inte att man kunde förnya militära förarbevis om man inte arbetade som officer eller liknande, men det jag läste i den här tråden tolkade jag som att man kan det. Det var det jag menade. Är det någon som vet vart det går en förarbevis minibuss kurs någon stans?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted September 1, 2007 Report Share Posted September 1, 2007 (edited) En liten fråga, fick förarbevis på stridsvagn i lumpen. Kan man få det förnyat efter fem år även fast det inte finns stridsvagnar i varken utlandsstyrka eller HV, och man därmed troligtvis inte kommer behöva det? Tjena! Faktum är att man kan få förarbeviset förnyat om man gör det innan giltigheten gått ut.(Egen erfarenhet från våran egen utbgrp) Vet således inte om det är så i hela riket. Hos oss bruker det gå nån kurs någon gång om året som innebär att man får beviset förlängt/förnyat. Man behöver således bara uppdatera sig på vissa säkerhetskunskaper och ev. nya bestämmelser, och det innebär att man slipper ta om allting från grunden. Detta gäller i alla fall hjulgående fordon. Edited September 1, 2007 by 23:e komp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beazt Posted September 2, 2007 Report Share Posted September 2, 2007 Jag har en klurig fråga.. har kolla med diverse folk jag känner men tänkte att jag slänger ut den här också.. Jag kommer få Tung Personträngbils förarbevis (EX Galten) om 3 veckor det jag undrar är om det även gäller för minibuss då? Har hört både ja och nej.Har också hört att just den regeln håller på att göras om. plz nån som vet vad som gäller.? SÅ jag kan ställa in eller inte ställa in min minibuss kurs via HV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 2, 2007 Report Share Posted September 2, 2007 När man tar förarbevis för tung personterrängbil får man även framföra: Personbil/ lätt lastbil Ptgb 5 Tgb 11-21 Samt, om halkkörning ingått i utbildningen, minibuss (Minibuss skall då införas på förarbeviset) SÄKI Trf 2007 sidan 35-36 *Utdrag ur SÄKI giltigt 20070902* The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beazt Posted September 2, 2007 Report Share Posted September 2, 2007 När man tar förarbevis för tung personterrängbil får man även framföra:Personbil/ lätt lastbil Ptgb 5 Tgb 11-21 Samt, om halkkörning ingått i utbildningen, minibuss (Minibuss skall då införas på förarbeviset) SÄKI Trf 2007 sidan 35-36 *Utdrag ur SÄKI giltigt 20070902* The Swede Halk körning ska ingå. Tack så mycket då vet jag.. Avbokar minibuss utbildingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted September 2, 2007 Report Share Posted September 2, 2007 Trupp transport på flak utb är det något som går att fixa inom hv? Eller kan man fixa det på något annat sätt? Är utb enbart teori eller teori/praktik? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.