Jump to content

Förarbevis


Wehrwolf

Recommended Posts

  • 4 months later...
  • Replies 278
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag gjorde lumpen för x antal år sedan på K1 som MPJ, KSP-skytt/fordonsförare . EFter utbildningen fick jag ett fordonsförarbevis.

 

Nu är det så att jag ska gå en vidareutbildning utomlands, men jag behöver visa upp det här fordonsförarbeviset för att få gå kursen.

 

Är det någon som vet var jag ska vända mig för att få ut en kopia av detta?

Link to comment
Share on other sites

Om du gjorde GU 1996 (som det står i din profil) så gäller nog inte förarbeviset längre. Giltighetstiden är 5 år, men jag har hört att vissa fått 10 år. Chansen att det någonstans finns sparat vilka som tagit olika förarbevis är nog rätt liten.

Link to comment
Share on other sites

Om du gjorde GU 1996 (som det står i din profil) så gäller nog inte förarbeviset längre. Giltighetstiden är 5 år, men jag har hört att vissa fått 10 år. Chansen att det någonstans finns sparat vilka som tagit olika förarbevis är nog rätt liten.

 

Det är först de som låg inne 2003-04 som fick på 10 år.

 

SSGT Liberia: Att förnya det går bl.a. att göra genom hemvärnet, om det är något av de vanligare fordonen. Annars går det säkert att få ett utdrag på att du har haft det förarbeviset om du ringer till k1 och ber att få prata med deras vpl-handläggare, tror jag att det är. Så gjorde jag när jag behövde ett utdrag på vilket fordonsbehörigheter jag hade när jag låg inne.

Link to comment
Share on other sites

Ingen lär svara på K1, eftersom det las ned 2000.

Testa ring Livgardet/Kungsängen och be att få prata med någon på Motor/trafik.

De kan förnya förarbevis som är på väg att gå ut. Dock befolkas denna avd på LG delvis av sengångare, så det beror lite på vem man talar med.

 

Lite kinkigare kan det bli om f-bevis har gått ut, då kan de ibland börja gagga om att man måste börja om från början, med 1 V sjv-utb och shit, eller om det är utfärdat i Kosovo kanske det tycker att det är ogiltigt för att bara därför.

 

Men testa o ring, f-bevis är bra att ha.

Link to comment
Share on other sites

De förarbevis jag fick 97,98 och 99 var det 10år på. De jag fick 04 är det 5år på. Det verkar variera ganska kraftigt mellan längd, fordon och utbildningsplats. HAr andra kompisar som fick förarbvis 97-99 och de fick på 5år men de fick 10åriga förarbevis 04...

Link to comment
Share on other sites

SÄKI Trf 2005:

 

Förarbevisets giltighetstid får sättas till högst 10 år.

 

Samma står i 2007 års upplaga.

 

Att notera där är att klassindelningen är ändrad.

T.ex får den som har förarbevis för tung lastbil även köra tgb 30/40.

Tidigare var det en egen klass för tgb 30/40.

 

The Swede :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

SÄKI Trf 2007:

 

11. Krav på förare. - Motordrivet fordon som brukas av Försvarsmaktens personal får endast köras av den som har giltigt förarbevis för fordonsslaget och ett körkort som är utfärdat inom EES eller traktorkort.

 

Tillsvidareanställd militär och civil personal som regelmässigt kör fordon i tjänsten eller militär trafiklärare, motorinstruktör och specialinstruktör som utbildar och tjänstgör som provförrättare i körning skall ha körkort för fordonet enligt civila bestämmelser.

 

 

Med regelmässigt menas att det genom muntligt eller skriftlig arbetsbeskrivning (order, uppgift) framgår att vederbörande skall (kommer att) framföra viss typ av fordon.

 

 

 

Förarbevis skall medföras vid körning.

 

Bussförare vid fria ledighetsresor, sambruk (motsvarande), skall ha körkort enligt gällande civila bestämmelser.

Link to comment
Share on other sites

@ swede

Men om det nu var 10 år tidigare, varför ändrades det ner till 5 år? När vi låg inne 02/03 fick man 5 år. När jag förnyade mitt så sa befälet som höll i kursen att de från 03/04 börjat ge på 10 år istället för att de insåg att det kostar en massa tid/pengar att tvinga folk att fönya så ofta som 5 år.

Link to comment
Share on other sites

När vi nu ändå är inne på förarbevis...

Hade en diskution härförledes ang minibuss.

 

En åsikt som vädrades var att kravet på giltigt fm förarbevis endast gällde fordon i försvarets ägo och alltså inte de herz hyrbussar jag skulle kvittera ut.

Alltså skulle det vara tillått att köra med enbart b-körkort.

 

Men som jag ser det i de utdrag swede gjort från säki så är det frågan om ifall fordonen BRUKAS av fm och inte en ägandefråga?

Link to comment
Share on other sites

När vi nu ändå är inne på förarbevis...

Hade en diskution härförledes ang minibuss.

 

En åsikt som vädrades var att kravet på giltigt fm förarbevis endast gällde fordon i försvarets ägo och alltså inte de herz hyrbussar jag skulle kvittera ut.

Alltså skulle det vara tillått att köra med enbart b-körkort.

 

Men som jag ser det i de utdrag swede gjort från säki så är det frågan om ifall fordonen BRUKAS av fm och inte en ägandefråga?

Helt rätt.

Om du ska köra minibuss när du är i kronans tjänst måste du ha förarbevis oavsett om minibussen ägs av försvaret eller endast är inhyrd.

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Det är fortfarande 10 år som gäller, om man bara vill.

Se mitt tidigare inlägg där jag citerar SÄKI.

jag vill inte bråka emot eller så :) Men mitt förarbevis utfärdat 20040930 är giltigt tom. 20091001

 

men det kanske är det du försökt säga? eller får jag mitt förnyat efter 5år eller vad händer?

Edited by Richie_3000
Link to comment
Share on other sites

Det är fortfarande 10 år som gäller, om man bara vill.

Se mitt tidigare inlägg där jag citerar SÄKI.

jag vill inte bråka emot eller så :) Men mitt förarbevis utfärdat 20040930 är giltigt tom. 20091001

 

men det kanske är det du försökt säga? eller får jag mitt förnyat efter 5år eller vad händer?

Det jag menar är att enligt SÄKI får ett förarbevis utfärdas med 10 års giltighetstid men det har tydligen blivit norm att bara skriva på 5 år.

Link to comment
Share on other sites

Det jag menar är att enligt SÄKI får ett förarbevis utfärdas med 10 års giltighetstid men det har tydligen blivit norm att bara skriva på 5 år.

 

ahaa, hmm va dumt att man inte fick det för tio år framöver då! Ska jag behöva ringa min Utbildare å få det förlängt till tio år då eller?

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar. Efter ha blivit omkopplad en miljon gånger pratade jag med 3 olika personer på Livgardets Motor/trafik. Samtliga lovade att återkomma, men ingen har ringt än.

 

Så gick det med det!

Förvänta dig inga underverk från den enheten! :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vi började diskutera vad som gäller om det civila körkortet blir indraget

temporärt, t.ex. vid fortkörning, vid körning med kronfordon. Grundregeln

är att man måste i de flesta fall ha ett giltigt civilt körkort i grunden för att

få framföra ett militärt fordon med förarbevis. Frågan är om den regeln upphävs

vid ett skarpt läge? Om så är fallet, hur allvarligt måste det vara och vem

kan ge en sådan order? Får jag köra MC vid ett eftersök? Får jag köra

vid ett larm som landar hos HV? Får jag köra vid en HV-givakt?

Link to comment
Share on other sites

SÄKI Trf:

25. Återlämning av förarbevis. - Om någon som är i tjänst får sitt kör-/traktorkort omhändertaget eller återkallat med krav på nytt förarprov, skall han omedelbart återlämna förarbeviset till det förband där han för tillfället tjänstgör.
(min fetstil)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...